Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Belasting op pakketje een goed idee ?


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

05-10-2022 om 11:23

Miraval schreef op 05-10-2022 om 11:14:

[..]

Precies! De reden dat de stadscentra massaal leeglopen zijn vnml de idioot hoge huurprijzen. En de gemeenten zelf zijn debet aan de leegstand van winkels als ze daar niks tegen doen. Plus... ook zoiets raars... precariorechten... het wordt dan wel op veel manieren onaantrekkelijk gemaakt om een fysieke winkel te hebben en daar ook nog een fatsoenlijk inkomen uit te halen.

Heb je hier een bron van? De leegloop is gekomen sinds we steeds massaler online bestellen. (Maar: ook ik heb geen bron, en tegelijkertijd wil natuurlijk niet zeggen dat het de oorzaak is.)

Maar de verzendkosten zijn toch niet altijd berekend in de productprijs. Ik was bij vanHaren  en mijn schoenmaat hadden ze niet meer. Toen heb ik ze voor dezelfde prijs online besteld zonder verzendkosten of retourkosten.

Coreopsis schreef op 05-10-2022 om 11:23:

[..]

Heb je hier een bron van? De leegloop is gekomen sinds we steeds massaler online bestellen. (Maar: ook ik heb geen bron, en tegelijkertijd wil natuurlijk niet zeggen dat het de oorzaak is.)

Nee geen bron maar wel ervaringsverhalen. Dus niet wetenschappelijk onderbouwd. Maar Corona, online shoppen en hoge huurprijzen samen zijn geen goede basis om uit een winkel winst te kunnen halen.

Persoonlijk koop ik bij 1 kledingwinkel hier in het dorp nog wel mijn kleding. Ik heb altijd al een enorme hekel gehad aan funshoppen... maar ik bestel wel online. Niet heel veel maar ik draag bijvoorbeeld graag Nikkie, en om nou "helemaal" naar de stad te rijden voor die ene winkel dan koop ik het net zo lief online. En omdat ik daar gewoon vaste kledingmaten heb hoef ik nooit iets retour te sturen. Plus ik laat het afleveren bij een pick-up point omdat ik haast nooit thuis ben...

Nu ben ik maar 1 iemand natuurlijk dus ik zal ook geen verschil maken hierin maar ben het wel met je eens dat mensen wat bewuster zouden mogen bestellen. Ik hoor nml ook best vaak vriendinnen die verschillende outfits bestellen voor een feest om dan thuis iets te passen en kiezen en de rest weer terug te sturen. Dat vind ik persoonlijk onzinnig...  

Tot een jaar of 20 geleden kon je amper online bestellen en toen hadden we toch ook kleding in onze kast, boeken op de plank en hobbyartikelen in huis? 

We kunnen een klein stapje terug naar die tijd zetten, online winkelen hoeft niet afgeschaft te worden, maar het mag wel onaantrekkelijker gemaakt worden om producten thuisbezorgd te krijgen. Bijvoorbeeld door extra te vragen voor thuislevering t.o.v pakketpunt of door de werkelijke prijs van de levering te vragen en niet gratis of 4 euro verzendkosten. 

En als mensen dan meer kopen in fysieke winkels, is het voor hen ook aantrekkelijker om een goede voorraad aan te houden. Het is een beweging die in gang gezet moet worden, precies omgekeerd aan wat er de afgelopen 20 jaar gebeurd is

LostJellyfish83

LostJellyfish83

05-10-2022 om 11:38

Maar waarom moeten lokale/fysieke winkels gered worden? Als blijkt dat mensen liever online hun spullen kopen is dat toch gewoon hoe het nu is? 

Je kunt beter maatregelen bedenken hoe bezorgen schoner, beter en efficiënter zou kunnen ipv mensen weer terug naar de winkel te willen krijgen. 

Het lijkt me een goede eerste stap om 'gratis' verzenden te verbieden. Laat de consument maar duidelijk weten hoeveel het verzenden precies kost. Dat stimuleert in elk geval vanuit de consument om bestellingen te bundelen.

