Nieuws en actueel
Lollypopje
15-01-2022 om 14:09
BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)
naar aanleiding van dit nieuwsbericht
RTL legt The Voice stil na beschuldigingen seksueel grensoverschrijdend gedrag - https://nos.nl/l/2413158
Ik vind het schokkend, zeker als het waar is dat dit al jaren bekend was.
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
Lollypopje
24-04-2022 om 13:32
dat die mannen niet willen veranderen, betekent niet dat vrouwen het maar moeten accepteren. Dat vrouwen er over moeten zwijgen en doen alsof het normaal is, want het is niet normaal en het is goed dat dat tegenwoordig wordt uitgesproken
GrandioseZebra62
24-04-2022 om 13:32
Lexus schreef op 24-04-2022 om 13:29:
[..]
nee misschien niet maar er is wel een voortschrijdend inzicht bij vrouwen dat dat dus niet zulke leuke mannen zijn. Dus het wordt wel steeds zieliger eigenlijk
Vrijwel elke man kijkt, ook al zeggen ze van niet.
Pejeka1
24-04-2022 om 13:34
Lexus schreef op 24-04-2022 om 13:30:
[..]
ja okay maar je legde de link met hoe iemand gekleed is en grensoverschrijdend gedrag van een ander. Dit is gewoon je persoonlijke mening en een andere kwestie
Als je niet wilt dat er wordt ingebroken, moet je je voordeur niet open laten staan. Heel simpel. In feite heeft dan nog niemand het recht je huis binnen te stappen, maar je nodigt wel uit. En nogmaals, ik ben het er helemaal mee eens dat het nooit OK is een ander te belagen, onder geen enkele omstandigheid. Maar met eigen gedrag, eigen uitstraling, eigen uiterlijk kan je ook veel doen. De deur uit gaan met een decolleté tot aan je navel en dan klagen dat mensen naar je borstpartij kijken, is nogal hypocriet.
GrandioseZebra62
24-04-2022 om 13:35
Pejeka1 schreef op 24-04-2022 om 13:34:
[..]
Als je niet wilt dat er wordt ingebroken, moet je je voordeur niet open laten staan. Heel simpel. In feite heeft dan nog niemand het recht je huis binnen te stappen, maar je nodigt wel uit. En nogmaals, ik ben het er helemaal mee eens dat het nooit OK is een ander te belagen, onder geen enkele omstandigheid. Maar met eigen gedrag, eigen uitstraling, eigen uiterlijk kan je ook veel doen. De deur uit gaan met een decolleté tot aan je navel en dan klagen dat mensen naar je borstpartij kijken, is nogal hypocriet.
Eens.
redbulletje
24-04-2022 om 13:37
MidasWolf schreef op 24-04-2022 om 13:18:
[..]
Wanneer je een meisje uitkleed met je ogen/lang staart dan gaat dat wel redelijk ver vind ik. Verboden is het niet maar oké is het ook niet. Al helemaal als oudere mannen naar jongere meiden staren.
Als heteroseksuele vrouw zal ik ongetwijfeld ook langer staren naar een meisje in ultrastrakke blote kleding en met overdadige make-up dan naar een naturel meisje in een jeans met een normaal shirtje. En dan kijk ik niet uit bewondering.
redbulletje
24-04-2022 om 13:40
Pejeka1 schreef op 24-04-2022 om 13:28:
[..]
Ik kijk gewoon naar mensen die zichzelf te kijk zetten. Sorry. Ik zal niemand "uitkleden met mijn ogen", eerder met verbazing bezien dat ze zo over straat aan, want ik snap oprecht niet wat iemand beweegt halfnaakt rond te gaan lopen. In "seksueel" opzicht kan ik meer genieten van een mooi aangeklede man die er goed verzorgd uitziet. Zo vind ik een vrouw in een verzorgde outfit ook mooier om naar te kijken dan een vrouw met nauwelijks iets om het lijf (letterlijk).
Eens.
Mlah!
24-04-2022 om 13:44
Lexus schreef op 24-04-2022 om 13:13:
[..]
ja maar je legt dan toch de link tussen hoe een meisje gekleed is en het feit dat mannen grensoverschrijdend gedrag vertonen? Kortom dat je meisjes moet leren zich te bedekken anders wordt je aangerand/verkracht?
Vooropgesteld, elke vorm van aanranding en ander ongewenst gedrag is niet oké.
Wat ik me wel afvraag: waarom kleden vrouwen/meisjes zich zo bloot?
"Vinden ze leuk?" Waarom dan?
"Is lekker koel?" Waarom lopen de mannen dan niet in een crop top en een ultra korte broek?
Met kerst: de mannen in pak (lekker warm), de vrouwen in een heel bloot jurkje. Wie verzint dat, het is winter?!
Ergens blijken we als maatschappij vooral jonge vrouwen aan te praten dat je zoveel mogelijk blote huid moet tonen. Waanzin.
