Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Waar doen mensen het van? Inkomens, beroepen en uitgaves van het viafora.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

15-10-2021 om 22:16

Netherfield schreef op 15-10-2021 om 22:14:

Ik vind schenk- en erfbelasting ook de meest oneerlijke belasting. Er is eerder al inkomstenbelasting en vaak ook vermogensbelasting over betaald en dan moet er nog een keer een percentage aan belasting af. En als het eerst van grootouder naar ouder, en dan naar kind gaat, is het gewoon 2 keer. Van mij mogen ze het afschaffen. Erven de kinderen meer en kunnen ze meer uitgeven. Goed voor de economie!

Juist! Net als bij koningshuis. 

MMcGonagall schreef op 15-10-2021 om 20:01:

Wat mij betreft kunnen de successierechten wel omhoog voor kinderen. Vrijstelling voor partners omhoog en het tarief voor kinderen naar 60%. Dat zorgt ook weer voor consumptie wat de economie ten goede komt.

Wat een afgunst in dit bericht, bah!

RosaMontana schreef op 15-10-2021 om 21:45:

[..]

Kinderen van rijke ouders hebben al veel meer kansen in het leven dan kinderen van ouders met weinig geld. Waarom zou het rechtvaardig zijn dat zij dan ook nog eens een enorm bedrag erven? Ik zie liever dat dat geld via de belasting aan gelijke kansen voor iedereen wordt besteed.

Dat is wel heel communistisch. Waarom zouden mensen die geld hebben dat niet aan hun dierbaren mogen achterlaten? Het is helemaal niet gezegd dat hun kinderen zelf ook succesvol worden en/of gezond zijn. 

[..]

Kinderen van rijke ouders hebben al veel meer kansen in het leven dan kinderen van ouders met weinig geld. Waarom zou het rechtvaardig zijn dat zij dan ook nog eens een enorm bedrag erven? Ik zie liever dat dat geld via de belasting aan gelijke kansen voor iedereen wordt besteed.

Rijk? Mijn ouders hebben jarenlang elk dubbeltje moeten omdraaien. Zij konden onze studie niet betalen maar dat hoefde ook niet want de basisbeurs bestond. Mijn vader leeft niet meer en mijn moeder kan niet in het huis blijven wonen. Nu komt er een oud huis op de markt waar starters waarschijnlijk geen enkele muur van laten staan. En dat gaat echt niet om een enorm bedrag, hoewel de huizenmarkt nu dusdanig gek is dat het wel behoorlijk wat zal opleveren. En als ze haar kinderen daar dan wat van wil geven zou daar weer extra belasting over betaald moeten worden? Waar ze al dubbel en dwars voor betaald hebben? 

Netherfield schreef op 15-10-2021 om 22:14:

Ik vind schenk- en erfbelasting ook de meest oneerlijke belasting. Er is eerder al inkomstenbelasting en vaak ook vermogensbelasting over betaald en dan moet er nog een keer een percentage aan belasting af. En als het eerst van grootouder naar ouder, en dan naar kind gaat, is het gewoon 2 keer. Van mij mogen ze het afschaffen. Erven de kinderen meer en kunnen ze meer uitgeven. Goed voor de economie!

En de écht rijken - waar je waarschijnlijk net van hoopt te vangen qua belasting - zoeken toch manieren om zo weinig mogelijk belastingen te betalen. Want die halen rustig allerlei financieel adviseurs daarvoor binnen.

Volkomen zinloos dus.

Als ik mij niet al te zeer vergis hebben ze dat in Japan (niet bepaald een communistisch land) kinderen betalen 50% erf belasting en de kinderen van die kinderen daarna ook weer 50% over dat bedrag wat zij dan weer van hun ouders kregen (moet er nog wel zoveel geld zijn natuurlijk). Op zich vindt ik dat wel een leuk systeem.

En hierna had ik een heel verhaal hoe goed ik, zus(+zwager) en ouders, het wel niet hebben. Toch maar verwijderd. Wat ik gewoon wil zeggen die 50% voor kinderen doe maar.

Ook met de het NL systeem van vrijstelling tot laten we zeggen 100k (hey daar is die weer de jubbelton). Dan blijft er gewoon dat verschil tussen de haves en de haves not. 

Zeefietser schreef op 16-10-2021 om 05:25:

Als ik mij niet al te zeer vergis hebben ze dat in Japan (niet bepaald een communistisch land) kinderen betalen 50% erf belasting en de kinderen van die kinderen daarna ook weer 50% over dat bedrag wat zij dan weer van hun ouders kregen (moet er nog wel zoveel geld zijn natuurlijk). Op zich vindt ik dat wel een leuk systeem.

