Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Het musea topic!

Welk museum heb je bezocht en is een aanrader of naar welke tentoonstelling raad je aan om te gaan?

Dolfje schreef op 24-10-2021 om 14:09:

27€ is ook wel erg veel zeg!

Nou inderdaad zeg! 

Ja 27.50 om alle tentoonstellingen te bezoeken. Het rijks is 20, ook duur maar daar kun je wel echt een dag doorbrengen. Ik vind de hermitage echt dat geld niet waard.

ja maar voor dat geld neem je toch meteen een museumkaart? Heb je er dan zó uit.

Over extreem gesproken:Frida Kahlo in het Drents museum kost 25 euro! En met de museumkaart moet je nog steeds een tientje bijbetalen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen dat gaan doen. Ik niet in elk geval, zo ontzettend bijzonder is het ook weer niet. (ok, dat komt ook doordat ik al in haar huis/museum in Mexico City ben geweest en veel van de expo daarvandaan komt en voor mij dus niet nieuw is. Maar anders had ik het ook te duur gevonden ). 
Hermitage vind ik zelf trouwens niet veel aan. Loop er wel eens binnen maar ben er nog nooit gegrepen door iets. Ik vind het een kil en pretentieus museum. Dan ga ik liever naar het Amsterdams museum. Of naar het Stadsarchief, dat heeft me al vaak verrast en is nog gratis ook. Ook zonder museumkaart. De filmpjes in het kleine zaaltje vind ik er ook vaak erg leuk. 

Ik heb trouwens de indruk dat je steeds vaker moet bijbetalen met de museumkaart. Vorige week in museum MORE ook al. Dat was maar drie euro, maar ook niet voor een expo die erg bijzonder was in mijn ogen. (Pat Andrea). 

impala schreef op 27-10-2021 om 09:50:

Over extreem gesproken:Frida Kahlo in het Drents museum kost 25 euro! En met de museumkaart moet je nog steeds een tientje bijbetalen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen dat gaan doen. Ik niet in elk geval, zo ontzettend bijzonder is het ook weer niet.

Ik heb trouwens de indruk dat je steeds vaker moet bijbetalen met de museumkaart. Vorige week in museum MORE ook al. Dat was maar drie euro, maar ook niet voor een expo die erg bijzonder was.

Dat is ook een beetje mijn twijfel bij die expositie. Het lijkt me een hele toffe, maar of ik het 10 euro extra waard vind? Ik kan die 10 euro wel missen, maar is die expo ook 10 euro extra waard? 

Bijbetalen vind ik prima en voor bijzondere dingen betaal ik regelmatig 2 of 3 euro bovenop mijn Museumkaart. Maar 10 euro? Dat heb ik in mijn bijna 25 jaar museumkaartbezit nog nooit gedaan. Dat maakt dan dat ik hoge verwachtingen ga creëren van Frida Kahlo en dat maakt gelijk dat ik ook bang ben dat het toch tegenvalt. 

Schommelstoel schreef op 27-10-2021 om 10:02:

[..]

Dat is ook een beetje mijn twijfel bij die expositie. Het lijkt me een hele toffe, maar of ik het 10 euro extra waard vind? Ik kan die 10 euro wel missen, maar is die expo ook 10 euro extra waard?

Bijbetalen vind ik prima en voor bijzondere dingen betaal ik regelmatig 2 of 3 euro bovenop mijn Museumkaart. Maar 10 euro? Dat heb ik in mijn bijna 20 jaar museumkaartbezit nog nooit gedaan. Dat maakt dan dat ik hoge verwachtingen ga creëren van Frida Kahlo en dat maakt gelijk dat ik ook bang ben dat het toch tegenvalt.

Op YouTube staan een paar filmpjes van het Drents museum over de Kahlo expo, krijg je al een aardig beeld van wat er te zien is. Er staat trouwens ook een mooie (Engelstalige) docu op over haar leven, die heb ik van de week gekeken (in plaats van naar de expo te gaan ) , aanrader!

https://youtu.be/kgLbROIfwxo

Jee, 10 euro bijbetalen vind ik ook echt veel ja. Dat zou ik alleen doen als ik iets heel graag wilde zien.

