Nieuws en actueel
wild-flower
07-07-2022 om 09:54
BTW naar 0 % . Wat is groente en fruit ?
Btw op groente en fruit gaat straks misschien naar 0 procent .
Onbewerkte verse en diepvriesgroente zonder toegevoegd zout of suiker vallen er in elk geval onder, net als onbewerkt fruit, vers en diepvries.
Maar ook allerlei sappen, salades, sauzen en andere bewerkte producten zijn technisch gezien groente of fruit .
Is een potje pastasaus groente?
Is een maaltijdsalade groente ?
Is fruitsap fruit ?
Het zal wel een puzzel gaan worden.
Want wat valt er onder ?
https://nos.nl/artikel/2435407-btw-verlaging-groente-en-fruit-in-2024-is-het-doel-maar-simpel-is-dat-niet
redbulletje
07-07-2022 om 19:16
watertoren schreef op 07-07-2022 om 19:12:
Ik snap niet wat men daar mee wilt bereiken. Het is echt mooi voor de arme mensen dat ze dan ook meer gezondere dingen kunnen kopen. Aan de andere kant wilt men voor het milieu dat mensen minder vlees gaan eten. ik weet van mensen die niet meer elke dag vlees eten dat ze dat doen niet als overtuiging maar omdat ze het niet kunnen betalen. Die denken dus maak groenten goedkoper en hou ik weer wel geld over voor vlees erbij. Waarschijnlijk niet elke dag voor de arme mens maar wel vaker dan nu.
Ik ben bang dat het een sigaar uit eigen doos gaat worden: groente en fruit een klein beetje goedkoper en al het andere fors duurder waardoor je onder aan de streep meer kwijt bent dan nu.
LostJellyfish83
07-07-2022 om 19:23
redbulletje schreef op 07-07-2022 om 19:16:
[..]
Ik ben bang dat het een sigaar uit eigen doos gaat worden: groente en fruit een klein beetje goedkoper en al het andere fors duurder waardoor je onder aan de streep meer kwijt bent dan nu.
Ja, dat denk ik ook.
ShowyHummingbird30
07-07-2022 om 19:29
Daglichtlamp schreef op 07-07-2022 om 18:45:
[..]
En ik zou het echt een probleem vinden als vers wel onder de BTW verlaging zou vallen en diepvries niet. Dan wordt het weer een voordeeltje voor de rijken, aangezien diepvries groenten meestal goedkoper zijn dan vers.
Ik ook. Daarom vind ik "onbewerkt" niet goed als criterium in dit geval.
bieb1963
07-07-2022 om 19:40
Ysenda schreef op 07-07-2022 om 19:13:
[..]
En sapdat je zelf in de winkel perst dan?
Sap is helemaal niet gezond. zelfs.als het puur sap.is. Dus nee, dat hoeft niet
Schommelstoel
07-07-2022 om 20:02
Ysenda schreef op 07-07-2022 om 19:13:
[..]
En sapdat je zelf in de winkel perst dan?
Ja, daar ga je al...
Hier mag een commissie dure mensen eindeloos over vergaderen.
Madamecannibale
07-07-2022 om 20:13
watertoren schreef op 07-07-2022 om 10:04:
In ieder geval geen witte bonen, bruine bonen erwten enz. Sommige mensen denken dat dit groenten zijn maar dat zijn ze niet. Het zijn peulvruchten.
Juist wel bonen, erwten, linzen etc. Dat het peulvruchten zijn maakt ze niet ongezond. De overheid en de EU zetten vol in op plantaardige eiwitbronnen, daarom zouden ze dit soort voedingsmiddelen juist moeten willen stimuleren.
Rondstruiner
07-07-2022 om 20:40
Mug schreef op 07-07-2022 om 19:05:
Diepvriesgroenten en -fruit horen er wel bij, die zijn net zo gezond als vers. Ik.zou het vreemd vinden als ze die niet op 0% zouden zetten.
Ja, voor mij horen die er ook bij. Groente zonder toevoegingen in pot en blik ook. Sap niet, ook niet geperst in de supermarkt. Peulvruchten uiteraard wel.
watertoren
07-07-2022 om 22:00
Madamecannibale schreef op 07-07-2022 om 20:13:
[..]
Juist wel bonen, erwten, linzen etc. Dat het peulvruchten zijn maakt ze niet ongezond. De overheid en de EU zetten vol in op plantaardige eiwitbronnen, daarom zouden ze dit soort voedingsmiddelen juist moeten willen stimuleren.
Maar ze vallen niet onder groenten en daar ging het mij om.
LostJellyfish83
07-07-2022 om 22:08
Rondstruiner schreef op 07-07-2022 om 20:40:
[..]
Ja, voor mij horen die er ook bij. Groente zonder toevoegingen in pot en blik ook. Sap niet, ook niet geperst in de supermarkt. Peulvruchten uiteraard wel.
Ja, mee eens.
bieb1963
08-07-2022 om 09:17
watertoren schreef op 07-07-2022 om 22:00:
[..]
Maar dat zou dan ook voor doperwten en tuinbonen gelden En mais?
Nog los van het feit dat dat ook allemaal als groente gegeten wordt
Mevrouw75
08-07-2022 om 10:01
watertoren schreef op 07-07-2022 om 22:00:
[..]
Nee klopt, in feite zijn peulvruchten vruchten.
Rondstruiner
08-07-2022 om 11:57
bieb1963 schreef op 08-07-2022 om 09:17:
[..]
Maar dat zou dan ook voor doperwten en tuinbonen gelden En mais?
Nog los van het feit dat dat ook allemaal als groente gegeten wordt
Sperziebonen zijn ook peulvruchten.
Rondstruiner
08-07-2022 om 12:05
Nu ik het woord peulvruchten zo vaak zie en lees vind ik het opeens een heel gek woord.
Peulvruchten. Peul-vruchten.
SpiritedMagpie74
08-07-2022 om 19:15
Rondstruiner schreef op 07-07-2022 om 13:12:
Het is inderdaad ingewikkelder dan je op het eerste gezicht denkt. [...]
Anders zou ik het liefst dan maar alleen alle onbewerkte groente, fruit en peulvruchten zonder btw zien. Ook als dat betekent dat de zuurkool dan met btw blijft. Dat liever dan dat dingen als sap en potjes met allerlei toevoegingen naar 0% gaan.
Het is best ingewikkeld, denk ik. En producenten zullen altijd de grenzen proberen op te zoeken of met rechtzaken claims neerleggen dat 'hun bewerking' toch eigenlijk geen bewerking is.
Eg. is het wassen, ontpitten van bijv kersen, dan een bewerking of niet?
Of die bakjes geschild fruit bij AH/Jumbo (en waarbij het gesealde bakje is afgevuld met stikstofgas?
Mag een boer de aardappelen met een goedje behandelen, om ze langer houdbaar te maken (en zo nee, waarom niet terwijl hij wel gewasbestrijdingsmiddelen mag gebruiken)
Dus je mag fruit wel invriezen, maar niet persen tot sap?
En als je fruit wel mag persen tot sap, mag je dan appelmoes zonder toevoegingen maken (en wat is dan een toevoeging... eg mag je banaan toevoegen om 't iets zoeter te maken) en mag je tomaten dan persen tot mouse en in een blikje stoppen?
Echt, ik denk dat het juist slim is om NU te definieren wat onder een 0%-btw mag vallen, ipv achteraf discussies of rechtszaken te hebben...
Beter nu 1 miljoen uitgeven aan een fancy bureau dan straks hele takken van de fruithandel te benadelen... onder het mom van "had je maar geen rabarber moeten kweken" ?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.