Nieuws en actueel
Miraval
31-08-2021 om 08:13
2 zussen uit huis gezet door woningstichting
Vol verbazing las ik het verhaal van 2 zussen die uit hun (ouderlijke) woning gezet dreigen te worden na het overlijden van hun moeder in december.
Kennelijk is dat het beleid van woningstichtingen in Nederland. Overlijden de ouders dan hebben de (volwassen) kinderen die nog in het huis wonen geen recht op overname van het huurcontract en komen ze dus op straat te staan. In dit geval gaat het om 2 nog schoolgaande zussen die samen zeggen wel de huurkosten te kunnen betalen.
Waar moeten zij heen? Er is geen urgentie voor hen en met de krapte op de woningmarkt duurt het misschien 10 jaar eer ze in aanmerking kunnen komen voor een sociale huurwoning. Studentenwoningen zijn ook haast niet verkrijgbaar. Ik vind het beleid stuitend hierin. Kan dit niet gewoon anders gergeled worden?
CompetentSparrow79
03-09-2021 om 11:10
PinkFlower schreef op 03-09-2021 om 10:54:
[..]
Ooh al 8 maanden. Ja dat is ook genoeg na de dood van je geliefde moeder. Gewoon oprotten joh uit je thuis. Boeiend dat het als je plekje voelt hoor. En waar je het fijn had met je moeder. Gewoon nu weg naar een huis waar je zelf niet eens voor koos.
Kinderen kunnen geen medehuurder worden op papier. Dat is de reden dat de zusjes niet op papier staan als medehuurder. Indien ze al op kamers hadden gewoond was er ook geen probleem. Dan hadden ze al een woning waar ze zelf voor hadden gekozen.
Jij doet nou net of ik die wetten en regels zelf heb bedacht, ja het is allemaal heel kut maar we kunnen nou eenmaal niet steeds de regels aanpassen vanwege persoonlijke omstandigheden.
Julali
03-09-2021 om 11:24
BlueHeart schreef op 03-09-2021 om 11:10:
[..]
Jij doet nou net of ik die wetten en regels zelf heb bedacht, ja het is allemaal heel kut maar we kunnen nou eenmaal niet steeds de regels aanpassen vanwege persoonlijke omstandigheden.
Heel hard, maar ik ben het hiermee eens. Er is zoveel ellende in de wereld. Heel veel mensen maken zeer heftige dingen mee, dat is onderdeel van het leven. Als er voor al die mensen andere regels zouden gelden, dan werkte het systeem helemaal niet meer. En het is al zo slecht
Vivaldi
03-09-2021 om 11:28
[..]
Je hoeft niet steeds regels aan te passen. Je kunt wel kijken of je in sommige omstandigheden even net iets anders met een situatie kunt omgaan.
Als jij met 220 naar het ziekenhuis scheurt omdat er een noodsituatie is en de politie houdt je staande, kan de politie met je meedenken en hulptroepen inroepen, of denken: "Regels zijn regels, overtreding."
Zou de wereld zoveel vriendelijker maken, stoppen met die opgeheven vingertjes want regels. En als je dan even terugbladert in dit topic, gelden regels over een te groot woonoppervlak dan weer niet voor kopers.
Als we nou al die vrijstaande woningen aan het water eens platgooien voor sociale woningbouw. Ideetje?
Liara
03-09-2021 om 11:33
Julali schreef op 03-09-2021 om 11:24:
[..]
Heel hard, maar ik ben het hiermee eens. Er is zoveel ellende in de wereld. Heel veel mensen maken zeer heftige dingen mee, dat is onderdeel van het leven. Als er voor al die mensen andere regels zouden gelden, dan werkte het systeem helemaal niet meer. En het is al zo slecht
Sjongejonge, jij hebt echt geen greintje inlevingsvermogen he?
Gelukkig maar dat er nog wel empatische mensen werken bij de SP en de VVD, die wel andere regels voor dit soort gevallen willen. Er is al een motie hierover aangenomen, alleen de minister moet nog handelen.
Rachel.
03-09-2021 om 11:38
Vivaldi schreef op 03-09-2021 om 11:28:
[..]
Je hoeft niet steeds regels aan te passen. Je kunt wel kijken of je in sommige omstandigheden even net iets anders met een situatie kunt omgaan.
Als jij met 220 naar het ziekenhuis scheurt omdat er een noodsituatie is en de politie houdt je staande, kan de politie met je meedenken en hulptroepen inroepen, of denken: "Regels zijn regels, overtreding."
Zou de wereld zoveel vriendelijker maken, stoppen met die opgeheven vingertjes want regels. En als je dan even terugbladert in dit topic, gelden regels over een te groot woonoppervlak dan weer niet voor kopers.
Als we nou al die vrijstaande woningen aan het water eens platgooien voor sociale woningbouw. Ideetje?
Juistem, het gaat alleen on macht en geld.
Julali
03-09-2021 om 11:39
Liara schreef op 03-09-2021 om 11:33:
[..]
Sjongejonge, jij hebt echt geen greintje inlevingsvermogen he?
Gelukkig maar dat er nog wel empatische mensen werken bij de SP en de VVD, die wel andere regels voor dit soort gevallen willen. Er is al een motie hierover aangenomen, alleen de minister moet nog handelen.
Juist wel. Ik heb alleen al heel veel ellende en tegenslag meegemaakt en gezien en weet dat het bij het leven hoort. Helaas, maar het is de realiteit.
CompetentSparrow79
03-09-2021 om 11:40
[..]
