Nieuws en actueel
Blomke82
17-08-2022 om 08:55
Albergen
Het kabinet dropt een azc in Albergen en negeert het bestemmingsplan van de lokale politiek.
Denkt het kabinet nou echt dat een oplossing is? 300 mensen. Dat ligt nu al buiten te slapen in ter Apel. Dus is dit weer korte termijn visie. Volgende week zijn ze weer een hotel nodig en een week later weer een hotel enz. enz.
En krijgen de horeca, winkeliers e.d. ook compensatie wegens gemiste inkomsten van toerisme? Want dat is nu ook afgebrokkeld.
Peiling
Kan het kabinet zomaar plekken aanwijzen zonder overleg met gemeentes
ZanyHeron88
19-08-2022 om 21:29
Tickel schreef op 19-08-2022 om 21:12:
[..]
Dat klopt, maar de gemeenten weten al sinds maart dat er dwang bij komt kijken als ze blijven weigeren. Ik vind dat je als gemeente dan steken laat vallen naar je inwoners. Want die worden overvallen terwijl gemeente Albergen doet alsof ze van niets weet.
Dat kan zo zijn, maar grootschalige opvang is natuurlijk ook niet passend in een klein dorpje. Daar wordt niemand vrolijk van, waarschijnlijk ook geen openbaar vervoer enzo en dan zitten ze in de middle of nowhere. Dat is vragen om problemen. Dat zie ik bij ons al gebeuren.
Naar wat ik begreep hebben ze wel altijd statushouders opgevangen.
Daglichtlamp
19-08-2022 om 21:38
Paracelsus schreef op 19-08-2022 om 21:29:
[..]
Dat kan zo zijn, maar grootschalige opvang is natuurlijk ook niet passend in een klein dorpje. Daar wordt niemand vrolijk van, waarschijnlijk ook geen openbaar vervoer enzo en dan zitten ze in de middle of nowhere. Dat is vragen om problemen. Dat zie ik bij ons al gebeuren.
Elke gemeente vangt statushouders op, daar is namelijk al een wet voor.
EnchantedDragonfly18
19-08-2022 om 21:46
Daglichtlamp schreef op 19-08-2022 om 21:38:
[..]
Elke gemeente vangt statushouders op, daar is namelijk al een wet voor.
Ik lees net dat twee derde van de gemeente geen of te weinig opvang heeft.
EnchantedDragonfly18
19-08-2022 om 21:47
Paracelsus schreef op 19-08-2022 om 21:29:
[..]
Als ze mee hadden gewerkt dan hadden ze zelf nog wat in de melk te brokkelen. Dit zijn de consequenties van hun structurele weigering.
ZanyHeron88
19-08-2022 om 21:49
Tickel schreef op 19-08-2022 om 21:47:
[..]
Als ze mee hadden gewerkt dan hadden ze zelf nog wat in de melk te brokkelen. Dit zijn de consequenties van hun structurele weigering.
De burgemeester gaf aan van niet. Ze moesten minimaal 150 mensen opnemen. Snap ik ook wel, anders is het geen azc. Maar niet ieder dorp is daar geschikt voor.
Wij krijgen een noodopvang, geen idee of het een azc is. Ik vermoed van niet. Maar de statushouders die er zijn zorgen al voor enorm veel problemen . Ik kijk er dus ook niet naar uit dat ze nog meer mannen in woonunits gaan plassen naast een paar scholen en een kinderopvang.
Daglichtlamp
19-08-2022 om 21:49
Tickel schreef op 19-08-2022 om 21:46:
[..]
Ik lees net dat twee derde van de gemeente geen opvang heeft.
Dat gaat om asielzoekers. Voor statushouders heeft elke gemeente een taak. Al lopen de meeste gemeenten wel achter. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/huisvesting-asielzoekers-met-verblijfsvergunning
Hier kun je de stand van zaken van jouw gemeente opzoeken.
ZanyHeron88
19-08-2022 om 21:56
Daglichtlamp schreef op 19-08-2022 om 21:49:
[..]
Dat gaat om asielzoekers. Voor statushouders heeft elke gemeente een taak. Al lopen de meeste gemeenten wel achter. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/huisvesting-asielzoekers-met-verblijfsvergunning
Maar dat achterlopen doen ze niet expres. Statushouders krijgen vaak al voorrang. Bij ons in de gemeente in elk geval. Ik vind het echt sneu. Mensen die hier geboren en getogen zijn , krijgen geen woning en moeten weg en statushouders krijgen een huis. En nu loopt de lijst steeds verder op, omdat er simpelweg geen woningen meer zijn.
