Nieuws en actueel
Lollypopje
15-01-2022 om 14:09
BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)
naar aanleiding van dit nieuwsbericht
RTL legt The Voice stil na beschuldigingen seksueel grensoverschrijdend gedrag - https://nos.nl/l/2413158
Ik vind het schokkend, zeker als het waar is dat dit al jaren bekend was.
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
Lollypopje
12-02-2022 om 18:29
Rondstruiner schreef op 12-02-2022 om 18:26:
Do over o.a. John de Mol en Jeroen Rietbergen. Goed dat ze zich uitspreekt.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/11/zangeres-do-je-wist-het-niet-john-lieverd-je-stond-ernaast-a4088330
Voor de mensen die het NRC-artikel niet kunnen lezen:
Do: John de Mol wist van wangedrag, maar zag het niet als probleem - https://nos.nl/l/2417008
Ik word hier serieus misselijk van.
SophisticatedCaribou75
12-02-2022 om 18:36
Echt kudo's voor Do! En ze zegt rake en waar dingen.
„Maar het is heel vreemd dat John zegt: ‘Ik wist dit niet’. Lieverd, je staat ernaast! Alleen: je herkent het niet als grensoverschrijdend gedrag. En je erkent niet dat er sprake is van een machtspositie. You of all people zou dat moeten weten. Jeroen Rietbergen is jouw zwager, de man van Linda, hij is bandleider. En hij is vijftig en een witte man. Ik vind het frustrerend dat mannen in hoge posities zich niet realiseren hoe intimiderend dat is. En hoe schadelijk hun gedrag kan zijn.”
In je brief aan De Mol zeg je dat jouw generatie een olifantenhuid heeft. Wat bedoel je daarmee?
„Mijn generatie denkt, net als de voorgaande: seksueel wangedrag hoort erbij als je vrouw bent. Incasseren en door. En ik ben heel blij dat de feministen uit de generatie van mijn oma de barricades op zijn gegaan, zodat wij na het trouwen kunnen werken. Maar ik denk dat mijn generatie nog steeds voelt: ik moet een beetje oppassen met wat ik zeg, want ik krijg nu die kans op een carrière, en als ik ga zeuren is die kans misschien weer weg.”
Mija
12-02-2022 om 19:11
niet_rechts schreef op 12-02-2022 om 18:36:
Echt kudo's voor Do! En ze zegt rake en waar dingen.
„Maar het is heel vreemd dat John zegt: ‘Ik wist dit niet’. Lieverd, je staat ernaast! Alleen: je herkent het niet als grensoverschrijdend gedrag. En je erkent niet dat er sprake is van een machtspositie. You of all people zou dat moeten weten. Jeroen Rietbergen is jouw zwager, de man van Linda, hij is bandleider. En hij is vijftig en een witte man. Ik vind het frustrerend dat mannen in hoge posities zich niet realiseren hoe intimiderend dat is. En hoe schadelijk hun gedrag kan zijn.”
In je brief aan De Mol zeg je dat jouw generatie een olifantenhuid heeft. Wat bedoel je daarmee?
„Mijn generatie denkt, net als de voorgaande: seksueel wangedrag hoort erbij als je vrouw bent. Incasseren en door. En ik ben heel blij dat de feministen uit de generatie van mijn oma de barricades op zijn gegaan, zodat wij na het trouwen kunnen werken. Maar ik denk dat mijn generatie nog steeds voelt: ik moet een beetje oppassen met wat ik zeg, want ik krijg nu die kans op een carrière, en als ik ga zeuren is die kans misschien weer weg.”
En toch, als ik dat lees, begrijp ik tegelijkertijd juist wél dan zo'n man als John de Mol er geen zak van begreep en uitriep: "Waarom zéggen vrouwen dan niks!"
Do zegt hier namelijk met zoveel woorden: Wij vrouwen hebben actief ons best gedaan te verhullen dat het ons raakte, dat het onze grenzen overging, ook als andere mannen ernaast stonden. Omdat je als vrouw bang bent dat je als zwak en overgevoelig wordt gezien als je er eerlijk over bent wat het met je doet en je er je carriere mee om zeep helpt.
Bij John de Mol, die ernaast stond, heeft dat dus gewerkt. Die is in het toneelspel getuind, wat ook de bedoeling was van Do, dat het zou lijken alsof het geen big deal was. Hij geloofde haar toen ze deed alsof er niks aan de hand was. En waarom zou hij ook niet? Vrouwen in zijn omgeving zullen vervelend gedrag van mannen in gesprekken ook op dezelfde manier gebagatelliseerd hebben.
