Beauty en fashion
Merel7
09-07-2021 om 18:23
Zelf kleding maken
Geïnspireerd door "het grote borduurtopic" lijkt het me leuk om ervaringen te delen over het zelf maken van kleding.
Misschien kunnen we tips uitwisselen over leuke adresjes of sites voor het kopen van stoffen, patronen en fournituren.
Sinds het begin van de Corona crisis heb ik de naaimachine afgestoft en deze hobby weer opgepakt. Inmiddels al heel wat jurkjes, broeken en blouses gemaakt.
Patatje15
27-07-2021 om 09:34
PinkFlower schreef op 26-07-2021 om 22:02:
Voor wie het leuk vind. Bij Lidl hebben ze nu 5 verschillenden boeken. Met patronen, op 1 boek na.
Tassen naaien, naaien met restlapjes, baby spul naaien, jurken en rokken zonder patronen, woondecoraties maken.
Ik heb er 3 gekocht: de tassen, restlapjes en woondecoraties. Ze zijn €5 per stuk en geschikt voor beginners.
Klinkt leuk! Wat voor dingen staan er in het boek voor restlapjes?
Perzikboom
27-07-2021 om 09:39
oh ik zie nu dat het om rokken zonder patroon gaat. Een rok is in principe gewoon een lange lap dichtnaaien aan de zijkant en elastiek bovenin zetten wat net iets korter is dan je taille. Leuk voor naar het strand ofzo.
Of een cirkel rok,aar daar maak ik meestal wel eerst een patroon van: een hele grote cirkel met in het midden een gat wat 5cm groter is dan het breedste deel van je billen, dat kleine gat gerimpeld vastnaaien aan een rand elastiek doe net iets kleiner is dan je taille en je hebt ook een rok.
Of een wikkelrok, dat is ook gewoon een lange lap aan een dun reepje stof.
PinkFlower
27-07-2021 om 11:59
Patatje15 schreef op 27-07-2021 om 09:34:
[..]
Klinkt leuk! Wat voor dingen staan er in het boek voor restlapjes?
Even gekeken: tasje voor mobiel,kussen,slabbetje, paaskuikens,theemuts, omslag voor boeken, paddestoelen, etuitjes,lampenkap, toilet tas, broodmand je, boekenlegger, knuffel Haas, en nog een paar dingen.
die opmerking over die gordijnen
Perzikboom
27-07-2021 om 13:05
Merel7 schreef op 27-07-2021 om 07:19:
Aardbei, ik ben echt geen beginner, maar kan helemaal niets zonder patroon😀
Ik bewaar al mijn patronen. Schrijf erop wat ik ervan heb gemaakt, welke maat het is en waar ik het patroon vandaan heb.
Wat mijn probleem is, dat ik vaak tijdens het naaien toch het één of ander moet aanpassen om het goed passend te krijgen. Dan schrijf ik dat ook op het patroon.
Ik heb een brede taille en smalle heupen. Voor broeken neem ik dan een patroon dat overeen komt met de heupmaat en pas de taille aan, dat vind ik vrij gemakkelijk. Jurken is wel een probleem, heb een E cup. Wanneer ik uit ga van die omtrek is de rest veel te groot en hangen de schouders af
Als je googlet op "lba pattern adjustment" dan vind je waarschijnlijk manieren om je patroon aan te passen aan je boezem zonder dat de boel afzakt. Lba staat hier voor large bust adjustment.
Merel7
27-07-2021 om 15:35
Perzikboom schreef op 27-07-2021 om 13:05:
[..]
Als je googlet op "lba pattern adjustment" dan vind je waarschijnlijk manieren om je patroon aan te passen aan je boezem zonder dat de boel afzakt. Lba staat hier voor large bust adjustment.
Dankjewel 🙏
Ik heb al wel op YouTube gekeken bij FBA (full bust adjustment) maar blijf het een lastig ding vinden. Laatst een blouse gemaakt, zat netjes op de schouder, maar toen teveel ruimte bij de borsten.🤦♀️
Perzikboom
27-07-2021 om 15:39
Sorry niet helemaal de juiste bewoording, maar je hebt het toch gevonden. Ik heb het tegenovergestelde probleem: geen tiet, wel schouders ten gevolgen van sport. Gelukkig zijn overal adjustments voor te vinden, maar sommige kledingstukken passen gewoon niet bij mijn lijf (strapless kledingstukken blijven echt niet zitten, wat ik er ook aan adjust)
Kris33
28-07-2021 om 16:51
Trots op mijzelf! Heb de afgelopen dagen weer achter de naaimachine gezeten en een erg leuk jurkje gemaakt! Zit echt lekker en staat leuk. Inclusief zakken in het voorpand, dat was weer een eerste keer van iets! Patroon van It’s a fits. Heb de smaak te pakken en ga hem nog in een andere stof maken voor de vakantie, als het lukt qua tijd.
