Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI

@Moosey: Wat leuk dat pilates zo goed bevalt dat je nu ook naar een andere plek wil. Kan me wel voorstellen dat het in de papieren gaat lopen qua kosten want de prijzen voor sportlessen zijn echt flink. In mijn omgeving heb ik iemand die ook echt is gegrepen door pilates en ook in het bijzonder de reformer. Ben benieuwd hoe je lesje op de mat morgen zal bevallen! 
Dat er weinig koks zijn...dat is inderdaad zo, maar waarom? Komt het toch vooral door de werktijden? Ik heb altijd gedacht dat ik best kok zou willen worden maar het werd uiteindelijk toch iets anders. (vooral omdat ik op het VWO belandde en je daarna toch op minimaal HBO georiënteerd bent/wordt)
Hoe is het afgelopen met je kombucha/pepermuntthee-moment? Of toch bewust weer genoten van iets alcoholisch intussen?

@RandomWriter: De nieuwe oortjes zijn binnen, meteen ook maar 2 doosjes want ik ben zo slordig... 
Volle weken voor je dus op het moment, fijn als dat weer wat rustiger wordt. Wat goed dat het toch 1x gelukt is om te gaan hardlopen! Iedere keer is er 1, zo moet je soms ook gewoon denken. En eigenlijk is nieuwe of uitgebreidere recepten koken in gekkenhuis-weken gewoon toch altijd onhaalbaar. Maar ja, soms wil je het toch... Net als met de toetjesbar: Hoe is het afgelopen daar? 

De beweegnorm is inderdaad zoals Ysenda zegt. Dus een half uurtje per dag dan ben je er eigenlijk al. (5x/week) Bij de botversterkende oefeningen moet je je niet zoveel voorstellen, dat is ook gewoon wandelen of hardlopen. 

@Grietje:  Daar ben je. Hopelijk heeft je dochter een fijne verjaardag gehad! Vlaai...lekker. Heeft ze een favoriete smaak? Qua medicijnen zag ik dat je eea van de belasting kunt aftrekken maar dat weet je waarschijnlijk wel. (en er is een hoge drempel, even goed uitzoeken dus) Wie weet heb je er toch nog wat aan. Gelukkig heb je nu weer wat voorraad. En wat goed dat het stabiel blijven lukt! 

@Bananenbrood: Ja dat minder bewegen... Een tijdje geleden stond ik heel lang te wachten bij de lift, naar de zesde verdieping. Ik ben absoluut anti-lift (...tenzij...) maar ik moest een bijeenkomst leiden met microfoongepraat. (gelukkig hoeft dat komende week niet want mijn stem klinkt echt idioot op het moment) En ik was al 3x op de 6e geweest met de trap. Ik wilde dus niet buiten adem boven komen...dus vandaar, de lift. Het duurde lang, de andere lift was kapot. Het is grappig om te zien dat ongeveer de helft van de mensen dan toch kiest voor de trap. Maar in eerste instantie wacht iedereen op de lift. En in dat soort dingen zit minder bewegen volgens mij zeker ook: de elektrische fiets, auto voor korte stukjes inderdaad, hoeveel mensen laten de boodschappen bezorgen, Netflixen als nationale hobby, eten laten bezorgen ipv zelf koken of afhalen...
Wees zeker trots op jezelf, zeker ook op de kleine dingetjes...mooi dat mijn verhaal over het beweegadvies daar dan toch aan bijdraagt. Heb ik er niet voor niks over lopen roeptoeteren. 
Blessures zijn echt rot, je voelt je zo beperkt! Hopelijk heb je na de flinke massage inmiddels weer minder last - ik weet dat het zo kan werken met massages dus het hoeft niet iets slechts te betekenen. 
Ik ben helaas echt nog niet helemaal beter maar het voelt nu als een flinke verkoudheid dus dat is beter te overzien.

Wat betreft desem, die kan je inderdaad in de koelkast doen en dan hoef je er niks mee maar dan kost het je wel een paar dagen om hem weer zo te maken dat je hem weer kan gebruiken. Ik pas af en toe op de desem van een vriend van mij als hij op vakantie is  zoals anderen oppas willen voor hun huisdier komt hij zijn desem dan brengen. Hij doet ook experimenten dat hij dan een deel van de desem bij mij brengt (ik zorg er braaf voor en bak dan 1x per week een broodje) en het andere deel laat hij in zijn eigen koelkast staan. 
Van kombucha weet ik niks maar gelukkig heeft Moosey je op gang geholpen.

