Jouw lijf
SamenAfvallen
09-07-2021 om 13:40
Op een gezond tempo naar een gezond BMI
Het vervolg op de 2020 en 2021-edities op Viva. Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.
Deel hier je ervaringen!
Linken naar de oude topics (op Viva en de herstart op Viva) kan niet want er moet een minimaal aantal posts worden geschreven. Dus googlen kan wel, om een indruk te krijgen van wat er in dit topic gebeurt.
Nieuwe meeschrijvers van harte welkom!
De tabel is overgezet van de laatste versie van Viva. Om het topic actief te houden, worden niet-actieve meeschrijvers na een paar weken uit de tabel verwijderd. (tenzij je iets hebt laten horen en bijvoorbeeld even tijdelijk stopt)
Wil je ook in de tabel (of juist eruit!) of wil je je gegevens wijzigen? Laat dit weten met een persoonlijk berichtje aan SamenAfvallen, RandomWriter of anijsblokje, of schrijf in dit topic.
De ervaring leert dat we in dit topic vaak uitgebreid op elkaar ingaan en dat levert soms lange posts op.
Schrijf je liever kortere berichtjes, geen probleem: voel je welkom om te doen wat jij zelf prettig vindt! Ook als je liever niet in de tabel wil, geen probleem!
Naam | Leeftijd | Lengte | Startgewicht
+ datum | Streef | Huidig gewicht
+ datum | Kwijt | BMI |
JEMMER | 25 | 163 | 109 | 60 | 82,2 (17/05) | 26,8 | |
RandomWriter | 43 | 176 | 91,1 (1-2020) | 74 | 80,5 (30/03) | 10,6 | 26,0 |
anijsblokje | 36 | 174 | >100 (2019) | <70 | 68,8 (17/05) | 31,2 | 22,7 |
grietje2 | 45 | 183 | 111,7 | 82 | 83,3 (26/04) | 28,4 | 24,9 |
JtM | 31 | 163 | 77,4 | 65 | 69,7 (25/03) | 7,7 | 26,2 |
Moosey | 45 | 178 | 89,5 (17/10) | 81 | 74,5 (22/01) | 15 | 23,5 |
Bananenbrood | 34 | 180 | 87,0 (26/12) | 77 | 85,7 (03/02) | 1,3 | 26,5 |
Moosey
29-01-2024 om 09:38
Ja, dat vind ik ook heel knap Anijs, ondanks vermoeidheid toch goede keuzes maken. Daar heb ik echt moeite mee. Gelukkig slaap ik (zeker sinds ik IF doe) heel goed en ben ik tegenwoordig ook goed in op tijd naar bed gaan.
RW, fijn dat je er lekker in zit! Werkt de weegschaal ook al een beetje mee?
Bananenbrood, vervelend van je blessure! Gaat t al wat beter?
Hier gaat het lekker. Het jaar startte met een conflictje op werk, maar daar kwam ik goed doorheen en het had de best mogelijke uitkomst, namelijk dat de collega die mij het allermeeste energie en hoofdbrekens kostte is opgestapt. Dus dat is heel fijn. Betekent wel dat mijn workload even wat hoger is dan de bedoeling was, maar het is goed te doen. En hopelijk komen er wat leuke sollicitanten.
Ik cheat heel soms met Dry January (2x tot nu toe) maar ben er verder weer heel tevreden mee en verder eet ik ook keurig, zodanig dat de weegschaal vorige week ineens op 74,5 stond! Ik twijfelde of ik dat in de tabel wilde hebben, want ik weet niet of ik dat gewicht vast kan houden, maar ik vind onder de 75 wel heel mooi (heb ik in mijn hele volwassen leven slechts twee keer meegemaakt) dus dan is het toch wel een goed referentiepunt. BMI is daarmee 23,5 geworden.
Bewegen gaat ook goed, Pilates-lessen zijn fijn en thuis ‘s avonds nog wat doen gaat ook goed. Bedacht wel gister dat ik toch vaker een kort YouTube lesje van iets wil doen, nu doe ik vaak wat random oefeningen en dat voelt toch minder motiverend dan een lesje. Overigens ben ik al wel flink sterker geworden door Pilates, ik deed gister voor het eerst in tijden weer eens side planks en waar ik die eerst nauwelijks 4 ademhalingen vol hield, lukt het me nu zo 20 seconden. Lekker hoor.
