Financiën en recht
BuzzieBee
09-07-2021 om 22:59
Gierige acties!
Doorgezet vanaf het vivaforum. Hij was hier nog niet!
deel hier gierige acties van mensen die je kent of van jezelf!
Ginevra
13-07-2021 om 08:08
OxfordComma schreef op 12-07-2021 om 23:36:
[..]
Een goede vriendin van mij van vroeger had er een handje van om mijn boeken te 'lenen' (lees: uit de kast te graaien) en dan nooit meer terug te geven. Kon ik ze later zo bij haar in de kast bewonderen. En maar bij hoog en laag volhouden, dat dat toch echt haar eigen boeken waren. Sinsdien schrijf ik mijn naam voorin mijn boeken.
zulke kennissen hadden wij ook vroeger. Zó irritant. Ik schrijf ook altijd mijn naam in boeken die ik uitleen, maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat iemand daar dan smalend op reageerde. Alsof het gierig is dat je je eigen boek terug wil
_melon
13-07-2021 om 10:03
Rozi schreef op 13-07-2021 om 10:02:
Toch niet weer de discussie over fooien?
Je moet ergens beginnen he?!
LawfulLark45
13-07-2021 om 10:31
Mijn dochter was een jaar of zestien, toen ze met een paar vriendinnen een stadje verderop de laatste trein miste. Geen nood, één van de dames belde haar moeder en die wilde het gezelschap best even komen halen, maar mijn dochter moest moeder wel twee euro betalen voor de benzine
febag
13-07-2021 om 10:36
Rozi schreef op 13-07-2021 om 10:02:
Toch niet weer de discussie over fooien?
Als niemand - inclusief jij - er verder over begint, dan is het gelukkig geen discussie. Als we dat principe ook toepassen op het evenmin oplosbare vraagstuk "rekening etentje delen door aantal personen of iedereen z'n eigen consumpties afrekenen" is dat ook winst!
LiefsteFeetje
13-07-2021 om 10:48
Julali schreef op 12-07-2021 om 20:25:
In Nederland zit de fooi al bij de prijs in. Ik geef alleen een dikke fooi als ik tevreden ben over de service. Helaas is dat in Nederland vaak beneden peil.
In het buitenland geef ik het wel standaard.
Nee hoor.
Dat zit het niet, prima als je de service slecht vind en daarom niet wil betalen. Prima.
Maar de fooi zit niet in het salaris. Dat er in buitenland belachelijke lonen betaald worden is weer een ander iets.
LiefsteFeetje
13-07-2021 om 10:49
Ayla schreef op 12-07-2021 om 20:10:
Ik heb een lieve vriendin maar wel een gierige. Ze weigert fooien te geven maar dat is meer een principe kwestie. Tijdens verjaardagen drinkt ze merk cola, de gasten krijgen eigen merk dranken. Altijd net te weinig hapjes of taart.
Boos worden omdat familielid een duur koffie cupje dronk, die was voor haarzelf bedoeld ( familielid pastte die dag op) bouwvakkers geen koffie aanbieden. Tikkies sturen voor benzine geld, terwijl het over en weer gaat en ik het makkelijker zou vinden om gewoon niks van elkaar te vragen.
Maar daarentegen wel buitensporig veel uit geven aan kleding en schoenen en andere materialistische zaken. Het lijken dus meer principiële keuzes te zijn dan zuinige.
Wel eens wat van gezegd maar inmiddels niet zo vaak meer want het helpt niets.
Dit is toch niet lief?
Julali
13-07-2021 om 11:02
LiefsteFeetje schreef op 13-07-2021 om 10:48:
[..]
Nee hoor.
Dat zit het niet, prima als je de service slecht vind en daarom niet wil betalen. Prima.
Maar de fooi zit niet in het salaris. Dat er in buitenland belachelijke lonen betaald worden is weer een ander iets.
Dit heb ik ooit gehoord, dus ik was ervan uitgegaan dat het nog steeds zo is. In ieder geval is het in Nederland prima geregeld, dus is een fooi niet altijd nodig. Het is ook niet zo gebruikelijk als in andere landen.
