Nieuws en actueel
wild-flower
05-10-2022 om 09:27
Belasting op pakketje een goed idee ?
Er moet een belasting komen op pakketjes die mensen bestellen bij webshops, zodat het aantal ‘vervuilende ritjes’ wordt teruggedrongen en er een einde komt aan de ‘bezorggekte’. Dat vindt de ChristenUnie die wil dat het kabinet dit idee gaat onderzoeken.
Hoe vinden jullie dit idee en bestellen jullie veel bij webshops ?
Schemerlampje
06-10-2022 om 10:18
Bakblik schreef op 06-10-2022 om 10:00:
[..]
Helemaal mee eens ik neem ook altijd de pakketten voor de buren (in de ruimste zin van het woord) aan een toch heb ik 1 uitzondering. Voor de buren van het eind van het blok die ik dat niet meer. Die kwamen nooit zelf in actie om het op te halen, ik moest het altijd brengen. Voor een zakje van bonprix is dat prima te doen maar er zitten ook grotere en zwaardere dingen bij. Uiteindelijk gedacht ik doe het niet meer, toen had ik 5 weken 3 dozen van VanDijk met boeken voor hun pubers in huis staan. De avond voordat schil begon kwamen ze ze halen.
Wij nemen ze ook altijd aan, maar van de buren op de hoek werd ik niet blij. Het enige wat eruit kwam was dat ze het pakketje op kwam halen, verder geen bedankje of wat dan ook. Net toen ik besloten had voor hen niets meer aan te nemen, verhuisden ze gelukkig.
watertoren
06-10-2022 om 10:20
Atalanta schreef op 06-10-2022 om 09:40:
Ik neem altijd pakketjes aan voor de buren. Ik snap niet wat de moeite precies is. Hier een buurvrouw die er soms ook een week over doet om het op te halen. Ze heeft het druk dus ik snap het wel. Ja soms staat het een beetje in de weg, en dan zet ik het even in de schuur.
Jeez een als dat al teveel is. Ik snap dat niet hoor.
Bovendien leer je zo de buurt een beetje kennen, leuk toch. En als ik er eens niet ben doen ze het ook voor mij.
Ik werk al jaren thuis (zzp-er) dus de postbode weet inmiddels ook dat ik dat graag doe. Ook fijn voor hem, hoeft hij niet te leuren met het pakket in zijn kostbare tijd.
Het lijkt echt of mensen steeds minder voor elkaar over hebben zeg.
Ik heb dat ook altijd met liefde en plezier gedaan maar waarom dingen bestellen die je de volgende dag in huis hebt als je er niet bent. Ze kwam ook wel eens een pakketje op halen als ik al op bed lag. Oke, ik sliep niet maar lag boven tv te kijken maar ik vind dat wel vervelend. Ik vind het niet erg om eens een pakketje van iemand aan te nemen maar een aantal keren per week vind ik te gek worden.
Moxxie
06-10-2022 om 10:39
Ik neem altijd pakketjes aan voor de buren. Ik snap niet wat de moeite precies is. Hier een buurvrouw die er soms ook een week over doet om het op te halen. Ze heeft het druk dus ik snap het wel. Ja soms staat het een beetje in de weg, en dan zet ik het even in de schuur.
Bovendien leer je zo de buurt een beetje kennen, leuk toch. En als ik er eens niet ben doen ze het ook voor mij.
Ik werk al jaren thuis (zzp-er) dus de postbode weet inmiddels ook dat ik dat graag doe. Ook fijn voor hem, hoeft hij niet te leuren met het pakket in zijn kostbare tijd.
Ik heb een gepensioneerd echtpaar in de straat dat graag pakketjes aanneemt voor buren. Door gezondheidsproblemen kunnen ze niet meer zo makkelijk de deur uit en ze zegt zelf dat ze het doet om in contact te blijven met mensen. In het begin, jaren geleden, zei ze 'Mox, je mag ook gewoon direct mijn adres doorgeven hoor, dan hoeft die schat van de post niet eerst bij jou aan te bellen'. Daar smelt je toch van, zo'n 💓 buurvrouw?