En hierna had ik een heel verhaal hoe goed ik, zus(+zwager) en ouders, het wel niet hebben. Toch maar verwijderd. Wat ik gewoon wil zeggen die 50% voor kinderen doe maar.

Ook met de het NL systeem van vrijstelling tot laten we zeggen 100k (hey daar is die weer de jubbelton). Dan blijft er gewoon dat verschil tussen de haves en de haves not.

Die ton is maar tot je 40e. Daarna betaal je gewoon belasting bovenop het jaarlijks vrij te schenken bedrag (iets van 5000 euro)

Poezie schreef op 15-10-2021 om 15:42:

Ik weet niet of ik in de toekomst wat ga krijgen als mijn ouders er niet meer zijn. Eerlijk gezegd ben ik daar ook helemaal niet mee bezig: ik hoop dat ze lekker genieten van hun geld en alles zelf opmaken.

Dit! En nog heeeeeel lang bij me zijn. 

Salomewinterqueen schreef op 14-10-2021 om 20:28:

[..]

Grappig dat je dat eruit haalt. Ik ben helemaal niet ontevreden zelfs. Ik vraag me alleen af: waar doen anderen het van

Keuzes maken en wat hier eerder al genoemd is, de 1 heeft een betere start dan de ander.

Even corona buiten beschouwing:

Ieder jaar op vakantie, 1x rond de 1000, het jaar er op verder weg a 2500. Daarnaast wel een stuk of 3 stedentrips en een kerstmarkt. Ook dagjes weg variërend van een dagje pretpark/ dierentuin of een dagje uit met mijn moeder, een vriendin etc. Iedere maand naar het theater of een concert, meestal 3x per maand. Iedere week naar de bioscoop en vaak een dagje weg naar musea of vrienden elders in het land opzoeken met de eerste klas. Ik woon midden in een gewilde hippe wijk van Amsterdam

Echter: geen auto en geen tv, doe veel op de fiets, geen internet en tv abbo met allerlei streamingsdiensten, geen gadgets, veel 2e hands en weinig nieuwe kleding. Oude keuken zonder vaatwasser en idem mini douche en woon op slechts 33m2 met een berging van 5m2 zonder slaapkamer of een buiten. De bioscoopbezoeken leg ik af met mijn Pathépas voor een vast bedrag per maand. Waar anderen een abbo met een streamingsdienst of 2 hebben, kies ik voor die pas. Pre corona had je de WearePublic pas waarbij je voor minder dan 30 euro in de maand naar veelal gratis voorstellingen kon gaan. De concerten kocht ik vaak met korting bij ticketswap of de cheapseats. Voor de citytrips naar Engeland hoef ik nauwelijks hotelkosten te betalen want ik ken mensen bij wie ik altijd logeer. Buiten Engeland om ben ik erg goed in het vinden van deals. Zo heb ik ooit 5 dagen Venetië voor 150 a 175 euro gedaan. 

Mensen vroegen zich af waar ik het van deed aangezien mijn inkomen maar 27k per jaar is. Bruto inclusief 13e maand en vakantiegeld. Nou zo dus. Geen erfenis of grote schenkingen (hoop dat mijn ouders oud worden en van hun eigen verdiende geld kunnen genieten). 

Keuzes maken, maar dat zien mensen niet of ze willen het niet zien, want ik ben altijd vrij open over geldzaken. 

Valdemar schreef op 15-10-2021 om 21:03:

[..]

Wij hebben een ander perspectief.
Voor mij is het zo dat volwassenen zorgen voor hun kinderen. Toen ik enkele jaren geleden trouwde met mijn partner hebben we dan ook een spaarrekening voor haar zoon geopend alsmede voor haar petekinderen. Voor mij is dit logisch.

Mijn grootouders hebben jarenlang gespaard voor hun nageslacht en bij hun overlijden is alles verdeelt onder de kinderen. Dus ja, ik zou het spijtig vinden mocht mijn vader deze middelen volledig spenderen aan pleziertjes, want uiteindelijk is het zijn geld niet, het is het geld binnen de familie.

Wij hebben onze kinderen alles wat nodig is gegeven om ze de wijde wereld in te sturen: een liefdevol thuis, een goede opleiding.

We hebben ze begeleid naar volwassenheid. En bij volwassenheid hoort financieel op eigen benen staan. Dat wil niet zeggen dat ze nooit meer verwend zijn door ons. Met cadeautjes, giften en vooral veel voor ze klaarstaan.

Maar jezelf alle pleziertjes ontzien omdat je voor een'goede'erfenis moet zorgen vind ik werkelijk absurd.

