Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

WickedCurlew89

WickedCurlew89

01-11-2021 om 10:46

Fleurtje_5 schreef op 01-11-2021 om 10:20:

[..]

Ik ben juist realistisch en snap niet dat het voor anderen niet duidelijk is.

Ok wappie.

Avena schreef op 01-11-2021 om 10:25:

[..]

Doe geen moeite. Het is een feit dat ongevaccineerden een veel grotere kans hebben om in het ziekenhuis te belanden dan gevaccineerden. Iedereen die het tegendeel beweert, verspreidt desinformatie.

Klopt, tot dusver waren het vooral ongevaccineerden die in het ziekenhuis belanden met corona. Maar volledig gevaccineerden die corona kregen en 'alleen' maar thuis konden uitzieken willen ook liever geen corona. Desinformatie? Ik zuig het niet uit mijn duim:

https://www.trouw.nl/nieuws/rick-62-en-conny-59-faasen-zijn-volledig-gevaccineerd-maar-kregen-toch-corona-ik-was-echt-verrast~b7a58828/
15 oktober 2021

...........

Ze was twee weken thuis. Hoewel ze benauwd was en dat ‘griezelig’
vond, was ze door de vaccinaties niet bang om in het ziekenhuis te
belanden. “De vaccinaties gaven me juist een veilig gevoel. Behoorlijk
ziek worden is niet zo erg, daar kom je wel weer overheen.” Het lastige
is, zegt ze, dat ze zich nu nog steeds niet zichzelf voelt.

Toen ze vorige week dinsdag voor het eerst naar haar werk ging,
ging het mis. Zelfs simpele mails kon ze niet beantwoorden. “Alles wat
ik normaal op de automatische piloot deed, ging nu moeizaam.
” Of dit
komt door de coronabesmetting of door de intensieve periode daarvoor,
weet Faasen niet precies. “Ik denk dat corona het zetje gaf.”

............

Julali schreef op 01-11-2021 om 10:44:

De QR code wordt gecontroleerd, van iedereen. Je kunt niet aan iemands neus zien of deze is gevaccineerd. Ongevaccineerden kunnen aan een QR code komen door te testen. Gevaccineerden hebben standaard een QR code omdat ze gevaccineerd zijn (en daardoor minder kans hebben het virus over te dragen en zelf besmet te raken, maar het belangrijkste hun kans is veel kleiner om op de IC terecht te komen).

Dat zegt ik toch. Standaard.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

01-11-2021 om 10:58

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/je-krijgt-de-indruk-dat-ongevaccineerden-de-gevaarlijkste-mensen-op-aarde-zijn~b51bce9b/

Artikel over vaccinweigeraars in de Volkskrant. Ontgoochelend om te lezen hoe zij “redeneren”.

Hoewel [naam] om zich heen hoort dat twijfelaars zich misschien toch maar laten prikken omdat ‘ze het zat zijn’, zet ze zelf juist haar hakken in het zand: ‘Als het zo moet, dan helemáál niet.’

(…)

[Andere naam] vindt dat de overheid moet proberen om de gezondheid van álle Nederlanders te bevorderen om volle ic’s te voorkomen. ‘Ik zou het mooi vinden als er een vergoeding vanuit de overheid komt, waarmee je tegen gereduceerd bedrag kunt sporten. Dan is het doel gezondheidsbevordering, of je nu gevaccineerd bent of niet. En dat lijkt me de sleutel voor de lange termijn.’

Wat móet je nou met dit soort mensen?

WickedCurlew89

WickedCurlew89

01-11-2021 om 11:01

Wednesday schreef op 01-11-2021 om 10:58:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/je-krijgt-de-indruk-dat-ongevaccineerden-de-gevaarlijkste-mensen-op-aarde-zijn~b51bce9b/

Artikel over vaccinweigeraars in de Volkskrant. Ontgoochelend om te lezen hoe zij “redeneren”.

Hoewel [naam] om zich heen hoort dat twijfelaars zich misschien toch maar laten prikken omdat ‘ze het zat zijn’, zet ze zelf juist haar hakken in het zand: ‘Als het zo moet, dan helemáál niet.’

(…)

[Andere naam] vindt dat de overheid moet proberen om de gezondheid van álle Nederlanders te bevorderen om volle ic’s te voorkomen. ‘Ik zou het mooi vinden als er een vergoeding vanuit de overheid komt, waarmee je tegen gereduceerd bedrag kunt sporten. Dan is het doel gezondheidsbevordering, of je nu gevaccineerd bent of niet. En dat lijkt me de sleutel voor de lange termijn.’

Verwend tot op het bot. En niet genoeg echte problemen, dat ook.

Mija schreef op 31-10-2021 om 15:56:

[..]

Ach, dat snap ik nou wel weer. Er is al minstens honderd keer gezegd dat we die toch onmiddellijk met de grond gelijk zullen maken dus waarom zou je je kop op het hakblok leggen?