Ik ben nog herstellende van mijn ziek-zijn. Hopelijk kan ik vanavond weer hardlopen, ik twijfel of het al verstandig is maar dat besluit ik later vandaag. Qua eten en drinken was mijn week ziek-zijn heel dramatisch, alles moest zacht zacht zacht en dus at ik zachte bolletjes met bijvoorbeeld leverworst...dat is vanaf kinds af aan mijn troostvoer en blijkbaar was dat nodig. Ik eet heel weinig vlees nog, maar afgelopen week heb ik dat weer flink wel gedaan...gek hoe dat werkt. En flessen grapefruitsap - terwijl ik vruchtensap echt ongeveer nooit meer drink sinds het diabetesverhaal. (ja, na de marathon had ik heel veel zin in sinaasappelsap dus dat heb ik ook lekker gedronken)
Gisteravond ging ik de deur uit, ik was de hele dag nog niet buiten geweest en wilde naar de winkel voor...drop...chips...zoiets...chocola...geen idee waar ik zin in had. In ieder geval Iets Lekkers. Maar gelukkig realiseerde ik me dat ik eigenlijk nog vol zat van de rest van de dag, dus in plaats van naar de supermarkt heb ik een wandelingetje gemaakt van 45 minuten. Keurig zou ik zeggen! En dit soort dingen moet ik weer vaker zo gaan doen. Hup, mezelf bij de lurven pakken. 
Tijdens het wandelingetje heb ik nagedacht of ik mijn diëtist moet waarschuwen. Ik ben er nog niet uit. Ik vind wel dat het relatief lang duurt voordat ik mezelf weer op het juiste spoor heb en als dat dan lukt dan is het niet voor lang. Ik maak veel uitzonderingen en praat veel goed, vooral omdat ik het druk heb. En ik wil echt niet terug naar...
Het gewicht in de tabel klopt niet meer, ik zit ruim boven de 70. Ik weet dat ze er voor mij is en dat terugvallen heel normaal is maar omdat ik zo goed weet wat ik moet doen aarzel ik wel... Misschien dat ik later vandaag toch even mail. (met appen heb ik het gevoel dat ik meer to the point moet zijn) Ik wil namelijk ook niet terug met mijn kop in het zand en dat lijk ik nu toch wel een beetje te doen.

De nieuwe Pilates-les was heel fijn! Fijne plek, leuke docent en we deden toch niet alleen mat maar ook tower, een stellage met allerhande veren en dingen die aan het hoofd van de mat staat. Was leuk. Wat minder zwaar dan ik gewend ben maar meer op soepelheid en ademhaling en balans, ook leuk en fijn. Voor herhaling vatbaar dus. 
Helaas realiseerde ik me in de auto dat de ingreep aan mijn ogen (ik ga een ooglidcorrectie laten doen) al over twee weken is en daarna mag ik twee weken niet sporten Wel te overzien natuurlijk, maar ook jammer. Ik zal het wel overleven denk ik. Heb me maar voorgenomen om extra te gaan wandelen in die periode. 
Ja, qua geld, het is niet anders. Ik geef verder niet veel uit, koop bijna alleen maar tweedehands spullen en weinig luxe boodschappen enzo. En weinig betere doelen om geld aan uit te geven dan je gezondheid natuurlijk. Ik had het gister met mijn fysio nog over dingen als houding en specifieke fysio-oefeningen bij rugproblemen etc, en hij vertelde dat er uit steeds meer onderzoeken blijkt dat houding eigenlijk niet erg van invloed is op pijnklachten in het lichaam, en oefeningen én fysio-behandelingen eigenlijk ook niet (mijn fysio is een fysio-relativist ). Er zijn maar twee positieve relaties te vinden: hoe meer spiermassa hoe minder klachten en hoe meer bewegen hoe minder klachten. Hetgeen mij maar weer sterkt in mijn overtuiging dat ik lekker bezig ben. 
Zo dus nog maar even wat lesjes plannen (ook alvast voor ná de ingreep)

De zeldzaamheid in koks ligt (in elk geval bij ons) niet zozeer aan werktijden, als wel aan relatief laag salaris en fysiek zwaar en bij vlagen toch best stressvol werk. Je moet er maar zin in hebben Gelukkig heb ik al wel een paar reacties, ik ga ze morgen eens even goed bekijken. 

De pepermuntthee-kombucha-avond verliep volgens plan, maar afgelopen weekend heb ik wel een biertje gedronken met bandleden en zondag bij een concert een etentje ook wel wat geconsumeerd. Maar dat is prima. Bij het etentje dan bijvoorbeeld wel voor gezondere dingen gekozen om de energie-inname niet al te buitensporig te maken. Zo lang het geen alle remmen los wordt, en de dagen met verstandige keuzes in de meerderheid zijn ben ik tevreden. 
Heb je je diëtiste al gebeld? Ik zou het gewoon lekker doen Anijs. Je denkt er al een tijdje aan dus blijkbaar heb je er behoefte aan. Ook iemand die precies weet hoe het moet kan soms wel een beetje extra motivatie gebruiken

Moosey schreef op 06-02-2024 om 13:32:

Ik had het gister met mijn fysio nog over dingen als houding en specifieke fysio-oefeningen bij rugproblemen etc, en hij vertelde dat er uit steeds meer onderzoeken blijkt dat houding eigenlijk niet erg van invloed is op pijnklachten in het lichaam, en oefeningen én fysio-behandelingen eigenlijk ook niet (mijn fysio is een fysio-relativist

1_wink.gif

). Er zijn maar twee positieve relaties te vinden: hoe meer spiermassa hoe minder klachten en hoe meer bewegen hoe minder klachten.

Hebben we dezelfde? Die van mij zegt hetzelfde maar ook: "ik ga je helemaal niet behandelen want dit moet je gewoon zelf doen. Ik praat wel even met je PT dan weet die waar ze je aan moet pakken."  

Haha, blijkbaar maakt het school

Even kijken of het me lukt om maar een kort en snel berichtje te schrijven, haha! Ik wil eigenlijk gewoon naar bed.

