Eten Eten

Eten

Aardappelen, ben je een fijnproever of een alleseter?

Aardappelen zijn er in veel soorten, ik gebruik voor verschillende gerechten verschillende soorten en ik wil ook weten wat voor soort ik heb. Zo'n zak voorgeschilde aardappelen voor stamppot zal ik nooit kopen. Gisteren zowel hier via pb als in het echte leven leuke gesprekken gehad over aardappelen en hoe lekker ze zijn. Ben jij een fijnproever of een alleseter?

Peiling

Ben je een fijnproever of alleseter als het om aardappelen gaat?
79 stemmen
20%
80%

Gekookte aardappels hebben wij zelden, alleen in de stamppot. Gewoon van de supermarkt, een kilo kruimig. Voor in de oven meestal een ‘pondje kriel’ en dat is het wel qua aardappel. Plus wat Hello Fresh wel eens brengt.
Het verschijnsel aatdappelsnob kende ik nog niet. Leuk om daar ook eens over te lezen

Bakblik schreef op 08-05-2024 om 11:19:

[..]

Ik heb geen idee wat de supermarkten op dit moment aan aardappelen in de schappen hebben liggen, ik haal ze daar nooit. Sorry!

Ik heb laatst een aflevering van 'De keuringsdienst van waarde' gezien waarin duidelijk werd dat de aardappelen in de super vrijwel allemaal hetzelfde ras zijn. 

Hoe eet/kook jij Opperdoezer Bakblik? Ik vind ze altijd zo grillig van vorm, lastig te schillen of hoeft dat niet?

Bakblik schreef op 08-05-2024 om 10:49:

Als ik ergens eet en ik krijg van die meuk uit de supermarkt opgediend eet ik het ook wel op maar dan zit ik niet te genieten. Vind het dan zo zonde dat mensen moeite doen om iets lekkers te maken, rozemarijn-aardappeltjes uit de oven bijvoorbeeld en daar dan aardappelen in doen die van zichzelf al niet lekker zijn.

Hoe blase kun je zijn over aardappelen???????

Ik vind je onderwerp leuk maar je toon wat onaardig maar misschien lees ik je humor niet helemaal.

Wij eten het allemaal. De gewone supermarkt aardappel, de voorgeschilde als stampot of kriel en de aardappels van de markt of andere winkel.

Wij koken regelmatig met Hello Fresh en daar zitten dan aardappels bij. Gewoon prima aardappels.

Bakblik schreef op 08-05-2024 om 11:17:

[..]

Ik zal altijd beleefd mijn bordje leegeten maar geen tweede keer opscheppen. In een stamppot proef je het misschien niet (dat zei mijn gesprekspartner gisteren) ik heb geen ervaring.

Bijvoorbeeld een nicola aardappel is vrij glad en laat zich in de stamppot moeilijk fijnstampen dan heb je van die grote korrels aardappel tussen de boerenkool, dat vind ik niet lekker.

Zelf heb ik voor de twee keer per week dat ik gekookte aardappelen eet altijd bildstar in huis. Iets kruimig en voor vele doelen geschikt, als je ze wat minder gaar kookt kan je ze nog bakken, en wat gaarder gaan ze heel goed in de stamppot.

Voor frites of gepofte aardappelen haal ik agria, een wat grotere aardappel die wat steviger is.

Doré vind ik ook wel lekker maar vraagt wat meer aandacht met koken, het ene moment denk je dat ze nog wel even door mogen koken en dan ineens zijn ze te ver.

👍️ Zal er meer op gaan letten. Vroeger bij AH verkochten ze een lekker aardappeltje. In een zwart groene zak. Excellent oid. Kan het niet meer vinden in mijn huidige supermarkt.

Bakblik

Bakblik

08-05-2024 om 11:30 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 08-05-2024 om 11:23:

Hoe eet/kook jij Opperdoezer Bakblik? Ik vind ze altijd zo grillig van vorm, lastig te schillen of hoeft dat niet?

Het is even een klusje, meestal krab ik de schilletjes eraf, ongeveer zoals je worteltjes schrapt. Dan de ergste ogen eruit en dan koken met een lekker stukje vlees en groenten. Voor een gezin met grote eters is een keer per seizoen wel de max, ze zijn veel te duur en exclusief om vaker te eten.

Bakblik schreef op 08-05-2024 om 11:30:

[..]

Het is even een klusje, meestal krab ik de schilletjes eraf, ongeveer zoals je worteltjes schrapt. Dan de ergste ogen eruit en dan koken met een lekker stukje vlees en groenten. Voor een gezin met grote eters is een keer per seizoen wel de max, ze zijn veel te duur en exclusief om vaker te eten.

Aha schrappen zal inderdaad beter gaan. 

Bakblik schreef op 08-05-2024 om 11:19:

[..]

Ik heb geen idee wat de supermarkten op dit moment aan aardappelen in de schappen hebben liggen, ik haal ze daar nooit. Sorry!

Geeft niet, misschien hebben anderen nog tips?

