Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Waar doen mensen het van? Inkomens, beroepen en uitgaves van het viafora.

Beetje jammer TO dat je om inzicht vraagt maar zelf niks bloot geeft.

Wij zitten een stuk onder modaal maar dat komt voornamelijk doordat ik voor mijzelf gestart ben en mijn inkomsten nog verder moeten groeien. Voorheen had ik een zeer goed betaalde baan, werkte man vijf dagen ipv nu vier, hadden we nog geen kinderen en een iets lagere hypotheek. Na aftrek van de vaste lasten hadden we toen ongeveer €3.000 meer per maand te besteden dan nu. Als je mij toen had verteld dat we het met €3.000 minder per maand ook zouden redden had ik het lastig geloofd.

Ik gaf ontzettend veel uit aan boodschappen, we gingen jaarlijks één of twee keer op wintersport, twee weken weg binnen Europa in de zomer, hadden twee auto's, spaarden etc. Nu geef ik max €80 aan boodschappen uit per week voor ons vier, kopen we geen nieuwe kleding omdat het niet in ons budget past, gaan we één keer per jaar met de tent in NL op vakantie met het gezin (en daarnaast soms nog een weekend voor mijn werk) en zijn er nog vele andere punten waar we op hebben bespaard.

Het is nu soms wel een uitdaging om maandelijks rond te komen en dat lukt ook vaker niet dan wel. We sparen dus niet maar eten onze buffer langzaam op. Nu mijn werk steeds beter gaat lopen hopen we dit straks natuurlijk weer in balans te brengen. Zoveel inkomen als ik had zal ik niet snel weer verdienen maar ik heb zo ontzettend veel lol in wat ik doe, zolang we kunnen blijven wonen waar we nu zitten wil ik echt niks anders meer.

Lang verhaal maar wat ik wil meegeven is dat je vaak veel meer kan besparen als dat je vooraf denkt en het er vooral omgaat dat je blij bent met wat je doet!

Wednesday schreef op 14-10-2021 om 09:53:

Veel volwassen mensen worden nog financieel geholpen door hun ouders. Mijn man en ik hadden die luxe niet, wij doen alles zelf en daar ben ik best trots op.

Ik ken in mijn omgeving wel veel mensen die worden geholpen met opvang voor de kinderen door ouders, dat scheelt financieel enorm. Financiële hulp komt wel eens voor maar ik heb niet het idee dat dit om een groot percentage gaat.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

14-10-2021 om 16:23

Pimpelmees67 schreef op 14-10-2021 om 13:34:

[..]

Ik ken die mensen niet hoor. Generatieding misschien?

Als je welgestelde ouders hebt (had), die op hun beurt weer financieel goed bedeeld waren door hùn ouders, kun je daar op jonge leeftijd bijna automatisch flink sparen.  Als daarbovenop ook nog een schenking/erfenis komt, gaat het hard. Je begint dan van jongs af aan met een gevulde spaarrekening, wat je letterlijk in de schoot is geworpen.

En ik laat het verder in het midden of ik uit eigen ervaring spreek, geen behoefte aan herkenning.

Ginevra schreef op 14-10-2021 om 12:11:

[..]

Dat ook hoor. Ik keek toevallig laatst eens wat beter naar wat wij het afgelopen jaar hebben uitgeven in de supermarkt, bij de visboer, bij de luxe bakker, bij de slager..... ik vond het een behoorlijk bedrag

En dan heb ik zelf het idee dat we nog redelijk matig zijn, dwz weinig snacks en kant-en-klaar voer. Maar het kwalitatieve vlees, regelmatig vis, asperges en verse aardbeien zonder echt op de prijs te letten, vaak noten in huis, goeie koffie en vaak een flesje wijn, dat tikt toch behoorlijk aan.

Klopt ook wij geven hier best veel aan uit. Ik zet nu het boodschappen geld voor een maand op een aparte rekening.  Als ik een paar dagen veel  uitgeef aan vlees en vis compenseer ik dit met voordelige vegetarische gerechten. Goed voor de portemonnee en het milieu.

