Nieuws en actueel
absor
23-09-2023 om 11:34
Asielbeleid brainstorm
ok. Hier een brainstorm hoe we het falende asielbeleid zouden moeten veranderen. En schiet erop en denk mee, dan kunnen we met elkaar aan de Regering vertellen hoe het wel moet
Mijn idee, net als nu iedereen die binnenkomt meldt zich en komt terecht in noodopvang met een zeer beperkt basisinkomen, wel ziektekosten automatisch, eten en drinken is er gewoon
In afwachting van de beslissing of je wel of niet mag blijven krijgt iedereen sowieso verblijfskaart voor 1 jaar
Je mag dan direct werken
je krijgt geen woning toegewezen. Je gaat zelf werken en kan dan een woning huren of kopen en/of schrijft je in voor de woningbouw. Al je geld wat je verdient is gewoon voor jezelf en niet zoals nu maar 25% (minus de gebruikelijke brutolasten die iedereen betaald) zolang je in de noodopvang verblijft alleen minus de basisuitkering die je daar kreeg.
als na een max een jaar (als dat niet haalbaar is voor coa dan 2 jaar) bekeken wordt of je mag blijven dan heb je vanaf dat moment direct alle rechten en plichten die iedere nederlander heeft.
Je verlaat iig de noodopvang als je daar nog verblijft
Ik denk omdat nu asielzoekers kunnen en ook altijd willen werken zeker grote steden maar ook landbouwgebieden automatisch graag noodopvang plaatsen
Ik denk door snel te werken integreer je veel sneller en leer je snel de taal of iig goed engels
En als laatste als je gewoon een ‘veilige lander’ bent, dan is het net als nl die gaat werken in amerika of Australie, je hebt voor 1 of 2 jaar een werkvisum
je mag uiteraard ook gewoon bij familie gaan wonen oid ipv in de noodopvang
Dan is er ongetwijfeld nog een klein gedeelte zeer getraumatiseerde vluchtelingen die in dat jaar niet ging werken en ook niets kon en daar moeten we dan apart wat voor bedenken maar niet met een volledige uitkering in een grote woning zetten waarbij alle prikkels tot werken voorgoed verdwenen zijn
redbulletje
05-10-2023 om 20:16
Al die loslopende afgewezenen vormen ook een steeds groter risico voor onze leefomgeving. En Duitsland dumpt het gewoon weer de grens over ipv hem vast te zetten. Terwijl Duitsland een grote mede veroorzaker is van de invasie.
https://www.rtvoost.nl/amp/nieuws/2271802/geleur-met-zwervende-uitgeprocedeerde-asielzoeker-duitse-politie-zet-hem-op-trein-terug-naar-nederland
Yumi
05-10-2023 om 22:44
redbulletje schreef op 05-10-2023 om 20:16:
Al die loslopende afgewezenen vormen ook een steeds groter risico voor onze leefomgeving. En Duitsland dumpt het gewoon weer de grens over ipv hem vast te zetten. Terwijl Duitsland een grote mede veroorzaker is van de invasie.
https://www.rtvoost.nl/amp/nieuws/2271802/geleur-met-zwervende-uitgeprocedeerde-asielzoeker-duitse-politie-zet-hem-op-trein-terug-naar-nederland
Duitsland heeft hem terugstuurt naar Nederland omdat hij hier asiel heeft aangevraagd (wat hij niet heeft gekregen).
Verder een schandalig verhaal, ik denk dat het wachten is op escalatie. Het gaat om een verwarde man zonder inkomsten maar die wel aan z'n drank lijkt te komen.....en hij wordt opgejaagd door de jeugd.
Daglichtlamp
06-10-2023 om 08:15
Deze man komt uit Libië. Ik vraag me af waarom hij geen asiel gekregen heeft. Het hele land heeft een rood reisadvies omdat het er zo gevaarlijk is .
redbulletje
06-10-2023 om 10:07
Daglichtlamp schreef op 06-10-2023 om 08:15:
Deze man komt uit Libië. Ik vraag me af waarom hij geen asiel gekregen heeft. Het hele land heeft een rood reisadvies omdat het er zo gevaarlijk is .
Landen met een rood reisadvies hebben niet opeens recht op asiel natuurlijk. Als toerist moet je er echter wegblijven.