En intussen probeert ze ons er gewoon van te overtuigen dat het op een andere manier aangepakt hád moeten worden en zóu moeten worden. Dat ongevaccineerden bescherming verdienen van ons allemaal en dat daarom gevaccineerden zich ook alleen getest in grote groepen mogen mengen. En dat mag ze gewoon vinden en daar mag ze voor opkomen. Ik ben het er alleen niet mee eens en dat heb ik al tamelijk uitputtend beargumenteerd. Ik denk dat alle argumenten onderhand wel gewisseld zijn. Het is mijn inschatting dat haar motivatie om zich niet te laten vaccineren geen nieuwe argumenten op tafel zal brengen maar alleen zal leiden tot het nog feller herhalen van oude. Voor mij hoeft het dus ook niet.

Omdat het voor jou 'uitputtend' is betekend niet dat je het bij het rechte eind hebt.

Ik zeg alleen dat iedereen gelijk behandeld hoort te worden. En uit onderzoeken blijkt dat het zeker niet verkeerd gedacht is. Niet alleen ongevaccineerden maar óók gevaccineerden hebben nog steeds bescherming nodig. Nu ga ik de pc maar weer eens uitzetten, want ik vind dit ook uitputtend 'dat je dat gewoon niet inziet'. In enkele ziekenhuizen zijn volledig gevaccineerden de meerderheid. Of ze oud zijn of onderliggende aandoening hebben of niet, feit is dat ze wél zijn gevaccineerd.

https://www.hln.be/binnenland/meer-dan-helft-van-mensen-die-in-ziekenhuis-belanden-met-corona-is-gevaccineerd-vooral-65-plussers-en-personen-met-onderliggende-aandoeningen~a783fa3f/ 29-10-21

.......
1.249 ziekenhuisopnames waarvan er 399 personen niet gevaccineerd waren,
22 gedeeltelijk, en 671 volledig. Voor de overige 157 is de
vaccinatiestatus niet bekend. Het doet je eens met de wenkbrauwen
fronsen; hoe komt het dat er zoveel gevaccineerden alsnog in het
ziekenhuis belanden met een Covid-19-besmetting?

.........

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

01-11-2021 om 11:04

Hetvrijewoord schreef op 01-11-2021 om 11:01:

[..]

Ik heb een collega die op het werk ongevaccineerd over de afdeling banjert en iedereen gevraagd en ongevraagd lastigvalt met dit soort prietpraat. Word er zo ontzettend moe van en wou dat hij gewoon ging thuiswerken. 

Wednesday schreef op 01-11-2021 om 10:58:

Het vervelende is natuurlijk dat het niet helemaal onzin is. Er zijn verschillende aangrijpingspunten in deze kwestie. Ik las dit weekend een interview met Liesbeth van Rossum (ook in de VK) waarin zij zich de vraag stelt of er een lockdown nodig was geweest als er geen 'pandemie van overgewicht' was geweest. Zij hamert erop dat hier structureel aandacht voor moet komen omdat het erg veel invloed heeft op de zorgkosten. Zij benadrukt vervolgens dat obesitas een gecompliceerd probleem is waarbij de schuldvraag geen plaats heeft. 

Maar niet iedereen is zo genuanceerd natuurlijk. Want mensen die nu de schuld krijgen omdat ze zich niet willen laten vaccineren, grijpen zoiets natuurlijk als een excuus aan: 'Het is helemaal niet mijn schuld. Het is hún schuld. Waarom zou ik me moeten laten vaccineren? Laat ze zelf maar afvallen.' Dat is maatschappelijk gezien natuurlijk een problematische manier van denken. Niet in de laatste plaats omdat het op korte termijn geen enkele oplossing biedt: afvallen is gecompliceerd en duurt lang. Een prik halen is eenvoudig en zo gebeurd. Maar als je niet wil, kun je net doen alsof het van gelijke orde is. En als mensen je dan uitleggen dat dat niet het geval is, is dat veel te ingewikkeld en bovendien alleen maar weer een manier om je onder druk te zetten. Het wordt, kortom, een feit waarachter je je kunt verschuilen. 

[..]

Doe geen moeite. Het is een feit dat ongevaccineerden een veel grotere kans hebben om in het ziekenhuis te belanden dan gevaccineerden. Iedereen die het tegendeel beweert, verspreidt desinformatie.

Ik spreek je hier over 2 weken. De cijfers kruipen naar elkaar toe. Daarom zeg ik, en nu? 3e, 4e, 5e prik? Ik ben gevaccineerd, maar momenteel geloof ik meer in immuniteit opbouwen dan tig boosters halen. Virus gaat nooit meer weg, het is beter dat we massaal antistoffen hebben. En met 2 prikken, wordt je hoogstwaarschijnlijk veel minder ziek. 

Mijn mening, hoop dat dat mag hier....

Fleurtje_5 schreef op 01-11-2021 om 10:50:

[..]

Klopt, tot dusver waren het vooral ongevaccineerden die in het ziekenhuis belanden met corona. Maar volledig gevaccineerden die corona kregen en 'alleen' maar thuis konden uitzieken willen ook liever geen corona. Desinformatie? Ik zuig het niet uit mijn duim:

https://www.trouw.nl/nieuws/rick-62-en-conny-59-faasen-zijn-volledig-gevaccineerd-maar-kregen-toch-corona-ik-was-echt-verrast~b7a58828/
15 oktober 2021

...........