Het wordt natuurlijk een hele andere discussie (ook wel eens gevoerd over kledingvoorschriften op scholen), en erg off topic.
GrandioseZebra62
24-04-2022 om 13:48
Mlah! schreef op 24-04-2022 om 13:44:
[..]
Vooropgesteld, elke vorm van aanranding en ander ongewenst gedrag is niet oké.
Wat ik me wel afvraag: waarom kleden vrouwen/meisjes zich zo bloot?
"Vinden ze leuk?" Waarom dan?
"Is lekker koel?" Waarom lopen de mannen dan niet in een crop top en een ultra korte broek?
Met kerst: de mannen in pak (lekker warm), de vrouwen in een heel bloot jurkje. Wie verzint dat, het is winter?!
Ergens blijken we als maatschappij vooral jonge vrouwen aan te praten dat je zoveel mogelijk blote huid moet tonen. Waanzin.
Het wordt natuurlijk een hele andere discussie (ook wel eens gevoerd over kledingvoorschriften op scholen), en erg off topic.
Aandacht krijgen van het andere geslacht denk ik. De meeste kledingstukken/schoenen voor vrouwen lijken mij oncomfortabel en onpraktisch.
SophisticatedCaribou75
24-04-2022 om 13:53
Waarom lopen mannen met ontbloot bovenlijf. Zijn ze op zoek naar seks? In de redenering van sommigen hier wel. Reflecteer even, zou ik zeggen.
Ik geloof niet dat bijgaande mannen hopen besprongen te worden.
Waarom dan zou een kind in korte kleding uit zijn op seks? Wat een verwrongen geest moet je hebben om dat te denken.
Mija
24-04-2022 om 13:57
Ik vind ook dat vragen stellen over wat kennelijk aantrekkelijk wordt gevonden en of ‘men’ het recht heeft grenzen te overschrijden als iemand veel huid laat zien niet in een moeite in elkaar overloopt. Ik ga in deze een heel eind met Pejeka mee.
Natuurlijk is hoe iemand zich kleedt geen enkel excuus voor grensoverschrijdend gedrag. Dat staat voor mij als een paal boven water. Daar hoeven we het wat mij betreft niet eens over te hebben.
Dat neemt niet weg dat ik wel wat vindt van seksualisering van vrouwen, van jonge meiden, van kinderen. Van het zichzelf seksualiseren ook. Ik vind het al heel lang best gek dat fotomodellen, vaak heel jong, die van alles en nog wat verkopen, in erotische, verleidelijke poses worden neergezet, in schaarse kleding, met zwoele blikken etc. En dat wordt dan overgenomen, mooi en aantrekkelijk gevonden. Het is ook hoe vrouwenmode wordt verkocht en kennelijk slaat het aan. En dan moet je kiezen of je dat ‘normaal’ vindt want eigen keuze, voorkeur, ze vinden het nou eenmaal leuk, mooi dus dan mag ik er geen oordeel over hebben. Of dat ik een ‘ouderwets’, ‘bekrompen’ en ‘preuts’ standpunt inneem, alsof ik zeg dat ze nou eenmaal vragen om problemen als ze zoiets aantrekken. Maar volgens mij ben ik niet preuts en ik vind niet dat ze vragen om problemen en toch vind ik er wat van.
Ik hou niet van de te gemakkelijke vereenzelviging van vrouwelijkheid met (seksuele) aantrekkelijkheid. In een ander draadje ging het over wat vrouwen allemaal doen om er mooi uit te zien: ongemakkelijke schoenen dragen, epileren en harsen, make up, te koude kleding dragen etc. Dat is toch niet zomaar een individuele keuze? Wie verzint zoiets op eigen houtje? Ik heb een nogal no nonsense kledingstijl, draag bijvoorbeeld ook nooit make up en ben daar al een aantal keren in mijn leven op aangesproken. Dat is toch bijzonder, alsof ik als vrouw zonder make up onverzorgd ben terwijl een man die make up draagt natuurlijk een weirdo is. Je kunt daar geen één individu op aanspreken en ‘de’ maatschappij bestaat niet. Dit letten op uiterlijk bij vrouwen en de dwang om moeite te doen voor een aantrekkelijk uiterlijk is niet van nu. Dat neemt alleen maar andere vormen aan. En dan vind ik sexy kleding een behoorlijke ‘overdrive’ in het je kleden voor het oog van de wereld. Ik vind dat je niet net moet doen alsof billen die onder hotpants (what’s in a name!) uitpiepen, blote buiken en decolletés geen erotische associaties zouden hoeven oproepen als mensen (m/v) maar niet zulke perverselingen waren. Die roepen ze natuurlijk wel op en daar zijn ze ook voor bedoeld. Dat geeft ook nog steeds niet per se iets, maar willen we dat in alle omgevingen? Ik zou er zelf helemaal geen moeite mee hebben als mijn jongvolwassen dochter in een sexy outfit naar een feestje gaat. Ze is trots, zelfverzekerd en mooi. Ze mag haar erotiek zeker uitdragen. Maar ik zou er wel moeite mee hebben gehad als dat haar default kledingstijl is, als ze ermee naar school en naar werk zou gaan. En ik zou er ook moeite mee gehad hebben als ze als twaalfjarige een heel erotische uitstraling zou hebben gehad. En nogmaals: iemands uitstraling alleen geeft helemaal niemand, onder geen enkele omstandigheid, het recht om welke vrouw, man of kind zonder consent te betasten. Maar voor mij voelt het wel degelijk alsof zo’n kledingstijl bepaalde grenzen laat vervagen. Waarom zou ik überhaupt seksuele associaties willen hebben bij een jong meisje? Waarom zou ik sterke seksuele prikkels willen krijgen in een dagelijkse omgeving? Dat gaat vooraf aan aanraken. Ik zit daar helemaal niet op te wachten. Als ze er toch zijn, kan ik ze heus managen. Ik raak niet over mijn toeren, zal er niemand vermanend op aanspreken, maar als het puntje bij paaltje komt: nee, liever niet.
