Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Pilatespas schreef op 01-11-2021 om 00:29:

snap heel deze stelling niet. Het is nu toch zo dat er net zoveel gevaccineerden in het ziekenhuis liggen? En Groot Brittannië dan, en Israël. Volgens mij zijn de ongevacinneerden niet de boosdoeners. Het zal altijd blijven, dan nog bij de allerkleinsten of mensen bij een verzwakt immuunsysteem. Men is nu bezig met pleisters plakken, maar pak de wond aan. Dwz óf veel meer geld naar de zorg, of mensen geen booster geven. Dan krijgen ze mild corona en gaat men aan de immuniteit werken. Misschien dan testen op antistoffen ipv corona...lijkt me ook hard nodig.

80% is ongevaccineerd in het ziekenhuis. De 20% gevaccineerd is en in het ziekenhuis ligt zijn ouderen met onderliggend afweersysteem, waardoor het vaccin bij hen niet goed werkt. 

Lollypopje schreef op 01-11-2021 om 08:02:

@Salome In al je posts over corona spatten je emoties door het scherm. Frustratie, verdriet, boosheid, zelfs agressie..

En ik snap dat je dat voelt als je vrijwel dagelijks wordt geconfronteerd met de gevolgen van de keuze tot niet vaccineren en dan sommige reacties hier leest. Maar is het dan voor jou niet beter dit soort topics te mijden? Je gaat hen niet overtuigen. Met boosheid zorg je hooguit voor nog meer weerstand.
En bovenal kan ik me niet voorstellen dat je op die manier kunt bijkomen van de heftigheid van je werk. Natuurlijk besef ik mij dat volledig bijkomen, waarschijnlijk te veel gevraagd is, maar soms kan het wel iets helpen om triggers te mijden.

Die boosheid mag bestaan en mag geuit worden. Als emotie op zich heeft het bestaansrecht. 

Julali schreef op 01-11-2021 om 09:08:

[..]

Die boosheid mag bestaan en mag geuit worden. Als emotie op zich heeft het bestaansrecht.

Dat is zo. Maar zo lees ik Lollypopjes post ook helemaal niet. Het is de vraag of het jou, Salome, goed doet om die pijn iedere keer te activeren door hier mee te lezen en te reageren. Woede kan je helemaal uithollen als je er niet oplossingsgericht naar kan handelen. En op korte termijn wordt het niet beter dan dit. Het is echt verdrietig en frustrerend maar de discussie hier gaat niet ineens op miraculeuze wijze tot overeenstemming leiden. Integendeel, als we niet uitkijken, komen de standpunten alleen nog maar verder uit elkaar te liggen. We zullen er op de een of andere manier mee moeten dealen en moeten afwachten tot de politiek met een oplossing komt. In de tussentijd vraag ik me ook af of jij jezelf niet beter wat in bescherming kunt nemen door de confrontatie met voor jou verwerpelijke denkbeelden wat uit de weg te gaan. Ik heb het al eerder gezegd: zorg goed voor jezelf! Ik zou je graag een knuffel geven maar dat gaat nou eenmaal niet via het beeldscherm. 

Julali schreef op 01-11-2021 om 09:08:

[..]

Natuurlijk mag dat, dat zeg ik nergens. 

Maar als je al continu onder zoveel stress staat, lijkt het me mentaal heel zwaar als dat buiten je werk ook zoveel getriggert wordt. Dan kan het meer rust geven om het niet extra op te zoeken.

Wat Mija zegt dus.

Julali schreef op 01-11-2021 om 09:05:

[..]

80% is ongevaccineerd in het ziekenhuis. De 20% gevaccineerd is en in het ziekenhuis ligt zijn ouderen met onderliggend afweersysteem, waardoor het vaccin bij hen niet goed werkt.

Wat @pilatespas doet, lijkt wel een soort belletje trekken. Even snel hier allerlei aantoonbare onzin neerplempen en dan weer wegwezen... 

Pilatespas schreef op 01-11-2021 om 00:29:

snap heel deze stelling niet. Het is nu toch zo dat er net zoveel gevaccineerden in het ziekenhuis liggen? 

Volgens de analyse van het RIVM is landelijk driekwart van de mensen die in het ziekenhuis liggen met Corona ongevaccineerd. Een kwart is gevaccineerd. Op de IC is is 1 van de 5 ongevaccineerd. Ik ben overigens wel benieuwd hoe deze cijfers zich na dit onderzoek hebben ontwikkeld. Ik kan er niet zo gauw iets over vinden. 

Stél dat het waar zou zijn dat de cijfers meer richting 50/50 kruipen. Dan zitten daar verschillende kanten aan:

Nog altijd hebben niet-gevaccineerden dan veel meer kans om in het ziekenhuis te komen. De groep is namelijk veel kleiner. Puur illustratief: 50 van de 150 is éénderde. 50 van de 1000 is ééntwintigste. 