Ze was twee weken thuis. Hoewel ze benauwd was en dat ‘griezelig’
vond, was ze door de vaccinaties niet bang om in het ziekenhuis te
belanden. “De vaccinaties gaven me juist een veilig gevoel. Behoorlijk
ziek worden is niet zo erg, daar kom je wel weer overheen.” Het lastige
is, zegt ze, dat ze zich nu nog steeds niet zichzelf voelt.

Toen ze vorige week dinsdag voor het eerst naar haar werk ging,
ging het mis. Zelfs simpele mails kon ze niet beantwoorden. “Alles wat
ik normaal op de automatische piloot deed, ging nu moeizaam.
” Of dit
komt door de coronabesmetting of door de intensieve periode daarvoor,
weet Faasen niet precies. “Ik denk dat corona het zetje gaf.”

............

Ondanks dat je meermaals verteld is dat inmiddels iedereen weet dat ook gevaccineerden besmet kunnen worden, blijf je het tot in den treure melden. Niemand ontkend het hier. Feit blijft dat ze minder snel op ic's terechtkomen en er minder ziek door worden.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

01-11-2021 om 11:15

Het voorkomen van ziekte is altijd beter, daarom is het ook logisch je te laten vaccineren naast zo gezond mogelijk te leven.

Roepen terwijl iemands huis afbrandt dat ze ook van alles moeten doen om te zorgen dat er geen brand uitbreekt terwijl je tegelijkertijd tegen brandmelders en sprinklerinstallatie bent is niet heel bevordelijk voor je punt.

[..]

Dit is helemaal waar. Maar evengoed moeten we ons daardoor niet in slaap laten sussen.  Omdat we met vele miljoenen meer zijn, stroomt het ziekenhuis qua aantallen veel sneller vol bij zelfs een geringe stijging van het percentage gevaccineerden in het ziekenhuis. Daarom moet goed in de gaten gehouden worden of die stijging er is en wat het tempo daarvan is. Want als dat percentage gestaag stijgt, moeten we daar echt wel wat mee.

Hetvrijewoord schreef op 01-11-2021 om 11:01:

[..]

Dit ja!

Fleurtje_5 schreef op 01-11-2021 om 11:01:

[..]

Ik zeg alleen dat iedereen gelijk behandeld hoort te worden.

Iedereen wordt ook gelijk behandeld, dat is juist deels het probleem. Voor bepaalde zaken heb je een geldige qr-code nodig en die krijg je op 2 manieren: volledige vaccinatie of een negatieve test. Niemand wordt uit-/ buitengesloten, dus stop eens met dat enorme misplaatste jankgedrag over ongelijke behandeling die te wijten is aan je eigen keuze!

Pilatespas schreef op 01-11-2021 om 11:12:

[..]

Ik spreek je hier over 2 weken. De cijfers kruipen naar elkaar toe. Daarom zeg ik, en nu? 3e, 4e, 5e prik? Ik ben gevaccineerd, maar momenteel geloof ik meer in immuniteit opbouwen dan tig boosters halen. Virus gaat nooit meer weg, het is beter dat we massaal antistoffen hebben. En met 2 prikken, wordt je hoogstwaarschijnlijk veel minder ziek.

Omdat het aantal besmettingen enorm is toegenomen in Nederland, is het logisch dat er ook gevaccineerden in het ziekenhuis belanden. Maar het is echt gewoon een kneiterhard feit dat je gevaccineerd:

- minder kans hebt om besmet te raken

- nóg minder kans hebt om in het ziekenhuis te belanden

- nóg wat extra minder kans hebt om op de IC te belanden

- en nóg veel minder kans hebt om te overlijden

Het virus gaat nooit meer weg nee. Dat is ruk. Moeten we allemaal mee leren leven. Maar er is geen bewijs dat door een infectie opgebouwde antistoffen langer of beter werken, dan antistoffen via een vaccin. Maar door je maar gewoon te laten besmetten, loop je wel alle extra risico's (long covid, ziekenhuisopname en overlijden). 

Nog even los van het hele probleem van de overbelasting van de zorg. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-11-2021 om 11:25 Topicstarter

Pilatespas schreef op 01-11-2021 om 11:12:

[..]

De voornaamste reden dat de cijfers naar elkaar toe groeien is dat er steeds meer gevaccineerden zijn (zeker in de hoogrisicogroepen is de vaccinatiegraad gelukkig heel hoog). Dus zelfs al is de kans voor gevaccineerden om in het ziekenhuis te komen  veel kleiner, dan nog wordt hun aandeel in het ziekenhuis relatief gezien groter als er veel meer gevaccineerden dan ongevaccineerden zijn. Het streven is 100 % gevaccineerden in het ziekenhuis, dat zou namelijk betekenen dat iedereen gevaccineerd is (en het absolute totaal aan ziekenhuisopnames zo klein mogelijk is). Helaas een utopie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.