Coronavirus Covid-19
3xscheepsrecht
25-09-2021 om 15:17
Moesten jullie QR code laten zien?
Ik ben echt een beetje teleurgesteld. Meerdere mensen in mijn woonplaats hebben bij meerdere locaties geluncht vandaag om te kijken hoe ze omgaan met de QR code en wat schetst mijn verbazing: Maar 1 zaak vroeg ernaar!
Dat brengt mij op de vraag: Zijn jullie al ergens geweest waar de QR code verplicht is? En vroegen ze hier ook om?
Granny71
26-09-2021 om 15:40
Tijgeroog schreef op 26-09-2021 om 15:29:Overigens stoppen ze in Duitsland per 1 november met het doorbetalen van ongevaccineerden die in quarantaine moeten. Dat mogen ze van mij in Nederland ook doen.
Ook maar stoppen met doorbetalen als er thuis gezeten wordt vanwege sportblessures/klus-ongelukken?
3xscheepsrecht
26-09-2021 om 15:41
dat is toch niet te vergelijken. Ten eerste komt dat amper voor en komen corona besmettingen op mijn werk waarvoor quaraintaine nodig is geregeld voor. En ten tweede is er voor thuis zitten ivm corona een hele makkelijke oplossing: vaccineren! Waarom de werkgever moet betalen voor de keuze die een werknemer maakt begrijp ik echt niet.
Desire
26-09-2021 om 15:45
Granny71 schreef op 26-09-2021 om 15:40:
[..]
Ook maar stoppen met doorbetalen als er thuis gezeten wordt vanwege sportblessures/klus-ongelukken?
Dit is toch altijd zo’n zwaktebod als je dit denkt te moeten gebruiken als het dit soort discussies betreft.
Granny71
26-09-2021 om 15:54
3xscheepsrecht schreef op 26-09-2021 om 15:41:
En ten tweede is er voor thuis zitten ivm corona een hele makkelijke oplossing: vaccineren! Waarom de werkgever moet betalen voor de keuze die een werknemer maakt begrijp ik echt niet.
Voor sport/klusblessures is ook een he simpele oplossing. Niet meer toestaan dat je werknemers sporten.
Maar he, daar kunnen we niet aan beginnen want dat grijpt teveel in in het privéleven van de werknemers. En dat mag niet.
Iemand indirect dwingen tot vaccineren mag ook niet.
Rondstruiner
26-09-2021 om 15:55
3xscheepsrecht schreef op 26-09-2021 om 15:22:
[..]
Op mijn werk mag het gevraagd worden sinds kort 😉 En dat je gevaccineerd niet meer in quaraintaine hoeft na contact met iemand met corona is een landelijke maatregel en geen regel van mijn werk.
Granny71 schreef op 26-09-2021 om 15:35:
[..]
Nee hoor het mag niet!
Dat jij en misschien je collega's er geen probleem mee hebben wil nog niet zeggen dat het mag.
Zo simpel is het niet hoor, het mag in bepaalde situaties wel degelijk gevraagd worden. Je hoeft alleen geen antwoord te geven.
"Mag een werkgever vragen of een werknemer is gevaccineerd?
Ja, dat mag. De werkgever mag zijn werknemers vragen of ze gevaccineerd zijn. Daar moet dan wel een goede reden voor zijn. Dat kan in beginsel alleen als de werkgever een duidelijk plan heeft hoe te handelen als de werknemer niet gevaccineerd is of de werknemer daarover geen mededeling wil doen. De werknemer hoeft op de vraag van de werkgever geen antwoord te geven."
Granny71
26-09-2021 om 15:56
Desire schreef op 26-09-2021 om 15:45:
[..]
Dit is toch altijd zo’n zwaktebod als je dit denkt te moeten gebruiken als het dit soort discussies betreft.
Nee hoor. Het gaat over doorbetalen van salaris bij uitval. Of die uitval komt door quarantaine of blessures maakt geen flikker uit. Werkgever moet bij beide gevallen doorbetalen door de privé keuzes van de werknemer.
