Financiën en recht
Mukske
02-10-2021 om 10:52
Nieuwe energiecontracten honderden euro’s duurder.
Wie is er nog meer geschrokken van de enorme stijging van energiekosten?
Ondanks het feit dat best al wat mensen energiebesparende maatregelen hebben getroffen is dat bij een heel grote groep, om de meest uiteenlopende redenen, nog niet het geval.
Afgelopen week een nieuw energiecontract afgesloten en daarvoor al zo’n 600 euro per jaar meer kwijt zijn, da’s best een flinke hap.
Als ik datzelfde contract vanochtend pas zou hebben afgesloten zouden we nog eens bijna 1000 euro meer kwijt zijn! Dat is 1600 euro meer op jaarbasis!
Ik schrik hier echt enorm van.
Dat betekent ook dat het vrij besteedbaar inkomen bij veel mensen met honderden euro’s per jaar omlaag gaat en dat, met name, het MKB dat zal gaan merken.
Ik vind dat de overheid daar wel wat aan mag doen…. De paar tientjes die ze daar nu per huishouden voor uit hebben getrokken gaan geen verlichting brengen wat dat betreft.
Janna22
05-10-2021 om 12:38
Inderdaad het is de bedoeling dat we van het gas af gaan maar voor welke prijs? Dat is mooi bedacht maar voor veel mensen wordt het nu al onbetaalbaar. Mijn oude bejaarde buurvrouw wordt er gewoon bang van dat ze het met haar aowtje en klein pensioentje niet meer kan betalen en durft de verwarming niet meer aan te doen en gaat in de kou zitten.
Mijn eigen huis is van 1970, tussenwoning, gelukkig overal HR++ glas en zolder geisoleerd maar veel meer kan ik niet doen en heb ik het geld ook niet voor. Zo zijn er nog veel mensen die zo wonen. En wat te denken van het MKB de detailhandel, zij gaan die dure gasprijs weer doorberekenen aan de klant zo wordt alles helemaal onbetaalbaar straks.
Helemaal prima om nieuwbouwwoningen zonder gas te bouwen en dat de vervuilende industrie aangepakt wordt ook helemaal prima maar oudere huizen kun je niet zo goed isoleren zodat ze verwarmd kunnen worden met een warmtepomp. Daar zal een andere oplossing voor moeten komen. Ze willen veel te snel. Maar hoezo krijgen ze in Duitsland en Belgie subsidie als ze op gas over gaan omdat het zo schoon is...En aan de andere kant vliegen ze weer overal heen want iedereen moet op vakantie of een weekendje shoppen in Milaan of Barcelona en staan de wegen weer vol files elke dag. Ik weet de oplossing ook niet direct maar het is wel heel krom allemaal zoals bij Radar gisteren dat de energierekening van de gewone burger voor maar liefst 50% uit belasting bestaat en dat de vervuilende bedrijven 0% belasting betalen over hun energierekeningen.
Yumi
05-10-2021 om 12:41
redbulletje schreef op 04-10-2021 om 20:52:
Ik heb net m'n jaarafrekening ontvangen en ik krijg 339 euro terug. M'n nieuwe termijnbedrag zou naar 182 kunnen maar ik hou 'm gewoon op 200. Je kunt beter terugkrijgen dan bijbetalen tenslotte.
M'n verbruik was 3104 kwh en 1730m3
Ik heb mijn jaarafrekening ook binnen, € 204,- terug. Oude termijnbedrag € 90,-
Verbruik 1090 KWH en 772 m3
Wat een verschil in verbruik , Hoe kan dat? Ik woon alleen, huur appartement 80 m² slechte isolatie maar beetje zon op de ramen en het warmt op, fijn in de winter maar in de zomer staat ventilator vaak aan. Afgelopen jaar heel veel thuis geweest....
_melon
05-10-2021 om 12:45
Yumi schreef op 05-10-2021 om 12:41:
[..]
Wat een verschil in verbruik , Hoe kan dat? Ik woon alleen, huur appartement 80 m² slechte isolatie maar beetje zon op de ramen en het warmt op, fijn in de winter maar in de zomer staat ventilator vaak aan
Een ventilator kost echt praktisch bijna niks qua stroom. Mobiele airco's zijn wel stroomvreters.
BumpyGrasshopper95
05-10-2021 om 12:46
Hier verbruiken we 2950 KWH en 1350m3 gas per jaar. Ik woon samen met mijn puber in een 2 onder 1 kap uit de jaren 70 die matig geïsoleerd is en afgelopen jaar was er eigenlijk altijd iemand thuis.
Yumi
05-10-2021 om 12:48
_melon schreef op 05-10-2021 om 12:45:
[..]
Een ventilator kost echt praktisch bijna niks qua stroom. Mobiele airco's zijn wel stroomvreters.
