Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

BTW naar 0 % . Wat is groente en fruit ?

Ik vind dat de BTW op de hele linie van levensonderhoud omlaag moet. Beetje steggelen over groente en fruit maar als je de minstens zo belangrijke producten daardoor duurder maakt heeft het geen fluit zin. Maar is er alleen maar weer een bak belastinggeld over de balk gesmeten aan externe bureautjes.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-07-2022 om 10:07

redbulletje schreef op 09-07-2022 om 10:00:

Ik vind dat de BTW op de hele linie van levensonderhoud omlaag moet. Beetje steggelen over groente en fruit maar als je de minstens zo belangrijke producten daardoor duurder maakt heeft het geen fluit zin. Maar is er alleen maar weer een bak belastinggeld over de balk gesmeten aan externe bureautjes.

Het is niet bedoeld als compensatie voor gestegen prijzen, maar vooral om gezondere en duurzamere keuzes goedkoper te maken.

Ik gok dat jij vooral op vlees doelt en dat valt (onbewerkt) indien met mate gebruikt wel onder het kopje gezond, maar is zelden duurzaam. De meeste mensen eten nog steeds veel meer vlees dan vanuit gezondheidsoogpunt nodig of verstandig. Dat wil je dus niet extra stimuleren.

Coreopsis schreef op 09-07-2022 om 10:07:

[..]

Het is niet bedoeld als compensatie voor gestegen prijzen, maar vooral om gezondere en duurzamere keuzes goedkoper te maken.

Ik gok dat jij vooral op vlees doelt en dat valt (onbewerkt) indien met mate gebruikt wel onder het kopje gezond, maar is zelden duurzaam. De meeste mensen eten nog steeds veel meer vlees dan vanuit gezondheidsoogpunt nodig of verstandig. Dat wil je dus niet extra stimuleren.

Ik heb het oa ook over eieren, zuivel en voor het merendeel van de mensen ook graanproducten. Vlees en vis hoort daarnaast ook gewoon thuis in de schijf van vijf. En boodschappen in de categorie wc papier horen ook gewoon betaalbaar te zijn. Dat je het chips, koek en frisdrank vak onder de huidige hoge 9% laat staan prima, maar normaal levensonderhoud moet echt omlaag. Anders laten mensen alsnog fruit en groenten liggen om de rest van hun boodschappen te kunnen betalen. Ik betaal nu al bijna 1 euro per grapefruit en met 9% korting is het nog steeds belachelijk duur. Mensen die al geen grapefruits kopen wegens die prijs zullen bij zo'n geringe korting vast ook niet opeens gaan kopen.

redbulletje schreef op 09-07-2022 om 10:24:

[..]

Ik heb het oa ook over eieren, zuivel en voor het merendeel van de mensen ook graanproducten. Vlees en vis hoort daarnaast ook gewoon thuis in de schijf van vijf. En boodschappen in de categorie wc papier horen ook gewoon betaalbaar te zijn. Dat je het chips, koek en frisdrank vak onder de huidige hoge 9% laat staan prima, maar normaal levensonderhoud moet echt omlaag. Anders laten mensen alsnog fruit en groenten liggen om de rest van hun boodschappen te kunnen betalen. Ik betaal nu al bijna 1 euro per grapefruit en met 9% korting is het nog steeds belachelijk duur. Mensen die al geen grapefruits kopen wegens die prijs zullen bij zo'n geringe korting vast ook niet opeens gaan kopen.

Precies wat ze zegt. Het gaat niet om compensatie van gestegen prijzen zoals jij wil. 
men vlees met mate. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-07-2022 om 10:28

redbulletje schreef op 09-07-2022 om 10:24:

[..]

Voor eieren en zuivel geldt hetzelfde als voor vlees: we gebruiken er veel meer van dan nodig voor onze gezondheid en het is niet duurzaam. Gebruik daarvan wil je dus niet stimuleren door een btw verlaging.

Granen (en noten) vind ik een twijfelgeval. Zilvervliesrijst, quinoa zou wel kunnen. Maar witte rijst, brood, pasta niet. Ik vermoed dat dat de hele discussie alleen maar ingewikkelder maakt. Dus laten we het maar bij groente en fruit houden.

Men wil dus afdwingen wat men eet. Denk dat de diepvries hamburgers en de vissticks dan juist vaker gekozen worden dan goed vlees en vis. 

Coreopsis schreef op 09-07-2022 om 10:28:

[..]

Voor eieren en zuivel geldt hetzelfde als voor vlees: we gebruiken er veel meer van dan nodig voor onze gezondheid en het is niet duurzaam. Gebruik daarvan wil je dus niet stimuleren door een btw verlaging.

