Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Waar doen mensen het van? Inkomens, beroepen en uitgaves van het viafora.

Envelop schreef op 14-10-2021 om 23:10:

[..]

To heeft met partner een inkomen van 80k per jaar. Op die bedragen maakt €100 per maand niet het verschil denk ik.

Dat zou je denken hè, maar ze geeft aan dat ze ondanks dat inkomen toch moet opletten. En dan kan 100 euro extra ervoor zorgen dat het net wat makkelijker gaat. Of 200 euro. Of 300 euro. Ik wil maar zeggen dat een paar duizend euro bruto meer op jaarbasis best wel eens het verschil kan zijn bij vergelijkbare vaste lasten.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

15-10-2021 om 11:58

Pimpelmees67 schreef op 14-10-2021 om 13:34:

[..]

Ik ken die mensen niet hoor. Generatieding misschien?

Geen idee hoe oud jij bent, ik ben in de 40. Veel mensen in mijn omgeving krijgen maximale schenkingen van hun bejaarde ouders. 

Wednesday schreef op 15-10-2021 om 11:58:

[..]

Geen idee hoe oud jij bent, ik ben in de 40. Veel mensen in mijn omgeving krijgen maximale schenkingen van hun bejaarde ouders.

Bijna 54. En ik verwacht op korte termijn een schenking omdat mijn moeder haar huis gaat verkopen. Maar om me heen hoor ik het weinig.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

15-10-2021 om 12:23

Pimpelmees67 schreef op 15-10-2021 om 12:15:

[..]

Bijna 54. En ik verwacht op korte termijn een schenking omdat mijn moeder haar huis gaat verkopen. Maar om me heen hoor ik het weinig.

Ik hoor het echt heel veel, althans van de mensen met wie ik over dat soort dingen praat. Want het is niet iets wat heel terloops ter sprake komt, denk ik. Bejaarde ouders willen hun geld liever met de warme hand schenken. Heel begrijpelijk ook, maar het is (voor mij) wel een verklaring waarom bepaalde mensen zo veel te besteden hebben. 

Ik sta soms wel te kijken van wat mensen krijgen of erven ja. De enorme prijsstijging van huizen betaalt zich uit als ouderen overlijden of verkopen, en dan kunnen er forse schenkingen of erfenissen in zitten. Het gaat soms om tonnen.
Het zit er voor mij niet in, en in de meeste gevallen kan ik gevoelens van afgunst helemaal uitschakelen, maar het verzacht wel het gevoel dat ik ooit had van "ben ik nou gek, wat doe ik verkeerd, die mensen lijken zo vreselijk financieel succesvol, hoe kan dat nou toch".

Los van ons inkomen, hoogte hypotheek, wel/geen kosten voor kinderen enz, geven wij weinig geld uit aan vakanties (weinig behoefte), gaan in de vakanties wel vaker uit eten en terras enzo, maar dat is uiteindelijk een fractie van wat een 'echte' 'op vakantie' kost. Verder zijn wij niet zo van 'nieuw', dus veel dingen die wij aanschaffen zijn 2e hands. Niet persé uit kostenbesparing, maar vooral omdat we dat leuker vinden. Kleding moet leuk zijn, maar zeker niet persé dure merken. Zie echt meestal geen verschil tussen een shirtje van de H&M of van een duur merk. Ook zijn we niet zo van de gadges en geavanceerde apparatuur. Dus eigenlijk geven wij weinig geld uit aan dat soort zaken zonder dat we het gevoel hebben ons iets te moeten ontzeggen. Dat scheelt vast een hoop uitgaven.

Salomewinterqueen

Salomewinterqueen

15-10-2021 om 15:07 Topicstarter

Wednesday schreef op 15-10-2021 om 11:58:

[..]

Ik weet dat dit gebeurt maar wij krijgen niks. Vader overleden en moeder geen cent te makken en opa's en oma's allang dood. Wij zijn niet van de generatie erfenissen helaas.

Salomewinterqueen schreef op 15-10-2021 om 15:07:

[..]

Ik weet dat dit gebeurt maar wij krijgen niks. Vader overleden en moeder geen cent te makken en opa's en oma's allang dood. Wij zijn niet van de generatie erfenissen helaas.

Je bent niet de enige hoor. Mijn erfenis t.z.t. wordt een boel geregel en een oude kat. Sinds mijn tienertijd heb ik nooit meer ontvangen dan elk jaar 20 euro voor mijn verjaardag.

Ik weet niet of ik in de toekomst wat ga krijgen als mijn ouders er niet meer zijn. Eerlijk gezegd ben ik daar ook helemaal niet mee bezig: ik hoop dat ze lekker genieten van hun geld en alles zelf opmaken.

Poezie schreef op 15-10-2021 om 15:42:

Ik weet niet of ik in de toekomst wat ga krijgen als mijn ouders er niet meer zijn. Eerlijk gezegd ben ik daar ook helemaal niet mee bezig: ik hoop dat ze lekker genieten van hun geld en alles zelf opmaken.

Precies!

Poezie schreef op 15-10-2021 om 15:42:

Is ook zo. Maar als er een koopwoning is weet je gewoon dat er ooit kapitaal vrij komt.

Pimpelmees67 schreef op 15-10-2021 om 16:30:

[..]

Is ook zo. Maar als er een koopwoning is weet je gewoon dat er ooit kapitaal vrij komt.

Zeker, maar wat die koopwoningen nu waard zijn, zegt niks over hoeveel ze waard zijn als de woningen vrijkomen. Ik hou er in ieder geval niet echt rekening mee. 

Wednesday schreef op 15-10-2021 om 12:23:

[..]

Ik hoor het echt heel veel, althans van de mensen met wie ik over dat soort dingen praat. Want het is niet iets wat heel terloops ter sprake komt, denk ik. Bejaarde ouders willen hun geld liever met de warme hand schenken. Heel begrijpelijk ook, maar het is (voor mij) wel een verklaring waarom bepaalde mensen zo veel te besteden hebben.

En mede daardoor stijgen de huizenprijzen ook zo enorm, want die starters kunnen overbieden. 

Winterkoud schreef op 15-10-2021 om 16:39:

[..]

En mede daardoor stijgen de huizenprijzen ook zo enorm, want die starters kunnen overbieden.

Starters??????? Die maken geen kans! Ja, die enkeling met geld van hun ouders. En anders kunnen ze het gewoon vergeten...

Pimpelmees67 schreef op 15-10-2021 om 16:30:

[..]

Dat kan, maar om je daar nu al mee bezig te houden vind ik gek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.