Huis, tuin en keuken
Ysenda
31-10-2022 om 08:34
Ov alleen in de randstad goed geregeld
EnchantedDragonfly18
31-10-2022 om 15:05
Ginevra schreef op 31-10-2022 om 14:52:
[..]
Tja, wie betaalt voor de riolering, de vuilnis ophalen, de aanleg van straatverlichting, het strooien van de wegen, de sportveldjes bij de dorpen? Dat kan allemaal niet van de paar tientjes en honderdjes die die bewoners gezamenlijk aan gemeenteheffing betalen. Daar wordt uit bijgelegd uit de algemene middelen die jij en ik en iedereen opbrengen.
Daarom (ik herhaal mezelf nog maar eens) is het een beleidskeuze. Je kunt bijleggen uit de algemene middelen omdat je OV belangrijk vindt en zo verlieslijdende lijnen in stand houden.
Je kunt er ook voor kiezen om dat niet te doen. Men heeft besloten er een winstmodel van te maken en de vervoersbedrijven pikken de krenten uit de pap. Die kiezen de winstgevende lijnen en kleden de rest uit.
Dat kan, maar dat hóeft niet. Het is geen wetmatigheid. Het is alleen maar een wetmatigheid als je vindt dat bussen zichzelf moeten terugverdienen. ALs je vindt dat het net zoiets is als een snackbar: je kan ook zonder.
Honderdjes? Ik weet niet hoeveel jij moet betalen, maar bij mij zijn het duizendjes.
Ginevra
31-10-2022 om 15:07
Tickel schreef op 31-10-2022 om 15:05:
[..]
Honderdjes? Ik weet niet hoeveel jij moet betalen, maar bij mij zijn het duizendjes.
Tjonge je maakt er wel een sport van om niet op het werkelijke punt in te gaan hè?
ShowyHummingbird30
31-10-2022 om 15:10
Jee Tickel, zo ken ik er nog wel een paar. In een sociale maatschappij zorg je voor elkaar.
Dus ook voor die bus in dunner bevolkte gebieden, ook als deze in zn eentje geen geld oplevert, maar kost.
Net zoals we doen voor gas/elektra/riolering/internet/postbezorging in diezelfde regios.
Net zoals we met zn allen de zorg betalen. De premie dekt voor iemand met een grote zorgvraag immers ook lang niet alle kosten.
EnchantedDragonfly18
31-10-2022 om 15:14
Ginevra schreef op 31-10-2022 om 15:07:
[..]
Tjonge je maakt er wel een sport van om niet op het werkelijke punt in te gaan hè?
Jij hebt wel erg je klaagjas aan.
Coreopsis schreef op 31-10-2022 om 15:10:
Jee Tickel, zo ken ik er nog wel een paar. In een sociale maatschappij zorg je voor elkaar.
Dus ook voor die bus in dunner bevolkte gebieden, ook als deze in zn eentje geen geld oplevert, maar kost.
Net zoals we doen voor gas/elektra/riolering/internet/postbezorging in diezelfde regios.
Net zoals we met zn allen de zorg betalen. De premie dekt voor iemand met een grote zorgvraag immers ook lang niet alle kosten.
He ja, laten we voor alle dunbevolkte gebieden een goede ov regelen. En dan vervolgens klagen dat alles zo duur wordt.
Ik hou ermee op, zoveel geklaag op 1 dag is niet goed voor me. Fijne dag verder.
Bakblik
31-10-2022 om 15:55
Tickel schreef op 31-10-2022 om 15:14:
[..]
Jij hebt wel erg je klaagjas aan.
[..]
He ja, laten we voor alle dunbevolkte gebieden een goede ov regelen. En dan vervolgens klagen dat alles zo duur wordt.
Ik hou ermee op, zoveel geklaag op 1 dag is niet goed voor me. Fijne dag verder.
Het hoeven wat mij betreft niet eens lijndiensten te zijn die de hele dag ieder half uur gaan maar een betrouwbaar netwerk van lijndiensten en regiotaxi's is toch wel noodzakelijk. Het zou dan fijn zijn als die regiotaxi's betrouwbaar kunnen leveren. Dat als je om 9.00 uur cursus hebt dat je er dan ook kan zijn om 9.00 en niet maar hoeft af te wachten wanneer de taxi eindelijk eens komt.
Friezinnetje
31-10-2022 om 17:18
het is een beetje zoals ook postnl reageert. Er zijn (te) weinig reizigers, en daardoor wordt het te duur, daarom moeten de prijzen omhoog en daardoor weer minder reizigers. Als je het ov goedkoper maakt, zullen er meer mensen met het ov gaan.
Postnl met postzegels idem: Te weinig poststukken, dus moet duurder en daardoor sturen er nog minder mensen iets met de post.
Ginevra
31-10-2022 om 17:42
Tickel schreef op 31-10-2022 om 15:14:
[..]
Jij hebt wel erg je klaagjas aan
Tja, als je geen zin hebt in inhoudelijk argumenteren kun je het altijd nog hiermee proberen.
