Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024


En groot gelijk, ik zou ook niet met die engnek geassocieerd willen worden

Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-08-2024 om 13:05:

Dit is wel mooi om te zien. Vanaf minuut 8 beschrijft hij DT. Z'n handen als hij het over crowd sizes heeft


https://www.youtube.com/watch?v=ETB3RgMAnuw

geweldige spreker

Harris en Walz waren alletwee erg sterk. 

De MAGA zijn de zoon van Walz aan het uitlachen omdat hij huilde en blij naar zijn vader riep (zijn zoon heeft een leerstoornis).

Walgelijk zooitje, die MAFA

Laten we hopen dat die nieuwe wat wordt. Ze zal geen gekke fouten maken want ze heeft goed opgelet als vice-president. En alles draait om het team wat je achter je hebt. Die regeert eigenlijk.

Maar ik moet het nog zien. Als iedereen denkt dat Harris toch wel wordt gekozen en men blijft thuis dan moet je niet gek kijken als je toch Trump krijgt.

Ik vind de Obama's altijd wel goed spreken. Het is duidelijk, ze delen hun eigen ervaringen en tonen menselijkheid.

Mijn insteek is: maakt het nieuwe team (ook voor ons) de goede keuzes op het wereldtoneel? Natuurlijk kwam Obama als een buitengewoon aardig en verstandig mens over, maar voor mij tellen toch vooral de wereldorde, AI, de stabiliteit in de wereld, en ik vertrouw dat Trump niet toe. Tenminste niet als hij zegt dat hij Rusland zijn gang zou laten gaan als hij president was. Je weet niet of hij echt uit de NAVO zou willen stappen, maar dat klinkt voor ons Europeanen niet goed. Een sterke bondgenoot in de NAVO-club voelt toch rustiger. Je weet niet of het grootspraak is.

In feite heeft het geholpen want Europa denkt nu toch wat meer na over haar eigen defensie. Maar Trump zou gek zijn als hij het lidmaatschap opzegde en Rusland ruim spel gaf want de VS harkt miljarden binnen door de wapenproductie. Maar je weet niet hoe hij calculeert. Het gaat hem om zijn eigen land en hoewel hij vermoedelijk Duitse roots heeft, zal hij daar niet veel meer om geven.

Ik weet dat je geen braaf persoon kan zijn in deze functie want je bent niet op deze plaats terecht gekomen omdat je zo aardig was. Er ligt een berg verliezers achter je die nog een appeltje met je te schillen hebben.

Harris praat aardiger, maar het is toch naar onze begrippen een rechts persoon. Haar verkiezing lijkt wat minder alarmerend dan die van Trump. Maar ik zou in de EU vooral doorgaan met een behoorlijke defensie en er niet meer op vertrouwen dat de VS de kar trekt.

Zilver_gray schreef op 26-08-2024 om 18:08:

https://www.ad.nl/buitenland/live-verkiezingen-vs-onzeker-of-trump-meedoet-aan-debat-met-harris-onenigheid-over-microfoons~a0a3f92a/

Oh ohhh, hij probeert er vast onderuit te komen

haha ja, idd. 

En kandidaat Kennedy heeft zich bij Trump gevoegd en zijn eigen campagne stop gezet. Trump: Hij had Harris met gemak verslagen....  Ja, daarom stopt hij met campagne voeren. 

Friezinnetje schreef op 26-08-2024 om 18:40:

[..]

haha ja, idd.

En kandidaat Kennedy heeft zich bij Trump gevoegd en zijn eigen campagne stop gezet. Trump: Hij had Harris met gemak verslagen.... Ja, daarom stopt hij met campagne voeren.

Zilver_gray schreef op 26-08-2024 om 18:53:

[..]

Trump mag er wel om denken, dat Kennedy hem niet van de troon stoot, als hij zo goed zou presteren

rionyriony schreef op 26-08-2024 om 07:26:

Mijn insteek is: maakt het nieuwe team (ook voor ons) de goede keuzes op het wereldtoneel? Natuurlijk kwam Obama als een buitengewoon aardig en verstandig mens over, maar voor mij tellen toch vooral de wereldorde, AI, de stabiliteit in de wereld, en ik vertrouw dat Trump niet toe. Tenminste niet als hij zegt dat hij Rusland zijn gang zou laten gaan als hij president was. Je weet niet of hij echt uit de NAVO zou willen stappen, maar dat klinkt voor ons Europeanen niet goed. Een sterke bondgenoot in de NAVO-club voelt toch rustiger. Je weet niet of het grootspraak is.

