Financiën en recht
Mukske
29-07-2022 om 10:09
Wat doen jullie om de inflatie in de supermarkt het hoofd te bieden?
Veel prijzen in de supermarkt stijgen bijna dagelijks. Onlangs gaf Unilever zelfs toe dat ze de grenzen opzoeken van wat de consument bereid is voor een product te betalen. Voedselconcerns maken flinke winsten dus met gestegen grondstof- en en productiekosten heeft dit niets meer te maken. Ze streven dus naar winstmaximalisatie die de consument, bovenop de inflatie, mag betalen.
Gaan jullie hierin mee door gewoon de hogere prijzen te betalen en verhogen jullie het boodschappenbudget of juist niet?
Ik heb besloten niet mee te gaan met de dwang om steeds meer geld in de supermarkt achter te laten en mijn boodschappenbudget blijft dus hetzelfde.
Ik maak nu wekelijks een menu en aan de hand daarvan maak ik online een boodschappenlijstje bij de supermarkt die ik één keer per week alles laat bezorgen. Bevalt het eindbedrag op het lijstje me niet dan ga ik of op zoek naar alternatieven voor bepaalde producten, schrap een luxe item (alleen maar een zakje nootjes en niet ook nog een zak chips om maar een voorbeeld te geven) of ik pas mijn weekmenu aan en zet er ergens een goedkopere maaltijd in.
Bepaalde zaken koop ik alleen nog (groot) in de aanbieding en ik kook vaker eenpansgerechten waar we meerdere keren van kunnen eten.
Ik houd hierdoor regelmatig zo’n 25-30 euro over van mijn wekelijkse boodschappenbudget.
Hoe gaan jullie om met de gestegen voedselprijzen? Betaal je zondermeer de hogere prijs of ga je voor een alternatief.
Wat zijn jullie tips om met de hogere prijzen om te gaan?
Netherfield
11-08-2022 om 09:19
Vorig jaar hadden wij aardappels in de moestuin en toen kwam er prompt phytophtora in… Nu kan ik de komende drie jaar geen aardappels kweken. Maar in een emmer is wel een idee denk ik want andere grond! Volgend jaar proberen. In een parkje in de buurt staan appel- en perenbomen van de gemeente, helaas zonder bordjes dus weet ik nooit welke nou de moesappels en de gewone appels zijn. Stoofperen herken ik dan wel weer.
alhambra
11-08-2022 om 23:30
We hebben nu een kastje bij de waterpomp van de vloerverwarming die ervoor zorgt dat hij maar 1x per dag even aan gaat.
Blijkbaar gebruiken die dingen veel stroom dus we hopen hiermee te besparen
Miepjecody
26-08-2022 om 16:08
Sterling schreef op 29-07-2022 om 14:54:
[..]
Gewoon benieuwd hoor, maar hou je die prijzen dan bij?
Als wij uit eten gaan en het kost 250,- dan weet ik echt niet of dat nou duur of goedkoop was. De keer erop is het 270 maar dan kan ook zijn door een andere fles wijn. Ik weet dan echt niet of mijn gerecht 2 of 3 euro duurder is.
250 lijkt me niet echt gangbaar hoor. Als wij met 2 gaan zitten we rond de 60- 80 euro voor 2 personen.
ZanyHeron88
26-08-2022 om 16:11
Netherfield schreef op 11-08-2022 om 09:19:
Vorig jaar hadden wij aardappels in de moestuin en toen kwam er prompt phytophtora in… Nu kan ik de komende drie jaar geen aardappels kweken. Maar in een emmer is wel een idee denk ik want andere grond! Volgend jaar proberen. In een parkje in de buurt staan appel- en perenbomen van de gemeente, helaas zonder bordjes dus weet ik nooit welke nou de moesappels en de gewone appels zijn. Stoofperen herken ik dan wel weer.
Ik durf aardappels en tomaten niet in de volle grond te poten. Ik heb ze dit jaar voor het eerst gepoot, maar wel in een emmer. De tomaten deden het er goed op. De aardappels weet ik nog niet. Hier ben ik 3 dagen terug pas mee begonnen
Rockstar
26-08-2022 om 16:15
Paracelsus schreef op 26-08-2022 om 16:11:
[..]