Grietje, wat fijn dat jouw medicatie weer leverbaar is! Hopelijk blijft dat nu een tijdje zo. Ik las iets over dat ze aan het uitbreiden waren om wat meer aan de vraag te kunnen voldoen...

Bananenbrood, ik zag net pas dat je ook jouw gewicht en bmi had doorgegeven. Je mag het de volgende keer wel even in 'bold' aangeven, dan lees ik er iets minder snel overheen . Maar heb het aangepast in de tabel!
Vervelend dat die blessure nog zoveel klachten geeft, hopelijk is het inmiddels weer wat beter!
Het combineren van werk, huishouden en huiswerk voor mijn opleiding is wel pittig, maar ook wel leuk. Al had ik de afgelopen dagen iets meer moeite ermee. Maar dat lag vooral aan mijn hormonen...
Haha, dat fake it till you make it kwam volgens mij van mij. Of nou ja, uit die podcasts . Ik word er ook echt wel weer wat scherper van, al erger ik me soms wel aan haar manier van praten. Maar dat heb ik snel bij podcasts heb ik gemerkt .

Moosey, fijn dat jullie wel wat reacties hebben op de vacature! Hopelijk zit er wat leuks bij. En heel fijn dat de pilates beviel. Lag deze sportschool nu op een handigere plek? Je was overgestapt toch? Of was dit een tijdelijk iets?
En spannend, een ooglidcorrectie. Heb je er nu veel last van?

Anijs, uiteindelijk was het vorige week dus gelukt om gewoon netjes drie keer hard te lopen! En echt, ik heb de hele toetjesbar links laten liggen. Ik was zo trots op mezelf! Heb me heel goed aan mijn voornemen gehouden en vooral genoten van de gezonde dingen die ze er hadden. En een heerlijk kopje koffie na genomen.
Ik moest wel lachen om jouw desem verhaal, hahaha! Oppassen op iemands desem... Ik had 'm nog niet eerder gehoord.
Hoe is het afgelopen met jouw twijfel om wel/niet de diëtiste te raadplegen? Ik hoop eigenlijk dat je het wel gewoon hebt gedaan. Al jouw verhalen over haar zijn zo positief, ik durf te wedden dat ze je kan helpen om weer even met je kop uit het zand te komen. Ook al wéét je het allemaal zo goed, soms moet je het even van een ander horen. Een  voor jou, omdat het soms nu eenmaal gewoon even niet zo lekker loopt als je zou willen.

Voor mij ook wel erg herkenbaar trouwens. In tegenstelling tot vorige week, is mijn week nu wat minder... Wat een vreselijke hormonenweek heb ik. Ik was gisteren echt niet te genieten, ik slaap slecht en ik kom niet in mijn flow. Gelukkig lukt het met eten wel oké, al voelde ik gisteren mijn motivatie verslappen. Gelukkig herken ik dat nu beter, en kon ik mezelf aardig herpakken. Het begon al met dat ik mijn eetdagboek niet had bijgewerkt, daaraan merk ik direct dat ik mijn kop ook richting zand aan het bewegen ben. Maar ik had 'm door! Heb het dus alsnog bijgewerkt en dat helpt voor mij echt. Ik blijf dat dus mooi nog even doen. Ik heb elke keer zo'n gewicht waar ik dan weer een paar weken op schommel, afgelopen weken was dat elke keer 84 en waren mijn piekjes 85. Inmiddels schommel ik richting de 83 en zijn mijn piekjes 84. Er zit dus vooruitgang in. Misschien niet zo snel als ik toch onbewust wel hoop, maar mijn focus is nu vooral op het houden van flow en motivatie. En ondanks dat het hardlopen deze week niet zo wil lukken (heeft ook te maken met afspraken, maar in tegenstelling tot vorige week toen ik alles er zo omheen wist te vlechten, lukt me dat deze week gewoon niet. En dat ligt meer aan mijn hormonen dan aan mijn tijd), weet ik dat ik dat komend weekend sowieso weer ga oppakken. Misschien vrijdag al wel weer.

En goed nieuws: ons thuiswerken is na deze week voorbij! Ik ben zo blij... Eindelijk weer een normale werk/privé balans, en geen heel kantoor meer in onze woonkamer. Oke, nog steeds wel een half kantoor... Maar dat is omdat we nu eenmaal een beetje nerds zijn .

Nou, mijn 'korte' stukje moet ik echt afronden nu... Snel naar bed!

Diëtist gesproken en afspraak gemaakt, het duurt nog wel een paar weken voor we elkaar zien maar zelfs even het sparren hielp al. Mogelijk heb ik mezelf over een paar weken weer gemotiveerd gekregen en is het vreten over. Maar dan nog is het goed om haar te zien. 
Dankjullie voor de schop onder mijn ***! 

Even snel, want ik zag dat gisteren de serie Voeding en ons brein weer wordt herhaald. Het is vorig haar gestart maar volgens mij echt op gekke tijdstippen, ik wist toen wel dat het was maar ik heb het niet gevolgd. (ook niet teruggekeken) Gisteren was de eerste aflevering, over Verleiding. Die ga ik zo maar even kijken. Ik heb keurig net mijn tweede stuk fruit cmvan de dag gegeten en hoef verder niks meer. 
Meer info over het programma staat hier: https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv/voeding-en-ons-brein/ maar als het je bekend voorkomt dan kan dat dus kloppen.