En dit heeft dus wrang genoeg ook de mythe in stand gehouden dat je sterke vrouwen hebt die zich niet uit het veld laten slaan door seksisme en seksueel wangedrag. Je moet je er gewoon niks van aantrekken. Die kerels geen macht geven. Dat lukt bepaalde vrouwen kennelijk, die staan daar boven, zijn succesvol. Dus ach, hoe erg kan het zijn? Er zijn ook zwakke vrouwen die het nou eenmaal niet halen omdat ze er niet goed tegen kunnen, geen weerwoord hebben. Die zijn te afhankelijk van het oordeel van mannen en weten zich er niet aan te ontworstelen. Jammer hoor, maar als je niet sterk en autonoom bent, ben je nou eenmaal geen leiderschapsmateriaal. Dan haal je de top niet. Zo is het nou eenmaal, toch?
En zo blijken we als vrouwen ongewild wel degelijk te hebben bijgedragen aan onze eigen zwakke positie: door de schijn op te houden, het spelletje mee te spelen dat er geen probleem was. Want waarom zouden mannen dat niet geloven? Als ze erbij staan en ze je dat zien doen? Het was de bedóeling dat ze het zouden geloven!
Jillz
12-02-2022 om 19:35
Mija schreef op 12-02-2022 om 19:11:
[..]
En toch, als ik dat lees, begrijp ik tegelijkertijd juist wél dan zo'n man als John de Mol er geen zak van begreep en uitriep: "Waarom zéggen vrouwen dan niks!"
Do zegt hier namelijk met zoveel woorden: Wij vrouwen hebben actief ons best gedaan te verhullen dat het ons raakte, dat het onze grenzen overging, ook als andere mannen ernaast stonden. Omdat je als vrouw bang bent dat je als zwak en overgevoelig wordt gezien als je er eerlijk over bent wat het met je doet en je er je carriere mee om zeep helpt.
Bij John de Mol, die ernaast stond, heeft dat dus gewerkt. Die is in het toneelspel getuind, wat ook de bedoeling was van Do, dat het zou lijken alsof het geen big deal was. Hij geloofde haar toen ze deed alsof er niks aan de hand was. En waarom zou hij ook niet? Vrouwen in zijn omgeving zullen vervelend gedrag van mannen in gesprekken ook op dezelfde manier gebagatelliseerd hebben.
En dit heeft dus wrang genoeg ook de mythe in stand gehouden dat je sterke vrouwen hebt die zich niet uit het veld laten slaan door seksisme en seksueel wangedrag. Je moet je er gewoon niks van aantrekken. Die kerels geen macht geven. Dat lukt bepaalde vrouwen kennelijk, die staan daar boven, zijn succesvol. Dus ach, hoe erg kan het zijn? Er zijn ook zwakke vrouwen die het nou eenmaal niet halen omdat ze er niet goed tegen kunnen, geen weerwoord hebben. Die zijn te afhankelijk van het oordeel van mannen en weten zich er niet aan te ontworstelen. Jammer hoor, maar als je niet sterk en autonoom bent, ben je nou eenmaal geen leiderschapsmateriaal. Dan haal je de top niet. Zo is het nou eenmaal, toch?
En zo blijken we als vrouwen ongewild wel degelijk te hebben bijgedragen aan onze eigen zwakke positie: door de schijn op te houden, het spelletje mee te spelen dat er geen probleem was. Want waarom zouden mannen dat niet geloven? Als ze erbij staan en ze je dat zien doen? Het was de bedóeling dat ze het zouden geloven!
Ik zie dit wel heel anders, omdat ik ook een "sterke" vrouw ben. Ik heb ook jarenlang mijn schouders opgehaald. In werkelijkheid was ik dood onzeker en had ik het gevoel dat ik weinig andere opties had dan mijn schouders op te halen. Mijn bedoeling was zeker niet dat de mannen om mij heen zouden geloven dat het oké was, ik had het juist fijn gevonden als ze voor me waren opgekomen!
