Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Athan
31-10-2021 om 15:32
Oh wacht, nu snap ik je vraag! Je bedoelt dat de horeca zelf ook mensen nodig heeft om de code te controleren?
Ja, dat is wel lastig, maar niet echt onoverkomelijk, denk ik. Het kost een paar seconden en als ze daarmee klanten binnenhalen, dan is het die paar seconden wel waard, lijkt me.
Kersje
31-10-2021 om 15:36
Athan schreef op 31-10-2021 om 15:32:
Oh wacht, nu snap ik je vraag! Je bedoelt dat de horeca zelf ook mensen nodig heeft om de code te controleren?
Ja, dat is wel lastig, maar niet echt onoverkomelijk, denk ik. Het kost een paar seconden en als ze daarmee klanten binnenhalen, dan is het die paar seconden wel waard, lijkt me.
Precies. Ik hoor de horeca zo klagen dat ze hiervoor extra mensen moeten inzetten om juist de controleren (qr-code én ID), maar dat lijkt mij altijd nog meer opleveren dan helemaal gesloten zijn, omdat je de maatregelen niet nakomt.
PristinePorpoise22
31-10-2021 om 15:37
Kersje schreef op 31-10-2021 om 15:36:
[..]
Precies. Ik hoor de horeca zo klagen dat ze hiervoor extra mensen moeten inzetten om juist de controleren (qr-code én ID), maar dat lijkt mij altijd nog meer opleveren dan helemaal gesloten zijn, omdat je de maatregelen niet nakomt.
Er zijn geen mensen om in te zetten.
EnchantedDragonfly18
31-10-2021 om 15:44
Kersje schreef op 31-10-2021 om 15:36:
[..]
De horeca waar in ben geweest controleert zelf. En mijn stamkroeg heeft iemand aan de deur staan die streng controleert.
Kersje
31-10-2021 om 15:47
BlueFawn schreef op 31-10-2021 om 15:37:
[..]
Jawel hoor, gewoon eigen personeel, maar dat willen vele horecagelegenheden niet.
Julali
Hinoki schreef op 31-10-2021 om 14:54:
@ Poison, ik weet niet of je nog meeleest, maar ik sta er precies hetzelfde in zoals jij. Wat jij schrijft, had ik letterlijk zelf zo kunnen schrijven, behalve dan dat ik niet net zoals jij in de zorg werk.
Het gekke is, dat letterlijk iedereen die ik ken en/of spreek, bijvoorbeeld afgelopen week bij de kapper, de drogist en in het ziekenhuis waar ik was voor mijn ziekte, maar ook vrienden, kennissen, buren, etc, letterlijk iedereen is gematigd. Een deel heeft zich laten vaccineren, een deel niet. Iedereen gunt elkaar het licht in de ogen. Soms worden wederzijdse keuzes niet begrepen, maar verder is het gewoon normale omgang. Geen gezien, gezeik, gezuig en gehakketak. Letterlijk de enige plek waar men elkaar zowat afmaakt is op social media (fora en Facebook).
Ik ben daar ook wel een beetje klaar mee.
Ik denk dat dit komt omdat veel mensen liever hun mond houden, omdat ze geen zin hebben in een discussie met mensen die toch niet te overtuigen zijn.
Dat zegt niet dat ze gematigd zijn, ze hebben alleen geen zin om zich te uiten, omdat er met de meeste anti vaxxers geen echt gesprek te voeren is.
Ook bestaat er de kans dat je je woede en verdriet niet in de hand hebt en dat wordt in onze samenleving als ongepast en ongewenst te zien. Zeker naar een wildvreemde wil je dat soort heftige gevoelens liever niet uiten, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn.
Kersje
Tickel schreef op 31-10-2021 om 15:44:
[..]
De horeca waar in ben geweest controleert zelf. En mijn stamkroeg heeft iemand aan de deur staan die streng controleert.
Dit dus inderdaad!
Daglichtlamp
31-10-2021 om 15:48
BlueFawn schreef op 31-10-2021 om 15:37:
[..]
Dan kunnen er dus gewoon minder mensen bediend worden door de horeca. Al zie ik sommige kleine zaken het heel pragmatisch oplossen door gewoon te vragen om voordat je gaat zitten even je qr-code en id te laten zien aan de bar.