Ik heb niet geklaagd in dit topic, ik leg je uit dat OV voortkomt uit beleid. Als je daar niet over in gesprek wil, dat mag hoor. Moet je niet mij de schuld van geven.
mut
31-10-2022 om 18:18
Mijn vader woonde in ZW- Friesland vlak voor en tijdens de tweede wereld oorlog, toen veel stations en treinen. Toen ik in die buurt woonde eind jaren tachtig waren al veel stations verdwenen en reden er al minder treinen. Het tramwegen-stelsel in Friesland is in de zestiger jaren afgebroken, ik herinner me vaag de rails nog tussen bijvoorbeeld Sneek en Heerenveen. Van een vriendin weet ik van bussen die meerdere keren per uur kwamen. Toen 1x per uur, naar minder naar belbus en naar niets.
Het is dus niet alleen van de laatste jaren, de afbraak is al veel langer aan de gang.
Auwereel
31-10-2022 om 19:03
Vergeet niet bij de afweging van de kosten van openbaar vervoer de kosten van toenemend autoverkeer mee te nemen. Autoverkeer is duur, zeker als je de capaciteit zo hoog wil maken dat fe files in de hand te houden zijn, en dan wordt het ruimtebeslag van geparkeerde auto's niet eens meegenomen.
Veel beleid gaat uit naar het voorkomen van congestie, maar als beleid in plaats daarvan uitgaat van bereikbaarheid, is er veel te winnen, zowel voor degenen die afhankelijk zijn van openbaar vervoer, maar ook van de autogebruiker. Elke auto niet op de snelweg in de spits omdat iemand met het openbaar vervoer kan, scheelt weer in fileduur.
Dorestad
31-10-2022 om 19:16
Rondstruiner schreef op 31-10-2022 om 09:08:
Hele slechte zaak. Je moet daar als overheid toch in investeren als je mensen zoveel mogelijk de auto uit wilt hebben. Maar ook voor scholieren is het belangrijk dat ze naar scholen en sportclubs kunnen zonder ze heel erg beperkt worden in hun keuze door gebrek aan ov. Of ouderen die geen auto meer kunnen rijden.
Ik heb geen auto en er zijn regelmatig plekken in Nederland waar ik graag heen zou willen op vakantie, maar waar ik niet goed kan komen met ov. En het wordt al jaren slechter in plaats van beter helaas.
De jeugd hier fietst hier over het algemeen in grote groepen naar de stad Groningen, zowel voor school als voor uitgaan. Tussen de 16 en 22 km enkele reis, over het algemeen op een fiets zonder trapondersteuning. Om volwassenen op de fiets naar Groningen te krijgen kan je op ongeveer 20 plekken in plaatsen rondom de stad een week lang een ebike of speed pedelec lenen.
Toen ik nog in het UMCG werkte was fietsen (weliswaar met ebike) voor mij echt sneller dan OV auto.
We weten niet beter
Kind moest vandaag naar de campus, 22 km enkele reis. Komt daarna via De Onlanden terug, drie kwartier was het fietsen, op een gewone fiets. Is dan nat van zweet maar heeft beweging gehad.
Ik hier zie meer problemen bij de ouderen die afhankelijk van OV of WMO taxi zijn.
Renmuis
31-10-2022 om 19:24
Ik sluit me aan bij Ginevra. Er is gewoon jarenlang beleid gevoerd met autoverkeer als hoogste prioriteit, en het ov wordt langzaam afgebroken.
En ik vrees ook dat we het tij niet meer gaan keren. Het kost teveel, en niet genoeg mensen vinden het belangrijk. Inzetten op duurzame, zuinige, en geheel zelf-rijdende auto's gaat het waarschijnlijk worden. Dat past beter bij deze individualiserende maatschappij.
Wij hebben geen auto, en gaan altijd met het ov (of de fiets, of lopen).
Friezinnetje
31-10-2022 om 19:43
Renmuis schreef op 31-10-2022 om 19:24:
Ik sluit me aan bij Ginevra. Er is gewoon jarenlang beleid gevoerd met autoverkeer als hoogste prioriteit, en het ov wordt langzaam afgebroken.
En ik vrees ook dat we het tij niet meer gaan keren. Het kost teveel, en niet genoeg mensen vinden het belangrijk. Inzetten op duurzame, zuinige, en geheel zelf-rijdende auto's gaat het waarschijnlijk worden. Dat past beter bij deze individualiserende maatschappij.
Wij hebben geen auto, en gaan altijd met het ov (of de fiets, of lopen).
maar woon je dan op het platteland of ergens in een grote stad?
Renmuis
31-10-2022 om 20:30
Friezinnetje schreef op 31-10-2022 om 19:43:
[..]
maar woon je dan op het platteland of ergens in een grote stad?
Geen van beide, maar wel randstad, en er zijn hier inderdaad uitstekende verbindingen en voorzieningen, en bijna alles is op fiets of loopafstand. Met uitstapjes, familiebezoek, specialistische ziekenhuizen en bij storingen / stakingen loop je weleens tegen beperkingen aan.
lientje69
31-10-2022 om 20:43
Ysenda schreef op 31-10-2022 om 12:17:
[..]
ik ben dan wel benieuwd welk polderdorp of welke polder. Ik kom oorspronkelijk ook uit 1 van die polder dorpen
Je hebt pb!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.