RandomWriter
29-01-2024 om 19:47
Haha Anijs, ja momenteel heb ik zat motivatie! Ik zit in een goede flow. Was fijn geweest als dat voor jou ook zou gelden. Jammer dat je nog steeds wat blegh bent. Maar ik ben het met Bananenbrood en Moosey eens, juist dan is het extra knap dat het je toch lukt om in te houden. En 5 keer sporten in de week... Pfff. De laatste keer dat mij dat lukte, was... Ehhh... Nooit denk ik. Maximale voor mij was 4x. En ik ben nu al heel tevreden met 3x.
Afgelopen weekend was het zulk mooi weer ineens, dat ik graag een stuk wilde wandelen in plaats van hardlopen. Dus ben beide dagen een lekker stuk op pad geweest en heb niet meer hardgelopen. En dat vind ik prima. Zolang ik maar beweeg! Morgen is weer mijn hardloopdag, hoop vooral dat ik niet te laat thuis ben. Maar ik heb er een hard hoofd in. Ik heb weer de hele dag vergadering (je zou bijna denken dat het standaard bij mijn functie hoort maar dat is dus echt niet zo), en denk niet dat ik op mijn normale tijdstip thuis kan zijn. Hardlopen doe ik het liefst voor het eten, dan maak ik daarna het eten zover klaar en daarna ga ik douchen. Dan hoef ik na het eten niks meer. Maar denk dat het hardlopen nu na het eten moet. En ik had net een redelijk lastig (en voor mij nieuw) recept bedacht voor morgen, wat redelijk lang in de oven moet. Geen ideale planning. Tja. We gaan het zien.
En wel/niet naar de diëtist... Soms is het ook puur het feit dat je even je ei kwijt kunt bij iemand en je er samen over kunt sparren, wat ervoor zorgt dat je in een betere flow kunt komen. Ondanks dat ze je waarschijnlijk weinig nieuws kan vertellen. Maar het zet dingen soms weer even in het juiste perspectief. Maar je moet doen wat voor jou nuttig voelt!
Bananenbrood, fijn dat je snel bij de fysiotherapeut terecht kon! Wel heel jammer dat je nu echt even op een lager pitje moet bewegen. Ik kan goed begrijpen dat dit niet helpt qua motivatie. Wat dat betreft is motivatie sowieso wel een wankel evenwicht vind ik. Ik heb in de afgelopen jaren gemerkt dat het van het ene op het andere moment ineens weer weg kan zijn, puur door een kleine tegenslag. De vraag is dan: hoe krijg je het weer terug? Ik moet meteen denken aan die podcast: Fake it till you make it! Oftewel, 'gewoon' doen alsof je wel gemotiveerd bent. Tja. Soms wel wat makkelijk gezegd. Maar je klinkt positief, dus dan komt het zeker goed!
Moosey, wow!!! Wat een mooi getal heb ik voor je in de tabel kunnen zetten! Wat dat betreft geef je mij ook wel extra motivatie hoor, qua leeftijd, startgewicht, lengte en streefgewicht zitten we aardig op dezelfde lijn. Hoop uiteindelijk te bereiken wat jou nu ook is gelukt! En onder de 75... Ik denk dat dat bij mij bij één keer blijft in mijn hele leven. Hopelijk komt daar ooit een tweede keer bij!
Wat fijn dat je op werkgebied ook wat betere vooruitzichten hebt nu. Krijgen jullie over het algemeen veel sollicitanten? Bij ons is dat echt drama. We zoeken al meer dan een jaar naar iemand om mij te ontlasten, en uiteindelijk zal er hopelijk komende week iemand aangenomen worden. Maar veel keus hebben we niet. De vorige die we hadden aangenomen gaf er op dag 2 de brui aan. Hopelijk ziet deze het beter zitten en kan hij mij inderdaad goed ondersteunen. Is erg welkom!
Elke keer als ik jullie hoor over thuis oefeningen doen, dan denk ik: waarom doe ik dat eigenlijk niet ook gewoon weer? Ik was daar een tijdje geleden mee begonnen, maar de oefeningen die ik via zo'n app moest doen, stonden me niet echt aan. Maar ik heb ook gewoon een boekje met oefeningen die ik kan doen, dan kan ik ook mijn eigen programmatje samenstellen. Nog maar eens even induiken.