Salomewinterqueen

Salomewinterqueen

14-10-2021 om 18:39 Topicstarter

Zo zeg ik ben even niet online Ik zal even bij lezen. Dank voor alle reacties. I'll be back.

Salomewinterqueen

Salomewinterqueen

14-10-2021 om 18:41 Topicstarter

Zat toevallig net naar kopen zonder kijken te kijken. Een jong kopper van in de 20 dat een eerste huis (starterswoning) van 4 ton koopt zonder blikken of blijven. Hoe dan??? Onze eerste huisjes waren huukrotten en pas later gingen we iets kopen en nu pas zitten we in een redelijk oke huis. Maar ook om ons heen wonen de starters. Ik snap er geen jota van hoe dan.

Tuinfluiter schreef op 14-10-2021 om 16:57:

[..]

Klopt ook wij geven hier best veel aan uit. Ik zet nu het boodschappen geld voor een maand op een aparte rekening. Als ik een paar dagen veel uitgeef aan vlees en vis compenseer ik dit met voordelige vegetarische gerechten. Goed voor de portemonnee en het milieu.

Hier ook zo. Ik koop elke vier weken anderhalf pond noten op de markt, brood bij de bakker en alleen biologisch vlees en kip van een veehouder uit de buurt. Het vlees gebruik ik mondjesmaat (bijvoorbeeld kleine beetjes in nasi/bami/chili con carne e.d.) en daar buiten vegetarisch of eens een eitje. Ik heb echt een maandbudget voor boodschappen en blijf daar binnen. 

Salomewinterqueen schreef op 14-10-2021 om 18:41:

Zat toevallig net naar kopen zonder kijken te kijken. Een jong kopper van in de 20 dat een eerste huis (starterswoning) van 4 ton koopt zonder blikken of blijven. Hoe dan??? Onze eerste huisjes waren huukrotten en pas later gingen we iets kopen en nu pas zitten we in een redelijk oke huis. Maar ook om ons heen wonen de starters. Ik snap er geen jota van hoe dan.

Misschien een erfenis? Of allebei een baan op academisch niveau? 

Salomewinterqueen

Salomewinterqueen

14-10-2021 om 18:50 Topicstarter

Ons situatie is:
-twee auto's ivm werk (maar tweedehands en redelijk oud en niks op afbetaling)
-kinderen waarvan 2 studerend en wij betalen collegegeld en boeken
-2 keer per jaar op vakantie (soms vliegtuig en soms auto) maar altijd de goedkoopste optie die we kunnen vinden
-soms weekendje weg of sauna maar niet vaak
-bijna nooit uit eten wel af en toe lunchen
-flink dure boodschappen want biologisch en vega en laten alles bezorgen
-huis heeft wat onderhoud nodig maar hebben het niet liggen dus overwegen hypotheek op te hogen
- bijna altijd tweedehands kleding want ik vind het zonde van het milieu om nieuw te kopen kids krijgen wel nieuwe (als kinderbijslag er is)
-zak/kleedgeld minderjarige kids (wij betalen kapper, ondergoed, jassen en schoenen)
-jaarinkomen (gezamelijk) is rond de 80 K (iets minder) incl vakantiegeld, geen bonus of dertiende maand en dit is op basis van 1 fulltime en 1 28/32 uur pw
-hypotheek 900 euro pm
-en dan alle verzekeringen, telefoons etc.
-proberen te sparen maar lukt de laatste tijd eigenlijk niet echt want veel kosten (huis, kids etc)

-geen erfenis of gift van ouders. leeftijd eind 40/50. Geen/weinig groei meer. We zijn tevreden en gelukkig maar houden ook niet echt over.

Salomewinterqueen

Salomewinterqueen

14-10-2021 om 18:51 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 14-10-2021 om 18:49:

[..]

Misschien een erfenis? Of allebei een baan op academisch niveau?

Heeft mijn man ook, ik op hbo. Maar idd het zou kunnen. Is verder niks over gezegd. Wel jammer zou het wel willen weten.