Herfstappeltaart
06-10-2022 om 13:20
Ik pak ook pakjes aan voor de buren maar als het de spuigaten uitloopt is het op den duur vervelend. Ik wil ook 's avonds niet steeds gestoord worden op onhandige momenten. Ik heb dan het gevoel dat mijn privacy wordt aangetast. Als ik 's avonds gedoucht heb wil ik in mijn pyjama voor de buis en geen mensen meer aan de deur.
Herfstappeltaart
06-10-2022 om 13:21
watertoren schreef op 06-10-2022 om 10:20:
[..]
Ik heb dat ook altijd met liefde en plezier gedaan maar waarom dingen bestellen die je de volgende dag in huis hebt als je er niet bent. Ze kwam ook wel eens een pakketje op halen als ik al op bed lag. Oke, ik sliep niet maar lag boven tv te kijken maar ik vind dat wel vervelend. Ik vind het niet erg om eens een pakketje van iemand aan te nemen maar een aantal keren per week vind ik te gek worden.
Ja dit bedoel ik ook.
wekkerradio
06-10-2022 om 15:47
Coreopsis schreef op 05-10-2022 om 19:11:
[..]
Wat raar. Hier moeten frisdrank blikjes en aluminiumfolie gewoon bij het PMD. Voor de zekerheid net nog even gecontroleerd, want ik was al bang dat ik het al die tijd verkeerd had gedaan.
Dan heb ik het zelf al die tijd verkeerd gedaan, wat stom. Maar ik heb ook lange tijd gedacht dat de M in PMD voor melkkarton stond.
Miepjecody
06-10-2022 om 16:30
Fysieke winkels moeten blijven bestaan. Hoe wil je via internet aan parfum ruiken?
Sommige dingen moet je gewoon zien of voelen of bekijken.
En als je in de stad loopt, zie je ook dingen waar je niet gericht naar zoekt op internet maar die wel leuk zijn als cadeau of nuttig voor jezelf.
Gewoon leuk nieuwe ideeën opdoen en bekijken is ook belangrijk.
Zeefietser
06-10-2022 om 16:35
wekkerradio schreef op 06-10-2022 om 15:47:
[..]
Dan heb ik het zelf al die tijd verkeerd gedaan, wat stom. Maar ik heb ook lange tijd gedacht dat de M in PMD voor melkkarton stond.
Dat is op zich helemaal niet raar. Een afkorting, wat betekend dat. Heb zelf meegemaakt dat mensen afkortingen maakten. En toen vroeg ik wat betekend dat, wisten ze het zelf ook niet meer. Corporate life, I like it.
DS1971
06-10-2022 om 17:14
Miepjecody schreef op 06-10-2022 om 16:30:
Fysieke winkels moeten blijven bestaan. Hoe wil je via internet aan parfum ruiken?
Sommige dingen moet je gewoon zien of voelen of bekijken.
En als je in de stad loopt, zie je ook dingen waar je niet gericht naar zoekt op internet maar die wel leuk zijn als cadeau of nuttig voor jezelf.
Gewoon leuk nieuwe ideeën opdoen en bekijken is ook belangrijk.
Maar dat vind ik met kleding en schoenen ook. Of het moet gaan om basics die je al kent ofzo. En toch koopt men die vaak online. Gewoon in meerdere maten bestellen, thuis passen en terugsturen.
Met parfum kun je natuurlijk testgeuren toegezonden krijgen.
Helemaal verdwijnen zal de fysieke winkel natuurlijk niet, maar het zal echt nog wel flink minder worden. Daarom verbaast het mij ook dat gemeentes niet al lang en breed plannen aan het maken zijn voor de winkelgebieden. Compacter maken en de rest omzetten naar broodnodige woningen.
Polydox
06-10-2022 om 17:16
Miraval schreef op 05-10-2022 om 11:14:
[..]
