Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

2 zussen uit huis gezet door woningstichting

Miraval

Miraval

03-09-2021 om 12:12 Topicstarter

Julali schreef op 03-09-2021 om 12:09:

Maar vinden jullie dan echt dat woningen van de sociale woningbouw in principe van generatie op generatie overgedragen moeten worden?

Nee dat wordt toch ook nergens beweerd? Ik denk niet dat het realistisch is te zeggen dat die meisjes daar allebei de rest van hun leven blijven wonen en dan ook nog hun kinderen. Het enige wat ik wil voor hen is dat ze zelf mogen beslissen waar en wanneer ze dan willen verhuizen. En dat heeft er niks mee te maken dat het van generatie op generatie overgedragen moet worden.

AcidicShark11

AcidicShark11

03-09-2021 om 12:14

Julali schreef op 03-09-2021 om 11:39:

[..]

Juist wel. Ik heb alleen al heel veel ellende en tegenslag meegemaakt en gezien en weet dat het bij het leven hoort. Helaas, maar het is de realiteit.

Neuh.

Maar vinden jullie dan echt dat woningen van de sociale woningbouw in principe van generatie op generatie overgedragen moeten worden?

Dat wordt toch nergens geschreven, het voegt dus ook niets toe aan deze discussie.

BlueHeart schreef op 03-09-2021 om 12:11:

[..]

Dat heb ik al gevraagd maar daar gaat wijselijk niemand op in.

Je moet mensen ook geen woorden in de mond leggen. Ik spreek even voor mezelf hier  

Dinah schreef op 03-09-2021 om 12:12:

[..]

Dat zeg ik zelf nergens. Dat is ook helemaal de discussie niet.

Dit is gewoon zo'n schrijnend geval, dat er veel maatschappelijk onbegrip is over de harde wijze van de woningcorporatie. De woningcorporatie handelt overigens hierbij totaal niet in het belang van andere mensen op de wachtlijst, maar kijkt gewoon naar de harde centen. Te weinig inkomen, niet in aanmerking komend voor huurtoeslag: eruit! Dat de huur wel gewoon netjes betaald wordt, maakt het zo moeilijk te verkroppen voor mij, dat ze eigenlijk om niks uit dat huis moeten dat nu zoveel voor ze betekent.

Maar ieders ouders gaan ooit dood. Tenminste als je op de goede volgorde sterft. En dan blijft het huis achter, voor de kinderen is dat het ouderlijk huis waar veel waarde aan wordt gehecht en waar veel herinneringen liggen. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

03-09-2021 om 12:21

Miraval schreef op 03-09-2021 om 12:12:

[..]

Nee dat wordt toch ook nergens beweerd? Ik denk niet dat het realistisch is te zeggen dat die meisjes daar allebei de rest van hun leven blijven wonen en dan ook nog hun kinderen. Het enige wat ik wil voor hen is dat ze zelf mogen beslissen waar en wanneer ze dan willen verhuizen. En dat heeft er niks mee te maken dat het van generatie op generatie overgedragen moet worden.

Dat zullen ze dan beslissen over 4 jaar. 

Miraval

Miraval

03-09-2021 om 12:22 Topicstarter

Julali schreef op 03-09-2021 om 12:21:

[..]

Maar ieders ouders gaan ooit dood. Tenminste als je op de goede volgorde sterft.

Ach kom Julali nu even niet zo raar praten. Het is een verschil wanneer je 18 jaar bent en nog thuis woont of 35 en een eigen huishouden hebt. Of... en dat is nog steeds triest, als je 27 bent en je ouders verliest. Maar dan heb je wel recht op huursubsidie en kun je wel op contract komen te staan. Echt... hoe kom je op die argumenten?

BlueHeart schreef op 03-09-2021 om 11:50:

[..]

Die mogelijkheid is er gewoon als je aan kunt tonen dat je samen een duurzame huishouding voert en ouder dan 35 bent. En helaas zijn de zussen voor de wet nog niet volwassen dus deze regeling had voor hun niks uit gemaakt.

Ouder dan 35, dan wonen de meesten echt alleen nog thuis omdat het niet anders kan.

De zussen zijn boven de 18 en dus gewoon volwassenen voor de wet. 

Julali schreef op 03-09-2021 om 12:21:

[..]

Maar ieders ouders gaan ooit dood. Tenminste als je op de goede volgorde sterft. En dan blijft het huis achter, voor de kinderen is dat het ouderlijk huis waar veel waarde aan wordt gehecht en waar veel herinneringen liggen.

Ja... maar mijn ouders leven allebei nog en ik ben de 30 al lang en breed gepasseerd. 

Ik kan me niet eens indenken wat het met me gedaan zou hebben als ik ze op 18-19 jarige leeftijd verloren zou hebben. Ik heb nu nog steeds veel steun en plezier van mijn ouders en het idee dat ik de afgelopen 10 jaar herinneringen zou hebben opgebouwd (inclusief een trouwdag) waar mijn vader of moeder geen deel van uitmaakt, breekt mijn hart. Echt een oprechte vraag Julali, maar kun je je dat niet een beetje proberen in te voelen? Hun moeder is gewoon weg van deze wereld, terwijl zij nog goed en wel aan het leven moeten beginnen. Elke herinnering, elk object dat hun nog bindt aan hun moeder is van onschatbare waarde voor ze op dit moment. 