@Moosey: dank je! Ik kan binnenkort een starter ophalen. Er waren nog een paar mensen voor me, dus het duurt nog even voor ik echt ga starten. Ik krijg er al helemaal zin met alle lekkere tips die jij geeft! Desem bewaarde ik inderdaad in de koelkast om het eens per week of om de week weer op te starten, maar peen gegeven moment ging het stinken, dus toen was het klaar.
Spannend van je operatie. Moet je daarna met nog meer dingen rekening houden of alleen met sporten?
Fijn zo'n fysio die ook lekker nuchter is. Dat meer bewegen leidt tot minder klachten geloof ik meteen. Ik krijg als ik ziek ben en een paar dagen in bed moet liggen ook altijd last van mijn rug en bekken. En jij zit met pilates denk ik ook heel goed qua spieropbouw?

@anijs: na de zesde verdieping met de trap vind ik heel dapper! Bij ons gaat het niet verder dan de 3e, dus ik hoef eigenlijk nooit na te denken tot hoe hoog ik zou gaan met de trap.
Hopelijk ie het goed gegaan met sporten en normaal eten weer oppakken. Wel herkenbaar wat je zegt over ziek zijn/troostvoer. Ik krijg dan ineens zin in beschuit, dat eet ik normaal bijna nooit. Super goed dat je niet toegegeven hebt aan je eetzin en er gewoon een lekkere wandeling van gemaakt hebt. Jezelf een liefhebbende schop onder je komt geven kan lastig zijn. Goed dat je ook weer contact hebt met de diëtist. Als het nodig is, is het alleen maar fijn dat zo iemand er dan is.

@randomwriter: sorry voor het verkeerd doorgeven! Ik dacht dat ik het dik had gemaakt, maar dat was blijkbaar toch mislukt.
Die manier van praten bij podcasts herken ik wel. Bij deze vrouw vind ik het nog wel oké, maar ik zet met regelmaat een podcast uit omdat ik me alleen maar aan het ergeren ben aan de stem en geen idee heb wat er gezegd wordt.
Fijn dat het wel allemaal te combineren is op het moment! Knap dat je zelf merkt dat je je kop in het zand wil steken en daar een stokje voor steekt. Hopelijk eindigt je wel weer wat lekkerder dan de rest van de week.
Fijn dat je vanaf volgende week weer fysiek naar je werk kan!

De blessure begint wat te verminderen gelukkig. Komende week ga ik naar de fysiotherapeut, hopelijk krijg ik dan groen licht om weer wat meer te mogen bewegen. De laatste weken heb ik maar 2x per week gesport omdat ik het zo demotiverend vind dat ik een deel niet kan. Sporten is voor mij ook mijn hoofd leegmaken, en dat gaat beter als ik intensiever kan sporten. Beter heb ik wel lekker gefietst en gewandeld, dus ik ben wel in beweging gebleven.

Anijs, goed dat je toch hebt afgesproken met de diëtiste. Ergens wel interessant om eens te bekijken wat je in eerste instantie nou precies tegenhield om dat te doen. En soms kan puur het vooruitzicht dat je weer naar haar toe gaat, al voldoende zijn om jezelf weer op de rit te krijgen. Ik ga ook maar eens kijken naar dat programma dat je noemt, ik had 'm nog niet eerder gezien. Niet vanavond, ik ga maar eens vroeg naar bed.
Allemaal stress op het werk, niet direct met mij hoor, maar wat medische dingen waardoor we ineens met minder mensen zijn, én we zouden vandaag weer voor het eerst naar kantoor maar dat ging door al het gedoe ook niet door. Dus had net mijn hele bureau hier ontmanteld dit weekend, was dat dus net te vroeg. Tja. Dan maar even geen extra schermen, ik moest toch vooral telefoon doen (degene die dat normaal doet was ook ziek) dus daar heb ik die extra schermen niet direct voor nodig. Maar ik vond het vermoeiend vandaag. Nog naar de tandarts vanmiddag, en die zit op een half uur rijden nog in mijn oude woonplaats. Daarna snel koken, tussendoor snel wat regelen voor de collega in het ziekenhuis en bedenk me nu dat ik totaal ben vergeten mijn sportkleding uit te wassen vanochtend... Terwijl ik die morgen weer aan wil met hardlopen. Nou ja. Nu snel aangezet, zien we morgen wel weer hoe droog het dan is. Misschien moet ik maar even stoppen met mopperen nu  .

Bananenbrood, geen probleem hoor! Maar daarom had ik het niet direct bijgewerkt in de tabel, ik had eroverheen gekeken.
Zou fijn zijn als je groen licht krijgt van de fysio! Ik begrijp heel goed dat het demotiverend werkt als je niet volledig kan sporten. Wel goed dat je alsnog in beweging bent gebleven, dat komt je herstel vast ook ten goede.
Het is voor mij wel een nieuwe wereld hoor, de wereld van de starters en desems... Ik heb mezelf er echt nog nooit in verdiept. Klinkt ook niet als iets wat een goede hobby zou zijn voor mij, hahaha! Kombucha ken ik dus ook totaal niet. Klinkt wel ingewikkeld.