Juist bij de twaalfjarigen denk ik dat de grens ligt. Die zijn nog net kinderen, hebben vaak nog geen ‘vormen’. Het is een gekke overgangsfase bij meisjes. Dezelfde kleding kan op de basisschool de uitstraling van een stoere tomboy geven en op de middelbare die van een vamp. Het is gek en wat ongemakkelijk dat ze zich dan ineens meer zouden moeten bedekken. En toch vind ik dat wel de logisch beweging. Want sexy is leuk, mooi en spannend. Maar in het dagelijkse, openbare leven vind ik te bloot en te seksualiserend in zichzelf grensoverschrijdend.
Lexus
24-04-2022 om 14:08
Battle-Royale schreef op 24-04-2022 om 13:32:
[..]
Vrijwel elke man kijkt, ook al zeggen ze van niet.
Dat kan maar dan gaat het er om of er met respect gekeken wordt of andere mensen geanonimiseerd en tot lustobject worden gemaakt.
Lexus
24-04-2022 om 14:09
Lollypopje schreef op 24-04-2022 om 13:32:
dat die mannen niet willen veranderen, betekent niet dat vrouwen het maar moeten accepteren. Dat vrouwen er over moeten zwijgen en doen alsof het normaal is, want het is niet normaal en het is goed dat dat tegenwoordig wordt uitgesproken
precies, vrouwen balen en dat mogen ze laten horen
Lollypopje
24-04-2022 om 14:09
niet_rechts schreef op 24-04-2022 om 13:53:
Waarom lopen mannen met ontbloot bovenlijf. Zijn ze op zoek naar seks? In de redenering van sommigen hier wel. Reflecteer even, zou ik zeggen.
Ik geloof niet dat bijgaande mannen hopen besprongen te worden.
Waarom dan zou een kind in korte kleding uit zijn op seks? Wat een verwrongen geest moet je hebben om dat te denken.
Dat dus, als vrouw hoef je dat echt niet te proberen. Terwijl, wie heeft ooit bedacht dat borsten seksueel zijn? Die dingen zijn bedoeld om kinderen te voeden, dat is juist iets onseksueels. Eigenlijk zijn ze niet seksueler dan voeten, maar toch horen vrouwen hun borsten te bedekken, terwijl sandalen gewoon mogen. Seksueler dan een mannenborst zijn ze ook net zo min en toch heerst er een dubbele moraal.
Courage
24-04-2022 om 14:10
Ik vind de discussie een gevaarlijke wending krijgen. We zijn het er 'allemaal over eens dat je uitdagend kleden géén excuus is voor grensoverschrijdend gedrag', en tóch hebben we het daar in ene over.
Wat mij betreft staat dit gelijk aan victim blaming.
Mensen die seksueel overschrijdend gedrag vertonen, moet het eens in hun bovenkamer krijgen dat als ze iemand er aantrekkelijk uit vinden zien, ze die niet overschrijdend gaan bejegenen. Punt.
Als je iemand - om wat voor reden dan ook! - er aantrekkelijk uit vindt zien, dan kan je daar op een normále manier iets mee doen. Beetje voorzichtig flirten, voorzichtig aftasten of de interesse wederzijds is. Er is totaal geen excuus noch noodzaak om je dan als een seksueel roofdier te gaan gedragen.
Mlah!
24-04-2022 om 14:10
Mija schreef op 24-04-2022 om 13:57:
*Knip*
Dank dat jij het nog wat uitgebreider uitlegt. Heel erg mee eens.
Ergens snap ik het ook niet. Want "we" lijken preutser dan ooit te zijn, maar tegelijkertijd ook bloter. Althans de vrouwen, want bij de mannen zie ik geen verschil over de vastgelopen 30 jaar. Die zijn juist van de Speedo's en korte voetbalbroekjes naar langere exemplaren gegaan. Meteen mooi voorbeeld: outfit van beachvolleybal bij dames en heren.