Jouw lijf
SamenAfvallen
09-07-2021 om 13:40
Op een gezond tempo naar een gezond BMI
Het vervolg op de 2020 en 2021-edities op Viva. Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.
Deel hier je ervaringen!
Linken naar de oude topics (op Viva en de herstart op Viva) kan niet want er moet een minimaal aantal posts worden geschreven. Dus googlen kan wel, om een indruk te krijgen van wat er in dit topic gebeurt.
Nieuwe meeschrijvers van harte welkom!
De tabel is overgezet van de laatste versie van Viva. Om het topic actief te houden, worden niet-actieve meeschrijvers na een paar weken uit de tabel verwijderd. (tenzij je iets hebt laten horen en bijvoorbeeld even tijdelijk stopt)
Wil je ook in de tabel (of juist eruit!) of wil je je gegevens wijzigen? Laat dit weten met een persoonlijk berichtje aan SamenAfvallen, RandomWriter of anijsblokje, of schrijf in dit topic.
De ervaring leert dat we in dit topic vaak uitgebreid op elkaar ingaan en dat levert soms lange posts op.
Schrijf je liever kortere berichtjes, geen probleem: voel je welkom om te doen wat jij zelf prettig vindt! Ook als je liever niet in de tabel wil, geen probleem!
Naam | Leeftijd | Lengte | Startgewicht
+ datum | Streef | Huidig gewicht
+ datum | Kwijt | BMI |
JEMMER | 25 | 163 | 109 | 60 | 82,2 (17/05) | 26,8 | |
RandomWriter | 43 | 176 | 91,1 (1-2020) | 74 | 80,5 (30/03) | 10,6 | 26,0 |
anijsblokje | 36 | 174 | >100 (2019) | <70 | 68,8 (17/05) | 31,2 | 22,7 |
grietje2 | 45 | 183 | 111,7 | 82 | 83,3 (26/04) | 28,4 | 24,9 |
JtM | 31 | 163 | 77,4 | 65 | 69,7 (25/03) | 7,7 | 26,2 |
Moosey | 45 | 178 | 89,5 (17/10) | 81 | 74,5 (22/01) | 15 | 23,5 |
Bananenbrood | 34 | 180 | 87,0 (26/12) | 77 | 85,7 (03/02) | 1,3 | 26,5 |
Bananenbrood
17-01-2024 om 19:24
Ik had op dezelfde site gekeken, dat was de eerste die naar boven kwam in Google.
RandomWriter
20-01-2024 om 17:21
Hoihoi! Is iedereen lekker weekend aan het vieren? Ik heb vandaag een wat rustigere dag, gisteren de hele dag op pad geweest met dochter in verband met een jaarlijkse controle in het ziekenhuis. Door een genetische 'afwijking' staat ze onder controle. Niet iets waar ze nu last van heeft, en misschien wel nooit, maar het zou problemen kunnen geven. Daarom heeft ze jaarlijks een check-up. Omdat het een zeer zeldzame afwijking is, moeten we naar een ziekenhuis op 1,5 uur rijden. Daarom maken we daar altijd een dagje uit van, en was ze gisteren dus ook de hele dag vrij van school. Maar ja, dan moet je ook onderweg ergens lunchen... Als het zomer was geweest had ik gezegd: kom, eten mee, en lekker langs het water op een bankje lunchen. Maar in de winter is dat toch anders. Dan wil je toch liever ergens binnen zitten. Na allerlei opties te hebben overwogen, kwamen we kosten-technisch toch bij de gele M uit. Ik dacht, daar hebben ze ook salades, dus dat is altijd beter dan een broodje hamburger. Wist ik veel dat je daar alles kunt personaliseren, BEHALVE de salades... en dat die salades dus vol met kool en ui zitten. Beetje jammer. Uiteindelijk dus toch kool en ui zitten eten (want, ik vind het wél heel lekker en wilde het wel weer eens uitproberen...), 's avonds buikpijn en een pens alsof ik 9 maanden zwanger was. Tja. Gelukkig is het verder meegevallen en had ik er geen zware krampen bij. Maar blijft lastig, uit eten. Met werk gaan we iedere week buiten de deur lunchen, zolang het nieuwe pand nog niet klaar is. Daar heb ik iedere week hetzelfde (mag ik die salade, maar dan zonder dit, en dat, en dat....), en dat gaat goed. Maar zodra het ergens anders is, is het weer een uitdaging.