Als ze weer dicht gaan dan zit al dat horecapersoneel weer thuis. Als het zo doorgaat bereiken we zo weer dat punt.
Maar goed wat ik verwacht van dinsdag is dat we een dringend advies krijgen om 1,5 meter afstand te houden en zoveel mogelijk thuis te werken. Verder zal de mondkapjesplicht wel weer uitgebreid worden en zal op meer plaatsen de coronapas nodig zijn (ik vermoed: pretparken, musea, sportscholen, zwembaden, wellicht ook de teamsporten die binnen beoefend worden en de bibliotheken). Ik hoop echt dat het daarbij kan blijven. Wij mogen nu net sinds twee weken weer 1 dag op kantoor komen. Ik hoop echt dat die ene dag behouden blijft.
PristinePorpoise22
31-10-2021 om 15:48
Kersje schreef op 31-10-2021 om 15:47:
[..]
Jawel hoor, gewoon eigen personeel, maar dat willen vele horecagelegenheden niet.
Omdat er dan geen hond komt waarschijnlijk
Julali
31-10-2021 om 15:50
Lollypopje schreef op 31-10-2021 om 15:02:
[..]
Dat gaat mij ook ver. In de zorg lijkt het me nog een goede optie bij bepaalde functies. Zeker als mensen met kwetsbare patiënten werken.
Maar daarbuiten zou ik toch vooral het thuiswerken weer meer promoten, waar dat mogelijk is.
Indirect werkt iedereen met kwetsbare personen.
Athan
31-10-2021 om 15:51
BlueFawn schreef op 31-10-2021 om 15:48:
[..]
Omdat er dan geen hond komt waarschijnlijk
Tja, en als ze het niet doen, moeten ze dicht; dan komt er ook geen hond meer.
Wieder
31-10-2021 om 15:51
Mijn dochter werkt in de horeca en zij vragen gewoon zelf om qr code en id, daar hebben ze echt geen extra mensen voor nodig, kost een halve minuut extra. En in de gelegenheden waar ik geweest ben, ging dat precies hetzelfde. Niet controleren is een kwestie van niet willen, niet van niet kunnen.
PristinePorpoise22
31-10-2021 om 15:55
Athan schreef op 31-10-2021 om 15:51:
[..]
Tja, en als ze het niet doen, moeten ze dicht; dan komt er ook geen hond meer.
Och heel die qr code is een wassen neus en makkelijk te omzeilen zonder test dus wat mij betreft mogen ze die afschaffen.
Mija
31-10-2021 om 15:56
Kersje schreef op 31-10-2021 om 15:25:
[..]
Van mij hoeft ze haar reden van niet vaccineren ook niet te vertellen, maar op een gegeven moment is dat best zelf in te vullen als ze bepaalde opties heeft afgedaan als ‘je hebt het mis’. Mensen proberen haar te begrijpen en in gesprek te gaan, maar waarom zo geheimzinnig doen als je hier alleen (vooral oude) links/berichten plaatst. Niet zo vreemd toch? Daarnaast zijn er voor mij ook geen andere redenen dan angst of medisch niet mogen vaccineren. Het is nu niet dat er 10 gegronde redenen zijn om niet te vaccineren in ieder geval!
Ach, dat snap ik nou wel weer. Er is al minstens honderd keer gezegd dat we die toch onmiddellijk met de grond gelijk zullen maken dus waarom zou je je kop op het hakblok leggen?
En intussen probeert ze ons er gewoon van te overtuigen dat het op een andere manier aangepakt hád moeten worden en zóu moeten worden. Dat ongevaccineerden bescherming verdienen van ons allemaal en dat daarom gevaccineerden zich ook alleen getest in grote groepen mogen mengen. En dat mag ze gewoon vinden en daar mag ze voor opkomen. Ik ben het er alleen niet mee eens en dat heb ik al tamelijk uitputtend beargumenteerd. Ik denk dat alle argumenten onderhand wel gewisseld zijn. Het is mijn inschatting dat haar motivatie om zich niet te laten vaccineren geen nieuwe argumenten op tafel zal brengen maar alleen zal leiden tot het nog feller herhalen van oude. Voor mij hoeft het dus ook niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.