Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Kersje
31-10-2021 om 17:00
BlueFawn schreef op 31-10-2021 om 16:19:
[..]
Ja ik ben toch gevaccineerd dus ik zit daar niet mee.
Ah, je denkt dus alleen aan jezelf, net als desbetreffende horecaondernemer die de regels aan zijn laars lapt? Dan begrijp ik het wel ja. Mag hopen dat niet iedereen jouw mening deelt, want dan is het vechten tegen de bierkaai met zoveel egoïsme.
Dan verschillen wij dus daarin in denkwijze, want ik denk vooral aan de overbelasting vd zorg en waarom sommige maatregelen nog van toepassing zijn.
PristinePorpoise22
31-10-2021 om 18:06
Kersje schreef op 31-10-2021 om 17:00:
[..]
Ah, je denkt dus alleen aan jezelf, net als desbetreffende horecaondernemer die de regels aan zijn laars lapt? Dan begrijp ik het wel ja. Mag hopen dat niet iedereen jouw mening deelt, want dan is het vechten tegen de bierkaai met zoveel egoïsme.
Dan verschillen wij dus daarin in denkwijze, want ik denk vooral aan de overbelasting vd zorg en waarom sommige maatregelen nog van toepassing zijn.
Wat nou egoïsme? Ik heb me al laten vaccineren, ik heb me keurig aan de maatregelen gehouden, meer kan ik volgens mij niet doen.
Poezie
31-10-2021 om 18:20
BlueFawn schreef op 31-10-2021 om 18:06:
[..]
Wat nou egoïsme? Ik heb me al laten vaccineren, ik heb me keurig aan de maatregelen gehouden, meer kan ik volgens mij niet doen.
Ik vind het ook geen egoïsme als je je hebt laten inenten en op aanvraag je QR code kunt laten zien. Dat het restaurant er niet naar vraagt is hun verantwoordelijkheid. Sterker nog: als ze niet controleren riskeren ze sluiting.
PristinePorpoise22
31-10-2021 om 18:27
Poezie schreef op 31-10-2021 om 18:20:
[..]
Ik vind het ook geen egoïsme als je je hebt laten inenten en op aanvraag je QR code kunt laten zien. Dat het restaurant er niet naar vraagt is hun verantwoordelijkheid. Sterker nog: als ze niet controleren riskeren ze sluiting.
Ze vragen er wel naar maar doen de controle vervolgens maar half. Ook met een screenshot van iemand anders zijn qrcode en de gevraagde info kun je naar binnen.
Pilatespas
01-11-2021 om 00:29
snap heel deze stelling niet. Het is nu toch zo dat er net zoveel gevaccineerden in het ziekenhuis liggen? En Groot Brittannië dan, en Israël. Volgens mij zijn de ongevacinneerden niet de boosdoeners. Het zal altijd blijven, dan nog bij de allerkleinsten of mensen bij een verzwakt immuunsysteem. Men is nu bezig met pleisters plakken, maar pak de wond aan. Dwz óf veel meer geld naar de zorg, of mensen geen booster geven. Dan krijgen ze mild corona en gaat men aan de immuniteit werken. Misschien dan testen op antistoffen ipv corona...lijkt me ook hard nodig.
Salomewinterqueen
01-11-2021 om 06:57
Poison schreef op 31-10-2021 om 07:49:
[..]
Waarom toch steeds dit? Dat iemand zich niet laat vaccineren is vrije keuze nog steeds, net als het vrije keuze is om je wel te laten vaccineren. Niemand hoeft daarover verantwoording af te leggen aan een ander tot nu toe. Mocht het ooit wel verplicht worden dan stel je en terechte vraag. Ik vind die tweedeling en dat gehak op elkaar zo enorm naar aan deze hele pandemie. En zelfs onze minister doet er aan mee. Zo jammer.
En echt ik snap dat mensen klaar zijn met die hele pandemie, wie niet, ikzelf ook. Maar we zijn allemaal mensen met evenveel bestaansrecht. En als pietje geen vaccin wil om welke reden dan ook dat is dat zijn recht, net als het mijn recht is wel een vaccin te nemen. Tot het verplicht zal worden, drang is er al, het zal mij niet verbazen als dwang zal volgen. En dat zou ik echt heel erg vinden, omdat ik jarenlang uit naam van de overheid mensen heb moeten vertellen dat je lichaam van jou is en je iemand niet kan dwingen je lichamelijke integriteit op te geven, dat je werkgever jou nooit naar medische zaken mag vragen en je die vragen biet hoeft te beantwoorden.
Blijf ik bij mijn standpunt: iedereen is vrij te kiezen voor wel of geen vaccin en is geenszins verplicht iemand te vertellen waarom wel of niet de keuzen voor vaccineren gemaakt is.
Bullshit!!
Salomewinterqueen
01-11-2021 om 06:58
Pilatespas schreef op 01-11-2021 om 00:29:
snap heel deze stelling niet. Het is nu toch zo dat er net zoveel gevaccineerden in het ziekenhuis liggen? En Groot Brittannië dan, en Israël. Volgens mij zijn de ongevacinneerden niet de boosdoeners. Het zal altijd blijven, dan nog bij de allerkleinsten of mensen bij een verzwakt immuunsysteem. Men is nu bezig met pleisters plakken, maar pak de wond aan. Dwz óf veel meer geld naar de zorg, of mensen geen booster geven. Dan krijgen ze mild corona en gaat men aan de immuniteit werken. Misschien dan testen op antistoffen ipv corona...lijkt me ook hard nodig.
