Gezondheid en welzijn
Daglichtlamp
11-11-2022 om 20:07
Restitutiepolis zorgverzekering 2023
Tot nu toe had ik altijd een restitutiepolis, om zo maximale keuzevrijheid te hebben bij het kiezen van zorg. Voor komend jaar lijkt de spoeling in restitutiepolissen vrij beperkt. Een van de opties is Stad Holland. Iemand daar ervaring mee? Of een advies voor een andere goede restitutiepolis? https://www.poliswijzer.nl/zorgverzekering/kennisbank/nieuwe-zorgpremies-2023
Kersje
12-11-2022 om 12:59
masatu schreef op 12-11-2022 om 11:34:
Bedankt voor de uitleg, dan heb ik het verkeerd begrepen. Als ik op internet zoek, zie ik namelijk dit soort berichten "Restitutie is een ander woord voor terugbetaling. Het principe van een restitutiepolis is dan ook dat je de rekening voor zorg zelf betaalt en doorstuurt naar de verzekeraar. Deze betaalt de kosten terug als deze vallen binnen de dekkingsvoorwaarden van de verzekering.", en dat leek mij nogal duur worden als je alles eerst zelf moet betalen gezien die ziekenhuisrekeningen flink kunnen oplopen.
Wat is het voordeel van een restitutiepolis?
Het voordeel van een restitutiepolis is dat je volledig vrije zorgkeuze hebt. Je zit dus niet vast aan gecontracteerde zorgverleners. In tegenstelling tot de combinatie- of naturapolis hoef je nooit een gedeelte van de rekening zelf te betalen. Tenzij het onnodig hoge kosten zijn.
*Bron: https://www.independer.nl/zorgverzekering/info/soorten/restitutiepolis
Hanke321
12-11-2022 om 13:30
Hier Menzis, de restitutiepolis. Krijg binnen een paar dagen na declareren (foto versturen via de app) bedrag gestort op mijn rekening, en dan betaal ik mijn psychiater. Die heeft geen contracten met zorgverzekeraars, dus veel polissen vallen af. Zeker nu er ook zorgverzekeringen zijn die ze helemaal niet meer aanbieden.
https://weblog.independer.nl/productnieuws/fbto-en-vgz-stoppen-in-2023-met-restitutiepolis/
Courage
12-11-2022 om 14:58
Over restitutie en zelf voorschieten: wat vaak ook gebeurt is dat je bij de start van je behandeling een akte van cessie tekent. Daarmee geef je de zorgverlener het recht om namens jou te declareren bij de verzekering. Je hoeft dan dus niet zelf voor te schieten. Dat is dus alleen nodig als de zorgverlener geen contract heeft met de zorgverzekeraar.
Naast dus wat ik hier lees over dat je eerst alvast zelf declareert en van het gestorte bedrag de factuur van de zorgverlener betaalt.
Kortom: nee, voor restitutie hoef je meestal niet veel geld achter de hand te hebben.
EnchantedDragonfly18
12-11-2022 om 15:09
Ik lees steeds dat de basisverzekering met 10 euro per maand stijgt, maar Menzis stijgt gewoon ruim 17 euro per maand.
Ysenda
12-11-2022 om 15:12
Tickel schreef op 12-11-2022 om 15:09:
Ik lees steeds dat de basisverzekering met 10 euro per maand stijgt, maar Menzis stijgt gewoon ruim 17 euro per maand.
Het kan ook nog dat het een combinatie is van het stijgen van de premie en het wegvallen van de collectiviteitskorting. Die laatste was maximaal 5%.
EnchantedDragonfly18
12-11-2022 om 15:18
Ysenda schreef op 12-11-2022 om 15:12:
[..]
Het kan ook nog dat het een combinatie is van het stijgen van de premie en het wegvallen van de collectiviteitskorting. Die laatste was maximaal 5%.
Dat is idd iets minder, maar ook de vergoeding voor bv tanden is minder geworden. Van 80 naar 75%. Ze halen er steeds iets meer af.
Friezinnetje
12-11-2022 om 16:04
ik wil ook kijken naar een andere. Zat nu altijd bij De Friesland/Zilveren Kruis en had collectiviteitskorting. Dat vervalt, maar De Friesland is ook wel duur geworden.
Een even rondkijken dus, wat voor mij handig en goed is.
Dorestad
12-11-2022 om 18:04
IZA: ruim 33 euro per maand erbij.
Ik ben de enige van het gezin dat bij Zilveren Kruis zit, ik weet de nieuwe premie nog niet.
Maar voor IZA dus per persoon hier deze 33 e extra. Dat is geen sinecure
Friezinnetje
12-11-2022 om 18:06
Dorestad schreef op 12-11-2022 om 18:04:
Ik ben de enige van het gezin dat bij Zilveren Kruis zit, ik weet de nieuwe premie nog niet.
ik betaal 13 euro meer dan anders, ook ws door missen collectiviteitskorting. Maar als ik bv Interpolis zie, dan kan ik mss wel 35 euro minder betalen.
Daglichtlamp
12-11-2022 om 18:12
Dorestad schreef op 12-11-2022 om 18:04:
En dan heeft IZA vanaf komend jaar ook nog eens een keer geen restitutieverzekering meer.
Dorestad
12-11-2022 om 18:16
Friezinnetje schreef op 12-11-2022 om 18:06:
[..]
ik betaal 13 euro meer dan anders, ook ws door missen collectiviteitskorting. Maar als ik bv Interpolis zie, dan kan ik mss wel 35 euro minder betalen.
11 euro, hij komt net binnen. De IZA mensen hier gaan wel even verder kijken naar de mogelijkheden om over te stappen.
Madamecannibale
12-11-2022 om 19:48
Ik heb zelf erg goede ervaring met ONVZ. Ze zijn niet de goedkoopste maar bieden wel vrije keuze aan voor artsen en ziekenhuizen. Officieel is het geen restitutiepolis vanwege de volgende voorwaarde:
Bij ONVZ hoeft u zich meestal geen zorgen te maken over contracten. Voor bijna alle zorgsoorten bieden wij namelijk een restitutievergoeding. Dat betekent dat u overal naartoe kunt en zich geen zorgen hoeft te maken of ONVZ een contract heeft afgesloten met uw zorgverlener. Dat heeft namelijk geen invloed op uw vergoeding. U heeft gewoon recht op de vergoeding die bij uw verzekering hoort.
Uitzondering hierop zijn de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en wijkverpleging (thuiszorg). Binnen deze twee zorgsoorten zien we namelijk dat een kleine groep zorgondernemers onnodig veel gebruikmaakt van onze uitgebreide dekkingen. Daarom hanteren we alleen voor de ggz en wijkverpleging maximale vergoedingen als u naar een zorgverlener gaat die geen contract met ons heeft. Gaat u naar een zorgverlener die wel een contract met ons heeft? Dan heeft u gewoon recht op de volledige vergoeding.
De basispremie voor 2023 is €142,50. Ze hebben geen winstoogmerk net als DSW wat ik ook belangrijk vind. En ik vind de klantenservice erg goed. Voorschieten hoef ik nooit.
redbulletje
12-11-2022 om 23:49
stokstaart schreef op 11-11-2022 om 20:56:
ik zit al jaren bij de dsw. Officieel geen echte restitutie maar ik heb wel vrije keuze. Ik vind ze super fijn en bereikbaar.
Ik overweeg ook de overstap naar DSW in de eerste plaats vanwege de 27 fysiobehandelingen itt slechts 18 bij Ohra.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.