Eten Eten

Eten

Aardappelen, ben je een fijnproever of een alleseter?

Aardappelen zijn er in veel soorten, ik gebruik voor verschillende gerechten verschillende soorten en ik wil ook weten wat voor soort ik heb. Zo'n zak voorgeschilde aardappelen voor stamppot zal ik nooit kopen. Gisteren zowel hier via pb als in het echte leven leuke gesprekken gehad over aardappelen en hoe lekker ze zijn. Ben jij een fijnproever of een alleseter?

Peiling

Ben je een fijnproever of alleseter als het om aardappelen gaat?
79 stemmen
20%
80%

Ik vind het wel leuk als iemand zijn best doet voor goede ingrediënten eten kan daardoor echt lekkerder worden. Goed is echt niet direct duurder gewoon proeven en vergelijken. Op de markt en bij de lidll vaak genoeg lekkere producten meegenomen voor een lage prijs.

Ik heb perioden dat ik vaak gebakken aardappelen eet en perioden dat er maandenlang 0 aardappelen op het menu staan.

Ik koop dan een zakje aardappelen van een stevige soort bij de super. Maar de smaak van het volgende zakje aardappelen, zelfs hetzelfde ras, kan aanmerkelijk verschillen. Ze worden wel altijd opgegeten. Daarom koop ik maar zelden een grote zak. Het is moeilijk voorspelbaar is me gebleken.

Gekookte aardappelen die niet gebakken zijn staan nooit op het menu. Ik vind ze altijd minder lekker dan elke andere component van mijn avondeten (op worteltjes, bieten en rapen na) dus waarom zou ik mezelf geweld aandoen?

Het is me teveel moeite om mijn kilootje aardappel elders te gaan kopen.

Als er nu iets is waar ik geen tijd insteek dan zijn het wel aardappelen.
De goedkoopste 5 kilo-zak uit Aldi en klaar.

Het is hier een noodzakelijk bij-ding bij de groenten en het vlees, waarbij ik de groenten en het vlees 100 keer belangrijker (en lekkerder) vind dan die aardappelen.

Ik denk ook dat mijn man gek zou worden als ik 7 soorten in huis zou halen .  Naast het financiële, heb ik nu al in no time "uitschieters" en "de zak moet leeg".
(We zijn met 2, we doen minstens een week of 3 met zo'n 5 kilo-zak.)

1 keer per jaar gun ik mij de luxe van een zakje prefab kriel-aardappelen om te bakken voor bij de asperges. De andere keren maak ik gewoon zelf gebakken aardappelen bij de asperges.

Ik vind ook 0 feestelijkheid in mijn gekookte patat (aardappel) met dagelijkse groenten en een hamburger.
Dat zal ik dus nooit iemand die te gast is voorzetten.

Bezoek krijgt dus op zijn minst frieten of aardappelkroketten. Met ook iets feestelijk voor de rest.

Nee, ik proef  niet echt welke soort het is. Heb meestal kruimige aardappelen uit de supermarkt.  Als ik weleens aardappelen uit de ovenen maak koop ik biologische vastkokende maar geen idee welk ras dat is.

Ik ben dus geen aardappelsnob maar wel een aspergesnob, die wil ik per se bij een  bepaalde groentewinkel of van de boer. Aangezien ik meestal maar 1 x per jaar asperges eet wil ik echt goede kwaliteit.

Ik proef verschil en deze vind ik lekker, en ze zijn snel klaar:
https://www.ekoplaza.nl/nl/producten/product/vastkokende-kriel-aardappeltjes-0001137667
Geen idee wat voor soort, maar wel bio.
Ben ik nu een aardappelsnob of niet?

Had laatst aardappelen van de boer hier, ooo die waren echt lekker. Ontzettend vies,vol zand dus meer werk maar t was t waard. t Smaakte gewoon naar vroeger. Nu zit er vaak weinig smaak aan.

Knutselkei schreef op 08-05-2024 om 18:51:

Had laatst aardappelen van de boer hier, ooo die waren echt lekker. Ontzettend vies,vol zand dus meer werk maar t was t waard. t Smaakte gewoon naar vroeger. Nu zit er vaak weinig smaak aan.

Nou precies dat!
De smaak van vroeger, dat zoek ik dus in een aardappel! Zoals mijn oma vroeger kookte; overheerlijk 

Als wij 5 keer per jaar gekookte aardappelen eten is het veel. Eten dat echt zelden. 
Nu eten we al een tijdje over het algemeen koolhydraatarm maar als ik dan toch eens voor een aardappelproduct kies dan is het een keer friet of schijfjes oid uit de airfryer/in een traybake.

In de buurt zit een boer waar je Menopper aardappelen kan halen, €5 voor 5 kilo. 
Die Menoppers vind ik bijzonder lekker. Ik koop geen andere meer. 

Mijn kinderen zijn ook voedselsnobs. Met pindakaas, geraspte kaas, chocopasta en nog meer dingen. Andere mensen noemen het verwend, ik heb nu geleerd dat ze voedselsnobs zijn! Dank!

Zilver_gray schreef op 08-05-2024 om 19:03:

[..]

Nou precies dat!
De smaak van vroeger, dat zoek ik dus in een aardappel! Zoals mijn oma vroeger kookte; overheerlijk

Weet je dat op de Vismarkt op bepaalde dagen een kraam staat met uitsluitend aardappelen in de verkoop?

Schillen doen we hier trouwens ná het koken, naar Finse gewoonte. Ik krijg ook hele nare uitslag van rauwe aardappelen, lijkt een beetje op een allergie ofzo. Dus doen we het zo. 

Dorestad schreef op 08-05-2024 om 20:58:

[..]

Weet je dat op de Vismarkt op bepaalde dagen een kraam staat met uitsluitend aardappelen in de verkoop?

Oh echt? Ik ga niet vaak naar de markt, maar zal kijken of het zaterdag lukt. Vind ik de moeite waard om voor naar de stad te fietsen, wie weet heb ik geluk 😊.

Bedankt voor de tip 

oei, ik besteed weinig aandacht aan aardappels. Noem mij maar alleseter. Als ze netjes geschild, goed gepit en gaar zijn vind ik het best. De groenten boeien me meer. 
Sorry brave aardappelen, zo ben ik niet opgevoed 😅! Mijn ouders waren er kritisch op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.