Campanula schreef op 08-05-2024 om 11:28:

[..]

👍️ Zal er meer op gaan letten. Vroeger bij AH verkochten ze een lekker aardappeltje. In een zwart groene zak. Excellent oid. Kan het niet meer vinden in mijn huidige supermarkt.

Momenteel heb ik die van de appie in een papieren zak; heb je 2 soorten van, ik heb de kruimige versie (heb het label eraf geknipt) volgens mij Irene...

Ik eet regelmatig aardappelen op allerlei manieren. Ik koop altijd iets kruimige aardappelen in de supermarkt. Die vind ik echt lekker. Krieltjes koop ik panklaar. Zoete aardappel vind ik echt vies.

watertoren schreef op 08-05-2024 om 11:33:

Ik eet regelmatig aardappelen op allerlei manieren. Ik koop altijd iets kruimige aardappelen in de supermarkt. Die vind ik echt lekker. Krieltjes koop ik panklaar. Zoete aardappel vind ik echt vies.

Zoete aardappel is geen aardappel. Dat is groente. Ik eet die ook echt als groente, bijvoorbeeld in een curry met zwarte bonen, wortel, prei, kokosmelk, limoen.

Bakblik

Bakblik

08-05-2024 om 11:38 Topicstarter

krulliebollie schreef op 08-05-2024 om 11:23:

[..]

Hoe blase kun je zijn over aardappelen???????

Ik vind je onderwerp leuk maar je toon wat onaardig maar misschien lees ik je humor niet helemaal.

Wij eten het allemaal. De gewone supermarkt aardappel, de voorgeschilde als stampot of kriel en de aardappels van de markt of andere winkel.

Wij koken regelmatig met Hello Fresh en daar zitten dan aardappels bij. Gewoon prima aardappels.

Ik vind het weleens komisch als ik ergens eet en dat er dan met enige trots het "pronkstuk" van het dinertje wordt opgediend; Rozemarijnaardappeltjes uit de oven!

In zo'n gerecht gaat het dan om de aardappels en dan dan valt het mij een beetje tegen omdat de basis al niet goed was, geschilde aardappeltjes uit zo'n pak in de supermarkt. Dat vind ik dan zonde van de moeite die gedaan is. Tijdens het etentje zal ik er niks van zeggen en braaf mijn bordje leegeten. Bij een eventueel volgend etentje waar ik dan complimenten krijg over mijn gepofte aardappels vertel ik dan wel eerlijk dat ik mijn keuze voor een aardappel af laat hangen van wat ik ervan ga maken, dat ik andere aardappelen gebruik voor in de stamppot dan dat ik gebruik voor gepofte aardappelen.

Bakblik schreef op 08-05-2024 om 11:38:

[..]

Ik vind het weleens komisch als ik ergens eet en dat er dan met enige trots het "pronkstuk" van het dinertje wordt opgediend; Rozemarijnaardappeltjes uit de oven!

In zo'n gerecht gaat het dan om de aardappels en dan dan valt het mij een beetje tegen omdat de basis al niet goed was, geschilde aardappeltjes uit zo'n pak in de supermarkt. Dat vind ik dan zonde van de moeite die gedaan is. Tijdens het etentje zal ik er niks van zeggen en braaf mijn bordje leegeten. Bij een eventueel volgend etentje waar ik dan complimenten krijg over mijn gepofte aardappels vertel ik dan wel eerlijk dat ik mijn keuze voor een aardappel af laat hangen van wat ik ervan ga maken, dat ik andere aardappelen gebruik voor in de stamppot dan dat ik gebruik voor gepofte aardappelen.

Ja, dit is wel echt regelrechte snobberige snoeverij

Herfstappeltaart schreef op 08-05-2024 om 11:34:

[..]

Zoete aardappel is geen aardappel. Dat is groente. Ik eet die ook echt als groente, bijvoorbeeld in een curry met zwarte bonen, wortel, prei, kokosmelk, limoen.

Dat klinkt erg lekker Herfstappeltaart!

Ik gebruik zoete aardappel ook wel eens als vervanger van de aardappel, ze zijn snel gaar (koken) en als je ze bakt, branden ze snel aan.

Ik gebruik ze voornamelijk in het Creoolse gerecht Heri heri, tezamen met casave, rijpe banaan en gebakken bakkeljouw. 

Ik ben een fijnproever die niet vaak aardappels eet.
In de stampot of voor puree gebruik ik bildstar.
Oppendoezer, malta en dore vind ik ook goed te eten.
Dore's kook ik niet gaar maar giet ze af voor ze gaar zijn en laat ze vervolgens zoals mijn moeder dat noemde gaar stomen. Oftewel nog een tijdje op een klein pitje laten staan. Dat deed ze ook met eigenheimers en het resultaat was altijd prachtig en lekker.

Ik eet aardappels het liefst in combinatie met vlees of in stampot. Nu eet ik veel vaker vis of vega en daar eet ik zelden aardappels bij. Dus bij mij staan ze hoog uit een keer per week op het menu. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.