Precies! De reden dat de stadscentra massaal leeglopen zijn vnml de idioot hoge huurprijzen. En de gemeenten zelf zijn debet aan de leegstand van winkels als ze daar niks tegen doen. Plus... ook zoiets raars... precariorechten... het wordt dan wel op veel manieren onaantrekkelijk gemaakt om een fysieke winkel te hebben en daar ook nog een fatsoenlijk inkomen uit te halen.
Dat herken ik ook. Al die nieuwe centra met allemaal dezelfde winkels van grote ketens die ook al online verkopen, de leuke kleinere boetiekjes waar ik wel voor zou gaan rijden, worden door deze prijzen weggeconcurreerd.
watertoren
06-10-2022 om 17:51
Polydox schreef op 06-10-2022 om 17:16:
[..]
Dat herken ik ook. Al die nieuwe centra met allemaal dezelfde winkels van grote ketens die ook al online verkopen, de leuke kleinere boetiekjes waar ik wel voor zou gaan rijden, worden door deze prijzen weggeconcurreerd.
Hier zijn er nog wel een paar leuke boetiekjes waar ik vaste klant van ben maar die hebben toch wel wat duurdere kleding. Het is ook betere kwaliteit en het voordeel is dat je niet snel iemand tegen komt die hetzelfde aan heeft zoals dat wel is bij grote winkelketens.
wild-flower
12-10-2022 om 09:28
Ik lees dat ook steeds meer webwinkels retourkosten rekenen .
Bijvoorbeeld H&M en Zara rekenen retourkosten als je online gekochte kleding terugstuurt.
Het leverde de winkels alleen verlies op , want
een retour kost de winkel ongeveer 12,50 euro.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5338268/webwinkels-retouren-hm-kosten
Netherfield
12-10-2022 om 09:53
Miraval schreef op 05-10-2022 om 13:20:
[..]
Nondeju nou! Ik verbaas me daar ook steeds over... de hoeveelheid post van de belastingdienst! Dat moet toch veel goedkoper kunnen? Dat is nou echt verspilling... krijg ook een paar keer per jaar een brief met het voorstel een automatische incasso ergens voor te doen... uhh nee dan had ik dat al lang gedaan...
Nu heb ik een vrijwel papierloze administratie van mijn bedrijf. Alles netjes per categorie in de mail opgeslagen ipv uitprinten. Facturen allemaal per mail of betaalverzoek.
Ik vraag me alleen af of dit goed is wanneer je belastingcontrole krijgt en of je dan niet alsnog alles uit moet printen....
Verder Ontvang ik geen reclamefolders en heb ik geen krant. Het enige papier dat overblijft is van dozen van bezorgers en van de wijn 😉
Je hoeft het niet uit te printen voor de belastingdienst, je mag ook een usb-stick inleveren.
Miraval
12-10-2022 om 10:18
Netherfield schreef op 12-10-2022 om 09:53:
[..]
Je hoeft het niet uit te printen voor de belastingdienst, je mag ook een usb-stick inleveren.
Aaahhh dat is goed nieuws! Anders moet ik alsnog als een gek gaan printen wanneer ik controle zou krijgen...
Zusterclivia
12-10-2022 om 10:44
wekkerradio schreef op 06-10-2022 om 15:47:
[..]
Soms verschilt het ook per ophaler wat er exact in staat.
Miraval, de Belastingdienst vraagt vaak een auditfile uit jouw boekhoudprogramma en als je dat niet hebt omdat het bv in Excel zit, jouw excelfile. Juist digitale stukken vinden ze een stuk fijner dan op papier!
Ik neem vaak wel wat aan voor buren, maar bij een groot pakket zou het uitmaken voor welke buur het is. Dus voor een bekende buur wel, voor een onbekende niet. De bekende buren halen het gewoon snel op en/of ik stuur ze een appje met de melding; het staat hier! Ik heb geen zin om een hele tijd een groot pakket in huis te hebben, dat niet opgehaald wordt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.