Ik geef alleen fooi als het echt goed is, niet bij elk tentje waar ik een kop koffie drink en waar ik me niet welkom voel, omdat het personeel de kantjes ervan af loop.
Noem mij dan maar gierig, maar ik vind dat ik met 4 euro voor een koffie al voldoende betaal.
LiefsteFeetje
13-07-2021 om 11:06
Julali schreef op 13-07-2021 om 11:02:
[..]
Dit heb ik ooit gehoord, dus ik was ervan uitgegaan dat het nog steeds zo is. In ieder geval is het in Nederland prima geregeld, dus is een fooi niet altijd nodig. Het is ook niet zo gebruikelijk als in andere landen.
Ik geef alleen fooi als het echt goed is, niet bij elk tentje waar ik een kop koffie drink en waar ik me niet welkom voel, omdat het personeel de kantjes ervan af loop.
Noem mij dan maar gierig, maar ik vind dat ik met 4 euro voor een koffie al voldoende betaal.
Het heeft er echt nooit ingezeten.
En verder mag je dat vinden en dus niets willen betalen aan fooi, hoor. Maar denk geef wel even aan dat dat fooi niet in prijzen van de horeca verwerkt is. Of in hun loon, ze krijgen gewoon ( vaak) minumloon geregeld bij de wet. En dat is ook geen vetpot. En ja in het buitenland zijn helemaal achterlijke lonen.
Rozi
13-07-2021 om 11:12
Weet je wat het is met die fooien. Ook al zou je het geven, soms ziet het personeel er zelfs niks van
Auwereel
13-07-2021 om 13:15
Lady-Voldemort schreef op 13-07-2021 om 10:31:
Mijn dochter was een jaar of zestien, toen ze met een paar vriendinnen een stadje verderop de laatste trein miste. Geen nood, één van de dames belde haar moeder en die wilde het gezelschap best even komen halen, maar mijn dochter moest moeder wel twee euro betalen voor de benzine
Dan had die moeder ook aan haar dochter twee euro moeten vragen, zodat die bij het stappen zegt, meiden, we moeten naar de trein, anders moeten we straks weer dokken bij mijn moeder!
En opvoedkundig gezien zou ik als moeder ook smartengeld aan het hele gezelschap vragen, want ik lig meestal op één oor als de laatste trein vertrokken is.
LiefsteFeetje
13-07-2021 om 13:29
Lady-Voldemort schreef op 13-07-2021 om 10:31:
Nou ja!
LawfulLark45
13-07-2021 om 13:38
Auwereel schreef op 13-07-2021 om 13:15:
[..]
Dan had die moeder ook aan haar dochter twee euro moeten vragen, zodat die bij het stappen zegt, meiden, we moeten naar de trein, anders moeten we straks weer dokken bij mijn moeder!
En opvoedkundig gezien zou ik als moeder ook smartengeld aan het hele gezelschap vragen, want ik lig meestal op één oor als de laatste trein vertrokken is.
Ja precies
Het is seau oui seau een bijzondere vrouw hoor, die moeder. Mijn dochter mocht een keer een weekendje mee met moeder en vriendin, en op de terugweg gingen ze naar de mac. Mijn dochter was blut, maar denk maar niet dat moeders ook maar één frietje voor haar kocht. Dochter mocht wel toekijken hoe die andere twee zaten te bunkeren
workingmom
13-07-2021 om 13:46
Lady-Voldemort schreef op 13-07-2021 om 13:38:
[..]
Ja precies
Het is seau oui seau een bijzondere vrouw hoor, die moeder. Mijn dochter mocht een keer een weekendje mee met moeder en vriendin, en op de terugweg gingen ze naar de mac. Mijn dochter was blut, maar denk maar niet dat moeders ook maar één frietje voor haar kocht. Dochter mocht wel toekijken hoe die andere twee zaten te bunkeren
wow dit is wel heel erg triest......
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.