Maar dan is de vraag waar de grens ligt van het buigen van regels en wetten. Als ik met 220 naar het ziekenhuis scheur in een noodsituatie zal de politie wel begrip tonen voor je situatie maar je krijgt wel gewoon straf ervoor.
Feit is ook dat de zusjes niet in een noodsituatie zitten en nergens heen konden, de woningbouwvereniging heeft echt geprobeerd om te helpen maar de zusjes willen eigenlijk niet, die willen in dat huis blijven wonen de komende 4 jaar in elk geval. Dus waar leg je dan de grens? Oke jullie mogen er blijven wonen en als jullie er straks niet meer zijn gaat het naar jullie kinderen. Het huis is tenslotte eigendom van de woningbouwvereniging dus dat zal gewoon niet gaan. En als je dan een passende woning af wijst omdat je daar niet wil wonen snap ik dat het bij de woningbouwvereniging wel een keer klaar is.
Zou je het bijvoorbeeld wel oke vinden als de wbv de zusjes tot januari de tijd zou geven om iets anders te vinden of ben je meer voor een constructie dat ze daar nog jaren mogen blijven en het huis later weer aan hun kinderen doorgeven?
Liara
03-09-2021 om 11:43
Julali schreef op 03-09-2021 om 11:39:
[..]
Juist wel. Ik heb alleen al heel veel ellende en tegenslag meegemaakt en gezien en weet dat het bij het leven hoort. Helaas, maar het is de realiteit.
En soms hebben mensen dan even wat hulp en coulance nodig ipv alleen maar een opmerking: het leven is hard.
Dinah
03-09-2021 om 11:45
Julali schreef op 03-09-2021 om 10:52:
[..]
Nee hoor, ik zie alleen ook het leed aan de andere kant. Mensen die al 15 jaar lang op een wachtlijst staan en niet eens fatsoenlijk met hun leven kunnen beginnen.
Ik weet alleen niet of het goed is dat zij over de rug van die twee meiden dan eindelijk met hun leven kunnen beginnen. Dat is ook een beetje het stukje menselijkheid.
En dan los van jouw ietwat rare betoog dat mensen constant verhuizen... die meiden zijn opgegroeid in dat huis en (misschien klinkt dit raar) dat huis is iets groots in hun leven dat hun nog aan hun moeder bindt. De herinneringen, de kleuren... Ik kan heel goed begrijpen dat ze er alles aan gedaan hebben om te voorkomen om dat op te moeten geven. Ze zijn al zoveel verloren. Ik begrijp wat jij zegt dat je ermee moet dealen en hoppetee door met je leven. Maar van mij persoonlijk hoeft het niet zo cru. Ik vind het ook jammer voor de mensen die al 15 jaar wachten (en misschien is dit heel makkelijk gezegd van mij), maar ik zou zelf niet in dat huis willen zitten ten koste van hun.
CompetentSparrow79
03-09-2021 om 11:45
Liara schreef op 03-09-2021 om 11:43:
[..]
En soms hebben mensen dan even wat hulp en coulance nodig ipv alleen maar een opmerking: het leven is hard.
En als je het artikel in de tubantia even leest zie je dat ze beiden ook gehad hebben van de woningbouwvereniging
Poezie
03-09-2021 om 11:46
Vivaldi schreef op 03-09-2021 om 10:55:
[..]
Die passen prima in die woning waar ze de zusjes in wilden douwen.
En anders heb jij nog wel een plekkie over in je vrijstaande villa aan het water, toch?
Dat vind ik tekort door de bocht.
Ik neem aan dat je niet bedoelt dat een gezin met kinderen in een tweekamerflat hoeft te wonen terwijl er een eengezinswoning of grotere flat beschikbaar zou kunnen zijn?
PinkFlower
03-09-2021 om 11:46
[..]
Een beetje menselijkheid ipv regels, regels, regels zou juist sieren in zulke omstandigheden.
Meer ook kijken naar individuele gevallen.
Het zou mooi zijn als het eens mogelijk zou zijn om inwonende volwassen kinderen wel als medehuurders in te kunnen schrijven. Juist zodat dit voorkomen kan worden wat de zussen nu gebeurd. Uiteraard tot het volwassen kind het huis uit gaat, dan woont hij er immers niet meer.
PinkFlower
03-09-2021 om 11:47
BlueHeart schreef op 03-09-2021 om 11:45:
[..]
En als je het artikel in de tubantia even leest zie je dat ze beiden ook gehad hebben van de woningbouwvereniging
Ze hebben een huis aangeboden gekregen in een wijk waar je niet dood gevonden wil worden. Zou ik ook niet willen wonen. (Ik woon vlakbij Enschede en ik ken de stad)
Desire
03-09-2021 om 11:49
[..]
Eens met deze post, soms zijn er gewoon verzachtende omstandigheden en komt enige menselijkheid om de hoek kijken.
CompetentSparrow79
03-09-2021 om 11:50
PinkFlower schreef op 03-09-2021 om 11:46:
[..]
Een beetje menselijkheid ipv regels, regels, regels zou juist sieren in zulke omstandigheden.
Meer ook kijken naar individuele gevallen.
Het zou mooi zijn als het eens mogelijk zou zijn om inwonende volwassen kinderen wel als medehuurders in te kunnen schrijven. Juist zodat dit voorkomen kan worden wat de zussen nu gebeurd. Uiteraard tot het volwassen kind het huis uit gaat, dan woont hij er immers niet meer.
Die mogelijkheid is er gewoon als je aan kunt tonen dat je samen een duurzame huishouding voert en ouder dan 35 bent. En helaas zijn de zussen voor de wet nog niet volwassen dus deze regeling had voor hun niks uit gemaakt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.