Jouw lijf
Friezinnetje
19-08-2022 om 09:07
Maagverkleining, wie heeft er ervaring?
Ik ben eigenlijk mijn hele leven al te zwaar. Verschillende diëten gedaan, ook via diëtiste. 5 jaar geleden ben ik 40 kilo kwijt geraakt. Achteraf ging dit veel te snel, want dit was ik in iets meer dan een half jaar kwijt. En niet het beste dieet, met shakes en repen. Maar goed, op dat moment natuurlijk ontzettend blij.
Maar mijn eetpatroon veranderde daarna niet, en na een half jaar, verviel ik geleidelijk aan weer in mijn oude gewoontes. Door coronaperiode, niet goed in mijn vel zitten op het werk, ben ik die 40 kilo er weer bij. Ik sportte nog wel, 2 keer per week. En probeer zo veel mogelijk op de fiets naar het werk te gaan.
Door artirtis psoriatica ben ik ook niet altijd even mobiel en heb ik ook vaak klachten, de afgelopen 4-5 jaar bijna continu bij de fysio. Van de ene slijmbeursontsteking in de andere, een frozen shoulder, naar een knie die niet meer alles wil. En tuurlijk weet ik dat mijn gewicht hier niet positief aan bij draagt. Maar ik krijg de knop niet om, en ik weet niet wat ik moet.
Gisteren met mijn zusje hier over gehad en er zijn in mijn omgeving een aantal die een maagverkleining hebben gedaan. Nu ben ik me aan het oriënteren of dit ook iets voor mij zal zijn.
Bij deze dus de vraag of iemand hier ervaring heeft met een maagverkleining. En wat vond je lastig, en waar ben je heel blij mee? Wat moet je laten?
Friezinnetje
13-11-2024 om 19:08
Fijn te horen, Wallie. Had nog aan iemand gevraagd of er ook een man uit S lag, zij zit bij mij in de groep en is opgenomen. Maar toen was je al weg zei ze. Zij lag alleen op een kamer.
Wallie79
14-11-2024 om 20:21
Het gaat al steeds een beetje beter. Heb vandaag 2 blokjes om gedaan 😊
De pijn door het gas zakt nu af, gelukkig.
Ik heb nog helemaal geen behoefte aan eten, hoe heb jij dat Friezinnetje? Dorst heb ik wel.
Friezinnetje
14-11-2024 om 20:51
ah goed bezig Wallie. Beweging is belangrijk. Ik loop elke dag 2 x 30 minuten.
Echt honger niet nee.
Wallie79
14-11-2024 om 21:17
Friezinnetje schreef op 14-11-2024 om 20:51:
ah goed bezig Wallie. Beweging is belangrijk. Ik loop elke dag 2 x 30 minuten.
Echt honger niet nee.
Het is ook mijn bedoeling om 2 x daags minimaal 30 minuten te lopen, maar daar ben ik nog niet. Ik wil morgen 2 x 15 en dan elke dag 5 minuten meer.
SuzyQFive
14-11-2024 om 22:07
alhambra schreef op 13-11-2024 om 08:29:
Ik ben blij dat het zo goed met je gaat Friezinnetje. Pas wel goed op jezelf en word niet overmoedig. Nu zit je nog in de periode dat iedereen er rekening mee houdt dat je nog aan het herstellen bent. Gun jezelf de tijd.
Mijn collega ging ik snel weer aan het werk hoor, die stond er na twee weken alweer fulltime. Ze had nergens last van en veel meer energie dan daarvoor.
Friezinnetje
14-11-2024 om 22:17
SuzyQFive schreef op 14-11-2024 om 22:07:
[..]
Mijn collega ging ik snel weer aan het werk hoor, die stond er na twee weken alweer fulltime. Ze had nergens last van en veel meer energie dan daarvoor.
ik ook hoor, meer energie. Deze week 4 dagen 4 uur gewerkt en ga volgende week fulltime proberen. Sta nog steeds extra, dus kan eerder weg gaan.