Ik ben inmiddels begonnen met mijn opleiding! Volgens mij is het wel pittig, maar ook leuk. Mijn eerste opdracht al moeten inleveren, ik ben benieuwd!
Mijn gewicht schommelt weer een beetje, maar minder heftig dan eerder. Nu weer naar beneden schommelen, dat zou fijn zijn. Geduld...
anijsblokje
01-02-2024 om 08:58
Gisteren is het advies Nederland, sta op! Maak dagelijks bewegen vanzelfsprekend van de Nederlandse Sportraad gepubliceerd.
Voor wie wil: https://www.nederlandse-sportraad.nl/actueel/nieuws/2024/01/31/advies-nlsportraad-maak-dagelijks-voldoende-bewegen-vanzelfsprekend hier de aankondiging en onder aan de pagina kan je het advies downloaden.
Het gaat over dat wel-bewegen veel meer verankerd zou moeten zijn in de gehele samenleving en waarom dat nu niet zo is. Het gaat niet zo heel erg over hoe het dan concreet zou moeten - ik gok dat dat nog wel volgt. Het leest nu toch vooral als een advies vol dingen die iedereen wel weet. (maar niet doet, slechts 44% haalt nu de beweegnorm)
Het advies komt uit in een week waarin ik heel erg weinig heb bewogen. Mijn gezeur van vermoeidheid enzo had een duidelijke lichamelijke oorzaak want ik was geveld door de griep. Vandaag voel ik me eindelijk weer iets beter. Ik was erg blij toen duidelijk werd dat het gewoon iets grieperigs was want ik heb lichamelijk iets onderliggends (sorry, geen verdere details) wat altijd roet in het eten kan gooien en waarvoor ik in het ergste geval met gillende spoed geopereerd moet worden. En als ik me langere tijd niet goed voel dan blijft altijd ergens op de achtergrond de vraag of het misschien nu dan zo ver is. De laatste keer dat dit nodig was is overigens flink lang geleden, maar dat zegt verder niets.
Dagelijks bewegen...we kennen allemaal de slogan Bewegen is goed, meer bewegen is beter. Daar gaat dat advies over. En ik ga het vandaag hopelijk weer keurig in de praktijk brengen. Mijn sporthorloge is van slag met al dat heel weinige bewegen, ik haalde ergens tussen de 20 en 35% de afgelopen week. Vandaag ben ik denk ik ook tevreden met 80% of zoiets.
Ik ben het horloge dagelijks gaan dragen toen mijn marathontrainingen begonnen. Uit nieuwsgierigheid. Ik zei dat ik het na de marathon wel af zou doen...maar dat is niet gebeurd. Ik vind die getalletjes best leuk ter referentie, ook al weet ik dat het niet altijd even betrouwbaar is. Maar sinds ik begonnen ben met studeren ben ik niet meer bezig on echt dagelijks 100% te halen. Soms lukt dat gewoon niet en dat is dan ook oké.
@Bananenbrood: Ik heb even geen zin om terug te gaan zoeken waar je last van had dat je naar de fysio moest. Minder bewegen is even balen maar dient hopelijk een goed doel: dat je straks weer lekker verder kunt! Heb je nog oefeningen van de fysio gekregen om te doen?
@Moosey: Ik maak niet altijd goede keuzes bij vermoeidheid hoor...maar het hier opschrijven is wel een goede stok achter de deur!
Wat heerlijk al die positieve berichten van jou, qua weegschaal maar ook het gevoel dat je zoveel sterker bent geworden. Dat is eigenlijk nog wel belangrijker misschien. Conflicten op werk zijn vervelend en vreten energie, fijn dat je er toch goed doorheen bent gerold en dat de problemen deels zijn opgelost door iemand die opstapt.
Het is nu februari dus je mag weer los...grapje natuurlijk, want Dry January heeft vooral zin als je er wijze lessen uit haalt en het je bewuster maakt. Zoals ik het lees, heb je dat bereikt dus ik zou het niet zien als cheaten. (dat vind ik hoe dan ook een hele stomme term!)