Plotsa
26-09-2021 om 16:02
Desire schreef op 25-09-2021 om 16:20:
Hoop dat het een kwestie van tijd is en dat de zaken die de regels aan hun laars lappen een fikse sanctie krijgen. Las zelfs dat het tot sluiting van de zaak kan leiden, kunnen ze daar weer over gaan zeuren. Weer typisch NL gezien het in andere landen wel gewoon gehandhaafd wordt.
Op vakantie in Frankrijk werd lang niet overal gecontroleerd terwijl er wel werd aangekondigd dat je de coronapas daar moest laten zien. Of het 'typisch Nederlands' is vraag ik me af.
QuizzicalOpossum53
26-09-2021 om 16:05
Plotsa schreef op 26-09-2021 om 16:02:
[..]
Op vakantie in Frankrijk werd lang niet overal gecontroleerd terwijl er wel werd aangekondigd dat je de coronapas daar moest laten zien. Of het 'typisch Nederlands' is vraag ik me af.
Nou inderdaad. Wij denken altijd dat Nederlanders zo eigenwijs zijn. In andere landen gaat het net zo en erger.
redbulletje
26-09-2021 om 16:07
Mijn ervaringen in Belgie zijn juist dat daar veel plichtsgetrouwer die mondkapjes nog steeds worden gebruikt in horeca (zolang je niet zit) en winkels.
-River-
26-09-2021 om 16:39
Rondstruiner schreef op 26-09-2021 om 15:55:
[..]
[..]
Zo simpel is het niet hoor, het mag in bepaalde situaties wel degelijk gevraagd worden. Je hoeft alleen geen antwoord te geven.
"Mag een werkgever vragen of een werknemer is gevaccineerd?
Ja, dat mag. De werkgever mag zijn werknemers vragen of ze gevaccineerd zijn. Daar moet dan wel een goede reden voor zijn. Dat kan in beginsel alleen als de werkgever een duidelijk plan heeft hoe te handelen als de werknemer niet gevaccineerd is of de werknemer daarover geen mededeling wil doen. De werknemer hoeft op de vraag van de werkgever geen antwoord te geven."
Je weet dat dit rond 14 september veranderd is? Daarvoor was het bericht dat je er niet om mocht vragen.
Plotsa
26-09-2021 om 16:44
Drietje schreef op 26-09-2021 om 16:05:
[..]
Nou inderdaad. Wij denken altijd dat Nederlanders zo eigenwijs zijn. In andere landen gaat het net zo en erger.
Op vakantie heb ik nergens mijn id bij de coronapas hoeven laten zien. Hier in Nederland ook niet trouwens. Ik denk idd dat er helemaal niet veel verschil zit tussen de verschillende volkeren/landen.
Angela1967
26-09-2021 om 17:15
EHR schreef op 26-09-2021 om 14:00:
[..]
Gelukkig zijn er ook genoeg werkgevers die wel inzien dat zij geen enkel recht hebben om zich daar überhaupt menen te moeten bemoeien. Het idee alleen al dat mijn werkgever het lef zou hebben om te denken dat hij/zij daar zijn/haar zegje over zou moeten doen. Misschien nog in de zorg. Maar daarbuiten is het toch echt doei doei en de groeten met je dringend advies.
Maar jij bent dan ook erg asociaal daarin, als ik het even vertaal naar de normale, niet-wappie complottheorieën wereld: Een werkgever in - laten we eens gek doen - de gezondheidszorg heeft meer hart voor haar patiënten dan jij dus als werknemer zou hebben.
Gr Angela
Rondstruiner
26-09-2021 om 17:47
-River- schreef op 26-09-2021 om 16:39:
[..]
Je weet dat dit rond 14 september veranderd is? Daarvoor was het bericht dat je er niet om mocht vragen.
Het is nu toch na 14 september🤔?
Ysenda
26-09-2021 om 19:07
vanmiddag werd er bij de competitie voor de wedstrijd heel duidelijk verteld dat even wat halen en naar buiten gewoon mocht maar bij plaatsnemen in de kantine gescand zou worden. En zo geschiedde.
Hoe krom het ook is want hetzelfde publiek zit aan de andere kant van de kantinedeur gewoon dicht op elkaar op de tribune.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.