Miraval schreef op 05-10-2022 om 11:12:

[..]

Maar dan moet je er dus aan de andere kant voor zorgen dat die winkels er ook zijn en bezocht worden. Heel eerlijk... de parkeertarieven om even in de stad iets te gaan kopen slaan natuurlijk helemaal nergens op. Ondernemers die een winkelpand huren in het centrum betalen ook enorm veel huur, dus als die dan ook nog alles op voorraad moeten hebben zijn ze qua inkoop ook nog eens een beetje geld kwijt waar ook verlies op overgebleven producten zit. Zie dat eerst maar eens netto te verdienen.

En het gaat dan om alles wat thuis bezorgd wordt, ook de boodschappen bijvoorbeeld. Want er rijden aardig wat AH, Jumbo en Picknick wagens in de rondte.

Winkels in een stad vind ik totaal niet handig. Je kunt niet voor de deur parkeren en de parking aan de rand van het centrum kost geld. Woonboulevardachtige winkelcentra vind ik persoonlijk fijner om te bezoeken want je parkeert de auto vlak voor de deur en ook nog gratis.

Schommelstoel schreef op 05-10-2022 om 11:33:

Tot een jaar of 20 geleden kon je amper online bestellen en toen hadden we toch ook kleding in onze kast, boeken op de plank en hobbyartikelen in huis?

We kunnen een klein stapje terug naar die tijd zetten, online winkelen hoeft niet afgeschaft te worden, maar het mag wel onaantrekkelijker gemaakt worden om producten thuisbezorgd te krijgen. Bijvoorbeeld door extra te vragen voor thuislevering t.o.v pakketpunt of door de werkelijke prijs van de levering te vragen en niet gratis of 4 euro verzendkosten.

En als mensen dan meer kopen in fysieke winkels, is het voor hen ook aantrekkelijker om een goede voorraad aan te houden. Het is een beweging die in gang gezet moet worden, precies omgekeerd aan wat er de afgelopen 20 jaar gebeurd is

Toen ik kind was hadden we thuis al postorder van Otto en Wehkamp. Niet via internet maar gewoon met een bestelkaart.

Daglichtlamp schreef op 05-10-2022 om 11:42:

Het lijkt me een goede eerste stap om 'gratis' verzenden te verbieden. Laat de consument maar duidelijk weten hoeveel het verzenden precies kost. Dat stimuleert in elk geval vanuit de consument om bestellingen te bundelen.

Daar is al een minimumbestelprijs aan verbonden. Dus boven de 20 of boven de 50 euro gratis. Daardoor zoek je er toch nog even iets bij om dat te matchen.

watertoren schreef op 05-10-2022 om 11:30:

Maar de verzendkosten zijn toch niet altijd berekend in de productprijs. Ik was bij vanHaren en mijn schoenmaat hadden ze niet meer. Toen heb ik ze voor dezelfde prijs online besteld zonder verzendkosten of retourkosten.

Dus zit het al in de productprijs. 

Ze hebben x kosten aan versturen en retourneren. 

Verreken je die alleen met dat wat daadwerkelijk verstuurd wordt dan is dat best veel administratie.

Verdeel je dat bedrag over alle producten die je verkoopt verhoog je alle prijzen in 1x met y cent ben je klaar.

Dus ook bij het product dat je besteld en gratis in de winkel geleverd krijgt zitten die bezorgkosten in de prijs.

Net zoals er personeelskosten, advertentiekosten, huur en energie in de kostprijs zitten.

Twee maatregelen die al een hoop zouden schelen:

* doos moet passen bij het product (twee oorringetjes in een schoenendoos, ze zijn stapelgek! Want er moet allemaal 'gratis' rommel mee (brochures, gratis rotzooicadeautje etc))

* elke webwinkel is verplicht een optie 'milieu-efficient verzenden' aan te bieden. Dwz dat je kunt kiezen dat je bestelling iets later komt, maar wel gebundeld of dat zendingen gegroepeerd worden.