Hier gaat het nog steeds oké. Ik kabbel rustig wat omlaag met mijn gewicht, was vorige week mijn motivatie niet echt kwijt maar het ging wel wat lastiger. Deze week zit ik er wel weer in! Afgelopen weekend heerlijk genoten van een bakje chips maar verder niks geks gedaan. Ik zit wat uit te proberen qua ontbijt, ik eet al een tijdje havermoutpap als ontbijt maar dat lijkt me zo onhandig op het werk, omdat ik normaal pas halverwege de ochtend ontbijt. Dus was wat overnight oats aan het uitproberen. Ik ben er al achter dat ik havermelk echt heel erg vies vind in combinatie met havermout (terwijl je zou denken dat dat goed matcht), en gisteravond had ik een nieuw recept uitgeprobeerd wat me best lekker leek, maar toen ik het vanochtend at was het echt heel vies. Dus ik heb nu besloten dat ik eens ga kijken of ik niet toch weer kan gaan ontbijten voordat ik naar mijn werk ga. Is toch praktischer. Dan zet ik 's avonds de overnight oats in de koelkast, en hoef ik ze 's ochtends alleen nog even kort warm te maken. Dat laatste zou ik eventueel ook nog op het werk kunnen doen, maar misschien gaat het van te voren ontbijten ook nog wel bevallen. Gewoon maar eens wat dingen uitproberen.

Mijn opleiding is leuk, maar kost ook veel tijd (wist ik natuurlijk van te voren). Vorige week had ik ook daar wat moeite mee, maar nu zit ik er wel weer lekker in. Eerste opdrachten kregen ook leuke feedback, dus dat is fijn. Nou, ik ga echt maar eens vroeg naar bed nu, alleen strakjes nog even de was ophangen, tussendoor even lekker wat lezen. Morgen weer telefoondienst dus dan kan ik maar beter een beetje uitgerust zijn.

Hee lieve allemaal,

Het is een tijdje geleden dat jullie iets van mij voorbij zagen komen, maar deze keer heeft het helaas wel een stomme reden. Na een tijd gehad te hebben waarin ik redelijk was afgevallen en ik mijn ritme relatief goed op orde had, is nu een tijd van stilstaan aangebroken en dat doet me echt ontzettend slecht. Ik voel me er gewoon zo onzeker, verdrietig en naar over. Ergens kan ik zo nu en dan wat empathie voor mezelf opbrengen, omdat ik het drukker dan ooit heb en wat flinke nieuwe uitdagingen erbij heb gekregen (hier wil ik vanwege privacy even niet verder op ingaan), waar ik zo goed mogelijk mee om probeer te gaan en wat me redelijk af gaat allemaal. Maar ik heb het echt even zwaar. Ik denk dat het me ook gewoon tegenvalt ofzo; ik pas eindelijk weer 'normale' maten en had gehoopt dan weer leuke kleding te kunnen kopen, maar mijn financiële situatie laat dat niet altijd toe en als het wel mogelijk is, merk ik dat ik in de winkels alsnog heel onzeker word omdat ik niet meer weet wat me nou eigenlijk leuk staat en wat bij me past en ik me toch nog niet mooi genoeg voel in dingen. Het komt erop neer dat ik alsnog ongeveer afwissel tussen 3 zwarte, wijde dingen die ik in mijn kast heb hangen, waar ik me enigszins minder dik en goed verzorgd in voel. Maar ik voel me hier tegelijkertijd totaal ellendig over. Ik merk wel dat het afvallen oprecht moeilijker lijkt te gaan; sommige weken eet ik wel echt goed en sport ik bijna elke dag, maar val ik alsnog amper af. Andere weken gaat het allemaal net niet zoals ik wil (ook niet dramatisch, maar ook niet zoals zou moeten) en val ik logischerwijs ook niet af, en voel ik me ook nog eens mega schuldig en kut over hoe slecht het gaat.

Normaal zien jullie natuurlijk al vrij weinig van mij voorbijkomen, maar deze keer merkte ik dat ik me ook nog eens schaam voor hoe het gaat en ik het daardoor nog moeilijker vond om hier te komen schrijven. Ik voel me ook schuldig dat ik even totaal geen ruimte in mijn hoofd heb om nu op anderen te reageren, juist omdat dit één en al negativiteit is van mijn kant, maar ik wel altijd nog meelees en meeleef met jullie (maar jullie dat niet altijd merken omdat ik wat op de achtergrond blijf). Maar merk dat ik er echt een beetje doorheen zit wat betreft het afvallen, dus wilde toch proberen het een beetje van me af te schrijven bij jullie...

Alle liefs! ♥️

Even niet de rust om uitgebreid te reageren, maar wil je wel een hele dikke  geven JEMMER! Voel je alsjeblieft niet schuldig tegenover ons, deze plek is er juist voor om van je af te schrijven, en reageren op anderen is allesbehalve een verplichting! Het is allemaal al moeilijk genoeg zonder allemaal van die zelfopgelegde verplichtingen. Ik spreek nu voor mezelf, maar denk dat iedereen er hier zo over denkt, en ik vind het vooral heel fijn weer even wat van je te lezen! Of het nu goed gaat of even wat minder, je hoeft je voor ons echt nooit te schamen. We weten allemaal hoe moeilijk het kan zijn. 