Godzijgeprezen ben jij geen arts want je snapt er heel duidelijk geen jota van.
Lekker terug je hok in dus.
BumpyGrasshopper95
01-11-2021 om 07:22
Pilatespas schreef op 01-11-2021 om 00:29:
Ik zou zeggen: zoek het plaatje geplaatst door sunlover een paar pagina terug eens op met je " het is toch zo dat er net zoveel gevaccineerden in het ziekenhuis liggen ".
Mija
01-11-2021 om 07:49
Salomewinterqueen schreef op 01-11-2021 om 06:57:
[..]
Bullshit!!
Tja Salome, je kunt het er heel hartstochtelijk mee oneens zijn en toch is wat Poison beschrijft de situatie. Onze overheid heeft vaccinatie op dit moment niet verplicht gesteld en je hoeft je vaccinatiestatus niet te onthullen, laat staan te verantwoorden. Het is ook niet zo eenvoudig voor de overheid om daar een draai over te maken omdat er een paar belangrijke grondrechten bij betrokken zijn. De gevolgen van het gebruikmaken van die grondrechten komen op dit moment dus op de tweede plaats. Hoewel ik er enerzijds veel moeite mee heb omdat het allemaal zo zinloos is: die problemen zouden er niet hoeven zijn, ben ik het toch ook met Poison eens. Als de overheid het niet verplicht, kan ik mijn medeburgers wel gepassioneerd oproepen en kan ik proberen ze te overtuigen. Maar verder ga ik in ieder geval niet. En als wij er als samenleving kennelijk niet uitkomen, zal de politiek in actie moeten komen. Dat is bijzonder jammer, want ze zijn nogal sloom, maar het is niet anders.
Lot_
01-11-2021 om 07:51
Dan is deze link ook wel het lezen waard. Een toelichting van het MUMC over de gevaccineerde patiënten op de Covid-verpleegafdeling. Heldere uitleg en wat mij betreft weer een bevestiging dat het vaccin wel degelijk werkt!
https://www.mumc.nl/actueel/nieuws/toelichting-opgenomen-patienten-met-covid-19-en-vaccinatie
Lollypopje
01-11-2021 om 08:02
@Salome In al je posts over corona spatten je emoties door het scherm. Frustratie, verdriet, boosheid, zelfs agressie..
En ik snap dat je dat voelt als je vrijwel dagelijks wordt geconfronteerd met de gevolgen van de keuze tot niet vaccineren en dan sommige reacties hier leest. Maar is het dan voor jou niet beter dit soort topics te mijden? Je gaat hen niet overtuigen. Met boosheid zorg je hooguit voor nog meer weerstand.
En bovenal kan ik me niet voorstellen dat je op die manier kunt bijkomen van de heftigheid van je werk. Natuurlijk besef ik mij dat volledig bijkomen, waarschijnlijk te veel gevraagd is, maar soms kan het wel iets helpen om triggers te mijden.
Mija
01-11-2021 om 08:16
Lot_ schreef op 01-11-2021 om 07:51:
Dan is deze link ook wel het lezen waard. Een toelichting van het MUMC over de gevaccineerde patiënten op de Covid-verpleegafdeling. Heldere uitleg en wat mij betreft weer een bevestiging dat het vaccin wel degelijk werkt!
https://www.mumc.nl/actueel/nieuws/toelichting-opgenomen-patienten-met-covid-19-en-vaccinatie
Interessant Lot!
De kern van het artikeltje is dit:
“De situatie op de IC is dat 90% van de patiënten niet gevaccineerd zijn, immuun-onderdrukkende medicijnen gebruiken of een immuunstoornis hebben. Op bovenstaande geïsoleerde waarneming van de corona-afdeling kan zeker geen algemene trend gebaseerd worden, en al helemaal niet dat vaccinatie niet zou werken.”
Dat is slecht nieuws voor deze patiënten maar goed nieuws voor de rest van de gevaccineerden die geen problemen heeft met het immuunsysteem.
PristinePorpoise22
01-11-2021 om 08:18
Mija schreef op 01-11-2021 om 08:16:
[..]
Interessant Lot!
De kern van het artikeltje is dit:
“De situatie op de IC is dat 90% van de patiënten niet gevaccineerd zijn, immuun-onderdrukkende medicijnen gebruiken of een immuunstoornis hebben. Op bovenstaande geïsoleerde waarneming van de corona-afdeling kan zeker geen algemene trend gebaseerd worden, en al helemaal niet dat vaccinatie niet zou werken.”
Dat is slecht nieuws voor deze patiënten maar goed nieuws voor de rest van de gevaccineerden die geen problemen heeft met het immuunsysteem.
Maar hoeveel mensen weten niet dat er een probleem met hun immuunsysteem is? Vast een heleboel.
EnchantedDragonfly18
01-11-2021 om 08:30
BlueFawn schreef op 01-11-2021 om 08:18:
[..]
Maar hoeveel mensen weten niet dat er een probleem met hun immuunsysteem is? Vast een heleboel.
In ieder geval veel ouderen.
https://www.nu.nl/gezondheid/6050490/waarom-je-afweer-vermindert-als-je-ouder-wordt.html
Ik vind dit wel een interessant artikel of afweer en long covid.
majorette2005
01-11-2021 om 08:55
Lot_ schreef op 01-11-2021 om 07:51:
Jammer dat ze in het eerste bericht deze uitleg er niet bij gezet hadden, nu zie je op fb en twitter bij veel berichten over corona en vaccin, de wappies en roepen dat vaccins niet werken refererend naar het oorspronkelijke bericht
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.