Merel7
28-07-2021 om 20:28
Kris33 schreef op 28-07-2021 om 16:51:
Trots op mijzelf! Heb de afgelopen dagen weer achter de naaimachine gezeten en een erg leuk jurkje gemaakt! Zit echt lekker en staat leuk. Inclusief zakken in het voorpand, dat was weer een eerste keer van iets! Patroon van It’s a fits. Heb de smaak te pakken en ga hem nog in een andere stof maken voor de vakantie, als het lukt qua tijd.
Leuk dat je jurk zo goed gelukt is👍️
Wattenbolleke
29-07-2021 om 19:04
Perzikboom schreef op 22-07-2021 om 06:24:
[..]
In het verleden heb ik een rugtas voor mijn zoon, een waterdichte messengerbag waar een A3 in past voor mijzelf en een klein tasje voor een vriendin gemaakt.
Ik denk dat mijn werktas zoiets als de fjällraven totebag gaat worden maar dan net iets groter en met zachtere minder smalle bandjes.
kijk eens naar making backpack van noodlehead dan!
Wattenbolleke
29-07-2021 om 19:06
Merel7 schreef op 27-07-2021 om 15:35:
[..]
Dankjewel 🙏
Ik heb al wel op YouTube gekeken bij FBA (full bust adjustment) maar blijf het een lastig ding vinden. Laatst een blouse gemaakt, zat netjes op de schouder, maar toen teveel ruimte bij de borsten.🤦♀️
is ook een kwestie van veel doen. En vaak moet je meerdere aanpassingen doen. Dus een FBA, en een schouder en een swayback adjustment en verlengen/verkorten. Ken je de patronen van cashmerette? Super goede patronen in vupmaten
Aardbei_86
29-07-2021 om 19:55
Ik kon het niet laten en heb weer leuke stofjes gekocht. Dit keer ook wat stoffen voor leuke broekjes. Voorlopig kan ik echt wel vooruit! Nu nog inspiratie opdoen wat ik er precies van ga maken!
Ninoea
29-07-2021 om 21:28
Makerist heeft tot 22 uur 40% korting op een selectie aan pdf naaipatronen. Kan interessant zijn.
Ik heb vandaag een raglanhoodie voor mijn jongste deels in elkaar gezet. Capuchon moet er nog op,
Mouw en zijnaden moeten er nog in.
Het is een kort model met een koord in de taille.
Perzikboom
29-07-2021 om 21:29
Wattenbolleke schreef op 29-07-2021 om 19:04:
[..]
kijk eens naar making backpack van noodlehead dan!
Bedankt voor de tip. Deze lijkt voor mij te veel op de kånken tas van fjällraven maar ik waardeer het wel heel erg dat je meedenkt.
Wattenbolleke
30-07-2021 om 10:04
Perzikboom schreef op 29-07-2021 om 21:29:
[..]
Bedankt voor de tip. Deze lijkt voor mij te veel op de kånken tas van fjällraven maar ik waardeer het wel heel erg dat je meedenkt.
O Lol, ik las het juist alsof je dat graag wilde 🙃
Perzikboom
30-07-2021 om 10:45
Ik wil wel graag "iets" wat als schoudertas en als rugtas te dragen is zoals de fjällraven tote, maar ik heb de kånken om de een of andere reden altijd een heel armoedig uiterlijk vinden hebben. Mijn Scandinavische vriendje had er 25 jaar geleden eentje, lang voordat die tassen hier populair werden. Ik dacht dat het de tassen-equivalent van de ziekenfondsbril was. Dat idee is nooit helemaal uit mijn hoofd verdwenen.
Ik denk dat ik er zoiets van maak als de M.O.M van Cin by Cindy Jeunissen maar dan zo dat het omzetten van rugtas naar schoudertas met de zelfde band kan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.