@Bananenbrood: Ja stinkend desem moet natuurlijk weg...ik zal het aan Moosey overlaten voor de verdere tips. Ben benieuwd wanneer je aan de slag kunt.  Beschuit als troostvoer ken ik ook, dat at ik vroeger altijd in nachtdienstreeksen. Met muisjes!  (en nee ik heb nooit op de kraamafdeling gewerkt!) 
Ik hoop voor je dat je groen lucht krijgt van de fysio. Ik snap heel goed dat minder intensief sporten ook minder voldoening geeft. Geweldig dat het je wel is gelukt om op andere manieren in beweging te blijven!

@RandomWriter: Ik weet precies wat me tegenhield om contact op te nemen met mijn diëtist. Dus dat hoef ik niet verder te onderzoeken. Ik heb het haar ook direct opgebiecht. Ze constateerde dat er moed voor nodig was om haar in te schakelen, ze kent me goed want ik ben vrij koppig en hard voor mezelf. Ik heb ook een plannetje bedacht om dit in het vervolg te voorkomen: Ik kan het blijkbaar toch niet aan als er geen afspraken gepland staan (de laatste 2 jaar was de afspraak: Ik hoor het wel als je me nodig hebt) dus ik ga dat met haar bespreken. Het kan dan dus voorkomen dat ik langskom met de mededeling dat alles goed gaat en ze niets voor me kan doen. Is misschien ook niet erg. (of we moeten afspreken dat ik in dat geval de afspraak afzeg of zo)
Wat jammer dat jullie nog niet in het nieuwe kantoor aan de slag kunnen. Er moeten zaken spelen met flinke impact als dat wordt uitgesteld! Dus nog even op elkaars lip thuis...! Hopelijk kunnen jullie alsnog snel over. Ik werkte ook thuis van de week en zat enorm te klooien qua schermen, allemaal werk dat veel sneller gaat met twee even grote schermen dus een deel van die taken moest ik alsnog op het werk doen. 
Herkenbaar dat sportkleding wassen soms niet loopt zoals gepland. Ik hoop dat je het over de verwarming hebt gehangen om te drogen, of anders toch dat veel minder favoriete shirt aan... (had je niet een tijdje terug een nieuwe outfit gekocht en hopelijk de oude niet weggegooid?) 
Ik ben benieuwd wat je nieuwe ontbijttactiek wordt. Goede ideeën voor havermout zullen duidelijk niet van mij komen! Thuis ontbijten vind ik wel echt fijn en uiteindelijk kost het toch minder dan 10 minuten dus ik zou daarvoor kiezen. Hoef je ook niet meer na te denken daarover als je op je werk bent. 
Wat fijn dat je mooie feedback kreeg op de eerste ingeleverde opdrachten: dat motiveert toch weer zou ik zeggen! Lekker bezig! 

@JEMMER:  Wat kan ik nog schrijven/zeggen na de wijze woorden van RW...
Dankjewel voor je eerlijke update. "Redelijk afgevallen" schrijf je...maar ik moest even spieken, het gaat om ongeveer 25 kg he. VIJFENTWINTIG KILO! En ook als je nu misschien schommelt of weet wat aangekomen bent, dan nog...is het heel erg veel. Er zijn heel veel mensen die 5 kilo kwijt willen en bij wie dat eeuwig niet lukt... 
Natuurlijk gaat het niet om anderen dus misschien niet goed dat ik erover schrijf want het gaat om jou. En het is rot dat het nuet gaat zoals je wil. Maar blijkbaar spelen er nu andere dingen in je leven waar even meer aandacht naartoe gaat/moet gaan. In dat soort situaties is stilstaan qua afvallen soms het enige haalbare. Stilstaan kan ook al heel hard werken zijn - en dat lukt je in ieder geval wel! Daar mag je trots op zijn.
De ene week gaat het wel, de andere week toch weer niet...is ook heel herkenbaar, zoals je ook wel leest! Ik denk ook even aan de hulptroepen die jij ook hebt: weten zij hoe je je voelt en waar je mee worstelt? Weet dat je je gevoel ook daar kunt delen en dat het echt fijn kan zijn als iemand met je meedenkt...of alleen al weet over hoe je je voelt. In kledingwinkels hoef je niet te denken dat de andere shoppers ermee bezig zijn wat jij uit de rekken pakt of aantrekt...ik gok dat iedereen vooral met zichzelf bezig is. Zou eigenlijk wel een leuk onderzoekje zijn: hoeveel letten zelf-kleding-uitzoekende-mensen op anderen? En als je geen financiële ruimte hebt voor nieuwe kleding, houd het dan gewoon bij wat je hebt! Dat is ook prima. 
JEMMER, houd moet en ik wens je toe dat je de kleine succesjes ook voelt - want kijk eens even wat je allemaal aangaat en aanpakt!  