In een wereld waarin ik de enige vrouw was. Jong en onzeker. Zonder de juiste opleiding. En dan krijg je een "kans" om jezelf te bewijzen. Of tenminste je krijgt de baan, omdat ze dan in elk geval één vrouw hebben. Want een echte eerlijke kans kreeg ik niet. Ik bleef het aantrekkelijke meisje wat leuk was voor erbij. Dan ga je echt niet een punt maken van de seksistische cultuur. Net als dat ik ook niks zei van de giftige sfeer die er vaak hing.
Ik wilde niet bewijzen dat het me niks deed, ik wilde slechts bewijzen dat ik mijn baan aankon. Zo zal het ook bij deze vrouwen zijn gegaan, ze wilde niet laten zien dat ze van steen zijn, ze wilde niet zeggen dat het oké was om ze als seksueel object te beschouwen. Alles wat ze wilde was hun droom najagen kostte wat dat kost.
Het ligt niet aan de vrouwen. Het ligt aan de mannen die geen respect hebben voor vrouwen.
Lexus
12-02-2022 om 20:10
Jillz schreef op 12-02-2022 om 19:35:
[..]
Het ligt niet aan de vrouwen. Het ligt aan de mannen die geen respect hebben voor vrouwen.
Amen
SophisticatedCaribou75
12-02-2022 om 20:21
Dit is nog erger. Net ook op het NOS journaal.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/11/wat-gebeurde-er-bij-ajax-in-de-week-van-de-zaak-overmars-a4088372
[...]Geelen vertelt dat de kwestie hem „diep” heeft geraakt. Hij begint over zijn eigen dochters en zegt dat hij hoopt dat zij opgroeien in een samenleving – en straks in een werkklimaat – waarin dit soort excessen niet voorkomt. Ook hoopt hij dat Ajax lessen trekt uit wat er is gebeurd. Over de vrouwen die anoniem met de pers spraken, gaat het óók tijdens de circa 35 minuten durende bijeenkomst. Brinkhuis zegt dat hij het jammer vindt dat (ex-)medewerksters zonder toestemming van de media-afdeling naar buiten traden. Hij prijst de vrouwen die zich daartoe niet lieten verleiden. Sommige meldsters werken niet meer bij de club, zegt hij, anderen wel.[...]
Oftewel: bla bla bla chocoladevla. En ik ben boos dat dit ons nu via de pers dwingt tot handelen en dat neem ik de vrouwen kwalijk.
Wat.een.lul.de.behangers!
Lollypopje
12-02-2022 om 20:23
niet_rechts schreef op 12-02-2022 om 20:21:
Dit is nog erger. Net ook op het NOS journaal.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/11/wat-gebeurde-er-bij-ajax-in-de-week-van-de-zaak-overmars-a4088372
[...]Geelen vertelt dat de kwestie hem „diep” heeft geraakt. Hij begint over zijn eigen dochters en zegt dat hij hoopt dat zij opgroeien in een samenleving – en straks in een werkklimaat – waarin dit soort excessen niet voorkomt. Ook hoopt hij dat Ajax lessen trekt uit wat er is gebeurd. Over de vrouwen die anoniem met de pers spraken, gaat het óók tijdens de circa 35 minuten durende bijeenkomst. Brinkhuis zegt dat hij het jammer vindt dat (ex-)medewerksters zonder toestemming van de media-afdeling naar buiten traden. Hij prijst de vrouwen die zich daartoe niet lieten verleiden. Sommige meldsters werken niet meer bij de club, zegt hij, anderen wel.[...]
Oftewel: bla bla bla chocoladevla. En ik ben boos dat dit ons nu via de pers dwingt tot handelen en dat neem ik de vrouwen kwalijk.
Wat.een.lul.de.behangers!
Het begint nog hoopgevend, maar eindigd met "zolang het maar binnenskamers was gebleven"
Wat een droeftoeter. Ik hoop dat zijn dochters een betere werkgever dan Ajax gaan treffen in de toekomst, want met zo'n instelling verdwijnen zulk gedrag dus niet. Het wordt excessen vind ik niet eens passend, want daarmee klinkt het alsof het uitzonderlijk is. En dat kan het niet zijn met zo'n instelling.
Piratenkoningin
12-02-2022 om 21:39
Mija schreef op 12-02-2022 om 19:11:
[..]