Morgen hebben we een verjaardag aan de andere kant van het land, en zij houden over het algemeen goed rekening met mij, dus dat is fijn. Vandaag expres een rustigere dag ingepland, ik zou eigenlijk naar een vriendin gaan op 1 uur reizen, maar heb besloten dat toch maar te verplaatsen.
Met eten gaat het over het algemeen wel goed. Het lukt me goed om me aan mijn planningen te houden, en ook het sporten gaat lekker. Afgelopen week voor het eerst weer 3 km aan één stuk gerend, en dat voor het eerst op mijn bf-schoenen! Zonder klachten achteraf, op wat spierpijn in mijn kuiten na. Maar dat is niet zo raar. Dus ik ben tevreden! Van de kilo's die ik er bij had van de feestdagen, is bijna alles er alweer af. Nog even en dan kan ik de tabel weer bijwerken voor mezelf .
Gisteren met dochter nog een mooi panorama-uitzicht bezocht in één van de gebouwen daar, en de volle 20 verdiepingen met de trap gedaan. Dat voel je wel als je boven staat! Maar ik vond het een leuke uitdaging. Zij iets minder, hahaha!
Ik heb trouwens nog wel een leuk doel, maar weet niet of het realistisch is. Heb in maart een gala-diner waarbij de dresscode Smart Casual is. Heb zitten kijken, maar dat mag voor een vrouw volgens mij ook een pak zijn in plaats van een jurk. Die heb ik nog, maar die pas ik momenteel niet... Ik wil gaan kijken of het me lukt daar in te passen rond die tijd. Lukt het niet, dan zal ik toch nog wat moeten shoppen. Maar als het wel lukt, dan heb ik een prima optie, waar ik me prettiger in voel dan in een chique jurk. Vooral omdat ik niet weet hoe het met eten zal gaan... en een opgeblazen buik is beter te verbloemen met een jasje dan met een jurk .
Nou, tijd om te gaan koken. Tot later!
RandomWriter
20-01-2024 om 17:23
Ik heb trouwens al een tijdje geen gewichten meer gezien voor in de tabel, mocht ik eroverheen hebben gelezen dan laat dat zeker even weten!
anijsblokje
21-01-2024 om 14:11
Ik ben intens moe en ga nu even slapen. Moet straks naar een verjaardag en ook nog studeren en koken en opruimen/schoonmaken. Ik weet niet of het allemaal lukt.
Sorry voor het gezeik.
Overigens - ik heb geen Netflix maar ik hoor veel hierover: https://www.rtlnieuws.nl/entertainment/artikel/5429794/you-are-what-you-eat-twin-experiment-documentaire-netflix
Maar ook hier zit vast weer een addertje onder het gras! (misschien het effect dat je als je veganistisch eet sowieso minder bullshit eet/je je bewuster bent van wat je eet)
Ysenda
21-01-2024 om 14:39
anijsblokje schreef op 21-01-2024 om 14:11:
Overigens - ik heb geen Netflix maar ik hoor veel hierover: https://www.rtlnieuws.nl/entertainment/artikel/5429794/you-are-what-you-eat-twin-experiment-documentaire-netflix
Maar ook hier zit vast weer een addertje onder het gras! (misschien het effect dat je als je veganistisch eet sowieso minder bullshit eet/je je bewuster bent van wat je eet)
Het is de standaard Netflix propaganda: eet vegan, en daar de resultaten bij aan laten sluiten. De hele onderzoeksopzet is al biased.
Bananenbrood
21-01-2024 om 19:55
Ysenda schreef op 21-01-2024 om 14:39:
[..]
Het is de standaard Netflix propaganda: eet vegan, en daar de resultaten bij aan laten sluiten. De hele onderzoeksopzet is al biased.
Kun je uitleggen waarom dit zo is? Ik lees dit op meerdere plekken, maar niemand legt het uit.
Bananenbrood
21-01-2024 om 20:07
@randomwriter: wat vervelend dat je zo'n last hebt gehad van het eten. Is het nu weer afgezakt?
Fijn dat het bij jou lekker loopt. En tof dat het barefoot hardlopen goed gaat! Die 20 verdiepingen met de trap vind ik wel heel dapper hoor.
Hoeveel zou je ongeveer kwijt moeten om in het pak te passen?
@anijsblokje: weltrusten! En sterkte voor als je het nog nodig hebt.