In het stadsarchief ben ik een keer naar een tentoonstelling van foto's rond 1900 van Jacob Olie en Breitner geweest, maar ik vond het verder allemaal wat vaag en onduidelijk wat er nou verder te zien was, herinner ik me.

Ik heb dat wel vaker in musea, dus misschien ligt dat aan mij . Ik vind het fijn als je bij binnenkomst een beetje uitleg over hoe en wat krijgt.

Rapa-nui schreef op 02-10-2021 om 20:24:

Zo ontzettend leuk. Zulke prachtige auto's bewonderd. Bij het Googlen gisteravond op een museum kwam ik het 1e Nederlandse Opel Oldtimer AutoMuseum in Tijnje, Friesland tegen. Het Opel Automuseum heeft een collectie van 65 Opel oldtimers. Daarnaast zijn er Opel naaimachines, fietsen, kinderwagens en koelkasten. Wat een verrassing is dit. Het museum is op zaterdag-en zondagmiddag tot eind oktober open. Tot dan zit mevrouw Van Wijk klaar voor bezoekers die het levenswerk van haar man en haar willen bekijken en daarna een kopje koffie drinken en gezellig een praatje maken.

Leuke tip dit trouwens! Misschien dat ik deze nog even meepik dit weekend, kan nog net 

Ik ben ook nog naar de Healers en sjamanisten expo geweest in het Tropenmuseum. Viel me een beetje tegen, een hoop 'spulletjes' maar verder weinig info en diepgang. 

impala schreef op 27-10-2021 om 10:29:

Ik ben ook nog naar de Healers en sjamanisten expo geweest in het Tropenmuseum. Viel me een beetje tegen, een hoop 'spulletjes' maar verder weinig info en diepgang.

Daar ben ik ook geweest. Vond de filmpjes van met name de vrouwen leuk en interessant. Na de eerste twee zalen was het minder.

Dolfje

Dolfje

27-10-2021 om 19:17 Topicstarter

10€ bijbetalen vind ik wel erg veel. Moet het wel echt de moeite waard zijn.

Dolfje

Dolfje

12-11-2021 om 11:22 Topicstarter

Wij gaan dit weekend naar Amersfoort, ga dan uiteraard ook de musea daar bezoeken. 
Kwam dit tegen :
https://www.tijdvooramersfoort.nl/nl/blogs/blog-overzicht/ontdek-onze-wandelroute-langs-4-historische-en-moderne-kunst-musea-in-amersfoort
Hoeft gelukkig niet op 1 dag want we zijn er 2 nachtjes.

Ik ben naar Beelden aan Zee in Scheveningen geweest. Er is nu een expositie met beelden van Igor Mitoraj. Ik vond het erg mooi gemaakt. 
Maar het is niet heel groot. De entreeprijs is te hoog vind ik zelf. Maar met museumkaart zeker een bezoek waard!

In Rijksmuseum Twente is een tentoonstelling over Artemisia. Ik heb in het verleden (geromantiseerde) boeken over haar leven gelezen dus wil er wel heen. Wel ver voor mij, dus plan een weekend denk ik.

Op 17 november en 8 december is er een gratis lezing over Artemisia in Rijksmuseum Twente in de Gobelinzaal door directeur Odding

https://www.rijksmuseumtwenthe.nl/content/3011/nl/lezing-door-directeur-arnoud-odding

April2021 schreef op 12-11-2021 om 18:59:

Ik ben naar Beelden aan Zee in Scheveningen geweest. Er is nu een expositie met beelden van Igor Mitoraj. Ik vond het erg mooi gemaakt.
Maar het is niet heel groot. De entreeprijs is te hoog vind ik zelf. Maar met museumkaart zeker een bezoek waard!

Oh, ik had echt niks met Mitoraj, maar was die tentoonstelling van dat echtpaar er nog waarvan zij met terracotta werkt? Die vond ik echt te gek. En zo buitenom lopen om de beelden buiten te bekijken vond ik ook leuk. Was er toch langer ziet dan ik verwacht had (maar hier ook museumkaart idd)

De dag dat ik daar was ben ik eerst nog naar Panorama Mesdag geweest, dat vond ik echt veel gaver dan ik had verwacht. Leuke expositie in de benedenzalen ook en het panorama zelf vond ik ook echt heel mooi. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.