Mug schreef op 05-10-2022 om 11:38:

Maar waarom moeten lokale/fysieke winkels gered worden? Als blijkt dat mensen liever online hun spullen kopen is dat toch gewoon hoe het nu is?

Je kunt beter maatregelen bedenken hoe bezorgen schoner, beter en efficiënter zou kunnen ipv mensen weer terug naar de winkel te willen krijgen.

De milieuproblematiek zit ook helemaal niet primair bij het bezorgen. Van de week las ik een interessant artikel over Shein. Heel populair tegenwoordig. Maar er is waarschijnlijk geen bedrijf ter wereld dat zo milieuonvriendelijk is. Het is ook pure rommel (dat werd op dat andere forum door fans nog ontkend toen het hierover ging, maar in het artikel dat ik las werd er geen twijfel over gelaten, het is pure rotzooi, kwalitatief uitermate teleurstellend, stinkt een uur in de wind en ongezond voor mens en milieu).

Zoiets kan alleen maar omdat er landen zijn waar men op zo'n milieuonvriendelijke manier kan produceren. Dat zou in de prijs verwerkt moeten worden. En zodra je voor die troep ook de milieuschade moet gaan betalen is de lol er snel vanaf. 

Ginevra schreef op 05-10-2022 om 11:52:

Twee maatregelen die al een hoop zouden schelen:

* doos moet passen bij het product (twee oorringetjes in een schoenendoos, ze zijn stapelgek! Want er moet allemaal 'gratis' rommel mee (brochures, gratis rotzooicadeautje etc))

* elke webwinkel is verplicht een optie 'milieu-efficient verzenden' aan te bieden. Dwz dat je kunt kiezen dat je bestelling iets later komt, maar wel gebundeld of dat zendingen gegroepeerd worden.

Doos passen bij het product/bestelling wordt je bestelling euro's duurder van. Zie mijn uitleg een paar berichten hier boven. 

Dat wil de consument niet betalen. Dat kun je alleen verwezenlijken als je dat globally verplicht stelt. Dus niet alleen NL, niet alleen EU maar echt de hele wereld. 

Dat gaat 'm in onze tijd niet worden ben ik bang. We kunnen het al niet eens worden over de definitie van verpakkingsmateriaal. 

DS1971 schreef op 05-10-2022 om 11:55:

[..]

De milieuproblematiek zit ook helemaal niet primair bij het bezorgen. Van de week las ik een interessant artikel over Shein. Heel populair tegenwoordig. Maar er is waarschijnlijk geen bedrijf ter wereld dat zo milieuonvriendelijk is. Het is ook pure rommel (dat werd op dat andere forum door fans nog ontkend toen het hierover ging, maar in het artikel dat ik las werd er geen twijfel over gelaten, het is pure rotzooi, kwalitatief uitermate teleurstellend, stinkt een uur in de wind en ongezond voor mens en milieu).

Zoiets kan alleen maar omdat er landen zijn waar men op zo'n milieuonvriendelijke manier kan produceren. Dat zou in de prijs verwerkt moeten worden. En zodra je voor die troep ook de milieuschade moet gaan betalen is de lol er snel vanaf.

Helemaal mee eens en groot voorstander van. Als dit wordt aangepakt wordt er vanzelf minder besteld en hoeft er minder te worden bezorgd. 

Mug schreef op 05-10-2022 om 10:57:

[..]

Dat klopt hoor, maar als dat busje 4 dagen achter elkaar voor mijn deur staat, krijg ik bijna last van 'bezorgschaamte'

Dat heb ik dan nooit. Wel als ik het oud papier buiten moet zetten.Temeer omdat ik vaak van 3 of 4 maanden gelijktijdig doe, aangezien ik geregeld niet in Nederland ben als het oud papierdag is.

En dan al die dozen... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.