Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Friezinnetje

Friezinnetje

29-01-2022 om 22:23 Topicstarter

Cousin_It schreef op 29-01-2022 om 19:58:

[..]

Handig ontwerp zo'n rainwinner en uit ye breiden. Mijn grote regenton is afgelopen zomer meer dan eens overstroomd.

ja vond ik ook en ik heb best wel een tuin. Dus 1 regenton is ook niet genoeg. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

29-01-2022 om 22:39

Cousin_It schreef op 29-01-2022 om 20:05:

[..]

Plannen te over Peen!

Groenblijvers vormen het geraamte. Die maken inderdaad dat de tuin in de winter ook structuur heeft.

Qua klimmers ga ik zelf nog een apple blossom erbij halen. Die doet het goed hier.

Zeker veel plannen,  ik ben nu niet zo tevreden over de tuin. 

Ik zocht de apple blossom op, die is mooi! Die kan ik ook wel in de tuin erbij kwijt. 

Ik heb geen gigantische tuinplannen voor het komende jaar. Hoogstens de tweede grote tak van mijn kersenbomen afzagen. Ik doe ieder jaar een hoofdtak, zodat de boom niet in de stress schiet door in een keer volledig getopt te worden.
Ik heb al gezien dat de bomen precies doen wat ik wil: er zitten jonge knoppen onder de zaagsnede van de eerste hoofdtakken die afgelopen jaar eruit gehaald zijn. Nu maar hopen dat daar mooie jonge takken uitgroeien. De bomen zien er nu dus niet uit met ieder 1 afgezaagde hoofdtak en nog een paar volgroeide hoofdtakken ernaast. Nog even geduld, dan is alles weer in evenwicht.
Verder heb ik al mooie dahliaknollen gehaald, maar die moeten nog even binnen blijven voor ze de grond in kunnen.
Mijn dochter kreeg op 3 januari in de supermarkt een gratis draagtas met narcisbollen (met een houdbaarheidsdatum tot en met december). Die hebben we vandaag toch nog maar even snel in mijn tuin gepoot. Ik ben benieuwd of daar dit jaar nog iets uit komt.

Op mijn werk staan de narcissen al dik in knop zag ik gisteren! Hier komen net de eerste sneeuwklokjes tevoorschijn. 
Ik heb altijd plannen te over, soms word ik er een beetje wanhopig van. Maar dat krijg je met een lap grond die je volledig verwaarloosd hebt aangekocht. En het is al zoveel mooier dan het was..

Wat echt moet: vlinderstruik verplaatsen, 2 stukken border rond de moestuin zo goed mogelijk van brandnetels, bramen en opschot van heesters/pruimenboompjes etc ontdoen. En natuurlijk al het normale werk qua onderhoud en moestuin. 

Wat ik heel graag zou willen: 
De zeecontainer en het aanpalend bouwseltje slopen en het ‘hek’ (ijzeren palen en gaas) rond de moestuin vervangen door schapenhek. 
Nu is over een maandje de verbouwing boven wel echt af, dus er zou meer tijd voor de tuin over moeten schieten dan vorig jaar. Al zal het qua werk wel gierend druk worden met alle inhaalfeestjes gecombineerd met het personeelstekort.. We gaan het zien. 

Moosey schreef op 30-01-2022 om 16:33:

Op mijn werk staan de narcissen al dik in knop zag ik gisteren! Hier komen net de eerste sneeuwklokjes tevoorschijn.
Ik heb altijd plannen te over, soms word ik er een beetje wanhopig van. Maar dat krijg je met een lap grond die je volledig verwaarloosd hebt aangekocht. En het is al zoveel mooier dan het was..

Wat echt moet: vlinderstruik verplaatsen, 2 stukken border rond de moestuin zo goed mogelijk van brandnetels, bramen en opschot van heesters/pruimenboompjes etc ontdoen. En natuurlijk al het normale werk qua onderhoud en moestuin.

Wat ik heel graag zou willen:
De zeecontainer en het aanpalend bouwseltje slopen en het ‘hek’ (ijzeren palen en gaas) rond de moestuin vervangen door schapenhek.
Nu is over een maandje de verbouwing boven wel echt af, dus er zou meer tijd voor de tuin over moeten schieten dan vorig jaar. Al zal het qua werk wel gierend druk worden met alle inhaalfeestjes gecombineerd met het personeelstekort.. We gaan het zien.

Ik mag meegenieten van alle sneeuwklokjes bij de overbuurman, daar hebben er al een heleboel hun kop opgestoken. Hij is al op leeftijd en nog heel actief maar ik hoop maar altijd dat, mocht het hem teveel worden, een echte (natuur) tuinliefhebber dan het huis koopt.

