Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Albergen

Peiling

Kan het kabinet zomaar plekken aanwijzen zonder overleg met gemeentes
111 stemmen
58%
42%

Blomke82 schreef op 17-08-2022 om 09:13:

[..]

-knip, desinformatie/stemmingmakerij

“In 2021 deden 24.740 mensen een eerste asielaanvraag in Nederland. Hiervan was 4 procent (990 mensen) afkomstig uit landen die Nederland veilig noemt.” uit een artikel in Trouw op 1 augustus ‘22: https://www.trouw.nl/binnenland/fixeren-op-veiligelanders-is-vaak-holle-retoriek~b284fc07/

We hebben gewoon geen capaciteit om ca. 1000 mensen per week te blijven huisvesten. Niemand wordt actief uitgezet/teruggestuurd, dus het stropt op. En waar haalt toch die COA al dat geld vandaan om hotels op te kopen en asielzoekers te huisvesten? Waarom wordt dat geld niet gebruikt voor lastenverlichting voor onze bevolking? 

Ik hoop echt dat de protesten in Tubbergen stand weten te houden en deze zeer dictatoriale beslissingen teruggedraaid wordt. Die wet is er tenslotte toch nog niet eens door? Dan moet dat toch aan te vechten zijn door de gemeente? 

En wie is die hoteleigenaar die aan het COA heeft verkocht? Die zal niet meer in dat dorp of regio kunnen blijven wonen neem ik aan: je ziel aan de duivel verkopen....

Schommelstoel schreef op 17-08-2022 om 09:10:

[..]

We hebben nu al een groot tekort aan personeel, we kunnen die mensen dus goed gebruiken.

('t Is maar net hoe je ernaar kijkt.)

In de eerste drie maanden van 2022 vestigden zich hier 87,6 duizend immigranten en verhuisden er 35,0 duizend emigranten naar het buitenland, aldus het CBS. Maar zijn de immigranten compatibel met de dienstensector, waar juist taalbeheersing en culturele subtiliteiten in omgangsvormen belangrijk zijn? Steeds als een politicus deze gang van zaken economisch onhoudbaar noemt – Janmaat, Fortuyn, Wilders, Baudet – wordt diegene gedemoniseerd, bedreigd en gemarginaliseerd. Niet alleen drukte en culturele spanningen op de werkvloer verjagen mensen van de Nederlandse arbeidsmarkt, maar óók managers die ‘targets’ opdringen en arbeid op basis van inzicht, ervaring en vakmanschap vervangen door bureaucratische en onpersoonlijke protocollen.

Bron: https://www.dagelijksestandaard.nl/economie/sid-lukkassen-deel-ii-de-waarheid-achter-de-personeelstekorten

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-08-2022 om 09:51

redbulletje schreef op 17-08-2022 om 09:44:

We hebben gewoon geen capaciteit om ca. 1000 mensen per week te blijven huisvesten. Niemand wordt actief uitgezet/teruggestuurd, dus het stropt op. En waar haalt toch die COA al dat geld vandaan om hotels op te kopen en asielzoekers te huisvesten? Waarom wordt dat geld niet gebruikt voor lastenverlichting voor onze bevolking?

Ik hoop echt dat de protesten in Tubbergen stand weten te houden en deze zeer dictatoriale beslissingen teruggedraaid wordt. Die wet is er tenslotte toch nog niet eens door? Dan moet dat toch aan te vechten zijn door de gemeente?

En wie is die hoteleigenaar die aan het COA heeft verkocht? Die zal niet meer in dat dorp of regio kunnen blijven wonen neem ik aan: je ziel aan de duivel verkopen....

Er zou inderdaad een stop op moeten zodat we de mensen die al lang wachten als eerste helpen, het probleem wordt zo alleen maar groter en zo leuk is het in een azc niet.

Schommelstoel schreef op 17-08-2022 om 09:10:

[..]

We hebben nu al een groot tekort aan personeel, we kunnen die mensen dus goed gebruiken.

('t Is maar net hoe je ernaar kijkt.)

Van de totale immigratie zijn de asielzoekers maar een klein deel. Veel groter deel zijn arbeidsmigranten. Dat gaat dan bijvoorbeeld om EU-burgers als Polen en Roemenen maar ook hoogopgeleide expats uit de hele wereld. Die mensen zijn onmisbaar voor de bedrijven waar ze werken en in veel gevallen ook voor ons als Nederlanders (Wie zorgen dat de supermarkten volliggen? Wie zorgen dat ons pakketje van de webwinkelgigant bij ons terecht komt?) maar ze geven veel druk op de woningmarkt in bepaalde regio’s. Ik vind het eerlijk gezegd ook crisisachtig als je voor een kamer in je eigen ‘huis’ de voorkeur geeft aan een buitenstaander terwijl je eigen kinderen dan bij elkaar op één kamer moeten slapen. Ergens loopt er dus iets helemaal spaak. Door de krapte op de woningmarkt loopt het draagvlak voor immigratie en asielopvang (nog meer) gevaar. En dat begrijp ik ook nog. Als ik dringend op zoek ben naar een huis, in een lastige situatie verkeer daardoor, is het niet te begrijpen dat anderen zomaar een huis krijgen, net zoveel kans maken op een woning als ik (loten voor huurwoningen) of een huis onbereikbaar voor me maken omdat ze veel meer kunnen betalen dan ik omdat hun tech-bedrijf ze zo goed betaalt dat ze mij uit de markt concurreren. De asielcrisis is alleen op te lossen en het draagvlak te verhogen als de wooncrisis wordt opgelost.En aangezien we nog wel meer buitenstaanders nodig (zullen gaan) hebben om ons werk te doen, is dat probleem waarschijnlijk nog groter dan we nu denken.