Granen (en noten) vind ik een twijfelgeval. Zilvervliesrijst, quinoa zou wel kunnen. Maar witte rijst, brood, pasta niet. Ik vermoed dat dat de hele discussie alleen maar ingewikkelder maakt. Dus laten we het maar bij groente en fruit houden.

Eieren zijn juist hartstikke gezond. Een dagelijks ei hoort erbij! Het fabeltje van het cholesterol is allang ontkracht. Een ei is voedzaam en verzadigend. Wellicht ga ik nog wel een keer zelf kippen houden, heb ik zowel eieren als vlees. 

redbulletje schreef op 09-07-2022 om 10:30:

Men wil dus afdwingen wat men eet. Denk dat de diepvries hamburgers en de vissticks dan juist vaker gekozen worden dan goed vlees en vis.

Men wil niks afdwingen. Dat jij dat zo ervaart is iets anders. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-07-2022 om 10:36

Grappig trouwens dat je naar de schijf van vijf verwijst. In de begeleidende tekst staat nu precies wat ik schrijf, niet wat jij wil.

Eat lots of fruit and vegetables.
• Consume mainly wholegrain products such as whole-grain bread, wholegrain pasta and brown rice.
Eat less meat and more plant-based foods, and vary with fish, pulses, nuts, eggs and vegetarian products.

Bron: https://mobiel.voedingscentrum.nl/professionals/schijf-van-vijf/richtlijnen-schijf-van-vijf.aspx (en dan de pdf)

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-07-2022 om 10:38

redbulletje schreef op 09-07-2022 om 10:32:

[..]

Eieren zijn juist hartstikke gezond. Een dagelijks ei hoort erbij! Het fabeltje van het cholesterol is allang ontkracht. Een ei is voedzaam en verzadigend. Wellicht ga ik nog wel een keer zelf kippen houden, heb ik zowel eieren als vlees.

Je leest niet goed. Ik schrijf dat we er (veel) meer van gebruiken dan noodzakelijk voor onze gezondheid, niet dat ze ongezond zijn.

Er zijn ook mensen die niet meer elke dag vlees eten vanwege de kosten en niet vanuit dierenleed of milieu. Als groenten en fruit dan goedkoper worden kunnen ze dan vaker weer vlees eten. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-07-2022 om 10:42

watertoren schreef op 09-07-2022 om 10:39:

Er zijn ook mensen die niet meer elke dag vlees eten vanwege de kosten en niet vanuit dierenleed of milieu. Als groenten en fruit dan goedkoper worden kunnen ze dan vaker weer vlees eten.

Daar weet ik een makkelijke oplossing voor: dan verhogen we tegelijkertijd de btw op dierlijke producten naar het hoge tarief.

Coreopsis schreef op 09-07-2022 om 10:42:

[..]

Daar weet ik een makkelijke oplossing voor: dan verhogen we tegelijkertijd de btw op dierlijke producten naar het hoge tarief.

Hoezo oplossing? Mij persoonlijk raakt het niet hoor maar ik denk ook aan een ander waarvoor vlees eten betaalbaar moet blijven.

Coreopsis schreef op 09-07-2022 om 10:42:

[..]

Ja daar krijgen de GL-ers en D66-ers vast een harde plasser van, van dit soort ideeën; vlees alleen nog voor de elite... 

' Btw op groente en fruit gaat straks misschien naar 0 procent .
Onbewerkte verse en diepvriesgroente zonder toegevoegd zout of suiker vallen er in elk geval onder, net als onbewerkt fruit, vers en diepvries.
Maar ook allerlei sappen, salades, sauzen en andere bewerkte producten zijn technisch gezien groente of fruit .
Is een potje pastasaus groente?
Is een maaltijdsalade groente ?
Is fruitsap fruit ?'

Nou, de levensmiddelenindustrie zal er alles aan doen om zoveel mogelijk producten onder deze noemer te scharen, reken daar maar op, Dat wordt een stevige lobby en daardoor zal de opzet 'gezonder eten bevorderen' maar gedeeltelijk slagen. 
Diepvriesgroente: diepvriesspinazie valt dan onder het lage tarief, spinazie-a-la-crème niet.
Pastasaus kan eronder vallen als er geen suiker wordt toegevoegd. (kijk maar naar de etiketten, in veel producten zit suiker).
Fruitsap fruit? Hm, ook veel suikers, dus hoe gezond het eigenlijk is...? 

Ik denk aan de documentaire 'The men that made us fat' (of zoiets). In de VS ontstond het plan gezondere etenswaren aan te bieden in de strijd tegen obesitas. Dat lukte nauwelijks. Michelle Obama kon bijstaan in het introduceren van meer sport en beweging voor de jeugd, maar het realiseren van gezondere maaltijden - nauwelijks. De macht van de levensmiddelenindustrie is enorm.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.