Nieuws en actueel
wild-flower
07-07-2022 om 09:54
BTW naar 0 % . Wat is groente en fruit ?
Btw op groente en fruit gaat straks misschien naar 0 procent .
Onbewerkte verse en diepvriesgroente zonder toegevoegd zout of suiker vallen er in elk geval onder, net als onbewerkt fruit, vers en diepvries.
Maar ook allerlei sappen, salades, sauzen en andere bewerkte producten zijn technisch gezien groente of fruit .
Is een potje pastasaus groente?
Is een maaltijdsalade groente ?
Is fruitsap fruit ?
Het zal wel een puzzel gaan worden.
Want wat valt er onder ?
https://nos.nl/artikel/2435407-btw-verlaging-groente-en-fruit-in-2024-is-het-doel-maar-simpel-is-dat-niet
Schommelstoel
07-07-2022 om 12:51
watertoren schreef op 07-07-2022 om 10:04:
In ieder geval geen witte bonen, bruine bonen erwten enz. Sommige mensen denken dat dit groenten zijn maar dat zijn ze niet. Het zijn peulvruchten.
Over het algemeen worden alle eetbare plantendelen onder groenten geschaard. Peulvruchten dus ook.
Ginevra
07-07-2022 om 13:04
Schommelstoel schreef op 07-07-2022 om 12:47:
Ik zou alle verse, onbewerkte groente en fruit eronder scharen. Inclusief alles wat in de koeling en diepvries ligt in de supermarkt
Zuurkool is bewerkt. Maar wel groente. En gekookte maiskolf en biet?
Het is inderdaad niet zo makkelijk. Het lijkt me evident dat pastasaus in een potje geen groente meer is, maar "bewerkt" is toch een lastig criterium.
Rondstruiner
07-07-2022 om 13:12
Ginevra schreef op 07-07-2022 om 13:04:
[..]
Zuurkool is bewerkt. Maar wel groente. En gekookte maiskolf en biet?
Het is inderdaad niet zo makkelijk. Het lijkt me evident dat pastasaus in een potje geen groente meer is, maar "bewerkt" is toch een lastig criterium.
Het is inderdaad ingewikkelder dan je op het eerste gezicht denkt. Maar ik denk eigenlijk dat als je een paar wetenschappers de indeling laat maken, en dus nadrukkelijk niet de producenten laat meepraten! Dat je daar dan best wel snel uitkomt. Toevoeging: mensen als Jaap Seidell bijvoorbeeld.
Anders zou ik het liefst dan maar alleen alle onbewerkte groente, fruit en peulvruchten zonder btw zien. Ook als dat betekent dat de zuurkool dan met btw blijft. Dat liever dan dat dingen als sap en potjes met allerlei toevoegingen naar 0% gaan.
Ginevra
07-07-2022 om 13:13
Rondstruiner schreef op 07-07-2022 om 13:12:
Anders zou ik het liefst dan maar alleen alle onbewerkte groente, fruit en peulvruchten zonder btw zien. Ook als dat betekent dat de zuurkool dan met btw blijft. Dat liever dan dat dingen als sap en potjes met allerlei toevoegingen naar 0% gaan.
Dat ben ik wel met je eens. Anders krijg je datzelfde gedoe als met de nutriscore.
ShowyHummingbird30
07-07-2022 om 15:44
Ik zou kiezen voor: zonder toevoegingen. Dus geschilde aardappelen en zakje sla wel. Maar een pot bonen in tomatensaus (met suiker...) niet. Ingevroren groente zonder zout, maar een diepvrieszak "groentemix met saus" niet.
En ja, daarmee sluit je een fors deel groente uit (alles wat in pot/blik zit bevat zout dus nee), maar anders krijg je een eindeloze discussie met fabrikanten. En misschien stimuleert dit fabrikanten wel om ook blik/potgroente zonder zout en andere toevoegingen op de markt te brengen.
Mevrouw75
07-07-2022 om 15:58
redbulletje schreef op 07-07-2022 om 10:11:
Gewoon alles wat onbewerkt is. Versvak en ingevroren.
Als ze dat nu al 'ns op 0% zetten. Waarom moeten daar weer miljarden voor over de balk gesmeten worden aan veel te dure externe bureautjes?