Maar dat verklaart toch niet dit enorme verschil in verbruik? Begrijp best dat die ventilator niet veel verbruikt, daar heb ik hem op uitgezocht
SilverQuelea47
05-10-2021 om 12:54
Meer elektrische apparatuur die meer vreet, bruter stoken, nog beroerder geïsoleerd, grotere ruimtes om te verwarmen... Ik kan echt zo wat redenen verzinnen waarom er zo'n verschil is. Ik merkte in mijn jaren '60 snelbouw appartement al een stevig verschil toen ik geen onderburen meer had die stevig stookten.
_melon
05-10-2021 om 12:54
Yumi schreef op 05-10-2021 om 12:48:
[..]
Maar dat verklaart toch niet dit enorme verschil in verbruik? Begrijp best dat die ventilator niet veel verbruikt, daar heb ik hem op uitgezocht
Haha nee zeker niet, maar je 'maar in de zomer staat de ventilator vaak aan' gaf mij het idee dat je dacht dat die ook misschien wel veel stroom zou verbruiken.
Maar niet iedereen gaat natuurlijk bewust met energie om. Bij sommige mensen staat de TV de hele dag aan bijv.
Dat tikt ook lekker aan.
Ik ben natuurlijk niet alleen en woon groot en vrijstaand, maar zelfs als ik er goed op let kom ik nog gemakkelijk aan 8kWh per dag.
redbulletje
05-10-2021 om 12:56
[..]
Wat een verschil in verbruik , Hoe kan dat? Ik woon alleen, huur appartement 80 m² slechte isolatie maar beetje zon op de ramen en het warmt op, fijn in de winter maar in de zomer staat ventilator vaak aan. Afgelopen jaar heel veel thuis geweest....
Ik woon vrijstaand en ben 24/7 thuis.
Schemerlampje
05-10-2021 om 12:59
[..]
Redbulletje gebruikt ook wel veel. Onze jaarafrekening van bijna een jaar geleden: Elektra 2016 kWh gas 931 m3. In een slecht geïsoleerde jaren 70 tussenwoning. Met boven nog enkel glas. Wij wonen met zijn vieren. Twee volwassenen en twee pubers.
Zusterclivia
05-10-2021 om 13:07
En gas kost gewoon veel meer.
Ik verbruikte normaal ongeveer 3000 kWh per jaar. Maar ik heb niets op gas, alles gaat op elektriciteit. Kosten waren iets van 450 euro per jaar.
Normaal zou een samenwonend stel 2500 kWh verbruiken en 1100 kub gas (volgens zo'n vergelijkingssite). Goed voor 1500 euro per jaar.
Yumi
05-10-2021 om 13:32
redbulletje schreef op 05-10-2021 om 12:56:
[..]
Ik woon vrijstaand en ben 24/7 thuis.
Hoek appartement bovenste verdieping 24/7 thuis. Misschien scheelt het ook dat ik de afgelopen paar jaar, mijn elektrische apparaten heb vernieuwd koelkast/wasmachine e.d.
Yumi
05-10-2021 om 13:41
_melon schreef op 05-10-2021 om 12:54:
[..]
Haha nee zeker niet, maar je 'maar in de zomer staat de ventilator vaak aan' gaf mij het idee dat je dacht dat die ook misschien wel veel stroom zou verbruiken.
Maar niet iedereen gaat natuurlijk bewust met energie om. Bij sommige mensen staat de TV de hele dag aan bijv.
Dat tikt ook lekker aan.
Ik ben natuurlijk niet alleenen woon groot en vrijstaand, maar zelfs als ik er goed op let kom ik nog gemakkelijk aan 8kWh per dag.
Oké, nee ik wou het lage verbruik verklaren door aan te geven dat door de zon het huis snel warm is ook in de winter, maar dat dit in de zomer een nadeel is. 😉
Vraagje, hoezo ben jij natuurlijk niet alleen?
_melon
05-10-2021 om 13:44
Haha oh oeps, ik dacht dat ik eerder in het topic had geschreven over ons verbruik en gezinssamenstelling, maar dat kan ook wel eens een ander topic geweest zijn.
Zusterclivia
05-10-2021 om 13:46
_melon schreef op 05-10-2021 om 13:44:
Haha oh oeps, ik dacht dat ik eerder in het topic had geschreven over ons verbruik en gezinssamenstelling, maar dat kan ook wel eens een ander topic geweest zijn.
Uhuh.
MMcGonagall
05-10-2021 om 13:58
Mijn verbruik is ca 1500 M3 gas en 1350 kWh elektriciteit. Het eerste is echt veel voor een tussenwoning met twee bewoners, maar het elektraverbruik opvallend laag. Ik snap ook niet zo goed hoe dat kan, er staat altijd wel iets aan hier.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.