Coronavirus Covid-19
Sun.lover
08-07-2021 om 16:46
Langdurige klachten na Covid, wie ook? (gesloten)
Op het Viva forum kletsen we over onze klachten en revalidatie na onze positieve test.
Hier gaan we gezellig verder.
Iedereen met langdurige klachten is natuurlijk welkom om mee te schrijven
Infobericht: praat hier verder:
https://www.viafora.nl/forum/coronavirus-covid-19/langdurige-klachten-na-covid-deel-2
Hobbelster
01-08-2021 om 23:36
Sun.lover wat fijn jouw positieve bericht en dat je vakantie zo goed ging!
hoe voel je je nu je paar dagen thuis bent? Geen terugslag gehad?
ben benieuwd hoe het met jou gaat in de opbouw naar meer activiteit. Jij bent wel alweer een hele tijd aan het werk toch?
Hier is het echt nog ver van m’n bed show, weer aan het werk kunnen. Hell, ik kan niet eens een dag zelf voor m’n eigen kind zorgen zolang dat niet lukt is werken nog uit zicht.
Sun.lover
02-08-2021 om 09:20
Hobbelster schreef op 01-08-2021 om 23:36:
Sun.lover wat fijn jouw positieve bericht en dat je vakantie zo goed ging!
hoe voel je je nu je paar dagen thuis bent? Geen terugslag gehad?
ben benieuwd hoe het met jou gaat in de opbouw naar meer activiteit. Jij bent wel alweer een hele tijd aan het werk toch?
Hier is het echt nog ver van m’n bed show, weer aan het werk kunnen. Hell, ik kan niet eens een dag zelf voor m’n eigen kind zorgen zolang dat niet lukt is werken nog uit zicht.
Zo lang ben ik nog niet aan het werk hoor. Ik heb voor mijn vakantie 2 weken 2 x 2 uur gewerkt. Maar goed, het begin is er. Want toen ik dit eerder probeerde had ik een enorme terugval.
Ik ben benieuwd wat de ergo adviseert met hoe op te bouwen.
Maar thuis gaat het ook goed. Hoewel ik merk dat ik op vakantie gemakkelijker meer doe. Thuis heb je toch de neiging om je vaste dingen te doen en is het enger om dat uit te breiden.
En vandaag heb ik na 2 weken pauze weer fysio.
Lollypopje
02-08-2021 om 09:37
@Hobbelt Voor mijn terugval was het makkelijker. Toen liep mijn herstel redelijk gelijk met mijn lichaam.
Was mijn lichaam moe, of zat er weinig energie is, dan extra rust nemen. Moe hoofd? Tijd voor rust.
Moe hoofd heb ik ook nog wel, maar eerder een ruishoofd. Mijn lichaam kan steeds meer, maar nu krijg ik opvliegers. De signalen die ik voor mijn terugval had gaan niet meer op. Zijn opeens geen graadmeter meer. Dat maakt het verwarrend. Maargoed volgens mij heb ik ze nu door
Mijzelf flink afremmen, heeft ook echt geholpen. Mijn ruishoofd is minder, vooral nog 's ochtends en nog weinig opvliegers. Dus dat is fijn
Salomewinterqueen
02-08-2021 om 12:12
Pejeka schreef op 09-07-2021 om 21:42:
Ik ben acht weken ziek.
Huh, jij geloofde toch niet in corona en alle maatregelen. Hoe heb je dan toch corona opgelopen en hoe gaat het met je?
Lollypopje
02-08-2021 om 12:13
Salomewinterqueen schreef op 02-08-2021 om 12:12:
[..]
Huh, jij geloofde toch niet in corona en alle maatregelen. Hoe heb je dan toch corona opgelopen en hoe gaat het met je?
Dat was een troll. Een nep Pejeka, die zich voordeed als
JuffertjeinhetGroen
02-08-2021 om 17:07
Hi allemaal.
Even alles weer bijgelezen! Hoe zou het met Pheebs gaan?
Fijn dat de dagen in Duitsland goed zijn gegaan Sunlover! Scheelt dan ook wel dat je daar even niets aan verplichtingen hebt denk ik!
Lees bij jullie ook de angst voor een terugval, die ik helaas ook herken en dat maakt uitbreiden van activiteiten erg onzeker!
Ik was afgelopen dinsdag jarig. Ben super verwend met leuke post, maar ook een confronterende dag. Al 3 jaar op een rij door omstandigheden geen verjaardag gehad waarop ik echt lekker in mijn vel zat en nu dus weer niet.
Maar ondanks dit ook wel kunnen genieten.
Daarna weer een paar dagen naar mijn moeder geweest. En zelfs met mijn moeder en nichtje van elf 1.5 uur gebowld. Helemaal niet nagedacht dat er super veel prikkels zijn qua drukke filmpjes en muziek op zo'n bowlingbaan. Maar dacht ik ga ervan genieten en zie daarna wel hoe ik me voel en het ging goed ( ook nog gewonnen trouwens.)