Moyrrie
15-11-2024 om 11:31
Ik ben verbaasd hoe snel jullie herstellen. Maar natuurlijk wel fijn, Wallie en Friezinnetje.
Friezinnetje
15-11-2024 om 14:41
Moyrrie schreef op 15-11-2024 om 11:31:
Ik ben verbaasd hoe snel jullie herstellen. Maar natuurlijk wel fijn, Wallie en Friezinnetje.
ha ja, ik zelf ook wel. Maar de meeste bij mij in de groep gaat het zo. 2 die terug geweest zijn in het zkh, maar nu ook weer beide thuis.
Daglichtlamp
16-11-2024 om 07:19
https://www.ad.nl/binnenland/frans-timmermans-groenlinks-pvda-onderging-vorige-maand-een-maagverkleining-ben-zo-opgelucht~a50bfce4/
Ik moest aan jullie denken, wat fijn dat hij hier zo open over is. Dat helpt wellicht ook anderen bij deze lastige beslissing, net zoals jullie verhalen dat doen.
Het hele interview in de telegraaf: https://archive.is/soYn3
alhambra
16-11-2024 om 07:57
SuzyQFive schreef op 14-11-2024 om 22:07:
[..]
Gelukkig maar! Dat gun ik iedereen!
Wallie79
17-11-2024 om 10:45
Moyrrie schreef op 15-11-2024 om 11:31:
Ik ga niet zo snel als Friezinnetje hoor 😊
Ik heb m’n wandel-doel ook bij moeten stellen, 20 minuten bleek echt nog wat te lang te zijn dus iets voorzichtiger opbouwen maar. Verder ben ik nog mega moe.
De pijn is gelukkig wel weg, het is nu vooral overal beurs en gevoelig. Alleen bij sommige bewegingen trekken de wondjes en dat is echt vervelend, maar verder goed te doen. Ik ben de paracetamol aan het afbouwen.
Het eten en drinken is echt wennen en uitvogelen, gister had ik denk ik m’n eerste vastloper, dat was heel naar.
Verder ben ik heel blij hoe het tot nu toe gaat 😊
Friezinnetje
17-11-2024 om 11:04
Wallie79 schreef op 17-11-2024 om 10:45:
[..]
Ik ga niet zo snel als Friezinnetje hoor 😊
Ik heb m’n wandel-doel ook bij moeten stellen, 20 minuten bleek echt nog wat te lang te zijn dus iets voorzichtiger opbouwen maar. Verder ben ik nog mega moe.
De pijn is gelukkig wel weg, het is nu vooral overal beurs en gevoelig. Alleen bij sommige bewegingen trekken de wondjes en dat is echt vervelend, maar verder goed te doen. Ik ben de paracetamol aan het afbouwen.
Het eten en drinken is echt wennen en uitvogelen, gister had ik denk ik m’n eerste vastloper, dat was heel naar.
Verder ben ik heel blij hoe het tot nu toe gaat 😊
je bent dan ook bijna 2 weken later geopereerd he.
Ik heb vanmorgen 35 minuten gelopen, en dat ging prima. Net op tijd thuis voor het begon te regenen.
Eten gaat ook nog goed, maar merk wel dat iets van brood wat zwaarder valt. Nou ja, dan eet ik iets van crackers.
Grietje2
17-11-2024 om 11:10
In het begin na je operatie draai je veel op adrenaline en moet je oppassen dat je niet de man met de hamer krijgt na een aantal weken.
Mijn lichaam heeft mij toen flink terug geroepen.
Dit hoeft natuurlijk niet bij iedereen zo te zijn.
wallie elke meter die je loopt is mooi meegenomen.
Friezinnetje fijn dat het wandelen zo goed gaat.
rooiekater
17-11-2024 om 11:12
Breekt even in ik heb mogelijk lipoedeem maar wilde het traject van maagverkleining in gaan.
Iemand hier ervaring mee?