Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

PreciousJay68

PreciousJay68

26-07-2021 om 16:31

Wat is jouw relatie met geld?

Geen hulpvraag,  maar meer een algemeen praattopic over geld, inkomen en uitgaven.

-Jutta- schreef op 27-07-2021 om 19:14:

[..]

Herkenbaar ja. We hadden vroeger nooit schulden, maar het knaagt altijd ergens dat we toch wel een appeltje voor de dorst moeten hebben en zo.

In mijn eigen arme studententijd wel eens te weinig geld gehad voor boodschappen. Daarom ben ik altijd bang om teveel uit te geven en dan plots te weinig te hebben voor vaste lasten of eten.

Het helpt mij om het geld te verdelen in budgetten. 1 rekening voor vaste lasten, een budget voor boodschappen, een budget voor huishoudelijke uitgaves etc.

Als ik dan eens meer moet uitgeven dan 'mag' het want er is budget voor.

Helaas gooit mijn partner dit systeem regelmatig overhoop omdat hij boodschappen doet van de vaste lasten rekening oid

Herkenbaar dat gevoel van plots te weinig hebben. Terwijl er helemaal geen reden meer voor is.

Die aparte rekeningen voor de vaste lasten en de boodschappen en zo heb ik ook. Vroeger maar één betaalrekening. Hoe vaak ik in die tijd niet met klotsende oksels bij de kassa heb gestaan omdat ik niet wist of er nog budget was. Sindsdien aparte betaalrekeningen geopend. Dat heeft zo veel rust gegeven.

Gelukkig denkt mijn partner er hetzelfde over. Die had al hetzelfde systeem toen we elkaar leerden kennen☺️

Ik ben een beetje als assepoester opgegroeid. Ik was omringd door (materiele) welvaart, alleen werd dat niet aan mij besteedt ook niet wat toiletartikelen betreft. Een pak maandverband moest minimaal 2 menstruaties overleven want geld daarvoor vragen was een hele opgave en kreeg standaard als antwoordt: ''Daar moet ik over nadenken''. 

Anderen daarentegen kregen ''alles'' zonder problemen, zelfs auto's. Ondanks dat mijn salaris 1,5 boven modaal is, ik goedkoop woon/leef ervaar ik angst zodra ik merk dat ik geen reserve product meer over heb in mijn mini thuissupermarkt. Ondanks mijn angst rondom geld ben ik niet gierig of knieperig naar anderen, wel zeer bewust in relatie tot mezelf wanneer ik iets moet aanschaffen. Ik wilde bijv. al een tijdje een aantal (grote) planten in huis, deze heb ik uiteindelijk na DRIE jaar aangeschaft.

Fat-PumPum schreef op 27-07-2021 om 19:41:

Ik ben een beetje als assepoester opgegroeid. Ik was omringd door (materiele) welvaart, alleen werd dat niet aan mij besteedt ook niet wat toiletartikelen betreft. Een pak maandverband moest minimaal 2 menstruaties overleven want geld daarvoor vragen was een hele opgave en kreeg standaard als antwoordt: ''Daar moet ik over nadenken''.

Anderen daarentegen kregen ''alles'' zonder problemen, zelfs auto's. Ondanks dat mijn salaris 1,5 boven modaal is, ik goedkoop woon/leef ervaar ik angst zodra ik merk dat ik geen reserve product meer over heb in mijn mini thuissupermarkt. Ondanks mijn angst rondom geld ben ik niet gierig of knieperig naar anderen, wel zeer bewust in relatie tot mezelf wanneer ik iets moet aanschaffen. Ik wilde bijv. al een tijdje een aantal (grote) planten in huis, deze heb ik uiteindelijk na DRIE jaar aangeschaft.

Ik hoop dat je veel plezier zult hebben van je planten.

Herfstappeltaart schreef op 27-07-2021 om 19:45:

[..]

Ik hoop dat je veel plezier zult hebben van je planten.

Dankje  

Ik ben nog steeds heel blij met mijn aankoop  

PreciousJay68

PreciousJay68

27-07-2021 om 20:08

Jeetje wat erg ja.

Dat is gewoon verwaarlozing zoiets.

Ik ben overigens ook niet gierig naar anderen toe.  Gierigheid vind ik zo onaantrekkelijk. 

-Jutta- schreef op 27-07-2021 om 20:08:

[..]

Jeetje wat erg ja.

Dat is gewoon verwaarlozing zoiets.

Ik ben overigens ook niet gierig naar anderen toe. Gierigheid vind ik zo onaantrekkelijk.

Ja dat was het ojammer genoeg ook. En mensen maar denken dat ik een ''goed'' leven had vanwege de zichtbare welvaart en het feit dat ik enigskind ben. Beetje waar celebrities ook tegenaan lopen denk ik ''welvaart, roem, wellicht ook nog met een beetje schoonheid'' dus problemen heb je niet.

Ik vraag me soms af of mensen die gierig zijn, tot het vervelende af, ook iets hebben meegemaakt. 

Fat-PumPum schreef op 27-07-2021 om 19:57:

[..]

Dankje

Ik ben nog steeds heel blij met mijn aankoop

Wat kan je dan genieten van je aankoop als je er zo lang over heb nagedacht, fijn

PreciousJay68

PreciousJay68

28-07-2021 om 09:26

Fat-PumPum schreef op 27-07-2021 om 20:16:

[..]

Ja dat was het ojammer genoeg ook. En mensen maar denken dat ik een ''goed'' leven had vanwege de zichtbare welvaart en het feit dat ik enigskind ben. Beetje waar celebrities ook tegenaan lopen denk ik ''welvaart, roem, wellicht ook nog met een beetje schoonheid'' dus problemen heb je niet.

