Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

PreciousJay68

PreciousJay68

26-07-2021 om 16:31

Wat is jouw relatie met geld?

Geen hulpvraag,  maar meer een algemeen praattopic over geld, inkomen en uitgaven.

Tamsyn schreef op 30-07-2021 om 07:42:

@Nose en @Marcador
Dank jullie wel voor jullie medeleven.
Net als Fat-PumPum was ik het zwarte schaap.
Er werd mij ook dagelijks verteld dat ik het licht in mijn ogen niet waard was.
Resulteerde in dat ik dus eigenlijk geen geld aan mijzelf wil uitgeven en mijn man daar een beetje dol van wordt.
Laatst goede wandelschoenen van 200 euro gekocht, voor mijn werk als postbezorger. Ik heb er twee dagen buikpijn van gehad, want het was te veel geld in mijn ogen. Mijn man werd een beetje boos en zei dat ik goede schoenen moet hebben en moet stoppen met elke drie maanden Sketchers te kopen uit de aanbieding van 30 euro. Met drie maanden zijn die Sketchers totaal versleten van het vele lopen.

@Fat-PumPum
Dank je wel
Ik heb net als jij ook alle kontact verbroken.
Het is zo onbegrijpelijk dat familie zo kan zijn. Wat hebben wij ze misdaan??

Helemaal niks!!!

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

30-07-2021 om 18:47

Fat-PumPum schreef op 30-07-2021 om 14:10:

[..]

Ik herken veel van wat je schrijft. Ik ben voor wat betreft ''duur'' of kwalitatief voedsel voor een heel groot deel al over die drempel heen. Alleen het overige deel is nu inderdaad aan de beurt, vooral aankopen die eigenlijk niet onder basisbehoeftes vallen.

Door je tip ben ik net gaan beseffen dat ik eigenlijk alleen v.w.b. basisbehoeftes de moeite heb genomen om het patroon te doorbreken. Thanks!

Graag gedaan! En je bent al heel goed bezig dus. Ik heb het met bepaalde kwaliteitsproducten ook wel. Als je eenmaal over die drempel bent gegaan om meer te betalen voor betere spullen, bijvoorbeeld vlees bij de slager ipv de supermarkt, dan gaat het de volgende keer ook weer makkelijker hè. 

Met grote spullen vind ik het ook wel moeilijker. Maar heb me nu dus al voorgenomen binnenkort een mooi pak te kopen bij een dure winkel. Kan ik vast aan het idee wennen in de hoop dat ik het dan gewoon wel koop als ik in de winkel sta ipv dat ik het dan toch te duur vind

Mijn moeder wist ook wat alles kostte. Als bv de koffie omhoog was gegaan wat prijs betreft dan zag ze dat meteen. Zij wist echt veel prijzen uit haar hoofd. Ik ben zelf totaal niet prijsbewust. Ik doe in mijn winkelkar wat ik nodig heb en kijk niet naar wat het kost. 

Eigenlijk een beetje zoals mijn relatie met eten. Klinkt misschien gek maar ik zie veel parallellen.
Geld is noodzakelijk net zoals voedsel dat is.
Ik wil het goed besteden maar er is ook ruimte om ervan te profiteren. Zo eet ik  pragmatisch als ik ben vooral voedzame dingen maar ik eet ook dingen gewoon omdat ik ze erg lekker vind. Ik let er daarbij niet op of het gezond is/mijn lijn. Zo ook met geld. Ik ga verstandig om met geld maar als ik iets echt graag wil hebben, koop ik het zonder daar schuldgevoel of stress over te helpen.
Onder de streep is de boel prima in balans dus ik ben er niet zo veel mee bezig. Ik zit in een bepaalde modus die bevalt.

watertoren schreef op 30-07-2021 om 19:04:

Mijn moeder wist ook wat alles kostte. Als bv de koffie omhoog was gegaan wat prijs betreft dan zag ze dat meteen. Zij wist echt veel prijzen uit haar hoofd. Ik ben zelf totaal niet prijsbewust. Ik doe in mijn winkelkar wat ik nodig heb en kijk niet naar wat het kost.

Oh, dat heb ik ook. Maar dat is meer omdat ik getallen vrij makkelijk kan onthouden. Ex kwam ook wel eens thuis met de opmerking, de melk is 3 cent duurder geworden en dan wist ik toevallig dat het bij de andere supermarkt nog niet zo was. En de volgende boodschappenronde was de prijs vaak weer gelijk. En als ik het niet exact weet, dan heb ik er wel een gevoel bij.

Wat ik een bijzondere opmerking vind, is dat sommige mensen dan zeggen dat ze iets prijzig vinden. Ik dacht eerst altijd dat ze het dan niet het geld waard vonden, maar ondertussen weet ik dat de meesten bedoelen; het is dat geld wel waard, maar ik ben gewoon niet bereid om dat bedrag te betalen. Blijkbaar iets heel anders.

watertoren schreef op 30-07-2021 om 19:04:

Ik weet dat ook precies. Mijn favoriete brood is toevallig net 3 cent duurder geworden. 