Salomewinterqueen schreef op 14-10-2021 om 18:50:

Ons situatie is:
-2 keer per jaar op vakantie (soms vliegtuig en soms auto) maar altijd de goedkoopste optie die we kunnen vinden
-huis heeft wat onderhoud nodig maar hebben het niet liggen dus overwegen hypotheek op te hogen
- bijna altijd tweedehands kleding want ik vind het zonde van het milieu om nieuw te kopen kids krijgen wel nieuwe (als kinderbijslag er is)
-zak/kleedgeld minderjarige kids (wij betalen kapper, ondergoed, jassen en schoenen)
-jaarinkomen (gezamelijk) is rond de 80 K incl vakantiegeld
-hypotheek 900 euro pm
-proberen te sparen maar lukt de laatste tijd eigenlijk niet echt want veel kosten (huis, kids etc)

Maar dan heb je het toch gewoon hartstikke goed? Wij hebben het heel ons leven met veel minder moeten doen en hebben ook twee kinderen laten studeren op onze kosten.Wij huren nog steeds. En vakantie is bij ons niet twee keer maar 1 keer per jaar.

Tweedehands kleding voor het milieu maar je kiest wel voor een vliegvakantie?

Salomewinterqueen

Salomewinterqueen

14-10-2021 om 18:58 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 14-10-2021 om 18:54:

[..]

Maar dan heb je het toch gewoon hartstikke goed? Wij hebben het heel ons leven met veel minder moeten doen en hebben ook twee kinderen laten studeren op onze kosten.Wij huren nog steeds. En vakantie is bij ons niet twee keer maar 1 keer per jaar.

Tweedehands kleding voor het milieu maar je kiest wel voor een vliegvakantie?

Ja klopt. We vliegen trouwens al 2 jaar niet meer. En daarvoor eens per jaar hooguit. Maar 5-6 jaar gelden woonden iedereen nog thuis en kon het niet.

Qua milieu doen we wat we kunnen maar zijn niet roomser dan de paus.

Salomewinterqueen schreef op 14-10-2021 om 18:50:

Ons situatie is:
-jaarinkomen (gezamelijk) is rond de 80 K (iets minder) incl vakantiegeld, geen bonus of dertiende maand en dit is op basis van 1 fulltime en 1 28/32 uur pw
-hypotheek 900 euro pm

-geen erfenis of gift van ouders. leeftijd eind 40/50. Geen/weinig groei meer. We zijn tevreden en gelukkig maar houden ook niet echt over.

Je klinkt erg ontevreden terwijl jullie in mijn ogen erg luxe leven.

Twee keer per jaar op vakantie, soms nog een weekend weg en/of sauna, twee auto's, nieuwe kleding voor de kinderen, collegegeld en boeken kunnen betalen, buiten de deur lunchen, dure boodschappen etc. Het is maar net met welke invalshoek je kijkt maar ik denk dat als jullie echt iets willen je best makkelijk wat kan sparen door op andere zaken te bezuinigen, het is maar net wat je belangrijk vind.

Salomewinterqueen

Salomewinterqueen

14-10-2021 om 20:28 Topicstarter

Envelop schreef op 14-10-2021 om 20:23:

[..]

Je klinkt erg ontevreden terwijl jullie in mijn ogen erg luxe leven.

Twee keer per jaar op vakantie, soms nog een weekend weg en/of sauna, twee auto's, nieuwe kleding voor de kinderen, collegegeld en boeken kunnen betalen, buiten de deur lunchen, dure boodschappen etc. Het is maar net met welke invalshoek je kijkt maar ik denk dat als jullie echt iets willen je best makkelijk wat kan sparen door op andere zaken te bezuinigen, het is maar net wat je belangrijk vind.

Grappig dat je dat eruit haalt. Ik ben helemaal niet ontevreden zelfs. Ik vraag me alleen af: waar doen anderen het van

Salomewinterqueen schreef op 14-10-2021 om 20:28:

[..]

Grappig dat je dat eruit haalt. Ik ben helemaal niet ontevreden zelfs. Ik vraag me alleen af: waar doen anderen het van

Wij doen het van bijna hetzelfde (minder). Maar onze hypotheek is bijv. al minder dan de helft van die van jullie. 

Daarentegen hebben we wel 2 kleine kinderen elk 3 dagen p.w. naar de opvang. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.