Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verder zou ik zeker een of meerdere bomen planten en een vijver aanleggen, scheelt enorm in de hitte en het leven in een vijver is echt heel leuk om naar te kijken. En een goed zonnescherm

Voor de hitte-tuin: ik zou screens nemen voor je raam en géén afdakje, daar blijft de warmte onder hangen. Of als je het toch wilt: een sedumdak. Maar dan wordt het wel donker in huis en een leiboom of klimplant is kaal in de donkere, koude maanden en geeft hetzelfde effect qua schaduw. 

Een plant geeft schaduw én verdampt daarnaast water via het blad en dat werkt net zoals een “koelkast”. Ik zou dus een pergola bouwen. En dan niet kiezen voor blauwe regen maar voor druiven omdat deze grote bladeren meer schaduw geven. De blauwe regen is mijn favoriete plant, dus deze keuze zegt wel iets over hoezeer ik schaduw waardeer. Zeker met de huidige hete zomers!

Aan je pergola kun je rolgordijnen (van bamboe of, duurder, van speciaal doek) bevestigen tegen zijwaarts invallende zon. Aan een pergola kun je ook wat extra draden trekken en een extra scheut van de klimplant daarheen leiden tegen de zon. Bijvoorbeeld zo’n draad een halve meter van de bovenkant van de pergola geeft al veel extra schaduw.

Een dakmoerbei is een hittebestendige boom met groot blad, die goed in bestrating kan staan. Die kun je dus middenin je terras planten, of aan de zijde vanwaar deze hoogzomer de meeste schaduw werpt. 

Wat ik zou doen als ‘ontwerpprincipe’ is: overal waar er verharding is, groeit een plant in de lucht, dus boom of klimplant. Alle harde materialen zoveel mogelijk laten begroeien (gevel: blauwe regen!) en de schutting vervangen door een heg. Dat geeft namelijk meer luchtverplaatsing dan een schutting. Of bouwmatten met klimplanten.

Het terras zou ik een grindterras maken, met een stabilisatieplaat eronder. Nog liever eigenlijk houtsnippers, maar dat zit minder comfortabel en geeft splinters, maar het is het overwegen waard omdat het veel koeler is dan grind.

Reserveer plek voor water, dat geeft ook een enorm warmte-bufferend vermogen! Hoe meer water, hoe beter, en heb je weinig plaats, maak er dan een kleiner, bewegend waterelement van: kabbelend over een grote steen bijvoorbeeld met een waterreservoir onder de grond dat koel blijft.

Denk ook eens aan sedummatten voor plekken waar je af en toe moet zijn maar niet heel vaak overheen loopt.

Cousin_It schreef op 15-02-2022 om 08:12:

[..]

Ziet altijd prachtig uit en volgens mij hebben jier best wat mensen blauwe regen. Aan hen de vraag: zit je er lekker onder? Ik meen me te herinneren dat er plakkerig spul vanaf kwam (maar ik was nog klein toen we thuis zo'n pergola hadden en nu ben ik oud en weet ik het niet meer )

Plakkerig spul zal luizen geweest zijn, die scheiden een kleverige, zoete stof af waardoor je ook vaak mieren op bezoek krijgt en hopelijk een boel vogels om ze allemaal op te eten. Maar van mijn blauwe regen herken ik het niet. Wel de enorme hoeveelheid bloemen die natuurlijk ook weer ergens op de grond landen en dan is het lastig als je daar toevallig een grindterras hebt liggen wat je niet kunt vegen...

Ah goed om te onthouden als toekomstoptie dus: blauwe regen. Vind m namelijk wel heel mooi. Blaadjes vegen is niet erg. Doe nu ook niet anders met de beukenhaag.

Houtsnippers hoeven overigens niet te splinteren. Wanneer je de (weliswaar duurdere) Franse schors pakt, heb je dat probleem niet (wordt ook toegepast in speeltuinen). 

Peen schreef op 15-02-2022 om 10:05:

ik keek online bij kwekerij Bastin, wat is het mooi daar! Daar ga ik ook eens naartoe

Is ook mooi daar! Als je in de buurt bent zeker een bezoekje waard (in dezelfde straat zit trouwens ook een hostakwekerij, voor de geluksvogel zonder naaktslakkeninvasie).

Tot 2 jaar geleden zat in Schimmert ook Marni's. Was nog mooier. Ze hebben helaas moeten verhuizen. Ik kom wel nog op de nieuw locatie (Bunde) want de planten zijn kwalitatief gewoon super. En met alle harde werk zal over een aantal jaar ook hier wel weer een plek onstaan die steeds mooier wordt. Maar ik mis de oude locatie.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-02-2022 om 15:24

Cousin_It schreef op 15-02-2022 om 14:12:

Ah goed om te onthouden als toekomstoptie dus: blauwe regen. Vind m namelijk wel heel mooi. Blaadjes vegen is niet erg. Doe nu ook niet anders met de beukenhaag.

