Nieuws en actueel
wild-flower
07-07-2022 om 09:54
BTW naar 0 % . Wat is groente en fruit ?
Btw op groente en fruit gaat straks misschien naar 0 procent .
Onbewerkte verse en diepvriesgroente zonder toegevoegd zout of suiker vallen er in elk geval onder, net als onbewerkt fruit, vers en diepvries.
Maar ook allerlei sappen, salades, sauzen en andere bewerkte producten zijn technisch gezien groente of fruit .
Is een potje pastasaus groente?
Is een maaltijdsalade groente ?
Is fruitsap fruit ?
Het zal wel een puzzel gaan worden.
Want wat valt er onder ?
https://nos.nl/artikel/2435407-btw-verlaging-groente-en-fruit-in-2024-is-het-doel-maar-simpel-is-dat-niet
Rockstar
07-07-2022 om 09:56
Ik zou zeggen alles waar meer dan x% groente/fruit in zit en je kan classificeren als gezond. Dus een vruchtensap zonder toegevoegde suikers is dan fruit.
watertoren
07-07-2022 om 10:04
In ieder geval geen witte bonen, bruine bonen erwten enz. Sommige mensen denken dat dit groenten zijn maar dat zijn ze niet. Het zijn peulvruchten.
redbulletje
07-07-2022 om 10:11
Gewoon alles wat onbewerkt is. Versvak en ingevroren.
Als ze dat nu al 'ns op 0% zetten. Waarom moeten daar weer miljarden voor over de balk gesmeten worden aan veel te dure externe bureautjes?
Rockstar
07-07-2022 om 10:27
watertoren schreef op 07-07-2022 om 10:04:
In ieder geval geen witte bonen, bruine bonen erwten enz. Sommige mensen denken dat dit groenten zijn maar dat zijn ze niet. Het zijn peulvruchten.
PeulVRUCHTEN, dus dan mag het wat mij betreft gewoon met het fruit mee.
redbulletje
07-07-2022 om 10:28
Beter doen ze de btw sowieso omlaag. 9% op Voeding en basisboodschappen (ook toiletpapier dus) is gewoon van de ratten besnuffeld. En 21% zou ook beter teruggezet worden naar 18.
Rockstar
07-07-2022 om 10:31
redbulletje schreef op 07-07-2022 om 10:28:
Beter doen ze de btw sowieso omlaag. 9% op Voeding en basisboodschappen (ook toiletpapier dus) is gewoon van de ratten besnuffeld. En 21% zou ook beter teruggezet worden naar 18.
Ik ben het daar mee eens, alles wat gezond is omlaag en dan de rest op 9% laten.
Bisou
07-07-2022 om 10:34
Ik snap niet waarom zo moeilijk wordt gedaan. Alle onbewerkte groente en fruit naar 0 procent. Pastasauzen e.d. zijn bewerkt en niet per definitie gezond. Dus dat soort dingen niet.
Ysenda
07-07-2022 om 10:46
Bisou schreef op 07-07-2022 om 10:34:
Ik snap niet waarom zo moeilijk wordt gedaan. Alle onbewerkte groente en fruit naar 0 procent. Pastasauzen e.d. zijn bewerkt en niet per definitie gezond. Dus dat soort dingen niet.
maar bv aardappels moet je koken of in elk geval bewerken om ze te kunnen eten, dus vallen voorgekookte aardappels er dan wel of niet onder? Is voorgeschild fruit onbewerkt of niet?
is tomatenpuree, dat in feite niet meer is dan tomaten pletten en dan inkoken groente/fruit of niet, mits er geen toevoegingen worden gedaan?
Vanuit de consument gezien lijkt het rechtlijnig, maar voor de voedingsindustrie is dat niet zo.
redbulletje
07-07-2022 om 10:48
Gewoon de hele BTW omlaag over de gehele linie IPV alleen op groente en fruit.
Ysenda
07-07-2022 om 10:52
redbulletje schreef op 07-07-2022 om 10:48:
Gewoon de hele BTW omlaag over de gehele linie IPV alleen op groente en fruit.
nou nee, want het doel is juist om gezonde voeding goedkoper te maken om daarmee mensen gezonder te laten eten om daarmee uiteindelijk weer de zorgkosten te kunnen drukken.
redbulletje
07-07-2022 om 10:58
Ysenda schreef op 07-07-2022 om 10:52:
[..]
nou nee, want het doel is juist om gezonde voeding goedkoper te maken om daarmee mensen gezonder te laten eten om daarmee uiteindelijk weer de zorgkosten te kunnen drukken.
Zuivel en eieren en onbewerkt vlees en vis horen ook thuis in een gezond eetpatroon.
En met de huidige prijzen in de supermarkt blijft fruit nog steeds duur als je er 9% afhaalt. We zijn allemaal murw door de hoge prijzen en dan kies je beter voor iets lekkers.
Broadway
07-07-2022 om 12:17
alles dat zo ongeveer helemaal uit groenten/fruit bestaat is groenten/fruit. de rest niet.
zakje sla: groenten
maaltijdsalade met dressing: geen groenten
pastasaus/tomatenketchup etc: nope
fruittella: nope
Rockstar
07-07-2022 om 12:28
redbulletje schreef op 07-07-2022 om 10:58:
[..]
Zuivel en eieren en onbewerkt vlees en vis horen ook thuis in een gezond eetpatroon.
En met de huidige prijzen in de supermarkt blijft fruit nog steeds duur als je er 9% afhaalt. We zijn allemaal murw door de hoge prijzen en dan kies je beter voor iets lekkers.
Ja. Maar ik snap wel dat ze de focus willen leggen op groente en fruit, dus ik snap wel dat vlees en eieren (al helemaal de minder ethischere varianten) niet meegenomen worden.
redbulletje
07-07-2022 om 12:33
Rockstar schreef op 07-07-2022 om 12:28:
[..]
Ja. Maar ik snap wel dat ze de focus willen leggen op groente en fruit, dus ik snap wel dat vlees en eieren (al helemaal de minder ethischere varianten) niet meegenomen worden.
Het zal dus waarschijnlijk uitdraaien op nog veel duurdere boodschappen waardoor die paar procent die er van groente en fruit afgaan geen zoden aan de dijk zullen zetten.
Schommelstoel
07-07-2022 om 12:47
Ik zou alle verse, onbewerkte groente en fruit eronder scharen. Inclusief alles wat in de koeling en diepvries ligt in de supermarkt
Dus potjes tomatensaus en blikken bonen bijvoorbeeld niet.
Natuurlijk zijn die ook best gezond, maar daar zitten toch vaak additieven als suiker of zout in.
Maar ik ben het ermee eens dat er veel haken en ogen zitten aan deze kwestie.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.