Hele topic gelezen maar had geen behoefte om te reageren tot nu toe. 
Wij maken de  "liggende gelden" nu alvast op met de drie generaties die er nu zijn.  Ieder jaar een leuk uitstapje met zijn allen en (o)pa betaald. Ook iedere 5 jaar een weekendje of midweek weg. Ruim bedrag voor iedere verjaardag en als er straks niks over is dan hebben we er van genoten met zijn allen.
Door corona al bijna 2 jaar niks gedaan dus als het straks weer gepland kan worden dan pakken we groots uit. 
Samen genieten nu ze er nog zijn. 

Ik vraag me ook weleens af waar anderen het van doen. Herkenbaar topic dus. Het is niet een onderwerp waar in mijn directe omgeving openlijk (en volledig eerlijk) over gesproken wordt.

Ben zo vrij om het stramien van @Salomewinterqueen enigszins aan te houden; mijn situatie:

• Allebei midden 30 en drie kinderen onder de 10.
  • Twee auto's. Een is noodzakelijk vanwege werk, de tweede is handig. Het zijn nette auto's, maar geen jonge auto's. We geven er niet echt om (al stellen we wel wat eisen aan de gezinsauto - maar dat vinden we meer comfort dan echte luxe).
  • Als gezin gaan we meerdere keren per jaar op vakantie. We zijn gebonden aan schoolvakanties. We vinden vliegvakanties binnen Europa veel te duur (en vakantie binnen Nederland eigenlijk ook maar duur). Voordat de leerplichtige leeftijd bereikt werd, vlogen we ongeveer om het jaar voor een intercontinentale zonvakantie. Dat kostte zomaar 6k voor 3 weken. Sinds de leerplichtleeftijd bereikt is, is dat wat lastiger (alleen de zomervakantie leent zich daarvoor, onze bestemming wat minder).
  • Regelmatig naar theater, sauna, feestje of festival (als stel) en kindertheater, lang weekendje weg, pretpark of dierentuin (als gezin).
  • Huis wordt keurig onderhouden (binnen uit buiten).
  • Zelf kopen we nieuwe kleding. Ik heb niet veel kleding, wel kwaliteitskleding en -schoenen. Kinderen dragen tweedehands (zowel gekregen als gekocht). Dat zie je er niet aan af. Schoenen zijn wel nieuw - en dat zie je er na 1 keer dragen óók niet aan af
  • Bulk van de boodschappen bij een discount-super, rest bij de AH. Zo nu en dan lekkere dingetjes bij een speciaalzaak (kaas, noten, vis, vlees, Italiaan).
  • Zo nu en dan uit eten als stel en regelmatig als gezin. Zo nu halen we wat af of laten wat bezorgen.
  • Gezamenlijk (bruto)jaarinkomen van zo'n 105k. We werken samen 62 uur per week (en geen van ons 40). Ik verwacht dat de grootste salarisgroei er bij mij al uit is. En hoewel ik een puik salaris krijg, is wel wel frustrerend dat ik geen progressie meer verwacht in de volgende 30 jaar.
  • Er gaat maandelijks zo'n €2500 naar (en ook van) de gezamenlijke rekening. Daar zit alles in, behalve vermaak (uit eten, uitstapjes, vakanties). Met afstand de grootste kostenpost is kinderopvang: €1000 - netto!

Van huis uit kennen we allebei deze luxe absoluut niet. Ik besef me dat mijn leven (in materiële zin) in zeker opzicht veel luxer is dan ik het als kind heb gehad (en ik ben absoluut niets tekort gekomen). Onze kinderen zijn te jong om besef van de waarde van geld te hebben, maar we vertellen ze wel dat we het goed hebben en het zeker niet aan komt waaien of normaal is.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

17-10-2021 om 07:53

[..]

Eens, ik zie ook geen enkele reden (behalve een zeer egocentrische) voor een andere visie op dit onderwerp.

Wednesday schreef op 17-10-2021 om 07:53:

[..]

Eens, ik zie ook geen enkele reden (behalve een zeer egocentrische) voor een andere visie op dit onderwerp.

Waar komt het beeld vandaan dat iedereen het even goed moet hebben? Dat is mondiaal niet zo, dat is in Europa niet zo, dat is in Nederland niet zo en dat is binnen families niet zo. Sommigen hebben meer talent of geluk dan anderen. Waarom zou dat, na inkomstenbelasting en vermogensbelasting óók nog via erfbelasting verevend moeten worden?

Joris schreef op 17-10-2021 om 08:25:

[..]

Waar komt het beeld vandaan dat iedereen het even goed moet hebben? Dat is mondiaal niet zo, dat is in Europa niet zo, dat is in Nederland niet zo en dat is binnen families niet zo. Sommigen hebben meer talent of geluk dan anderen. Waarom zou dat, na inkomstenbelasting en vermogensbelasting óók nog via erfbelasting verevend moeten worden?

Dit ja. En er is al meerdere keren belasting over betaald ook nog door die vermogende ouders. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.