Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Waar doen mensen het van? Inkomens, beroepen en uitgaves van het viafora.

Mijn moeder gaat haar huis verkopen en dan ook schenken. Dat laatste wist ik niet, werd ik stiekem wel blij van. Als ze het zelf had gehouden werd ik er ook blij van. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-10-2021 om 17:40

Poezie schreef op 15-10-2021 om 17:27:

[..]

Dat kan, maar om je daar nu al mee bezig te houden vind ik gek.

Misschien ben ik hierin te rationeel, maar ik hou er in ieder geval rekening mee dat bij mijn vaders overlijden er een koopwoning vrijkomt die verkocht moet worden. 
Waarschijnlijk tussen nu en de komende vijftien jaar, dus dit zal inderdaad wel een invloed hebben op mijn eigen budgetplanning. 

Poezie schreef op 15-10-2021 om 15:42:

Ik weet niet of ik in de toekomst wat ga krijgen als mijn ouders er niet meer zijn. Eerlijk gezegd ben ik daar ook helemaal niet mee bezig: ik hoop dat ze lekker genieten van hun geld en alles zelf opmaken.

Helemaal  mee eens.  Ik heb een kleine erfenis gehad en ik heb er altijd van gebaald dat ze er niet zelf van genoten hebben en eens een keer een leuk reisje hebben gemaakt. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-10-2021 om 17:54

Tuinfluiter schreef op 15-10-2021 om 17:43:

[..]

Helemaal mee eens. Ik heb een kleine erfenis gehad en ik heb er altijd van gebaald dat ze er niet zelf van genoten hebben en eens een keer een leuk reisje hebben gemaakt.

Dit begrijp ik dan weer niet.
Als je zelf kinderen hebt is het toch fijn om hen iets te kunnen nalaten ipv dat je het zou uitgeven aan zaken waaraan je niet eens behoefte hebt?
Waarschijnlijk klink ik nu erg egoïstisch maar ik zou het spijtig vinden mocht mijn vader me niets nalaten en alles aan zijn pleziertjes uitgeven; net omdat ik weet dat het leeuwendeel van zijn financiële middelen uit een erfenis komt. 

Poezie schreef op 15-10-2021 om 17:27:

[..]

Dat kan, maar om je daar nu al mee bezig te houden vind ik gek.

Dat doe ik ook niet. Toevallig speelt het nu bij ons omdat mijn moeder gaat verhuizen. 

En als je ouders een huurwoning hebben, komt er daar in elk geval geen kapitaal aan erfenis vrij.
In mijn geval een kleine erfenis, en oh wat had ik graag gehad dat ze er zelf meer van genoten hadden. Altijd zuinig geleefd en wat gespaard ‘voor later’. Maar als dat ‘later’ je niet gegeven is….😥

Verder:
Het heeft veel te maken met keuzes, keuzes, keuzes. Heb je dure hobby’s, rook en drink je, haal je elke week meermaals een broodje op je werk of iets to go op het station, koop je merkkleding, ga je na het sporten altijd wat drinken (zgn. 3e helft) met je maten en bitterballen erbij, heb je 1 of 2 auto’s en zijn die duur of ouwe barrels, ben je tevreden met Ikea-inrichting of moet het design, ga je vaak uit eten, ga je op kampeervakantie of een huisje of alleen maar vliegvakanties….etc etc etc.

Wij hebben het ook niet slecht, maar zijn ook niet rijk. Maar maken wel bepaalde keuzes waardoor je geld spaart voor bijvoorbeeld iets wat we wel heel graag willen (en de buitenwereld zou kunnen denken ‘waar doen ze het van’).  Maar daar hebben we dan ook wel iets voor gelaten, zeg maar.

En qua erfenissen: ik zie het hier ook hoor, veel ouderen met een koopwoning en waarvan ik dus weet dan hun kinderen (onze vrienden of familieleden) flink gaan erven straks. En als je dat aan beide ouder-kanten hebt….tsja…dan heb komt er een flinke smak binnen ooit. Ik ken een stel die nu beide ouders nog heeft. Haar ouders hebben een vrijstaande koopwoning, en zijn ouders een boerderij met een enorme lap grond. Die beide ouder-paren wonen er al járen dus kans is groot dat er weinig tot geen hypotheek meer op zit. Dat levert wel wat tonnen aan overwaarde op ooit ja. Dat ze zo in de schoot geworpen krijgen.

Dat hebben wij dus niet. Wij zijn trots dat alles wat we bereikt hebben, we zelf gedaan hebben. 

bieb1963 schreef op 15-10-2021 om 17:18:

[..]

Starters??????? Die maken geen kans! Ja, die enkeling met geld van hun ouders. En anders kunnen ze het gewoon vergeten...

Dat zeg ik toch ook.. dat de starters door de vermogen van ouders en schenkingen dus zo hoog kunnen inzetten op starters huizen. En dus met gevolg dat de rest van de starters eerst fiks moeten sparen willen ze überhaupt wat kunnen. 

Salomewinterqueen

Salomewinterqueen

15-10-2021 om 19:04 Topicstarter

Netherfield schreef op 15-10-2021 om 17:32:

Mijn moeder gaat haar huis verkopen en dan ook schenken. Dat laatste wist ik niet, werd ik stiekem wel blij van. Als ze het zelf had gehouden werd ik er ook blij van.