Moosey, heb je flink foto's gemaakt van te voren? Ik werd hier ook af en toe moedeloos van de hoeveelheid werk en ook qua budget hebben we er jaren over gedaan. Maar vond het dan altijd fijn om de foto' terug te zien van hoe het was.

En je kan natuurlijk altijd nog voor een 'ecologisch eiland' kiezen waar de brandnetels mogen blijven staan, zijn waardplanten voor vlinders (al is naast een moestuin misschien niet het meest handige stukje).

Man wil beginnen met een schuur achter in de tuin, Hij heeft al palen in de grond staan.
Moet nog zien hoe lang het gaat duren voor dat het klaar is, want hij bouwt het zelf.

Aan 1 kant tussen de buren was hij bezig om een schutting te plaatsen en aan de andere kant moet dan ook nog.
Maar ineens snipverkouden, dus de rest van de week heeft hij niets meer gedaan.
Hoop dat hij van de week er verder mee gaat

Hier geen grote plannen voor de tuin komend jaar. Vanmiddag wel in het zonnetje wat onkruid weggehaald en nog wat bollen geplant die waren blijven liggen. We zien wel of die het nog gaan doen. 

Sneeuwklokjes doen het bij de buren al wel, hier nog niet. Zag wel de eerste krokussen in de knop zitten en de hyacinten komen ook al boven de grond.

Ik heb geen grote plannen voor het komende jaar in de tuin. 

Hebben jullie nog tuinvogels geteld dit weekeinde? Wij wel, maar vandaag en minder dan we de afgelopen tijd zagen langskomen, ik denk door het warme weer. 3 pimpelmezen, 2 merels, 1 koolmees, 1 houtduif en 1 gaai. 

Nu net nog even naar buiten gegaan om het egelhuis dat ik te drogen had gelegd, en windmolentje van de kinderen en het lose tafelblaadje binnen te halen voor de storm. In de winter slingert er toch een stuk minder in de tuin dan 's zomers. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

01-02-2022 om 19:00

een vraagje: ik heb een sering op stam en zag dat hij al aan het uitlopen is, maar ik dacht eigenlijk dat ik die in maart/april nog moest snoeien. 
Wat kan ik nou het beste doen? Nu snoeien of toch wachten. 

Peen schreef op 01-02-2022 om 19:00:

een vraagje: ik heb een sering op stam en zag dat hij al aan het uitlopen is, maar ik dacht eigenlijk dat ik die in maart/april nog moest snoeien.
Wat kan ik nou het beste doen? Nu snoeien of toch wachten.

Misschien beter na de bloei?

ScarceKudu74

ScarceKudu74

01-02-2022 om 19:22

Cousin_It schreef op 01-02-2022 om 19:15:

[..]

Misschien beter na de bloei?

Hm ja, dat zou ook kunnen.  Tussen 1e en 2e bloei dan misschien? Ik ga nog eens googlen.

Peen schreef op 01-02-2022 om 19:22:

[..]

Hm ja, dat zou ook kunnen. Tussen 1e en 2e bloei dan misschien? Ik ga nog eens googlen.

Vuistregel: bloeit het vóór de langste dag, dan snoei je beter ná de bloei. Bloeit het ná de langste dag, dan mag je in het voorjaar snoeien. 

Je mag natuurlijk altijd snoeien alleen verlies je dan soms wat bloemen. De plant gaat er niet dood van. 

Dit jaar wel een paar plannen voor in de tuin.

Ik heb 1 smal strookje naast een schutting. Daar groeit nu verbena en lampenpoetsergras. Maar ik vind het nogal rommelig staan. Ik zit er aan te denken om gaas tegen de schutting te plaatsen en een klimroos. Maar mijn ervaring met rozen is tot nu toe slecht, ik snap niet hoe ik ze mooi kan houden en vind ze maar bewerkelijk. Even nadenken dus maar of ik niet toch beter iets anders daar kan laten groeien.

Ook twijfel ik nog of ik iets anders op de pergola wil. Ik heb er nu twee hele mooie clematissen op groeien, een lichtroze met grote ronde bloemen en een paarse met kleine stervormige bloemen. Maar in de winter zijn ze zo kaal en lijken het net dode takken.

Nu ik thuiswerk kan ik niet in de tuin van kantoor gluren wat je wanneer moet snoeien… ik heb van dat lange siergras met van die pluizige dingen in het najaar, moet dat al afgeknipt?

Netherfield schreef op 01-02-2022 om 21:36:

Nu ik thuiswerk kan ik niet in de tuin van kantoor gluren wat je wanneer moet snoeien… ik heb van dat lange siergras met van die pluizige dingen in het najaar, moet dat al afgeknipt?

Ik knip het altijd op zijn laatst af als ik nieuwe groei zie, groene puntjes. Je mag het zelfs al in het najaar afknippen maar dan mis je het ‘wintersilhouet’.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.