@RandomWriter: Jij schrijft het al...zolang je maar beweegt! En zo is het ook, hardlopen, wandelen, ...maakt niet uit. Is het gelukt om na het eten nog te gaan hardlopen? Ik vind dat altijd veel gedoe, dus ik ga eigenlijk altijd voor het eten, of ik eet in 2 delen. Maar ja...ik hoef alleen rekening te houden met mezelf natuurlijk, dus dan is dat een stuk makkelijker te plannen.
Wat goed dat je opleiding begonnen is. Eerste opdracht ingeleverd...heb je al iets gehoord? Ik vond het in het begin gek, dat beoordeeld worden weer, maar ik kan je zeggen: het went snel! En het is ook leuk om op een andere manier te leren kijken weer. Ik hoop dat je meteen het gevoel hebt dat je iets kunt met de dingen die je leert.
Ik heb trouwens binnenkort weer een keer rijles dus ik moest aan je denken. (ook al weet ik dat je er niets meer direct mee doet)
Ik ga me zo maar eens de deur uit schoppen voor een ochtendwandelingetje. Dat klinkt wel heel erg herstellend. Alleen bedenk ik me ook dat mijn draadloze oortjes ter ziele zijn. Dus misschien eerst maar even op de fiets naar de Hema en dan vanaf huis een wandelingetje met podcast of muziek. Want hardlopen doe ik altijd zonder, maar wandelen grotendeels met. En grote kans dat ik mezelf nu grandioos overschat en dat ik na mijn wandelingetje toch weer voor pampus lig in bed of op de bank.
Even nog wat voor Grietje die het volgens mij zwaar heeft en een voor JEMMER die hopelijk meeleest!
Moosey
01-02-2024 om 09:25
RW dank Over ongeveer dezelfde leeftijd gesproken, ik zie dat ik nog wel erg jong ben in de tabel toch alweer 45 ondertussen.. Ja, dat gewicht, ik durfde m bijna niet door te geven omdat ik bang was dat het even een toevalstreffer was, dat ik op een erg gunstig moment op de weegschaal stond. Dat kan natuurlijk ook prima zo zijn, maar dan nog heb ik besloten dat het een mooie motivatie is om ook onder de 75 te blijven. Hopelijk schommelt het bij jou inderdaad ook lekker naar beneden de komende tijd!
Sollicitanten krijgen is bij ons ook niet vanzelfsprekend hoor! We zijn wel een heel bijzonder en aantrekkelijk bedrijf, krijgen ook altijd best veel open sollicitaties van mensen die iets bij ons zouden willen doen, maar koks zijn er nou eenmaal niet zo veel.. Dus het is spannend, zeker als ik een blik werp op de agenda van het hoogseizoen. Maar ik heb liever een tekort dan iemand die half functioneert, nu heb ik in elk geval uitzicht op verbetering. En tot nu toe is het altijd goed gekomen, dat gebeurt nu vast weer.
Ik duim dat je nieuwe werknemer (is het nou je eigen bedrijf waar je voor werkt of heb ik dat verkeerd onthouden?) goed bevalt! Altijd teveel werk hebben breekt op een gegeven moment wel echt op natuurlijk.
Over de thuis oefeningen: wat bij mij enorm helpt is dat ik 2 kleine dingetjes heb die ik elke dag moet doen van de fysio, en waar ik ook in geloof dat ze helpen. En als ik dan toch bezig ben is het makkelijk om meer te doen. Toen ik die oefeningen nog niet had, had ik de afspraak met mezelf dat ik in elk geval 3 minuten yoga moest doen. Dat hielp ook, de drempel dus echt zo laag mogelijk maken.
Anijs, ‘fijn’ dat het een griepje bleek te zijn! Lijkt me niet gek dat je je zorgen maakt over je gezondheid als je zoiets hebt wat altijd kan opspelen. Gelukkig viel het mee. Lekker, een ochtendwandeling. Ga ik misschien zo ook wel doen.
Gister weer lekker gePilatesd, ik vind het zo fijn dat ik eigenlijk vaker wil gaan. Maar ik krijg het in combinatie met werk niet vaker ingepland. Heb nu besloten om toch ook bij de Pilates-school in de buurt van huis een les te gaan doen, dan kan ik ook op een vrije dag makkelijk een les pakken. Jammer alleen dat ze mijn favoriete vorm (op de Reformer, een apparaat met veren waarmee je de weerstand kunt aanpassen) niet zoveel aanbieden (en zo wel op rare tijden, 8.00u ‘s ochtends, brr) en dat de Reformer-lessen ook 5 euro duurder zijn op mijn school bij werk. En het is al best duur. Dus ik heb een matles geboekt voor dinsdag. Ben benieuwd hoe het bevalt.