Ik vraag me soms af of mensen die gierig zijn, tot het vervelende af, ook iets hebben meegemaakt.

Geen idee, ik heb een familielid dat enorm gierig is, maar zijn broers en zussen die dezelfde jeugd hebben gehad zijn dat niet. Zij hadden het thuis volgens mij niet heel arm. Ja okay, opgegroeid vlak na de oorlog, dus rijk waren ze ook niet,maar ook niet armer dan anderen.

-Jutta- schreef op 28-07-2021 om 09:26:

[..]

Geen idee, ik heb een familielid dat enorm gierig is, maar zijn broers en zussen die dezelfde jeugd hebben gehad zijn dat niet. Zij hadden het thuis volgens mij niet heel arm. Ja okay, opgegroeid vlak na de oorlog, dus rijk waren ze ook niet,maar ook niet armer dan anderen.

De grootste knieperds die ik ken zijn de rijksten (en dan bedoel ik echt 2 onder 1 kap rijk) die ik ken. Zo zijn ze rijk geworden denk ik dan altijd.🤭

PreciousJay68

PreciousJay68

28-07-2021 om 09:37

Verder ben ik gauw tevreden met weinig. 
Ik las ooit ergens in een topic dat iemand elk salaris onder de 3000 euro laag vond. Tsja, ik zit bruto net boven de 3k en ik voel me de koning te rijk daarmee.
Ik weet de tijd nog dat ik net begon met werken. Parttime want er was geen ft positie, hoge uitgaven ivm kleine kinderen.  Toen verdiende ik netto minder dan 1000 euro. Mijn partner zat op minimum loon, dus we haalden samen de 3000 niet eens. Als het kon werkte ik extra uren en soms kwam ik dan boven de 1000 euro uit. Ik droomde er wel eens van dat mijn normale salaris 2000 euro was, wat zou ik dan rijk zijn!

Nu heb ik mijn uren flink uit kunnen breiden,ben hogerop gekomen en ook in mijn schaal flink gestegen.
En zie, ik heb dat salaris bereikt. Rijk ben ik nog steeds niet, maar ik merk wel dat ik niet hoef in te calculeren dat ik deze maand echt nieuwe schoenen nodig heb en dat voelt heel fijn.

-Jutta- schreef op 28-07-2021 om 09:26:

[..]

Broers en zussen hebben nooit exact dezelfde jeugd gehad. Het kan best zijn dat bijvoorbeeld de oudste dochter altijd mee moest helpen met de verzorging van de jongeren. Of dat de oudste kinderen gelijk na de basisschool moesten gaan werken om het inkomen aan te vullen, terwijl de jongere kinderen wel door konden leren of zo. Of dat het jongste kind het lievelingetje was of dat er eentje ziekig was en veel meer aandacht krijgt. Het zal nooit 100% gelijk zijn.

Daarnaast reageren mensen niet hetzelfde op dezelfde opvoeding/ervaringen. Ik ben vrij zuinig, heb weinig nodig en geef mijn geld het liefst uit aan mooie ervaringen (reizen/workshops). Terwijl mijn sibbeling veel geld uitgeeft, het liefst aan dingen voor het huis, met de mode mee doet en gewoon heel anders in het leven staat.

En wij hebben redelijk dezelfde opvoeding gekregen, maar omdat we zo anders zijn, is dat toch anders geland. Want nee, ik vond ook niet leuk dat als ik een bepaald speelgoed wilde, ik moest wachten tot mijn verjaardag/kerst/sinterklaas/zelf moest sparen. Maar ik ben er niet slechter van geworden en dingen die ik echt heel graag wilde, kreeg ik heus wel voor mijn verjaardag of als ik X bedrag had gespaard, betaalden mijn ouders de rest. Mijn sibling heeft ergens de overtuiging dat ons veel vreselijks is aangedaan omdat wij niet zoveel dingen kregen als de buurkinderen. Dus qua speelgoed/spullen/dure kleding. Heel bijzonder.

-Jutta- schreef op 28-07-2021 om 09:37:

Verder ben ik gauw tevreden met weinig.
Ik las ooit ergens in een topic dat iemand elk salaris onder de 3000 euro laag vond. Tsja, ik zit bruto net boven de 3k en ik voel me de koning te rijk daarmee.

Jaa dat had ik ook, zelfs bij 2000 euro al!

Zusterclivia schreef op 28-07-2021 om 10:41:

[..]

Broers en zussen hebben nooit exact dezelfde jeugd gehad.  Knip

Daarnaast reageren mensen niet hetzelfde op dezelfde opvoeding/ervaringen. Knip

Eens en herkenbaar

Fat-PumPum schreef op 28-07-2021 om 11:00:

[..]

Jaa dat had ik ook, zelfs bij 2000 euro al!

Ik ook! Tot ik op mezelf wilde en me realiseerde dat 2100 euro bruto bijna niks is.🤣 Maar die eerste paar maanden voelde ik me toch een rijke tata, daarvoor was mijn hoogste loon 750 euro per maand (waarvan 300 euro op ging aan reiskosten).

Ik ben een beetje als assepoester opgegroeid. Ik was omringd door (materiele) welvaart, alleen werd dat niet aan mij besteedt ook niet wat toiletartikelen betreft. (…)

Anderen daarentegen kregen ''alles'' zonder problemen, zelfs auto's. (…)

Ik schrik hier wel van….was dit onderscheid er binnen jouw gezin? Dat lijkt me namelijk heel heftig om als kind mee te maken, om telkens die boodschap “je doet er niet toe” te krijgen, zeker in combinatie met “anderen” die er kennelijk wel toe deden. Wat kunnen mensen toch verschrikkelijk zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.