Ik heb die serie gezien en vond het interessant. Al had ik graag wat meer over de tweelingen en het onderzoek willen zien en wat minder over hoe slecht we omgaan met dieren, daar word ik altijd een beetje naar van. Het onderzoek zelf wil ik sowieso nog eens lezen.
Qua sporten loopt het niet even wat minder. Ik heb een blessure die weer opspeelt. Hopelijk kan ik snel bij een fysio terecht. Eten gaat over het algemeen nog steeds wel prima, al heb ik dit weekend wat teveel gegeten. Er was zelfgebakken taart, en er zijn weinig dingen die ik zo lekker vind. Maar ook een kleine overwinning, in plaats van daarna maar door te blijven eten 'omdat het er is' heb ik dat niet gedaan. Die podcasts weer luisteren helpt dus wel.
Ysenda
21-01-2024 om 20:10
Bananenbrood schreef op 21-01-2024 om 19:55:
[..]
Kun je uitleggen waarom dit zo is? Ik lees dit op meerdere plekken, maar niemand legt het uit.
De manier waarop ze de dieeten promoten, de tussen stukjes, soms gaat het in de hele aflevering van 50 minuten maar 5 tot 10 minuten over het onderzoek, verder over hoe vreselijk de Amerikaanse vleesindustrie is, (die is significant anders dan in europa) de resultaten die positief zijn voor de vegans laten ze zien, de andere worden weggemoffeld. Er is geen neutrale controle groep, de deelnemers weten vooraf wat het doel is. Als je dat weet ga je er ook naar toe werken.
Als je een deelnemer verteld het doel is x cm verliezen is dat ern doel en geen onafhankelijk resultaat meer.
Bananenbrood
21-01-2024 om 20:27
Ysenda schreef op 21-01-2024 om 20:10:
[..]
De manier waarop ze de dieeten promoten, de tussen stukjes, soms gaat het in de hele aflevering van 50 minuten maar 5 tot 10 minuten over het onderzoek, verder over hoe vreselijk de Amerikaanse vleesindustrie is, (die is significant anders dan in europa) de resultaten die positief zijn voor de vegans laten ze zien, de andere worden weggemoffeld. Er is geen neutrale controle groep, de deelnemers weten vooraf wat het doel is. Als je dat weet ga je er ook naar toe werken.
Als je een deelnemer verteld het doel is x cm verliezen is dat ern doel en geen onafhankelijk resultaat meer.
Maar dat is meer de manier van filmen en editen dan, dat heeft minder met het echte onderzoek te maken. Die manier sprak mij ook minder aan.
Ik heb net meteen de daad bij het woord gevoegd en heb het onderzoek gelezen. Erg interessant, ze brengen ook duidelijk de sterke punten en beperkingen naar voren. https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2812392
Ysenda
21-01-2024 om 20:53
Bananenbrood schreef op 21-01-2024 om 20:27:
[..]
Maar dat is meer de manier van filmen en editen dan, dat heeft minder met het echte onderzoek te maken. Die manier sprak mij ook minder aan.
Ik heb net meteen de daad bij het woord gevoegd en heb het onderzoek gelezen. Erg interessant, ze brengen ook duidelijk de sterke punten en beperkingen naar voren. https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2812392
Maar vergeet niet dat 99,9% dat onderzoek niet leest en de Netflix serie voor zoete koek slikt.
In die serie zit geen enkele nuance.
Bananenbrood
21-01-2024 om 21:10
Ysenda schreef op 21-01-2024 om 20:53:
[..]
Maar vergeet niet dat 99,9% dat onderzoek niet leest en de Netflix serie voor zoete koek slikt.
In die serie zit geen enkele nuance.
Dan hebben wij de serie anders ervaren, ik heb er wel nuances in gezien, alleen wel minder dan in het onderzoeksrapport zelf. Daarom vroeg ik me ook waarom het onderzoek biased was, maar dat valt dan mee.
En het blijft een serie die gemaakt wordt als entertainment, dus het lijkt me altijd verstandig om ook zelf na te denken. Net als die man die zo'n sapkuurdieet ging doen of die alleen maar bij mcdonalds at.
RandomWriter
22-01-2024 om 21:11
Anijs, zeiken mag hier hoor! Ook daar zijn we voor . Was het vandaag iets beter met je energie?
Die serie was ik inderdaad ook tegengekomen maar had 'm nog niet bekeken. Ik heb nog zoveel andere dingen staan die ik eigenlijk wil kijken... Onderzoek onder tweelingen vind ik altijd interessant, maar als ik het allemaal zo hoor hier denk ik niet dat het een serie voor mij is.