Ook in dat geval zou nog steeds gelden dat vaccinatie van de kleine groep mensen die tot nu toe ongevaccineerd bleef de ziekenhuisopnames direct met de helft zou doen afnemen. Een boosterprik voor de rest van de populatie is een veel grotere operatie. Het kost veel meer moeite, tijd en geld voor hetzelfde effect: de efficiëntie is dus een stuk lager. Je moet ook langer wachten op hetzelfde effect. 

Stel dat het aandeel ziekenhuisopnames van gevaccineerden inderdaad gestaag blijft toenemen. Dat is dan uiteraard reden tot ingrijpen aan die kant. Want voor de overbelasting van de zorg is de vaccinatiestatus op zíchzelf natuurlijk niet doorslaggevend. En de percentages gevaccineerden/ongevaccineerden zijn vooral relevant om te kijken met welk beleid de meeste winst te behalen valt. Maar uiteidelijk tellen alleen de aantallen opnames. Als er een duidelijke doorgaande stijging te zien is onder gevaccineerden zal daar zeker actie op moeten worden ondernomen. Ik ga er daarom ook vanuit dat dat dat scherp in de gaten wordt gehouden. 

Lollypopje schreef op 01-11-2021 om 09:30:

[..]

Natuurlijk mag dat, dat zeg ik nergens.

Maar als je al continu onder zoveel stress staat, lijkt het me mentaal heel zwaar als dat buiten je werk ook zoveel getriggert wordt. Dan kan het meer rust geven om het niet extra op te zoeken.

Wat Mija zegt dus.

Ik snap jullie punt volledig. Maar het kan ook zijn dat dit juist de plek is waar iemand even kan afreageren. Omdat je in het ziekenhuis moeilijk patiënten kunt gaan uitkafferen over hun egocentrische en onverantwoordelijke gedrag. 

Sophia_! schreef op 31-10-2021 om 14:54:

Burgemeester Bruls wil coronabewijs op werkvloer: ‘Volksgezondheid weegt zwaarder’

https://www.ad.nl/binnenland/burgemeester-bruls-wil-coronabewijs-op-werkvloer-volksgezondheid-weegt-zwaarder~a36e90e8/

Dit gaat me wel te ver hoor. Wat is het volgende: vaccinatieplicht of 2G ? Ik ben hier geen voorstander van.

Dit gaat inderdaad echt te ver. Ik verwacht van een burgemeester dat hij weet waar hij het over heeft als hij zoiets voorslaat.

Kersje schreef op 31-10-2021 om 15:01:

[..]

Ik schreef het al eerder, Hugo heeft ook gewoon gelijk dat deze ongevaccineerden bedden bezet houden voor mensen die datzelfde bed harder nodig hebben door een ziekte waarin zij géén keuze hebben, maar het hen door pure pech is overkomen! Of wil jij beweren dat deze ongevaccineerden ook diezelfde pech hebben gehad door Covid te krijgen? Ze hadden daar waarschijnlijk niet gelegen als ze zich gewoon hadden laten vaccineren namelijk!

En je laatste stukje over Mona Keijser is natuurlijk bullshit of vind je dat hij haar tegenover het hele Nederlandse volk had moeten bedanken? Het gros van het Nederlandse volk was het namelijk totaal eens met haar vertrek, omdat ze veel te ver was gegaan met haar uitspraken. Zou pas hypocriet zijn geweest haar te bedanken, want dat had hij niet gemeend en nee, ook voor dat groepje dat het wél met haar eens was hoef je als minister niet hypocriet te doen.

Gewoon even realistisch blijven Fleurtje, ik weet, dat is best veelgevraagd.

Ik vraag me af of ik nou wel of nog niet dat artikel heb geplaatst van ziekenhuizen in België waar het merendeel volledig gevaccineerd is. Niet Hugo, maar een arts beslist wie de zorg nodig heeft.

Het gros dat ik heb gelezen en gehoord was vooral "team Mona". Wopke Hoekstra kon wel met fatsoen praten over het vertrek van Mona. Ze heeft jaren in de politiek gezeten, ze kon alleen niet meer verder met dat laatste stuk. Een fatsoenlijk woord had beter gestaan.

Ik ben juist realistisch en snap niet dat het voor anderen niet duidelijk is.

Fleurtje_5 schreef op 01-11-2021 om 10:20:

[..]

Ik vraag me af of ik nou wel of nog niet dat artikel heb geplaatst van ziekenhuizen in België waar het merendeel volledig gevaccineerd is. Niet Hugo, maar een arts beslist wie de zorg nodig heeft.

Het gros dat ik heb gelezen en gehoord was vooral "team Mona". Wopke Hoekstra kon wel met fatsoen praten over het vertrek van Mona. Ze heeft jaren in de politiek gezeten, ze kon alleen niet meer verder met dat laatste stuk. Een fatsoenlijk woord had beter gestaan.

Ik ben juist realistisch en snap niet dat het voor anderen niet duidelijk is.

Doe geen moeite. Het is een feit dat ongevaccineerden een veel grotere kans hebben om in het ziekenhuis te belanden dan gevaccineerden. Iedereen die het tegendeel beweert, verspreidt desinformatie. 