Houtsnippers hoeven overigens niet te splinteren. Wanneer je de (weliswaar duurdere) Franse schors pakt, heb je dat probleem niet (wordt ook toegepast in speeltuinen).

Er is ook witte en roze regen. Mooi om te combineren met de blauwe.

schutting-met-witte-regen.1429562581-van-ClaudiaSmeenk.jpeg

shutterstock_684938029.jpg

wisteria-structuur-de-boomdokter.jpg

ScarceKudu74

ScarceKudu74

15-02-2022 om 15:32

Cousin_It schreef op 15-02-2022 om 14:23:

[..]

Is ook mooi daar! Als je in de buurt bent zeker een bezoekje waard (in dezelfde straat zit trouwens ook een hostakwekerij, voor de geluksvogel zonder naaktslakkeninvasie).

Tot 2 jaar geleden zat in Schimmert ook Marni's. Was nog mooier. Ze hebben helaas moeten verhuizen. Ik kom wel nog op de nieuw locatie (Bunde) want de planten zijn kwalitatief gewoon super. En met alle harde werk zal over een aantal jaar ook hier wel weer een plek onstaan die steeds mooier wordt. Maar ik mis de oude locatie.

Hosta is hier in de tuin onmogelijk. De naaktslakken zitten klaar om ze op te eten, zodra ik ze geplant heb. Helaas. 

Mooi excuus voor een weekendje Limburg, naar de kwekerijen    Dat is nooit een straf.

Friezinnetje

Friezinnetje

16-02-2022 om 19:01 Topicstarter

Op het groenstrookje, waar we in het najaar een paar 100 bloembollen hebben geplant, komt er al van alles boven. De narcissen en crocussen bloeien al. Nu de tulpen en blauwe druifjes nog. 
In de herfst nog meer planten! 

Peen schreef op 15-02-2022 om 15:32:

[..]

Hosta is hier in de tuin onmogelijk. De naaktslakken zitten klaar om ze op te eten, zodra ik ze geplant heb. Helaas.

Mooi excuus voor een weekendje Limburg, naar de kwekerijen Dat is nooit een straf.

Hier ook hoor, mijn helleborussen hebben vraatsporen....

Mijn overbuurman is heel.praktisch. Hij trapt er aantal dood en dan komt de rest daarop af om te eten 

Ik heb er wel eens per ongeluk opgestaan  echt zo vies. Maar de buurman heeft wel van alles prahtig in bloei....

Friezinnetje schreef op 16-02-2022 om 19:01:

Op het groenstrookje, waar we in het najaar een paar 100 bloembollen hebben geplant, komt er al van alles boven. De narcissen en crocussen bloeien al. Nu de tulpen en blauwe druifjes nog.

Ah, dat zal een gezellig gezicht zijn!

ik kon het niet laten en ben alvast begonnen met voor zaaien van verschillende soorten zinnias 🙈 

Leuk friezin! Ben benieuwd hoe het er over een tijdje uitziet! Hier komen de narcissen en de tulpen al boven, maar nog geen bloemen. 

Ik ga proberen foto's toe te voegen, alleen even uitzoeken hoe ik dat ook weer deed.
Alvast erg bedankt voor alle adviezen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-02-2022 om 21:06

Masami schreef op 16-02-2022 om 20:29:

Ik ga proberen foto's toe te voegen, alleen even uitzoeken hoe ik dat ook weer deed.
Alvast erg bedankt voor alle adviezen.

Denk ook eens aan zonnewering voor je ramen om de temperatuur binnen onder controle te houden.
Wij hebben zelf een tuin op het zuiden, maar op die muur slechts drie ramen dewelke ook nog eens uitgerust zijn met een rolluik: geen last van de hitte.

Als je echt gaat voor een afdak neem dan niet alleen de temperatuur in overweging maar ook de hoeveelheid licht die je woning bereikt (zowel in de zomer als in de winter). 

Friezinnetje schreef op 16-02-2022 om 19:01:

Wat leuk dat jouw initiatief zo'n succes is. In mijn woonplaats staan nu heel veel crocussen te bloeien in het openbaar groen.

Ik word daar altijd vrolijk van.

20220217-091801.jpg

In mijn achtertuin bloeien de narcissen mijn favoriete gele bloem😁.
Er lopen ook al veel planten uit het tuin seizoen begint weer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.