“Onbewerkte verse en diepvriesgroente zonder toegevoegd zout of suiker vallen er in elk geval onder, net als onbewerkt fruit, vers en diepvries”
Rondstruiner
07-07-2022 om 18:12
Coreopsis schreef op 07-07-2022 om 15:44:
Ik zou kiezen voor: zonder toevoegingen. Dus geschilde aardappelen en zakje sla wel. Maar een pot bonen in tomatensaus (met suiker...) niet. Ingevroren groente zonder zout, maar een diepvrieszak "groentemix met saus" niet.
En ja, daarmee sluit je een fors deel groente uit (alles wat in pot/blik zit bevat zout dus nee), maar anders krijg je een eindeloze discussie met fabrikanten. En misschien stimuleert dit fabrikanten wel om ook blik/potgroente zonder zout en andere toevoegingen op de markt te brengen.
En sap dan? Dat kan prima zonder toevoegingen, maar wordt niet als heel gezond gezien doordat het veel suiker bevat en minder vezels waardoor je er snel teveel van drinkt als je het vergelijkt met fruit.
ShowyHummingbird30
07-07-2022 om 18:23
Rondstruiner schreef op 07-07-2022 om 18:12:
[..]
En sap dan? Dat kan prima zonder toevoegingen, maar wordt niet als heel gezond gezien doordat het veel suiker bevat en minder vezels waardoor je er snel teveel van drinkt als je het vergelijkt met fruit.
Tja, dat is dan maar zo. Als je het echt per productsoort wilt bepalen krijg je een ellenlange lijst en eindeloze discussies met fabrikanten die altijd proberen om de mazen in de wet te vinden. Dan zou mijn keuze zijn om de regel simpel te houden met als nadeel dat er producten "aan de verkeerde kant" zitten.
ShowyHummingbird30
07-07-2022 om 18:38
redbulletje schreef op 07-07-2022 om 10:11:
Gewoon alles wat onbewerkt is. Versvak en ingevroren.
Als ze dat nu al 'ns op 0% zetten. Waarom moeten daar weer miljarden voor over de balk gesmeten worden aan veel te dure externe bureautjes?
Ingevroren is niet onbewerkt. Want meestal gesneden en geblancheerd.
Voor vers geldt dat soms ook: gesneden andijvie is bewerkt.
Schommelstoel
07-07-2022 om 18:38
Rondstruiner schreef op 07-07-2022 om 18:12:
[..]
Ik zou sap er niet bij rekenen. Ik zie dat meer als de luxe variant van de losse sinaasappels die even verderop in het schap liggen. Als die goedkoper worden, ben je al een heel eind.
Daglichtlamp
07-07-2022 om 18:45
Coreopsis schreef op 07-07-2022 om 18:38:
[..]
Ingevroren is niet onbewerkt. Want meestal gesneden en geblancheerd.
En ik zou het echt een probleem vinden als vers wel onder de BTW verlaging zou vallen en diepvries niet. Dan wordt het weer een voordeeltje voor de rijken, aangezien diepvries groenten meestal goedkoper zijn dan vers.
LostJellyfish83
07-07-2022 om 19:05
Diepvriesgroenten en -fruit horen er wel bij, die zijn net zo gezond als vers. Ik.zou het vreemd vinden als ze die niet op 0% zouden zetten.
bieb1963
07-07-2022 om 19:12
0% voor verse groente en fruit. Ook voor 'kale' diepvries groenten en potten/blik. Maar pastasaus enz. Onzin. Kan je ook zelf maken en het blijft altijd de discussie wat er nu wel of niet precies in zit en of dat wel/niet gezond is.. Hooguit wel voor 'kale' tomaten in blik. Dat is feitelijk natuurlijk hetzelfde als 'kale' doperwten in blik.
watertoren
07-07-2022 om 19:12
Ik snap niet wat men daar mee wilt bereiken. Het is echt mooi voor de arme mensen dat ze dan ook meer gezondere dingen kunnen kopen. Aan de andere kant wilt men voor het milieu dat mensen minder vlees gaan eten. ik weet van mensen die niet meer elke dag vlees eten dat ze dat doen niet als overtuiging maar omdat ze het niet kunnen betalen. Die denken dus maak groenten goedkoper en hou ik weer wel geld over voor vlees erbij. Waarschijnlijk niet elke dag voor de arme mens maar wel vaker dan nu.
Ysenda
07-07-2022 om 19:13
Schommelstoel schreef op 07-07-2022 om 18:38:
[..]
Ik zou sap er niet bij rekenen. Ik zie dat meer als de luxe variant van de losse sinaasappels die even verderop in het schap liggen. Als die goedkoper worden, ben je al een heel eind.
En sapdat je zelf in de winkel perst dan?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.