En aanvullend: ik woon ook niet meer in mijn ouderlijk huis. Dat heb ik mogen ontgroeien in mijn eigen tempo en ritme. Dus als mijn ouders overlijden, dan zal er voor mij geen grote emotionele noodzaak zijn (denk ik) om het huis te houden, omdat het mijn thuis niet meer is. Dat is voor die meiden een totaal andere situatie, aangezien het nog wel hun thuis is. 

"Ieders ouders gaan ooit dood.." I can't.... 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

03-09-2021 om 12:27

PinkFlower schreef op 03-09-2021 om 12:24:

[..]

Ouder dan 35, dan wonen de meesten echt alleen nog thuis omdat het niet anders kan.

De zussen zijn boven de 18 en dus gewoon volwassenen voor de wet.

Nogmaals, lees even de regels van die woningbouwvereniging. 

Nee en dat beweerd volgens mij ook niemand. Het gaat om situaties als deze, waarin er nog jonge thuiswonende volwassenen kinderen zijn, die netjes de huur betalen en hun ouder verliezen die in dat huis wonen. Meestal ben je geen 18 als je ouders sterven. Bij inwonende volwassen kinderen zou er een uitzondering moeten kunnen worden gemaakt. Maakt ze desnoods medehuurder (en daarmee ook verantwoordelijk voor de huurbetaling dus niet alleen voor de leuk. Het is dan een beslissing die goed overwogen moet worden)

BlueHeart schreef op 03-09-2021 om 12:27:

[..]

Nogmaals: ik weet de regels. Ken jij ook nog iets van empathie of zit dat ook in die betonnen plaat van je koopwoning?

Jij hebt over volwassenen voor de wet. Dat zijn ze gewoon. Jij bedoelde: ze zijn nog geen 35. Dat niet de wet dat is een domme regel van de woningbouw. Heel wat anders. De zussen zullen echt niet meer samenwonen tegen de tijd dat ze 35 zijn. En als ze nu al een eigen plek hadden gehad, die ze zelf hadden gekozen, was er ook niks aan de hand.

Maar ja lekker makkelijk lullen vanuit je eigen gekozen koopwoning. Gewoon lekker in een huis proppen die een ander heeft uitgezocht waar je nog dikke huur voor mag betalen ook.

Als jij dat wel zou accepteren. Oh en denk maar niet dat je dan de eerste 10 jaar nog wat anders kan krijgen want een lange wachtlijst.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

03-09-2021 om 12:33

PinkFlower schreef op 03-09-2021 om 12:27:

[..]

Nee en dat beweerd volgens mij ook niemand. Het gaat om situaties als deze, waarin er nog jonge thuiswonende volwassenen kinderen zijn, die netjes de huur betalen en hun ouder verliezen die in dat huis wonen. Meestal ben je geen 18 als je ouders sterven. Bij inwonende volwassen kinderen zou er een uitzondering moeten kunnen worden gemaakt. Maakt ze desnoods medehuurder (en daarmee ook verantwoordelijk voor de huurbetaling dus niet alleen voor de leuk. Het is dan een beslissing die goed overwogen moet worden)

En voor hoe lang mogen ze daar precies blijven? Want je kunt niet alleen maar kijken naar individuele gevallen maar naar het grotere geheel, door deze constructie toe staan benadeel je andere woningzoekenden. En hoe erg het ook is voor die meiden, je kunt niet steeds maar met je hand over je hart strijken en zeggen dat het wel oke is. Want sta je dit een keer toe moet je het anderen ook toe staan waardoor de druk op de sociale woningmarkt nog zwaarder wordt. Dat lijkt mij niet wenselijk. 

BlueHeart schreef op 03-09-2021 om 12:27:

[..]

Maatwerk is ook 1 van de regels en in dit geval zeer toepasselijk. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

03-09-2021 om 12:34

PinkFlower schreef op 03-09-2021 om 12:28:

[..]

Nogmaals: ik weet de regels. Ken jij ook nog iets van empathie of zit dat ook in die betonnen plaat van je koopwoning?

Jij hebt over volwassenen voor de wet. Dat zijn ze gewoon. Jij bedoelde: ze zijn nog geen 35. Dat niet de wet dat is een domme regel van de woningbouw. Heel wat anders. De zussen zullen echt niet meer samenwonen tegen de tijd dat ze 35 zijn. En als ze nu al een eigen plek hadden gehad, die ze zelf hadden gekozen, was er ook niks aan de hand.

Maar ja lekker makkelijk lullen vanuit je eigen gekozen koopwoning. Gewoon lekker in een huis proppen die een ander heeft uitgezocht waar je nog dikke huur voor mag betalen ook.

Als jij dat wel zou accepteren. Oh en denk maar niet dat je dan de eerste 10 jaar nog wat anders kan krijgen want een lange wachtlijst.

Zo jaloers ofzo? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.