Ik snap die serieus niet waarom je dit zou willen. Als moeder dan. Je kan wel 100 worden en dat geld is toch van jou? Je werkt/betaalt toch geen hypotheek voor je kinderen?

Vroeger bleef op die manier kapitaal in de familie maar dat is toch niet meer van deze tijd? Niet dat ik geen schenking zou willen hoor. Maar dat zit er echt niet in. En mijn huis eet ik tegen die tijd toch echt zelf op. Mijn kinderen groeien ons denk ik komende 5 jaar allemaal financieel al wel voorbij.

Salomewinterqueen

Salomewinterqueen

15-10-2021 om 19:05 Topicstarter

Valdemar schreef op 15-10-2021 om 17:54:

[..]

Als je zelf kinderen hebt is het toch fijn om hen iets te kunnen nalaten ipv dat je het zou uitgeven aan zaken waaraan je niet eens behoefte hebt?
Waarschijnlijk klink ik nu erg egoïstisch maar ik zou het spijtig vinden mocht mijn vader me niets nalaten en alles aan zijn pleziertjes uitgeven; net omdat ik weet dat het leeuwendeel van zijn financiële middelen uit een erfenis komt.

Wow serieus? Jij vindt het egoistisch als je vader zijn eigen geld uitgeeft aan 'pleziertjes' ipv aan jou?

[..]

Mijn ouders waren hardwerkende arbeiders die zelf ook niets geërfd hebben. Waar ik ze oneindig dankbaar voor ben is hun liefde en geloof in mij. Ze hebben mij gestimuleerd om het beste in mijzelf naar boven te halen. Mede dankzij hun aanmoedigingen en stimulans heb ik een technische HBO opleiding voltooid. Toen zij overleden had ik om financieel goed in het leven te staan hun geld niet meer nodig. Ze hebben altijd zuinig geleefd en ik weet dat met name mijn moeder best graag eens een leuk reisje had willen maken. Ik had graag gewild dat ze het geld daar voor hadden gebruikt.

De belangrijkste gif van mijn ouders aan mij is mijn zelfstandigheid en zelfredzaamheid. ( Mijn laatste ouder is ca. 10 jaar geleden overleden en ik was toen achter in de veertig.) 

[..]

Echt waar?? Ik begrijp echt niet dat mensen zo op een erfenis kunnen azen. Geld van ouders is van ouders, niet van jou. Misschien schenken ze het wel allemaal aan de dierenbescherming, hun goed recht!

Je bent pas erfgenaam als iemand overleden is en geen uur eerder.

Wat mij betreft kunnen de successierechten wel omhoog voor kinderen. Vrijstelling voor partners omhoog en het tarief voor kinderen naar 60%. Dat zorgt ook weer voor consumptie wat de economie ten goede komt.

Salomewinterqueen schreef op 15-10-2021 om 19:04:

[..]

Ik snap die serieus niet waarom je dit zou willen. Als moeder dan. Je kan wel 100 worden en dat geld is toch van jou? Je werkt/betaalt toch geen hypotheek voor je kinderen?

Vroeger bleef op die manier kapitaal in de familie maar dat is toch niet meer van deze tijd? Niet dat ik geen schenking zou willen hoor. Maar dat zit er echt niet in. En mijn huis eet ik tegen die tijd toch echt zelf op. Mijn kinderen groeien ons denk ik komende 5 jaar allemaal financieel al wel voorbij.

Ik zeg nergens dat ik het wil. Maar mijn moeder wil het. Ze geeft liever met warme hand.

Vanwege de kansenongelijkheid die oa in dit draadje naar voren komt ben ik voorstander van een flinke verhoging van de erfbelasting. Het is toch eigenlijk te gek dat doordat de een met het geld van zijn rijke ouders kan overbieden op de woningmarkt, de ander geen schijn van kans heeft omdat hij niet door zijn ouders wordt gefinancierd. Ik hoop ook dat de jubelton heel snel verdwijnt. 
Ik verwacht zelf niets van een erfenis, ik hoop dat mijn ouders lekker genieten van hun oude dag en help hun daar ook bij. Heb een goede baan, genoeg tijd voor mijn kinderen, hoef niet op het geld te letten maar geef ook niet overdreven veel uit. Wel regelmatig uit eten en op vakantie, ik probeer vooral leuke dingen te doen waar we allemaal blij van worden. Dat vind ik belangrijker dan merkkleding of de laatste i Phone oid. 

Tuinfluiter schreef op 15-10-2021 om 19:36:

[..]

Mijn ouders waren hardwerkende arbeiders die zelf ook niets geërfd hebben. Waar ik ze oneindig dankbaar voor ben is hun liefde en geloof in mij. Ze hebben mij gestimuleerd om het beste in mijzelf naar boven te halen. Mede dankzij hun aanmoedigingen en stimulans heb ik een technische HBO opleiding voltooid. Toen zij overleden had ik om financieel goed in het leven te staan hun geld niet meer nodig. Ze hebben altijd zuinig geleefd en ik weet dat met name mijn moeder best graag eens een leuk reisje had willen maken. Ik had graag gewild dat ze het geld daar voor hadden gebruikt.

De belangrijkste gif van mijn ouders aan mij is mijn zelfstandigheid en zelfredzaamheid. ( Mijn laatste ouder is ca. 10 jaar geleden overleden en ik was toen achter in de veertig.)

Inderdaad, idem voor mijn ouders! De kinderen hebben het inmiddels vele malen beter dan de ouders hier, hoop dat ze alles lekker zelf opmaken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.