[…]
Er waren (gelukkig) ook mannen die wel door hadden dat het niet oké was, los van hoe de vrouw in kwestie al dan niet reageerde. Ik herinner me een situatie toen ik als 17-jarige een bijbaantje had waar een van de mannelijke leidinggevenden voortdurend seksueel getinte opmerkingen maakte die echt ver over de grens waren. Niemand reageerde er meer echt op, inclusief andere leidinggevenden, dus dat deed ik ook maar niet. Toen kwam er een nieuwe leidinggevende, ook een man, die ondanks dat niemand er last van leek te hebben, direct die vent aanpakte. En dat was ver voor #metoo.
Als leidinggevende heb je een verantwoordelijkheid voor de werksfeer, daar hoort bij dat je omgangsnormen stelt en handhaaft. Ik vind het een zwaktebod om die te laten afhangen van of mensen last lijken te hebben van gedrag dat echt al heel lang op z’n minst dubieus was. De gemiddelde man werd echt wel boos als iemand dat soort gedrag vertoonde tegen z’n vrouw of dochter - ook tientallen jaren geleden al. En de meeste mannen hebben ook wel eens een vrouw ongemakkelijk zien kijken bij een opmerking of aanraking. Ik geloof echt niet dat mannen zo onnozel waren als jij ze nu neerzet. Het kwam wellicht goed uit om het niet te zien, omdat het wel zien betekent dat je vervelende acties moet ondernemen.
Piratenkoningin
13-02-2022 om 08:28
Piratenkoningin schreef op 07-02-2022 om 12:03:
https://www.nu.nl/voetbal/6182572/overmars-groeide-van-stuntelende-directeur-uit-tot-architect-van-ajax-succes.html
Zo’n stuk als dit snap ik echt niet. Waarom zou iemand de behoefte voelen om vandaag te melden hoeveel die man betekent heeft voor Ajax: ‘architect van Ajax-succes’? Daar gaat het nu niet over.
De hoofdredacteur van nu.nl komt terug op (de eerste versie van) dit artikel, goed dat die dat doet: https://www.nu.nl/blog/6183610/het-beeld-ontstond-dat-vooral-ajax-het-slachtoffer-was.html
Lollypopje
13-02-2022 om 08:40
Piratenkoningin schreef op 13-02-2022 om 08:28:
[..]
De hoofdredacteur van nu.nl komt terug op (de eerste versie van) dit artikel, goed dat die dat doet: https://www.nu.nl/blog/6183610/het-beeld-ontstond-dat-vooral-ajax-het-slachtoffer-was.html
Heel sterk van hem. Reflecteren, zien waarom het niet gepast was en daarmee ook naar buiten treden.
Daar mogen heel wat organisaties een voorbeeld aan nemen.
Rondstruiner
13-02-2022 om 09:36
Piratenkoningin schreef op 13-02-2022 om 08:28:
[..]
Heel mooi. Hopelijk volgen er meer.
Zou helemaal mooi zijn als Ajax-voorzitter Leen Meijaard ook nog terug zou komen op zijn opmerking dat Overmars de beste voetbaldirecteur is die Ajax gehad heeft.
Moxxie
13-02-2022 om 10:40
Rondstruiner schreef op 13-02-2022 om 09:36:
[..]
Zou helemaal mooi zijn als Ajax-voorzitter Leen Meijaard ook nog terug zou komen op zijn opmerking dat Overmars de beste voetbaldirecteur is die Ajax gehad heeft.
Of Johan Derksen die zijn excuses aanbiedt voor al het victim blamen van de laatste weken, wat zou dat een verademing zijn. Maar ja, dat is wishful thinking natuurlijk.
redbulletje
13-02-2022 om 10:46
Rondstruiner schreef op 13-02-2022 om 09:36:
[..]
Dat staat toch los van z'n dickpics?
Lollypopje
13-02-2022 om 10:49
Moxxie schreef op 13-02-2022 om 10:40:
[..]
Of Johan Derksen die zijn excuses aanbiedt voor al het victim blamen van de laatste weken, wat zou dat een verademing zijn. Maar ja, dat is wishful thinking natuurlijk.
Je moet niet te veel gaan vragen he. Johan Derksen die rekening houdt met de gevoelens van anderen. Dat gaat wel erg ver.
Lollypopje
13-02-2022 om 10:50
redbulletje schreef op 13-02-2022 om 10:46:
[..]
Dat staat toch los van z'n dickpics?
Omdat iemand die dickpics stuurt nooit de beste directeur kan zijn. Een goede directeur gaat namelijk goed en respectvol om met zijn personeel.