Mick87
06-10-2023 om 11:05
van de burg heeft ook weer druk op gemeenten opgevoerd dat er sneller sociale huurwoningen beschikbaar moeten komen voor statushouders. 16.000 statushouders moeten met spoed gehuisvest worden. Want ter apel loopt over nu. Anders moeten straks weer mensen buiten slapen.
Tja en zo gaat het maar door. Als die 16.000 woningen er zijn is Ter Apel binnen no time weer vol met een nieuwe lichting. En een deel daarvan moet daarna ook weer een sociale huurwoning met voorrang. Anders loopt de opvang weer vast wegens gebrek en doorstroming. En zo gaan we maar door. Er wordt hard geroepen om de schrijnende situatie van asielzoekers
Maar voor het gemak wordt vergeten wat de consequenties zijn voor de Nederlandse belastingbetalende burger. Nog minder kans op eigen betaalbare woonruimte.
Ik snap nog steeds zo doorgaan. Want wat er gebeurt kan gewoonweg niet. Je kan geen mensen opvangen terwijl er een groot huisvestingsprobleem is in Nederland.
redbulletje
06-10-2023 om 11:31
Precies!
En zodra die statushouders een huis hebben laten ze ook nog een hele familie overkomen dus het wordt alleen maar erger.
Pas zodra de grens daadwerkelijk wordt gesloten voor niet westerse migranten en hun families kun je wat er nu binnen is verdelen. Zonder asielstop blijft het dweilen met de kraan open. Het is een totale invasie wat er dagelijks Europa binnenkomt met behulp van door Duitsland gefinancierde NGOs.
Gebruikersnaaminvullen
06-10-2023 om 11:43
Mick87 schreef op 06-10-2023 om 11:05:
van de burg heeft ook weer druk op gemeenten opgevoerd dat er sneller sociale huurwoningen beschikbaar moeten komen voor statushouders. 16.000 statushouders moeten met spoed gehuisvest worden. Want ter apel loopt over nu. Anders moeten straks weer mensen buiten slapen.
Tja en zo gaat het maar door. Als die 16.000 woningen er zijn is Ter Apel binnen no time weer vol met een nieuwe lichting. En een deel daarvan moet daarna ook weer een sociale huurwoning met voorrang. Anders loopt de opvang weer vast wegens gebrek en doorstroming. En zo gaan we maar door. Er wordt hard geroepen om de schrijnende situatie van asielzoekers
Maar voor het gemak wordt vergeten wat de consequenties zijn voor de Nederlandse belastingbetalende burger. Nog minder kans op eigen betaalbare woonruimte.
Ik snap nog steeds zo doorgaan. Want wat er gebeurt kan gewoonweg niet. Je kan geen mensen opvangen terwijl er een groot huisvestingsprobleem is in Nederland.
Ik begrijp heel goed dat het draagvlak onder autochtonen afneemt. Zij die tot wel 10 jaar ingeschreven staan, soms zelf langer, zien dat er keer op keer tienduizenden woningen "van de markt" worden gehaald waardoor het nog langer duurt.
Yumi
06-10-2023 om 11:50
Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-10-2023 om 11:43:
[..]
Ik begrijp heel goed dat het draagvlak onder autochtonen afneemt. Zij die tot wel 10 jaar ingeschreven staan, soms zelf langer, zien dat er keer op keer tienduizenden woningen "van de markt" worden gehaald waardoor het nog langer duurt.
De SP stelt vragen aan het college van burgemeester en wethouders over de gigantische wachttijd voor een sociale huurwoning in Nijmegen. Gemeenteraadslid Jeannette Geers doet dit na bericht van een bezorgde woningzoekende die een eigen tool heeft gemaakt om de wachttijd in kaart te brengen. Daaruit blijkt dat de gemiddelde wachttijd 21,6 jaar (8256 dagen) is en sneller oploopt dan dat er woningen bijkomen.
Wachttijd sociale huurwoning meer dan 20 jaar, SP stelt vragen :: SP Nijmegen
redbulletje
06-10-2023 om 11:51
Waarom stelt de SP dit soort vragen? Zij zijn immers niet voor een asielstop en wel voor de dwangwet.
Yumi
06-10-2023 om 11:54
redbulletje schreef op 06-10-2023 om 11:51:
Waarom stelt de SP dit soort vragen? Zij zijn immers niet voor een asielstop en wel voor de dwangwet.
Dat vroeg ik me ook af, met mijn reactie wou ik alleen aangeven dat 10 jaar wachten tegenwoordig "niets" meer is. Ik heb overigens niets met de SP!