Wel een ontzettend zere bil de dag daarna, maar daar kan in Corona niet de schuld van geven vrees ik
Die avond was ik moe, maar gewoon moe en voelde me zo fijn, even weer 'de oude.'
Heb nu ook opgeschreven wat ik alweer kan vergeleken met het dieptepunt toen ik bij mijn moeder moest verblijven en dit is al best veel.
En een mooi boekje gekocht om de lichtpuntjes in op te schrijven. Mijn hoofd is best snel geneigd om het pad in te gaan met gedachten van wat ik allemaal voor de Corona kon en of dit ooit overgaat erc etc. Dus proberen om het toch om te buigen, wat soms lukt en soms ook niet.
Maar ik lees bij jullie ook dat lichamelijk de conditie toeneemt, maar dat nu de cognitieve klachten toenemen.
Bij mij dus ook, afgelopen week veel last gehad van hersenmist, naar gevoel blijf ik het vinden.
Maar op de site van de hersenstichting staat dat dit een normaal verloop i van het herstellen van long covid, dus stelt me wel wat gerust.
Ikzelf heb veel baat bij yoga nidra sessies ( slaapyoga) waarbij je alleen maar hoeft te liggen en een stem moet volgen. Is erg goed voor je parasympatisch zenuwstelsel.
Kennen jullie dit?
Zijn fijne sessies op de app Insight Timer en ook eentje van 12 minuten op de mindfulness app van VGZ.
Ik ga zo naar het natuurzwembad. Weet nog niet of ik het water inga, maar in ieder geval daar lekker zitten en een maaltijdsalade eten. En ben begonnen in het 1e deel van de 7 zussen, erg mooi! Ben zo blij dat lezen me weer lukt!
Wens iedereen een ontspannen avond toe
Lollypopje
02-08-2021 om 17:24
Wat fijn dat het zoveel beter gaat Juffertje
Gefeliciteerd nog
Ik zal me eens gaan verdiepen in yoga nidra
Hobbelster
02-08-2021 om 23:00
Leuk je weer te lezen, Juffertje! De Zeven zussen staat ook op mijn verlanglijstje. Voorlopig heb ik de eerste stap genomen: e-reader opladen. Morgen updaten en dan vanaf komende vrijdag weer een kobo plus abonnement nemen voor een maandje (vakantie). Eens kijken of het lukt een echt boek te lezen. Lees wel veel enthousiaste reacties op die reeks dus ik wil hem ook echt wel graag gaan lezen!
Ook van mij nog gefeclitieerd Fijn dat je ondanks dat het ook moeilijk was, toch ervan hebt kunnen genieten. Het is ook heel erg zoeken naar de lichtpuntjes in heel veel moeilijke momenten he. Knap dat jou dat toch nog geregeld lukt, ook met het bowlen (en leuk dat je dan wint én 's avonds 'gwoon moe' bent en je weer even de oude hebt gevoeld!!! Super!!)
Dat yoga nidra klinkt inderdaad interessant, dank voor de tip! Dat ga ik ook eens proberen.
Ook bij mij zijn de cognitieve klachten verergerd. Ik moest vanmiddag even iets aangaan met een buur (ik kende die buur nog niet, we wonen hier nog niet lang en zijn er komen wonen in de lockdown en aan het eind daarvan kreeg ik corona en long covid dus ben niet heel erg geintegreerd nog in de buurt) Ik was voorheen voor de duvel niet bang en ging confrontaties en moeilijke gesprekken niet uit de weg. Nu heb ik er 3 dagen over gedaan om moed te verzamelen en toen het klusje geklaard was (en gelukt, prima zelfs ) heb ik even een flink potje moeten huilen. Ontlading, denk ik. En ook wel het besef dat ik echt veranderd ben. Dat vond ik echt niet leuk om te merken op deze manier. Het maakt me vooral ongerust over of ik mijn werk nog wel ooit kan doen. Ik heb een baan waarbij vaak zwaardere gesprekken aan de hand zijn. Ik was daar altijd goed in, maar nu? Ik ben niet alleen super labiel, maar ik kan ook gewoon niet goed nadenken en niet goed gesprekken volgen.
JuffertjeinhetGroen
05-08-2021 om 13:17
Nou ik had vanochtend een heel bericht getypt, drukte ik op een verkeerd knopje....nu dus poging 2
Bedankt voor jullie felicitaties, lief!
Hobbeltverder ik snap zo goed dat die burenkwestie super confronterend is! Volgens mij werk jij ook in de hulpverlening en moet je je 'mannetje staan,' maar de Long Covid klachten maken je zo kwetsbaar en zijn zo grillig.
Snap dat je je zorgen maakt om je werk en er zullen veel mensen zeggen dat het goedkomt, maar jij moet er mee dealen
Hier ook een burenkwestie in de vorm van een overbuurman met fikse psychiatrische problematiek. Is veel aan het schreeuwen overdag en in de nacht. Al de politie en woningbouw ingeschakeld. Gelukkig wel veel overleg met buren, zodat je niet alleen staat in zo'n situatie.