Moosey
01-02-2024 om 12:52
Oh trouwens Anijs, dat doet mijn hoofd dus wel hè, gister denken: Oh! Morgen is het februari, zal ik een fles wijn opentrekken morgenavond!? Ongezond gedrag.. nou ja, geen gedrag nog, gedachten. Mijn plan is nu om het bij een lekkere pot pepermuntthee te houden vanavond, oh, of een flesje zelf gefermenteerde kombucha! Als die net zo lekker is geworden als de vorige keer is dat helemaal geen straf.
anijsblokje
01-02-2024 om 15:23
Nee...zeker geen gedrag...of wel: want je herkent je denkwijze en verzint een ander plan!
Dus: nieuw gedrag!
Geniet van je kombucha vanavond. (Meneer Wateetons werd in de aflevering van KvW over kombucha telefonisch geraadpleegd!)
RandomWriter
01-02-2024 om 20:52
Anijs, inderdaad fijn dat je nu weet waar je lagere energie vandaan kwam, en dat het iets 'onschuldigs' is. Heb je nog nieuwe oortjes gescoord?
Ik heb de samenvatting van dat advies gedownload, maar ik kreeg mezelf niet zover om het door te lezen. Heb het globaal doorgekeken maar ik miste eigenlijk wat nu precies de beweegnorm was, waar maar 44% aan voldoet. Is dat de 30 minuten bewegen per dag? Of het minimaal 5 minuten bewegen per uur? Of 5-6 microwandelingen ? Ben ik heel raar dat ik niet weet wat de momentele beweegnorm is?
Ik ben best trots op mijn hardlopen van dinsdag, tijdens de tweede vergadering van die dag bleek ik ook 's avonds nog te moeten aantreden (via zoom) tussen 18:00 en 22:00. Maar ik had me zo ingesteld op wel hardlopen, dat ik ons eetplan van die dag maar heb omgegooid (daarvoor moest ik namelijk eigenlijk wat langer in de keuken staan) en soep heb opgewarmd, nadat ik tussen de werkmomenten door nog even snel een rondje van 3 km heb gerend. Maar dit was wel serieus back-to-back werk-sport-eten-werk, ik was compleet gesloopt 's avonds. Maar dus wel hardgelopen!
Vandaag ging het helaas wel 'mis', het eten van dinsdag had ik verschoven naar vandaag, en door het lange koken en het feit dat ik bepaalde boodschappen moest doen na het werk, heb ik gewoonweg geen tijd gehad om te sporten. Nu even snel bij jullie schrijven en daarna moet ik nog aan mijn huiswerk. Dus het zit er vandaag gewoon echt niet in. Morgen helaas ook niet, want ook morgen heb ik 's avonds nog wat van het werk. Gelukkig hebben we maar weinig weken zo extreem, het valt nu toevallig allemaal tegelijk.
Moosey, haha, ach, ook dan zit er maar net iets meer dan 2 jaartjes tussen hoor. Vind ik aardig dezelfde leeftijd .
Ik word nu wel nieuwsgierig waar je precies werkt, maar ik begrijp dat je dat hier niet deelt hoor!
Het bedrijf is niet van mij, maar ik ben qua werkzaamheden wel wat opgeklommen de afgelopen jaren waardoor ik inmiddels veel meer mee wordt genomen in de beslissingen die gemaakt worden. Daarom ook zoveel vergaderingen ineens. Mijn werkgever vroeg me afgelopen week zelfs een beetje half/half of wij (vriend en ik) ooit de ambitie hadden gehad om het op termijn over te nemen. Hij dacht namelijk van niet, en dat klopt ook. Maar heb wel het idee dat als wij dat zouden willen, hij daar serieus over na zou denken. Een eigen bedrijf zou mij veel te veel stress geven en ik houd totaal niet van netwerken en alle beslissingen zelf moeten nemen. Ik beslis liever vanaf een afstandje mee, haha! Dus als hij op termijn iemand kan vinden om het over te nemen tegen de tijd dat hij wil stoppen, dan vind ik het prima om onder die persoon mee te denken.