Gebruikersnaaminvullen
06-10-2023 om 12:08
Yumi schreef op 06-10-2023 om 11:54:
[..]
Dat vroeg ik me ook af, met mijn reactie wou ik alleen aangeven dat 10 jaar wachten tegenwoordig "niets" meer is. Ik heb overigens niets met de SP!
Is ook afhankelijk van de stad natuurlijk. Tegenwoordig moet je ingeschreven staan vanaf je geboorte
Yumi
06-10-2023 om 12:18
Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-10-2023 om 12:08:
[..]
Is ook afhankelijk van de stad natuurlijk. Tegenwoordig moet je ingeschreven staan vanaf je geboorte
Dat snap ik, in sommige woonplaatsen zoals Ter Apel krijg je sneller een woning
Inschrijven mag hier vanaf 18 jaar. Zelf ben ik verhuisd vanwege long covid, ik kon de trap (3 hoog)niet meer op/af. Ondanks mijn 27 jaar inschrijftijd moest ik een urgentie aanvragen, omdat het niet lukte om ertussen te komen.
ShowyHummingbird30
06-10-2023 om 12:49
redbulletje schreef op 06-10-2023 om 11:51:
Omdat de woningnood niet veroorzaakt wordt door statushouders. En een asielstop ook maar een zeer beperkte invloed op het woningaanbod zal hebben.
In het eerder genoemde artikel gaat het om 19.000 mensen. Dat zijn voor een fors deel gezinnen. Geen idee hoeveel woningen voor hen nodig zijn, 5.000-7.000?
Daarnaast hebben we elk jaar ook een veel grotere groep niet-asielzoekers die op de woningmarkt instromen. Dat zijn veelal jongvolwassenen, deels stelletjes, maar ook heel veel alleenstaanden. Enig idee hoeveel woningen voor hen nodig zijn, per jaar? Ik heb geen cijfers, maar als ik kijk naar het aantal eindexamenkandidaten dit jaar (192.000, da's 10x zoveel als de statushouders uit het artikel), dan zal hun invloed op het woningtekort vele malen groter zijn.
Samengevat: als je de grenzen nu onmiddellijk dichtgooit, dan geeft dat zeer kort een heel klein beetje meer beschikbare woningen. Maar het merendeel van de woningzoekenden is daar totaal niet mee geholpen.
ShowyHummingbird30
06-10-2023 om 12:53
Yumi schreef op 06-10-2023 om 12:18:
[..]
Inschrijven mag hier vanaf 18 jaar. Zelf ben ik verhuisd vanwege long covid, ik kon de trap (3 hoog)niet meer op/af. Ondanks mijn 27 jaar inschrijftijd moest ik een urgentie aanvragen, omdat het niet lukte om ertussen te komen.
Mijn kinderen staan ook vanaf hun 18 ingeschreven, nu halverwege 20. Maar meer dan antikraak zit er de komende jaren niet in, want nog te weinig inkomen voor particuliere huur of koop. De wachttijd voor sociale huur hier in de randstad is volgens mij makkelijk 20 jaar.
Fijn dat het je gelukt is om urgentie te krijgen. Ik hoop dat je nu een lekker plekje hebt waar je zonder ademnood naar binnen en buiten kan.
Diyer
06-10-2023 om 13:19
Yumi schreef op 06-10-2023 om 12:18:
[..]
Ik stond vanaf mijn 18e ingeschreven en kwam pas in aanmerking voor een huurwoning toen mijn kinderen al geboren waren. Waarbij ik wel moet opmerken dat ik mijn kostbare inschrijvingstijd niet wilde verspillen aan een slechte flat in een slechte wijk. Daar kon ik waarschijnlijk sneller terecht, maar dan was ik mijn meettijd kwijt. Wij wilden dat niet met jonge opgroeiende kinderen.
Mijn toenmalige vriend en ik hebben op een alternatieve manier -buiten de sociale huurwoningen om- nog huisvesting kunnen vinden. Maar dan moet je wel bereid zijn om met anderen samen te leven en klein te wonen bijv. Wat voor ons geen enkel probleem was, want dat is een manier van leven die bij ons paste en waar we ook onze vrienden hadden (én dús kans maakten op wonen op die manier). Maar als we echt afhankelijk waren geweest van sociale huur, dan hadden we waarschijnlijk tot halverwege ons 30e op een 2 kamerwoning gezeten met 2 kinderen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.