Avena schreef op 01-11-2021 om 10:00:

[..]

Ik snap jullie punt volledig. Maar het kan ook zijn dat dit juist de plek is waar iemand even kan afreageren. Omdat je in het ziekenhuis moeilijk patiënten kunt gaan uitkafferen over hun egocentrische en onverantwoordelijke gedrag.

Dit kan ik me goed voorstellen, die woede moet er ergens uitkomen en op het werk is daar geen ruimte voor. Toch zal daar voor verpleegkundigen en artsen een grens aan zitten. Het zijn ook maar gewoon mensen. Als een of andere wappie in het ziekenhuis gaat beweren dat covid niet bestaat, dan hoef je niet braaf te glimlachen. 

Fleurtje_5 schreef op 01-11-2021 om 10:10:

[..]

Dit gaat inderdaad echt te ver. Ik verwacht van een burgemeester dat hij weet waar hij het over heeft als hij zoiets voorslaat.

Waarom te ver? Werknemers hebben recht op een gezonde en veilige werkomgeving. Je hebt niet de keuze om weg te bijven van je werk als je zelf kwetsbaar bent, of iemand bij jou thuis kwetsbaar is, of als je daarvoor zorgt. 

Ongevaccineerden zijn een extra risico voor mensen met een kwetsbare gezondheid. Het lijkt me een goede stap dat zij dit risico verkleinen door tenminste te testen. 

Tickel schreef op 31-10-2021 om 15:44:

[..]

De horeca waar in ben geweest controleert zelf. En mijn stamkroeg heeft iemand aan de deur staan die streng controleert.

Wat word er dan gecontroleerd? Of ongevaccineerden een geldige QR-code hebben gekregen vanwege een negatief testbewijs dat maar 24 uur geldig is? En testen ze ook of gevaccineerden een geldige QR-code? Of is het voldoende dat ze een poos geleden gevaccineerd zijn maar inmiddels wel besmet kunnen zijn? Word van gevaccineerden ook een negatief testbewijs verwacht dat maar 24 uur geldig is?

Het is bizar dat die coronapas in september '21 is ingevoerd, terwijl in juni/juli '21 al bekend was dat ook volledig gevaccineerden het virus kunnen doorgeven én in het ziekenhuis kunnen belanden. Zuig ik dat uit mijn duim? Overtuig jezelf:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/virologen-slaan-alarm-deltavariant-verspreidt-zich-ook-via-gevaccineerden~b800c3e1/
20 juli 2021,
.........
De laatste weken worden de Nederlandse ziekenhuizen opgeschrikt door een
forse toename van het aantal volledig gevaccineerde medewerkers dat
alsnog positief blijkt. In Amsterdam gaat het om ‘tientallen’
medewerkers, bij het LUMC is van alle positief geteste medewerkers 85
procent volledig gevaccineerd, bij het Radboud UMC turfde men onlangs 34
gevallen.

.........

Julali schreef op 01-11-2021 om 10:32:

[..]

Waarom te ver? Werknemers hebben recht op een gezonde en veilige werkomgeving. Je hebt niet de keuze om weg te bijven van je werk als je zelf kwetsbaar bent, of iemand bij jou thuis kwetsbaar is, of als je daarvoor zorgt.

Ongevaccineerden zijn een extra risico voor mensen met een kwetsbare gezondheid. Het lijkt me een goede stap dat zij dit risico verkleinen door tenminste te testen.

Iedereen hoort hetzelfde recht te hebben om op een gezonde veilige werkomgeving te werken. Toch?

https://www.trouw.nl/zorg/britse-studie-gevaccineerden-geven-het-coronavirus-in-huis-bijna-net-zo-makkelijk-door-als-niet-gevaccineerden~bd641bc6/
28 oktober 2021,

.........
Daarnaast ontdekten de onderzoekers dat gevoeligheid voor infecties al
binnen een paar maanden na de tweede vaccindosis toenam. Dat pleit
volgens Lalvani voor een snelle derde prik voor mensen met een verzwakt
immuunsysteem. Nu heeft AstraZeneca, het ‘Britse’ vaccin, meer last van
afnemende bescherming tegen besmetting dan Pfizer. AstraZeneca beschermt
na drie maanden voor ongeveer 61 procent, Pfizer voor 78 procent. Bij
wie en wanneer Nederland de derde prik gaat zetten, is nog niet bekend.
De Gezondheidsraad is gevraagd om op 2 november met een advies te komen.

...........

De QR code wordt gecontroleerd, van iedereen. Je kunt niet aan iemands neus zien of deze is gevaccineerd. Ongevaccineerden kunnen aan een QR code komen door te testen. Gevaccineerden hebben standaard een QR code omdat ze gevaccineerd zijn (en daardoor minder kans hebben het virus over te dragen en zelf besmet te raken, maar het belangrijkste hun kans is veel kleiner om op de IC terecht te komen). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.