Hier gaat het...oké, denk ik. Mijn horloge vindt dat ik overbelast ben, dat snap ik na de halvegare/zieke afgelopen weken. Mijn streven is om ook vandaag sowieso 100% te halen als score en ik gok dus dat ik na het werk nog behoorlijk in de benen moet met een uur wandelen of zo. Ik ga ook kijken of 3x hardlopen deze week weer lukt, ik heb gepland morgen te gaan voor een rustig rondje. Balen dat ik weer zo vroeg wakker ben, ik ging ook redelijk laat slapen dus qua slapen houdt het weer niet over. Ik ga mijn lichtbril maar weer even opladen, kijken of het verschil maakt om er weer meer ritme in te krijgen. 
Verder ben ik dus blij dat ik mijn koppigheid opzij heb gezet en ik hulp heb ingeschakeld. (met dank aan jullie peptalks ) Nog even wachten tot ik weer terecht kan. Ik moet ook weer lijstjes gaan bijhouden, dat vind ik niet het meest geweldige om te doen want het maakt je zo bewust...maar natuurlijk is dat juist ook de bedoeling. Ik zie wel al dat er ook qua broodbeleg veel winst te behalen is, ik eet weer relatief vaak vleeswaren op brood bijvoorbeeld en ook kaas. (...ook lekker om zo even wat plakjes te eten...dat is ongeveer de stand van zaken hier, beste mensen....) Maar om de leverworst die in de koelkast ligt nou weg te gooien gaat me ook wel weer wat ver. Stapje voor stapje en rustig aan dan maar...zoals ik zo vaak schrijf hier! 

@JEMMER: soms is het goed wat langer stabiel te zijn en dan weer als het ware opnieuw te beginnen vanuit dat lagere startpunt. 25 afvallen is als het lopen van een marathon, dat kun je ook niet dag in dag uit.
Ook een marathon die je niet vanuit het niets, eerst 5 km, dan 10, dan een halve en dan pas de hele. Elke keer een stapje verder vanuit de basis die er dan al is.

En qua kleding, ik heb 3 bakken met kleding met in elke bak ongeveer 5 setjes. (Zomer, winter, en lente /herfst) die draag ik dus zo'n maand of 3 achter elkaar en dat nu al een jaar of 7. Kleding die kapot gaat vervang ik maar meer of heel anders wordt het niet. En elke keer na een wissel zeggen de collega's: leuke nieuwe jurk. Die jurken heb ik al jaren dus dat geeft aan dat ze er helemaal niet op letten. En het zijn geen onopvallende exemplaren, denk aan heldere kleuren en patronen met pettycoats. Je zou denken dat het zou opvallen.
 Het zit vooral in je eigen hoofd, vraag jezelf even af hoe sterk jij let op de kleding van anderen. Zo doen zij dat ook bij jou. 

Ik kan weinig meer toevoegen aan wat Anijs en Ysenda zeggen. JEMMER, het voelt voor jou misschien niet altijd zo, maar je bent echt heel goed bezig! De 'downs' horen erbij, en zijn gigantisch rot. Ik ben heel blij te lezen dat je inmiddels ook wat empathie voor jezelf kunt opbrengen! Dat is zo belangrijk! Je frustratie wat kleding betreft kan ik me heel goed wat bij voorstellen. Leuke kleding kan echt duur zijn, en soms kan een tip: 'Koop wat leuks voor jezelf als beloning als je bent afgevallen' echt wat dubbel voelen. Voor mij vaak ook. Want als ik van mensen om mij heen hoor dat ze kleding hebben gekocht 'omdat ze daar zin in hadden', dan denk ik echt: hoe dan? Ik koop alleen kleding als ik het echt nodig heb, voor dingen 'voor de leuk' heb ik echt geen potje over.
Weet wel dat er tegenwoordig steeds meer mogelijkheden zijn om styling-advies te krijgen op maat, zelfs via internet. Ik hoor daar af en toe toch wel leuke berichten over. Je vult een vragenlijst in (en soms met foto's erbij geloof ik, dat kan natuurlijk een drempel zijn, dat besef ik wel) en dan ontvang je een pakket met kleding die goed bij elkaar past en bij jouw lichaam past. Je beslist dan zelf of je dat ook daadwerkelijk koopt of niet. Maar soms kan het juist even een boost zijn en een leuke manier om eens te kijken wat nu echt jouw stijl is. Want het is heel lastig om dat uit te vinden in een drukke winkel met van die irritante spiegels met niet flatteuze belichting.
Maar moet er eerlijk bij zeggen: ik heb het nog nooit uitgeprobeerd dus heb het echt van horen zeggen. En het zal ook wel iets duurder zijn dan zelf gaan shoppen. Maar misschien helpt het om op termijn op die manier een keer één leuk setje te kopen, in plaats van zelf tegen heug en meug meerdere setjes uit te zoeken die je uiteindelijk niet draagt omdat je je er toch niet prettig in voelt.