Ik heb totaal geen prijzen in mijn hoofd, terwijl ik toch heel bewust ben van geld. Ik hanteer overal budgetten voor en ga naar voordelige supers, let op aanbiedingen enz. Maar wat producten kosten...geen idee. Raar eigenlijk.

_melon schreef op 31-07-2021 om 13:59:

[..]

Ik weet dat ook precies. Mijn favoriete brood is toevallig net 3 cent duurder geworden.

Mijn favoriete brood was op en wilde een (in mijn ogen vergelijkbaar brood kopen), was gewoon 2x keer zo duur, dus toch maar een gewoon volkorenbrood gekocht.

Herfstappeltaart schreef op 31-07-2021 om 14:01:

Ik heb totaal geen prijzen in mijn hoofd, terwijl ik toch heel bewust ben van geld. Ik hanteer overal budgetten voor en ga naar voordelige supers, let op aanbiedingen enz. Maar wat producten kosten...geen idee. Raar eigenlijk.

Nou ja, zolang je uitkomt met je budgetten, dan maakt het niet zoveel uit. Ik let er wel minder op dan toen ik net op mijzelf woonde, want nu weet ik gewoon dat de producten die ik neem een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben, dus ik gooi ze enigzins blind in de kar. Bij zuivel en brood moet ik nog wel eens even opletten omdat producten dan weer in eens op zijn en dan moet ik op zoek naar een alternatief.

Hoe doen jullie dat? Stel de melk is op en je hebt altijd eentje van 1 liter voor 89 cent en die is nu op. Ga je dan voor een duurdere of denk je, dat komt volgende keer wel weer?

Melk is bij mij geen noodzakelijk product, dus dan neem ik het niet mee. Enkel brood is voor mij echt noodzakelijk als het op is, nou ja, als er alleen heeeeeel duur brood ligt, bak ik wel een pannenkoek.

Het zou mij niet opvallen dat een ander pak duurder is want ik kijk niet naar prijzen. Als de melk die ik drink op is dan neem ik wel een ander merk. Sommige producten wil ik alleen van een speciaal merk bv rookworst van Unox, rijst van Lassie.

Zusterclivia schreef op 31-07-2021 om 14:12:

[..]

Mijn favoriete brood was op en wilde een (in mijn ogen vergelijkbaar brood kopen), was gewoon 2x keer zo duur, dus toch maar een gewoon volkorenbrood gekocht.

[..]

Nou ja, zolang je uitkomt met je budgetten, dan maakt het niet zoveel uit. Ik let er wel minder op dan toen ik net op mijzelf woonde, want nu weet ik gewoon dat de producten die ik neem een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben, dus ik gooi ze enigzins blind in de kar. Bij zuivel en brood moet ik nog wel eens even opletten omdat producten dan weer in eens op zijn en dan moet ik op zoek naar een alternatief.

Hoe doen jullie dat? Stel de melk is op en je hebt altijd eentje van 1 liter voor 89 cent en die is nu op. Ga je dan voor een duurdere of denk je, dat komt volgende keer wel weer?

Melk is bij mij geen noodzakelijk product, dus dan neem ik het niet mee. Enkel brood is voor mij echt noodzakelijk als het op is, nou ja, als er alleen heeeeeel duur brood ligt, bak ik wel een pannenkoek.

Ligt er een beetje aan hoe noodzakelijk het is. Als ik die avond pannekoeken zou maken neem ik wel een duurder pak. Maar anders niet zo snel. Meestal kom ik 2x per week in de supermarkt dus heb ik nog wel een kansje.

_melon schreef op 31-07-2021 om 14:21:

[..]

Ligt er een beetje aan hoe noodzakelijk het is. Als ik die avond pannekoeken zou maken neem ik wel een duurder pak. Maar anders niet zo snel. Meestal kom ik 2x per week in de supermarkt dus heb ik nog wel een kansje.

In mijn omgeving zitten meerdere supermarkten, dus dan ga ik voor de melk gewoon naar de buren als het echt nodig is. Pannenkoeken maar ik zelf met yoghurt, dan krijg je van die amerikaanse pannenkoekjes.

Ik koop altijd biologische melk (i.v.m. de diervriendelijkheid) dus dat is altijd al wat duurder. Ik heb eigenlijk nooit dat ik misgrijp. Anders kom ik later nog even terug en drink minder of geen melk.

Voor pannenkoeken heb ik altijd een pak biol. houdbare melk in de voorraadkast staan.

Voor degenen die wat ouder zijn. Rekenen jullie nog wel eens om naar guldens?

Zusterclivia schreef op 31-07-2021 om 14:24:

[..]

In mijn omgeving zitten meerdere supermarkten, dus dan ga ik voor de melk gewoon naar de buren als het echt nodig is. Pannenkoeken maar ik zelf met yoghurt, dan krijg je van die amerikaanse pannenkoekjes.

Kan hier helaas niet buurten. Dan moet ik speciaal rijden en kan ik beter de 20 cent duurdere melk nemen haha. 

Zusterclivia schreef op 31-07-2021 om 14:26:

Voor degenen die wat ouder zijn. Rekenen jullie nog wel eens om naar guldens?

Nee nooit meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.