EnchantedDragonfly18
19-08-2022 om 21:59
Daglichtlamp schreef op 19-08-2022 om 21:49:
[..]
Dit is van mei. Het gaat om statushouders.
Miraval
19-08-2022 om 22:06
Paracelsus schreef op 19-08-2022 om 21:56:
[..]
Maar dat achterlopen doen ze niet expres. Statushouders krijgen vaak al voorrang. Bij ons in de gemeente in elk geval. Ik vind het echt sneu. Mensen die hier geboren en getogen zijn , krijgen geen woning en moeten weg en statushouders krijgen een huis. En nu loopt de lijst steeds verder op, omdat er simpelweg geen woningen meer zijn.
Ja dat is eigenlijk nog wel het ergste van alles... er zijn geen woningen en statushouders krijgen voorrang op mensen die al jaren en jaren ingeschreven staan. Dat geeft wrijving en zorgt voor (meer) onvrede onder de bevolking. Tel dat op bij de stijgende energiekosten, de inflatie, de algeheel stijgende kosten voor levensonderhoud en je hebt een vat vol kruit wat op ontploffen staat. De politiek moet er nu wel de angel uit gaan halen voordat alles gaat escaleren. En ik ben misschien te pessimistisch maar ik zie dit zo niet 1 2 3 meer goed gaan....
Ted68
19-08-2022 om 22:25
Ik woon al lang niet meer in NL, maar heb wel de NLpas. Maar:waarom komt een opvang niet in het westen? Gezellig in Amsterdam zuid? Of in het gooi? In Zwolle praten ze over een schip, en Ter Apel is ook niet in Noord Holland.....Maar ik schaam me wel voor deze regering
.
Mick87
19-08-2022 om 22:40
Paracelsus schreef op 19-08-2022 om 21:56:
[..]
In mijn geboortedorp werd een wooncomex gebouwd waar de lokale starters allemaal graag zouden willen wonen. Er kwamen 10 statushouders in en 2 lokale mensen.
Tja dat levert dus gezeik op. En terecht.
redbulletje
19-08-2022 om 22:47
Miraval schreef op 19-08-2022 om 22:06:
[..]
Ja dat is eigenlijk nog wel het ergste van alles... er zijn geen woningen en statushouders krijgen voorrang op mensen die al jaren en jaren ingeschreven staan. Dat geeft wrijving en zorgt voor (meer) onvrede onder de bevolking. Tel dat op bij de stijgende energiekosten, de inflatie, de algeheel stijgende kosten voor levensonderhoud en je hebt een vat vol kruit wat op ontploffen staat. De politiek moet er nu wel de angel uit gaan halen voordat alles gaat escaleren. En ik ben misschien te pessimistisch maar ik zie dit zo niet 1 2 3 meer goed gaan....
Knip, stemmingmakerij
ZanyHeron88
19-08-2022 om 22:51
Mick87 schreef op 19-08-2022 om 22:40:
[..]
In mijn geboortedorp werd een wooncomex gebouwd waar de lokale starters allemaal graag zouden willen wonen. Er kwamen 10 statushouders in en 2 lokale mensen.
Tja dat levert dus gezeik op. En terecht.
Ja, dat zie ik hier ook gebeuren. Ik ben bevriend met een handjevol vluchtelingen (25 jaar geleden) en ik zie gebeuren dat de ouders de aow leeftijd bereiken en weer terugkeren naar hun eigen land met hun aow. Dat mag van mij ook gestopt worden. Hoe lief ik sommige mensen ook vind. Met onze aow kunnen ze in land van herkomst als God in Frankrijk leven.
ZanyHeron88
19-08-2022 om 22:52
redbulletje schreef op 19-08-2022 om 22:47:
[..]
[Quote verwijderd]
Maar wat kunnen we doen? Ik zie mensen nog niet massaal protesteren. Niet werken is geen geld. Pas als mensen echt niets meer te verliezen hebben, krijgen we een groot probleem.
Piratenkoningin
19-08-2022 om 22:57
Meer dan 90 procent van de sociale huurwoningen gaat niet naar statushouders. Door dat wel te beweren, raak de echte oorzaak van het woningtekort uit beeld: slecht beleid.
Zie bijvoorbeeld:
Dan moet ik weer aan dit plaatje denken:
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.