Nieuws en actueel
Herfstappeltaart
23-10-2021 om 15:38
cliniclowns
Ik zat vanmorgen de column van Youp van 't Hek te lezen en daarin werd besproken dat Cliniclowns meer verdienen dan een IC-verpleegkundige. Mijn mond viel hier van open.
Wat is dit nu weer voor iets raars. Wisten jullie dat? En wat vind je er van?
Eerlijk gezegd dacht ik altijd dat Cliniclowns vrijwilligers waren...
Littledragon
24-10-2021 om 09:57
Herfstappeltaart schreef op 24-10-2021 om 09:25:
[..]
Dat snap ik hoor en ben het ook met je eens dat dit niet zomaar kan. Maar ikzelf zou het beter vinden.. Suggestie voor de donateurs😉
Kijk, en wat je nu zegt is dus wat ik kwalijk vind aan zo’n column. Het is bijna oproepen om maar niet meer te doneren, want die stomme cliniclowns verdienen veel te veel. Wat schiet je daarmee op? Straks geen of minder cliniclowns en de verpleegkundigen zijn er geen stap verder mee gekomen.
BumpyGrasshopper95
24-10-2021 om 10:00
MMcGonagall schreef op 24-10-2021 om 09:49:
iC verpleegkundigen verdienen een stuk meer dan een fysiotherapeut of mondhygiënist in loondienst, terwijl dat allemaal hbo-niveau is en de fysio en mondhygiënist zelfstandiger werken. Kennelijk is het toch zo dat wie het hardst roept, er het meest bij krijgt. Niet voor niets zijn de salarissen in het onderwijs de afgelopen jaren enorm gestegen.
Fysiotherapeut in het ziekenhuis zit over het algemeen in dezelfde schaal als een IC verpleegkundige, FWG 55 van de cao ziekenhuizen.
Rondstruiner
24-10-2021 om 10:14
Herfstappeltaart schreef op 24-10-2021 om 08:41:
Ik vind het jammer dat een column van een cabaretier zulke venijnige reacties oproept.
Nogmaals: ik vind dat hij (en andere cabaretiers) de taak hebben om maatschappelijke zaken aan de kaak te stellen, mensen aan het denken te zetten. Ik vind ook dat dit Youp met deze column uitstekend is gelukt.
Dit verbaast mij vooral ja. Het is toch prima dat dit ter discussie wordt gesteld, waarom zulke reacties, alsof mensen persoonlijk worden aangevallen. Ik ben geen fan van Youp van het Hek, maar dat betekent niet dat columnisten geen functie of maatschappelijk nut hebben.
Los van wat je van hem en de column vindt, kun je het toch gewoon over dit onderwerp hebben.
Rondstruiner
24-10-2021 om 10:15
Littledragon schreef op 24-10-2021 om 09:57:
[..]
Kijk, en wat je nu zegt is dus wat ik kwalijk vind aan zo’n column. Het is bijna oproepen om maar niet meer te doneren, want die stomme cliniclowns verdienen veel te veel. Wat schiet je daarmee op? Straks geen of minder cliniclowns en de verpleegkundigen zijn er geen stap verder mee gekomen.
Dingen niet mogen benoemen omdat de donateurs weglopen, dat vind ik echt een heel slecht argument.
Herfstappeltaart
24-10-2021 om 10:16
Rondstruiner schreef op 24-10-2021 om 10:15:
[..]
Dingen niet mogen benoemen omdat de donateurs weglopen, dat vind ik echt een heel slecht argument.
Eens. Daarbij komt dat dit helemaal niet de oproep was.
yette
24-10-2021 om 10:29
Littledragon schreef op 24-10-2021 om 09:57:
[..]
Juist. Laat mensen zelf bepalen wat ze met hun geld doen zonder ze onterecht een schuldgevoel aan te praten door ze verantwoordelijk te stellen voor een probleem dat helemaal niks met hun donatie te maken heeft.
Sterker nog, dit zijn mensen die met liefde iets weggeven aan een goed doel.
Waarom zo fel tegen deze groep? Er zijn ook zat mensen die nooit een cent doneren. Terwijl het wel kan. En mensen die meer zouden kunnen doneren - omdat ze eigenlijk al genoeg schoenen hebben. Gaan we hun uitgaven ook even onder de loep nemen en ze dan fijntjes wijzen op de schaamteloos lage inkomens in de gezondheidszorg?
yette
24-10-2021 om 10:36
Herfstappeltaart schreef op 24-10-2021 om 10:16:
[..]
Geen idee. Ik zie Youp in dit geval als een goede troll. Vermoed dat hij precies weet hoe hij zijn publiek een bepaalde kant op krijgt.