In feite heeft het geholpen want Europa denkt nu toch wat meer na over haar eigen defensie. Maar Trump zou gek zijn als hij het lidmaatschap opzegde en Rusland ruim spel gaf want de VS harkt miljarden binnen door de wapenproductie. Maar je weet niet hoe hij calculeert. Het gaat hem om zijn eigen land en hoewel hij vermoedelijk Duitse roots heeft, zal hij daar niet veel meer om geven.

Ik weet dat je geen braaf persoon kan zijn in deze functie want je bent niet op deze plaats terecht gekomen omdat je zo aardig was. Er ligt een berg verliezers achter je die nog een appeltje met je te schillen hebben.

Harris praat aardiger, maar het is toch naar onze begrippen een rechts persoon. Haar verkiezing lijkt wat minder alarmerend dan die van Trump. Maar ik zou in de EU vooral doorgaan met een behoorlijke defensie en er niet meer op vertrouwen dat de VS de kar trekt.

Rechts? 



De Democraten

De Democraten zijn in 1828 opgericht, in eerste instantie waren zij vooral een conservatieve politieke partij. In de afgelopen vijftig jaar is dat volledig veranderd. Vooral sinds zij in de jaren ‘60 nieuwe burgerrechten wetten hebben ingevoerd staan ze bekend als hervormingsgezind en progressief. Zij willen meer opkomen voor ‘gewone’ arbeiders, door middel van een grotere overheid. Daar hoort meer belasting bij, maar ook meer beschermende wetten bijvoorbeeld op het gebied van ziektekosten. Ook staan zij meer open voor rechten van minderheden, bijvoorbeeld wat betreft het toestaan van het homohuwelijk. Bekende Democraten zijn bijvoorbeeld Barack Obama, Hillary en Bill Clinton, en John F. Kennedy.



De Republikeinen

De Republikeinen zijn in 1854 opgericht. De eerste Republikeinse president was Abraham Lincoln, als president verantwoordelijk voor het afschaffen van de slavernij in de VS. Om deze reden stonden de Republikeinen bekend als progressief, maar sinds de jaren ‘60 staan ze bekend als conservatief. Ze willen een kleine overheid en minder beperkende wetten, hierdoor kan je als ondernemer gemakkelijk aan de slag gaan. De Republikeinen zijn daarom populair bij rijke mensen en grote bedrijven. Zij hechten veel waarde aan traditionele ideeën, en staan minder open voor bijvoorbeeld een soepele abortuswet of een vrij homohuwelijk. Bekende Republikeinen zijn bijvoorbeeld Donald Trump, George W. Bush en Abraham Lincoln.



Links en rechts

Als je de politieke partijen vergelijkt met de politieke partijen in Nederland kan je de Democraten links noemen, en de Republikeinen rechts. Houd dan wel in gedachte dat het Amerikaanse links meer te vergelijken is met het Nederlandse politieke midden, en het Amerikaanse rechts op economisch gebied rechtser is dan wat wij in Nederland rechts vinden.



Goed gezegd Gebruikersnaaminvullen.

Als je kijkt naar sommige dingen die Eisenhower wilde en deed in de jaren 50, dan zou je denken dat hij Democraat was.  

Bescherming voor arbeiders, eerste stappen om segregatie tegen te gaan en gelijk betaald voor gelijk werk voor vrouwen. 

Dat is volledig omgeslagen. 

Er worden nu grappen online gemaakt dat Vance er een beetje bijhangt en Trump alleen nog ogen voor Kennedy heeft. Vance is ook wel een slechte keuze voor Trump, vind ik. Hij brengt geen nieuwe stemmen binnen, zoals Walz dat wel doet. 

Hij is Trump Light. Mensen die hem leuk vinden, stemden toch al wel op Trump. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.