Ben zo blij dat ik niet boven hem woon, dat had ik echt niet getrokken!
Maar het kost allemaal wel weer energie.... (triggert ook nog wel dat ik als 19 jarig meisje als oproepkracht in de acute psychiatrie heb gewerkt) dus kwam ook nog na het geregel een ontlading in de vorm van tranen.
Lollypop ga je nog afspreken met je vriendinnen? En Sunlover hoe gaat het werken.
En Hobbeltverder ik was een paar weken geleden ongesteld en vond het zo'n extra aanslag op mijn energie, voelde als flinke stappen terug. Denk dat onze lichamen gewoon niets extra's erbij kunnen hebben, maar geldt ook voor het mentale gedeelte.
Ik ga zo mijn yoga nidra doen en rusten. Hoop dat het droog blijft, wil vanmiddag naar het zwembad.
Succes weer iedereen
Hobbelster
05-08-2021 om 13:28
Oef, nu je het zegt, Juffertje, ik was wel ongesteld vorige week idd tot en met maandag! Dat zou best weleens heel goed hebben kunnen meegespeeld (en dat ik flink liep te snotteren en hoesten, ook, maar dat had ik wel zelf al door ) Balen dat je bericht ineens weg was, dat gebeurt mij ook weleens en dan ben ik er alweer klaar mee met die computer haha.
KLopt dat heel veel mensen zeggen dat het wel weer goed komt qua werk, maar mijn arts en begeleiders hebben pasgeleden al laten doorschemeren dat ik er rekening mee moet houden dat ik wellicht niet meer kan functioneren zoals voorheen, ook niet na lange tijd revalideren. Zelf heb ik die gedachte al vaker gehad en ik houd dan ook maar rekening met het ergste. Maargoed, als ik aangepast werk moet gaan doen en dat lukt wel, dan ben ik allang blij eerlijk gezegd. Ik vind het zo niksig om niet te kunnen werken, ik heb altijd veel en hard gewerkt en nu kost 'gewoon je leven leven' al teveel energie laat staan ook nog erbij gaan werken. Buiten dat, houden mijn collega's me natuurlijk wel een klein beetje op de hoogte en er is nogal wat gaande momenteel, dan vind ik het moeilijk om aan de zijlijn te staan. Ik kijk dus zo min mogelijk op mijn werktelefoon en mijn werkmail heb ik al een maand ofzo niet meer gelezen. Er komt ook steeds minder mail binnen, want alles is inmiddels door anderen overgenomen (gelukkig... en lastig tegelijk!)
Wat vervelend jouw overbuurman Juffertje, dat klinkt idd als een behoorlijke stressfactor. Ik hoop voor je dat het snel vermindert / ophoudt!
Hoe is het met Sun.Lover, Lollypopje (en de rest)?
Hopelijk betekent geen nieuws in dit geval goed nieuws!
Lollypopje
05-08-2021 om 13:42
Wat naar van je buurman Juffer.
Hier okee. Sinds ik weer zoveel stappen achteruit heb gedaan heb ik minder last van mijn hoofd en opvliegers. Al blijkt het kut, om amper wat te kunnen. Heb voor mijzelf ook een indeling gemaakt van 4 soorten intensieve taken en hoeveel ik daarvan op een dag mag doen.
Ik had deze week ook een intake bij c-support. Ik had niet echt vragen, maar het was fijn mijn verhaal kwijt te kunnen en te weten dat ik het goed aanpak. Al is het ook kut om eigenlijk voor je gevoel zo weinig actief te kunnen doen voor je herstel. Het gesprek deed me ook beseffen dat ik door mijn autisme op het gebied van prikkelgevoeligheid dubbel belast ben. Ja, het geeft me voordelen omdat ik energiemanagement al heb geleerd. Maar het geeft ook nadelen dus, want ik ben nu door twee oorzaken prikkelgevoelig en dat versterkt elkaar.
Was daarna ook echt even in tranen, waarna ik compleet uitgeput was van de emoties.
Qua sociaal ga ik dit weekend voor het eerst weer een vriendin zien. Ik kijk er naar uit, maar vind het ook heel spannend.
Lollypopje
05-08-2021 om 14:03
Ik ben trouwens ook begonnen met yoganidra. Die van vgz deed me wel vooral denken aan een bodyscan, maar dan in een andere volgorde
Maar mijn voornemen is om elke dag te gaan liggen voor een ontspanningsoefening. Vandaag in dat kader een massage gepland
Lollypopje
05-08-2021 om 14:03
Borrelhap schreef op 05-08-2021 om 14:03:
Hier is iedereen dus!
Ik meld me ook weer
hoe is het met je?
Lollypopje
05-08-2021 om 14:06
Ik reageerde net trouwens een tikje geirriteerd in het restklachten topic op Viva. Iemand kwam met de geweldige tip om contact op te nemen met de huisarts. Alsof we dat niet allang hebben gehad en alsof die zoveel kan.