Anijs, altijd een afspraak hebben staan bij de diëtist kan natuurlijk net dat zetje zijn dat je nodig hebt. En als je goede afspraken maakt over eventueel afzeggen of verplaatsen naar een later moment, is dat natuurlijk prima te doen. Klinkt als een goed plan!
Ontbijt is voor mij meer een dingetje dat ik het 's ochtends gewoon moeilijk wegkrijg. Ik zit dan nog vol of zo, ik heb daar echt moeite mee. Maar de afgelopen drie dagen is het gelukt, misschien wen ik eraan.
Het waren inderdaad pittige omstandigheden waardoor de verhuizing terug naar kantoor even bleef hangen. Inmiddels zitten we er wel, maar zijn er nog wat omstandigheden bijgekomen die het niet makkelijker maken. Het gaf behoorlijk wat stress in de afgelopen dagen, ik was 's avonds echt gesloopt. Maar daarom ben ik wel extra trots op mijzelf dat ik wel heb hardgelopen op de dagen die ik gepland had! Een dag zelfs lekker naar het bos geweest om daar hard te lopen, ik had het zo nodig om even in de rust te komen. Dochter ging mee, mopperde eerst wat over dat het zo nat zou zijn (waarop ik zei: ah joh, dat valt vast mee  ... niet dus  ), maar uiteindelijk hebben we veel lol gehad en werd het meer een mud-run dan een gewoon rondje hardlopen. Ze vond het de leukste tot nu toe en ging, toen onze schoenen eenmaal doorweekt waren, juist alle plassen opzoeken. Het was echt heerlijk, en zo nodig ook!

Nu is de vakantie weer begonnen en gaan de kinderen even een paar dagen uit logeren. Dus die breng ik zo even weg. Rest van het weekend niks gepland, en dat laat ik lekker even zo denk ik. Moet nog aan mijn huiswerk  ... En verder een beetje opruimen denk ik. We zien wel.

O ja, mijn gewicht gaat lekker omlaag momenteel, dus ik ben tevreden! Ik zit weer lekker in de flow. Halverwege de week iets meer gegeten dan in mijn plan stond, maar dat moet kunnen en pak ik de dag erna dan gewoon weer op. Gisteren binnen mijn plan een heerlijk bakje chips gehad, dus ook dat kan gewoon. Ik heb 'de regie'  , waar ze in de podcasts die ik luister zo op hamert. Maar het voelt ook echt zo, en dat is erg fijn. Ik ben al best lang niet meer zo licht geweest als nu! Nog even en ik pas deze zomer dus echt in mijn leren motorpak (dat is ieder jaar weer een doel van mij, maar de laatste keer was denk ik 5 of 6 jaar geleden ).

@randomwriter: ontbijten voor het werk hoeft niet zoveel moeite te zijn toch? En scheelt weer extra bakjes meenemen naar het werk. Havermout is mijn lievelingsontbijt, ik eet het al jaren. Overnight oats vind ik grappig genoeg veel minder lekker, al is het wel sneller dan 'gewone' havermout. Ik ben benieuwd waar je typeringen op uit gaat komen. Fijn dat je opleiding lekker loopt! En succes met je huiswerk dit weekend!
En wat heerlijk dat je eetpatroon zo lekker loopt, heel fijn als daar een soort rust in is.

@jemmer: de rest heeft het al mooi gezegd. Van mijn daarom alleen nog een knuffel.
En misschien eens op vinted koken voor wat leuke goedkope kleding? Dan kun je er misschien rustiger aan wennen en uitvinden wat voor kleding je blij maakt?

@anijs: beschuit met muisjes krijg ik nu spontaan zin in! Dat heb ik niet meer gegeten sinds mijn jongste geboren is.
Misschien toch een stapje rustiger aan doen als je horloge en lijf zeggen dat het even genoeg/te zwaar is? Mijn ervaring is dat mijn horloge dat vrij goed aan kan geven, zodra mijn energie achteruit gaat lopen heb ik teveel stress of word ik bijna ziek. Hopelijk helpt je lichtbril met het krijgen van een iets beter slaapritme.
Goed dat je weer lijstjes bij gaat houden. De eerste stap om je kop uit het zand te trekken denk ik. Al kan het inderdaad wel confronterend zijn. En eten wat je hebt zou ik inderdaad opeten, zeker als het dierlijke producten zijn. Hopelijk helpen de kleine stapjes weer bij een langzame positieve spiraal.

@ysenda: slim om je kleding zo te organiseren! Ik denk dat wij ongeveer dezelfde smaak qua kleding hebben dan, al draag ik mijn petticoat bijna nooit omdat ik het wat onhandig vind voor dagelijks gebruik.

Ik mag weer rustig hardlopen!   Als je mij jaren geleden had gezegd dat ik daar heel blij mee zou zijn had ik daar smakelijk om gelachen. Het is nog wel lastig omdat ik graag sneller wil dan verstandig is en ook mijn techniek aan moet passen, maar dat mag de pret niet drukken. Eigenlijk zou ik loopscholing moeten doen, maar met al 3 vaste sportafspraken per week heb ik daar eigenlijk niet zoveel zin in. Dus daar moet ik nog even op broeden.
En er staat een pot met kombucha te fermenteren op het aanrecht. Ik stond er van te kijken hoe makkelijk dat te maken is. Al is de uitkomst nog een verrassing natuurlijk. Misschien dat ik ook weer eens een zuurdesemstarter ga maken, ik word er weer helemaal enthousiast van.

Bananenbrood wat fijn dat je weer langzaam mag opbouwen. Doe rustig aan 🤪

Hier nog steeds stabiel ben er erg blij mee. Hardlopen al even niet gedaan. Wel ga ik regelmatig wandelen. Met de medicatie gaat het ook goed. Mijn broer start met zepbound (Amerika) ik hoop dat het hem ook gaat helpen ook altijd overgewicht en nu ook suiker. Hij heeft geen gen onderzoek gehad maar zal mij niets verbazen als hij ook de deficiëntie heeft.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.