Littledragon
24-10-2021 om 10:40
Herfstappeltaart schreef op 24-10-2021 om 10:16:
[..]
Ik had het dan ook over jouw post ‘suggestie voor de donateurs’
Hier zie je duidelijk hoe dat mechanisme werkt. Youp geeft de voorzet en jij kopt ‘m in.
Tuinfluiter
24-10-2021 om 10:41
We zijn er met ons alle gelukkig over eens dat verpleegkundigen beter betaald moeten worden.
Ik heb het jaarverslag van de cliniclowns bekeken er daar kon ik uit afleiden dat een clown 80% werkt en 3800 euro per maand verdient. Een goed maar niet exorbitant bedrag.
Youp mag van mij in zijn columns schrijven wat hij wil maar ik ben het in dit geval niet met hem eens.
Gelukkig kreeg Youp zijn goede humeur weer terug toen hij langs de arena reed en dacht aan de hoogmis die de godenzonen van Ajax dinsdag hadden opgevoerd. Fijn dat Youp zo genoten heeft van het optreden van 11 exorbitant in het kwadraat verdienende mannen.
yette
24-10-2021 om 10:44
Tuinfluiter schreef op 24-10-2021 om 10:41:
We zijn er met ons alle gelukkig over eens dat verpleegkundigen beter betaald moeten worden.
Ik heb het jaarverslag van de cliniclowns bekeken er daar kon ik uit afleiden dat een clown 80% werkt en 3800 euro per maand verdient. Een goed maar niet exorbitant bedrag.
Youp mag van mij in zijn columns schrijven wat hij wil maar ik ben het in dit geval niet met hem eens.
Gelukkig kreeg Youp zijn goede humeur weer terug toen hij langs de arena reed en dacht aan de hoogmis die de godenzonen van Ajax dinsdag hadden opgevoerd. Fijn dat Youp zo genoten heeft van het optreden van 11 exorbitant in het kwadraat verdienende mannen.
Schrijf jij ook columns? Zo niet - ga het doen!
BumpyGrasshopper95
24-10-2021 om 10:49
Tuinfluiter schreef op 24-10-2021 om 10:41:
Een goed maar niet exorbitant salaris? Really?
MMcGonagall
24-10-2021 om 11:02
Youp weet precies waar hij makkelijk kan scoren. Natuurlijk gaan er mensen op de kast van goed verdienende cliniclowns vs verpleegkundigen. Er zijn natuurlijk een stuk meer beroepsgroepen die meer verdienen, maar dat grapt niet zo leuk als die clowns.
Mevrouw75
24-10-2021 om 11:05
Mallebeppie schreef op 24-10-2021 om 10:49:
[..]
Een goed maar niet exorbitant salaris? Really?
Ja. 3800 (bruto lijkt mij) is een goed maar niet exorbitant salaris voor een hbo’er. Het is in feite een heel gemiddeld hbo-salaris als je het op 100% zet.
Ginevra
24-10-2021 om 11:08
Herfstappeltaart schreef op 24-10-2021 om 08:41:
Overigens zal ik me er nog eens beter in verdiepen, want hoe ze betaald worden is me nu nog steeds niet helemaal duidelijk.
Ik heb in dit draadje gelezen dat ze onder theater-salaris vallen maar ook dat ze volledig betaald worden uit donaties.
Het is echt niet zo moeilijk hoor. Er is een stichting cliniclowns. Die krijgen donaties. Daarvan betalen ze cliniclowns.
De stichting moest bedenken hoevéél die cliniclowns dan krijgen en besloot “weet je wat, het zijn mensen uit de theaterwereld die een soort therapeutisch theaterwerk gaan doen, dus we geven ze salaris volgens die schaal”. Ze vállen dus niet onder de theaters, de stichting vólgt die inschaling.
En nogmaals als je dat teveel vindt, dan doneer je niet. Maar de verpleegkundigen krijgen er daardoor geen cent bij.
en het is je reinste flauwekul om dan maar het geld van de donateurs aan anderen te geven. Dat mag helemaal niet. Ze mogen het geld uitgeven aan cliniclowns, niet aan verpleegkundigen, scouting, Jantje beton of het kankerfonds . Al doen die allemaal nuttig werk.
EnchantingChamois89
24-10-2021 om 11:11
Vond het topic wat vreemd beginnen
Acteur salaris vergelijken met verpleegkundigen enzo
Maar ik zie dat ‘t allemaal al genoemd is
Fijn 😊 Ze maken maar wat zieke kindjes blij
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.