Bananenbrood, mijn buikpijn is wel weer afgezakt gelukkig. Ik weet over het algemeen goed hoe ik het uiteindelijk weer tot rust kan krijgen, dus als ik een beetje oplet heb ik meestal niet te lang last. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel ik zou moeten afvallen voor dat pak, ik heb het nog niet geprobeerd. Maar we gaan rustig verder, net als jij heb ik me mede door de podcasts heel goed kunnen beheersen op de verjaardag gisteren. Dank voor de tip dus! Ik heb thuis nog goed geluncht waardoor ik geen trek had, en eigenlijk op een heel klein stukje taart na alle hapjes heb gelaten voor wat ze waren. Het avondeten was inderdaad perfect binnen mijn straatje, qua buik, maar ook genoeg kha mogelijkheden. De gastheer had gekookt en die kookt over het algemeen niet alleen heel lekker, maar ook met veel groente en heel gezond. Daar blijven eten is dus nooit een straf!
Jammer dat je last hebt van een blessure... Ik hoop met je mee dat je snel terecht kunt bij de fysio en daarna het sporten weer vlot kunt oppakken.
Hier gaat het dus zoals gezegd wel weer lekker, voor het eerst ook geen stijgende lijn in het weekend, die ik normaal wel heb. Normaal ben ik op de maandag op mijn zwaarst. Ik kan mijn motivatie en zin om mijn best te doen weer goed vinden momenteel. Ik ga mijn best doen dat weer zo lang mogelijk vast te houden!
Ik gooi graag wat extra motivatie en energie jullie kant op, vangen jullie het op?
anijsblokje
26-01-2024 om 20:12
Motivatie opgevangen @RW, dankjewel. Heb je zelf dan nog genoeg?
Het gaat hier wat beter maar de vermoeidheid blijft. Ik slaap ook slecht (what else is new), ben steeds verkouden/half ziek... Vandaag had ik de hele dag zin in witte bolletjes met knakworst en heel veel mayonaise. Ik heb dat niet gegeten en ook mijn chocoladereep is nog niet op. (vrij uniek) En er ligt ook nog een zakje drop waar ik niet aan ga beginnen.
Ik heb niet veel bewogen want ik was aan het studeren en dat is toch gewoon veel zitten. Misschien doe ik zo nog een wandelingetje? Krachttraining thuis gaat moeilijk, ik vind het veel gedoe dat ik veel zweet/het zo snel warm heb binnen. In de zomer sport ik vaak in mijn ondergoed, geen idee waarom dat nu als geen optie voelt. Ik heb in ieder geval geen zin om me 2x om te kleden.
Het blijft dus een beetje blegh. Het wordt hopelijk 2x hardlopen 2x krachtoefeningen en 1x zwemmen deze week en misschien is dat voor nu ook gewoon wel het maximaal haalbare. Ik streef naar 3x hardlopen = dan 6x sporten (als je die krachtoefeningen meetelt als sport) per week.
Soms denk ik...zal ik een afspraak maken bij mijn diëtist, maar tegelijk vraag ik me dan af wat zij kan zeggen of doen wat ik niet zelf al weet.
Ik wens jullie een fijn weekend! De zon gaat schijnen, dat is heel erg fijn. Vanmiddag zag ik het ineens weer aan het licht: het is echt waar, de lente komt eraan!
Bananenbrood
27-01-2024 om 22:04
@randomwriter: fijn dat die podcast je geholpen heeft! En sowieso heel fijn dat je nu lekker gemotiveerd bent!
@anijsblokje: wat naar dat je zo moe blijft. Knap dat je desondanks al die snacks laat voor wat ze zijn, als ik moe ben wel ik graag alles opeten wat ik tegenkom. Je sportschema vind ik heel netjes. 5x in de week vind ik al heel knap.
En inderdaad, de lente komt er in de verte aan! De eerste overenthousiaste krokus heb ik al gespot.
Gelukkig kon ik snel bij de fysiotherapeut terecht. Die heeft me flink pijn gedaan en ik moet het rustiger aan gaan doen. Ik mag wel blijven bewegen gelukkig, maar op een behoorlijk lager pitje. Daardoor mis ik meteen een stukje motivatie merk ik. Maar goed, ook dat komt wel weer goed, zij het wat langzamer dan ik zou willen.