Ik durf aardappels en tomaten niet in de volle grond te poten. Ik heb ze dit jaar voor het eerst gepoot, maar wel in een emmer. De tomaten deden het er goed op. De aardappels weet ik nog niet. Hier ben ik 3 dagen terug pas mee begonnen
Ik heb een aardappel plantje in een pot gehad. Ging heel goed! Kreeg uit 1 aardappel wel 15 aardappelen. Maareh, aardappelen moet je toch in de lente poten?
ZanyHeron88
26-08-2022 om 16:30
Rockstar schreef op 26-08-2022 om 16:15:
[..]
Ik heb een aardappel plantje in een pot gehad. Ging heel goed! Kreeg uit 1 aardappel wel 15 aardappelen. Maareh, aardappelen moet je toch in de lente poten?
Volgens internet kan het ook in het najaar
Ik had wat aardappelen die begonnen uit te lopen, dus ik dacht laat ik het gewoon proberen. Wordt het niets weet ik dat ook weer.
Ik heb ook nog vrij laat bonen gepland. We gaan wel zien of er nog bonen aankomen.
Herfstappeltaart
27-08-2022 om 10:47
Ik vind die aardappeltip van jullie wel heel leuk. Ga ik ook eens proberen, zo eentje in een pot in de tuin.
ShowyHummingbird30
27-08-2022 om 15:25
Herfstappeltaart schreef op 27-08-2022 om 10:47:
Ik vind die aardappeltip van jullie wel heel leuk. Ga ik ook eens proberen, zo eentje in een pot in de tuin.
Gewoon met een oude, al wat uitgelopen aardappel doen. Je kunt hem geloof ik zelfs in een paar stukken snijden voor meer dan 1 plant. Met weinig aarde beginnen. Iedere keer als de stengel boven de grond komt weer wat aarde erbij. De nieuwe knollen groeien namelijk aan de ondergrondse stengel.
Ik weet niet of het zo laat in het jaar nog lukt.
Herfstappeltaart
27-08-2022 om 15:56
Coreopsis schreef op 27-08-2022 om 15:25:
[..]
Gewoon met een oude, al wat uitgelopen aardappel doen. Je kunt hem geloof ik zelfs in een paar stukken snijden voor meer dan 1 plant. Met weinig aarde beginnen. Iedere keer als de stengel boven de grond komt weer wat aarde erbij. De nieuwe knollen groeien namelijk aan de ondergrondse stengel.
Ik weet niet of het zo laat in het jaar nog lukt.
Dank voor de tip. Ik probeer het gewoon en anders volgend voorjaar een nieuwe poging.
Marty1984
27-08-2022 om 17:25
Man heeft die aardappelen hier geprobeerd afgelopen lente.
Het alternatief was dat de aardappelen de composthoop op gingen.
Helaas werd het hier niets en groeide er niets uit.
Knutselkei
27-08-2022 om 18:34
Herfstappeltaart schreef op 27-08-2022 om 10:47:
Wij hadden vorig jaar een aardappel begraven in de moestuin op t werk. Dit jaar vonden we ineens 3 kleine aardappelen
Herfstappeltaart
27-08-2022 om 18:36
Knutselkei schreef op 27-08-2022 om 18:34:
[..]
Wij hadden vorig jaar een aardappel begraven in de moestuin op t werk. Dit jaar vonden we ineens 3 kleine aardappelen
Hahaha dat is toch grappig!
Herfstappeltaart
27-08-2022 om 19:48
Volgende week weer even de walnoten aanvullen: XXL-zak Lidl in de reclame.
ZanyHeron88
27-08-2022 om 19:51
Herfstappeltaart schreef op 27-08-2022 om 19:48:
Ja ik zag het! Die ga ik ook halen
Life_is_Sweet
27-08-2022 om 20:16
Herfstappeltaart schreef op 27-08-2022 om 19:48:
Het kan ook lonen om online in diverse notenshops even te kijken. Daar zijn walnoten vaak nog goedkoper net als andere noten en diverse zaden en pitten. Vaak zijn het wel iets grotere hoeveelheden (1 kilo) en moet je voor meer dan € 35-40 bestellen om gratis verzendkosten te hebben. Ik haalde walnoten ook altijd in de aanbieding bij lidl maar had best vaak wat slechte noten in een zak die ik moest weggooien.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.