Wij zitten in een echte nichemarkt, waarbij sollicitanten iets moeten hebben van twee kennisvlakken die vrij weinig gecombineerd in personeel voorkomen. Hopelijk hebben we nu eindelijk iemand gevonden!
Ik hobbel langzaam maar zeker wel wat naar beneden, dus ik ben tevreden! Het lukt me ook heel goed om me aan mijn plan te houden, zelfs met alle etentjes en lunches buiten de deur die ik de afgelopen tijd heb gehad. Morgen weer... En dat wordt een pittige. Ze hebben een toetjesbar. Ik weet nog niet zeker wat mijn doel gaat zijn. Maar misschien ga ik mezelf uitdagen en sla ik 'm helemaal over... Afgelopen jaar al twee keer daar gegeten, en beide keren losgegaan op de zoete meuk. Eigenlijk moet ik dat gewoon niet doen. Gewoon een lekker bakje koffie doen na het eten. En genieten van het feit dat de weegschaal dan ook lekker omlaag blijft gaan. Hmmm... keuzes keuzes!
Ysenda
02-02-2024 om 12:58
@random writer
De beweegnorm op dit moment: 2,5 uur per week matig intensief en daarnaast 2x per week spier en botversterkende activiteiten (aka: krachttraining), voor ouderen aangevuld met balansoefeningen.
Matig intensief = verhoogde hartslag en versnelde ademhaling
Grietje2
02-02-2024 om 13:31
Hier ben ik weer even bedankt voor knuffels 🥰
mijn medicijnen zijn gelukkig leverbaar. Dus meteen voor 2 maanden gehaald.
Ik blijf nog steeds stabiel en daar doen we het voor.
Vandaag aan de vlaai want dochter is jarig.
Ik ga weer in leesstand 😉
Bananenbrood
03-02-2024 om 11:19
@moosey: fijn dat het conflict op je werk is opgelost. Soms kost het minder energie om even wat meer werk te doen dan niet lekker met iemand samen te kunnen werken. Hopelijk vinden jullie snel een geschikt iemand!
Wat een mooi gewicht en BMI heb je zo! En super fijn dat je pilates lessen zo motiverend blijven en je er sterker van wordt. Resultaat zien is natuurlijk ook heel motiverend.
Wat leuk dat je zelf kombucha hebt gemaakt! Is dat makkelijk? Ik drink het graag af en toe, maar vind het behoorlijk prijzig. Waterkefir heb ik in het verleden wel gemaakt, maar meestal gaat zo'n projectje na een tijdje toch ter ziele.
@randomwriter: lekker dat je gewandeld hebt afgelopen weekend. Het was inderdaad ineens bijna lente, ik ben ook nog naar het bos gegaan voor een wandeling. Goed dat je er zo relaxed in kan staan, wandelen is ook beweging inderdaad. Het schijnt ook dat het niet zo veel uitmaakt of je 5km loopt of 5km rent qua gezondheid. En goed bezig met je hardlopen van de week!
Leuk dat je met je opleiding begonnen bent! Is het allemaal een beetje te combineren met elkaar?
@anijs: ik ben benieuwd naar concrete adviezen naar aanleiding van dat artikel. Voor mijn gevoel is minder bewegen ook langzaam de norm geworden voor veel mensen. Als ik bijvoorbeeld in mijn omgeving kijk pakken veel mensen de auto voor kleine stukjes. Ik krijg bijvoorbeeld ook met regelmaat te horen dat het knap is dat ik iets 'helemaal' heb gefietst op een gewone fiets. Dat gaat dan om 5-6 kilometer of zo. En als ik kijk naar de jongeren met wie ik werk doen er veel ook niet aan sport of beweging.
Wat vervelend dat je de griep hebt gehad! Wel heel logisch dat je dan weinig beweegt. Ben je inmiddels weer helemaal opgeknapt?
En herkenbaar wat je zegt over je horloge. Ik ben het ook ooit gaan dragen tijdens het hardlopen, maar al snel werd ik een statistiekjesnerd en had ik het altijd om. Maar als het helpt om je bewust te worden van je beweging is dat alleen maar goed toch?
@grietje: gefeliciteerd met je dochter!