Ik zou daar als asielzoeker zijnde niet graag verblijven. Het volk komt in opstand. Gisteren waren er al honderden mensen aan het demonstreren met spandoeken waarop stond: Albergen zegt nee tegen AZC. Ik geef die mensen groot gelijk dat ze gaan demonsteren.

Ik vind het in praktische zin een adequate kortetermijnoplossing om asielzoekers in het hotel in Albergen onder te brengen.  Maar het is te belachelijk voor woorden dat de overheid dit soort ad hoc oplossingen doordrukt nadat ze eerst jarenlang alle energie heeft gestoken in het afbreken van allerlei voorzieningen, zowel ten aanzien van de opvang van asielzoekers als ten aanzien van de huizenmarkt.

De afgelopen 10-20 jaar zijn aanmeldcentra en AZC's gesloten en tienduizenden sociale huurwoningen verdwenen in Nederland. Ook is de IND in 15 jaar tijd sterk ingekrompen, om om vervolgens te zeggen dat die de instroom niet aankan en er grote achterstanden zijn. Mensen denken nu dat de aantallen asielzoekers nu enorm zijn terwijl er steeds minder asielzoekers zijn, en de doorstroom vertraagd wordt omdat de voorzieningen nog veel méér zijn afgenomen.

Ik vind ca. 1000 per week niet weinig, integendeel!

redbulletje schreef op 17-08-2022 om 10:13:

Ik vind ca. 1000 per week niet weinig, integendeel!

Dat zijn er ruim 50.000 per jaar. En dat jaar na jaar.

Ieder jaar een stad erbij als Terneuzen, Woerden, Heerenveen of Weert.

Je moet het maar willen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-08-2022 om 11:08

Dan nog een keer de vraag: welke realiseerbare alternatieven hebben jullie?

En kom niet keer op keer aan met "grenzen dicht" of "terugsturen", want hoe dacht je dat te regelen? Uit de EU stappen? Allerlei verdragen verbreken? Zijn jullie dan ook bereid om de (met name economische maar ook politieke) gevolgen te accepteren voor dit kleine land dat zo ontzettend afhankelijk is van de landen om ons heen?

Ik zou zo snel mogelijk het model van Denemarken invoeren. Regel een werkbespreking met die Denen en ga met de West Europese landen aan tafel zitten om zo snel mogelijk het beleid hier aan te passen. 

Er zijn geen alternatieven. Dit zwelt alleen nog maar meer aan. En nee, het is geen vooropgezet plan. Geen WEF, geen EU. Die mensen komen gewoon en het tij is niet meer te keren. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-08-2022 om 11:19

Coreopsis schreef op 17-08-2022 om 11:08:

Dan nog een keer de vraag: welke realiseerbare alternatieven hebben jullie?

En kom niet keer op keer aan met "grenzen dicht" of "terugsturen", want hoe dacht je dat te regelen? Uit de EU stappen? Allerlei verdragen verbreken? Zijn jullie dan ook bereid om de (met name economische maar ook politieke) gevolgen te accepteren voor dit kleine land dat zo ontzettend afhankelijk is van de landen om ons heen?

Waarom kom je zelf niet met een realiseerbaar alternatief? 

Oh wacht..

Helemaal prima, dit had wat mij betreft al eerder mogen gebeuren. Gemeenten moeten niet zeuren over draagvlak, maar hun verantwoordelijkheid nemen voor mensen in nood. Er is altijd tegenstand bij vluchtelingenopvang, maar als ze er eenmaal zijn heeft meestal niemand er last van (een kleine groep overlastgevers daargelaten) en vinden omwonenden het jammer als ze weer weg gaan. 
Neemt niet weg dat het huisvesten van statushouders een steeds groter en oneerlijker probleem wordt en ook integratie vaak niet goed lukt. Wat dat betreft ben ik voorstander van opvang in de regio en meer ontwikkelingshulp. Als hier niet een strategisch Europees of mondiaal plan voor komt vrees ik dat de vluchtelingenstroom een mega probleem wordt waar we allemaal heel veel last van gaan krijgen. Niet in de laatste plaats veroorzaakt door klimaatverandering. Maar dit is zo’n complex probleem dat een oplossing waarschijnlijk nog lang op zich laat wachten, als er al een komt. Daar vallen die 300 mensen in Albergen volledig bij in het niet.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-08-2022 om 11:45

RosaMontana schreef op 17-08-2022 om 11:40:

Helemaal prima, dit had wat mij betreft al eerder mogen gebeuren. Gemeenten moeten niet zeuren over draagvlak, maar hun verantwoordelijkheid nemen voor mensen in nood. Er is altijd tegenstand bij vluchtelingenopvang, maar als ze er eenmaal zijn heeft meestal niemand er last van (een kleine groep overlastgevers daargelaten) en vinden omwonenden het jammer als ze weer weg gaan.
Neemt niet weg dat het huisvesten van statushouders een steeds groter en oneerlijker probleem wordt en ook integratie vaak niet goed lukt. Wat dat betreft ben ik voorstander van opvang in de regio en meer ontwikkelingshulp. Als hier niet een strategisch Europees of mondiaal plan voor komt vrees ik dat de vluchtelingenstroom een mega probleem wordt waar we allemaal heel veel last van gaan krijgen. Niet in de laatste plaats veroorzaakt door klimaatverandering. Maar dit is zo’n complex probleem dat een oplossing waarschijnlijk nog lang op zich laat wachten, als er al een komt. Daar vallen die 300 mensen in Albergen volledig bij in het niet.

Zou je het oke vinden als de bevolking gedwongen twee of meer mensen in huis moet nemen om het probleem op te lossen? Mag het volk dan ook niet zeuren? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.