Een aantal van jullie vroeg of mijn blessure al beter ging, maar helaas nog niet. De fysio heeft vrij hard gemasseerd en daardoor lijk ik er nu meer last van te hebben. Voor de eerste alleengebruik ik alleen rekoefeningen, na de volgende keer kijken we hoe nu verder. Iemand schreef ook 'fake it till you make it' met motivatie, dat vond ik echt een hele goede! Wat dat betreft is het wel fijn dat ik voor de meeste sportmomenten een vast tijdstip heb, dan is het routine om te gaan. Ook zonder motivatie. En ik probeer maar te denken dat gaan en minder doen sowieso meer impact heeft dan op de bank blijven zitten. En toen ik nadacht over dat beweegadvies bedacht ik me dat ik sowieso best wat trotser op mezelf mag zijn. Vandaag sport ik bijvoorbeeld niet, maar ben ik wel verspreid over de dag ruim een uur aan het fietsen, ook netjes.
Mijn gewicht gaat weer rustig naar beneden. Ik merk dat de podcasts me weer even wat scherper maken. mijn gewicht is nu 85.7, BMI 26.5.
Moosey
03-02-2024 om 11:58
@Bananenbrood: kombucha maken is niet moeilijk inderdaad, als je even een goede werkwijze vindt (ik heb het eerder gedaan en toen bleef er een naar luchtje aan hangen, nu ik beter weet hoe het moet en ook tweede fermentatie toepas voor prik wordt-ie veel beter) en je moet aan een starter komen. Op Marktplaats vind je die wel (iedereen die kombucha maakt houdt massa’s scoby (een symbiose van gisten en bacteriën die als een soort zwam op de kombucha gaat drijven) over. t Is leuk en veel lekkerder dan waterkefir vind ik. Ook makkelijker, aangezien waterkefir heel snel gaat (na 2 dagen klaar) en er niet goed tegen kan om in rust te gaan (in de koelkast als je even geen nieuwe wilt maken) dus je hebt een continue stroom nieuwe waterkefir en je bent er elke twee dagen mee bezig. Kombucha moet een dag of 10 staan, in die tijd heb je de oude batch wel opgedronken
Als je er echt iets mee wilt gaan doen moet je maar even laten weten, dan zoek ik een goeie werkwijze op (er staat heel veel nonsens over fermenteren op het internet)
Bananenbrood
03-02-2024 om 18:34
Graag! Lijkt me heel leuk om eens te proberen. Kefir vind ik ook lekker, maar inderdaad minder lekker dan kombucha. En één van de redenen dat het gestrand is lag inderdaad in hoe vaak je er mee bezig moest zijn en hoeveel je dan ook moest drinken. Daar ging het ook mis bij mijn zuurdesemstarter.
Maak je het ook wel eens met smaakjes? Of altijd naturel?
Moosey
04-02-2024 om 10:05
Oh, zuurdesem kun je heel goed met rust laten in de koelkast hoor! Alleen wel op tijd bedenken dat je weer wilt bakken en de starter 2 dagen vantevoren uit de koelkast halen en een keertje voeden.
Ik ben flink aan het onderzoeken nu met verschillende soorten thee en ook smaken toevoegen bij de tweede fermentatie inderdaad. Ik vind hop erin heel lekker. Heb er nu ook een met gember staan. En in de nieuwe batch heb ik half lapsang oolong gebruikt, van die gerookt thee.
Ik ga even op zoek naar een goede beschrijving.
Moosey
04-02-2024 om 10:15
https://foxilicious.nl/recept-kombucha-zelf-maken/
Deze is redelijk. Ik gebruik meer kombucha als starter (10% van het thee-volume) (dus als je van iemand een scoby overneemt, ook vragen om wat kombucha erbij) En ik voeg bij de tweede fermentatie nog wat suiker toe zodat er meer koolzuur wordt geproduceerd. Tweede fermentatie doe je best in beugelflessen (van Grolsch of de Ikea) of petflessen. Een glazen fles met schroefdop zou kunnen exploderen.
Moosey
04-02-2024 om 10:17
En ik zou met een kleiner volume beginnen, tot je tevreden bent over de smaak. Anders zit je met enorme batches kombucha die eigenlijk net niet lekker genoeg is om te drinken.
Oh ja, qua thee ben ik tot nu toe het meest enthousiast over half jasmijnthee half milde groene thee. Heel lekker bloemig drankje wordt dat.