Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Zelf kleding maken

Ik heb geen idee wat voor een mouwen er aan zitten. Raglan heb ik nog nooit van gehoord. Ik ben ook echt een beginner.

Merel7

Merel7

23-07-2021 om 15:50 Topicstarter

Ninoea schreef op 23-07-2021 om 13:17:

Wat voor mouwen zitten er aan het shirt? Is het raglan of met ronde mouwen? Bij raglan vind ik het fijner om mouwen eerst aan voorpand en achterland te zetten en daarna de zijnaden te sluiten. Bij ronde mouwen vind ik het het fijnst om eerst voorpand en achterpand bij de schouder en zijnaad vast te zetten, de mouw te sluiten en daarna erin te naaien.
Ik weet dat heel veel mensen het ook fijn vinden om eerst voor en achterpand vast te zetten bij de schouders en dan de mouwen en zijnaad in 1 teug dicht te naaien.

Ik ben van team optie 2. 
Dus na de schoudernaden, de mouwen erin, daarna de zijnaad + mouw sluiten. 
Bij een pofmouw, sluit ik wel eerst de zijnaden voordat de mouw erin gaat.

Merel7

Merel7

23-07-2021 om 15:53 Topicstarter

Aardbei_86 schreef op 23-07-2021 om 15:00:

Ik heb geen idee wat voor een mouwen er aan zitten. Raglan heb ik nog nooit van gehoord. Ik ben ook echt een beginner.

Bij een raglan heb je geen rond armsgat, maar loopt de mouw schuin omhoog tot de hals. Zie je vaker bij truien of sweatshirts.

Ik denk dat ik ronde mouwen heb. Ook denk ik dat ik wacht tot ik maandag weer les heb en er dan daar mee verder ga. Ik moet de volgorde gewoon even opschrijven dan. Ook is een volgende keer een goed patroon handig waar een beschrijving bij zit.

Aardbei_86 schreef op 23-07-2021 om 18:38:

Ik denk dat ik ronde mouwen heb. Ook denk ik dat ik wacht tot ik maandag weer les heb en er dan daar mee verder ga. Ik moet de volgorde gewoon even opschrijven dan. Ook is een volgende keer een goed patroon handig waar een beschrijving bij zit.

Waar had je dit patroon vandaan?

heb je je shirt nog kunnen redden bij naailes aardbei? 
Mijn blouse is af en ik ben maar weer eens een pantalon in elkaar aan het zetten. Dit is zo'n fijn patroon! 
Maken jullie ook tig stuks van het zelfde patroon?

Voor wie het leuk vind. Bij Lidl hebben ze nu 5 verschillenden boeken. Met patronen, op 1 boek na.
Tassen naaien, naaien met restlapjes, baby spul naaien, jurken en rokken zonder patronen, woondecoraties maken.

Ik heb er 3 gekocht: de tassen, restlapjes en woondecoraties. Ze zijn €5 per stuk en geschikt voor beginners. 

Perzikboom schreef op 26-07-2021 om 21:49:

heb je je shirt nog kunnen redden bij naailes aardbei?
Mijn blouse is af en ik ben maar weer eens een pantalon in elkaar aan het zetten. Dit is zo'n fijn patroon!
Maken jullie ook tig stuks van het zelfde patroon?

Ja als ik een goed en fijn patroon heb maak ik er gerust meerdere van. Zeker met broeken, truien en shirts.

Perzikboom schreef op 23-07-2021 om 21:16:

[..]

Waar had je dit patroon vandaan?

Van de naailes. Ze had de beschrijving voor mij uitgeprint maar die was ze vergeten te geven voordat ik wegging. Ik heb nu de beschrijving erbij dus ik ga proberen of ik er zelf een kan maken.

Het shirtje had ik alleen maar geknipt en verder niks mee gedaan omdat ik niet zo goed wist hoe punt vandaag ben ik er bijna naailes mee verder gegaan.

Ik merk alleen dat ik een beetje bang ben om dingen te maken omdat ik bang ben het verkeerd te doen of te verpesten. Hoezo perfectionistisch? Haha. Dat moet ik echt los leren laten. Maar ik vind het vaak zo zonde van de mooie stof als het mislukt. Ik moet mezelf gewoon de tijd geven om te leren naaien in plaats van dat ik van mezelf verwacht dat ik dat gewoon in één keer maar kan haha.

Aardbei_86 schreef op 26-07-2021 om 22:03:

[..]

Van de naailes. Ze had de beschrijving voor mij uitgeprint maar die was ze vergeten te geven voordat ik wegging. Ik heb nu de beschrijving erbij dus ik ga proberen of ik er zelf een kan maken.

Het shirtje had ik alleen maar geknipt en verder niks mee gedaan omdat ik niet zo goed wist hoe punt vandaag ben ik er bijna naailes mee verder gegaan.

Ik merk alleen dat ik een beetje bang ben om dingen te maken omdat ik bang ben het verkeerd te doen of te verpesten. Hoezo perfectionistisch? Haha. Dat moet ik echt los leren laten. Maar ik vind het vaak zo zonde van de mooie stof als het mislukt. Ik moet mezelf gewoon de tijd geven om te leren naaien in plaats van dat ik van mezelf verwacht dat ik dat gewoon in één keer maar kan haha.

Herkenbaar haha. Maar oefening baart kunst. 

Ik heb wel eens wat stof bij de kringloop gehaald om te oefenen. Je zou eventueel ook bijvoorbeeld een oud dekbed overtrek ofzo kunnen gebruiken. Puur voor oefenen. Dan ben je misschien niet meer zo bang dat het mislukt omdat het dan toch niet erg is.

PinkFlower schreef op 26-07-2021 om 22:02:

Voor wie het leuk vind. Bij Lidl hebben ze nu 5 verschillenden boeken. Met patronen, op 1 boek na.
Tassen naaien, naaien met restlapjes, baby spul naaien, jurken en rokken zonder patronen, woondecoraties maken.

Ik heb er 3 gekocht: de tassen, restlapjes en woondecoraties. Ze zijn €5 per stuk en geschikt voor beginners.

Hoe kan je als beginner iets maken als er geen patroon van is?  Mijn hoofd gaat bij het idee alleen al op error.

Aardbei_86 schreef op 26-07-2021 om 22:56:

[..]

Hoe kan je als beginner iets maken als er geen patroon van is? Mijn hoofd gaat bij het idee alleen al op error.

Mijn hoofd ook. Daarom heb ik die laten liggen 🙈. Zat plastic om dus ik kon er ook niet even inspieken.

PinkFlower schreef op 26-07-2021 om 22:13:

[..]

Herkenbaar haha. Maar oefening baart kunst.

Ik heb wel eens wat stof bij de kringloop gehaald om te oefenen. Je zou eventueel ook bijvoorbeeld een oud dekbed overtrek ofzo kunnen gebruiken. Puur voor oefenen. Dan ben je misschien niet meer zo bang dat het mislukt omdat het dan toch niet erg is.

Ik heb nu paar keer bij de Kwantum goedkope stof gekocht om te kunnen oefenen. Soms hebben ze leuke aanbiedingen van 2,50 per meter. Is een soort gordijnstof, rafelt best wel, maar het helpt mij bij wat lastiger patronen. Maak ik het eerst daarmee en dan met de goede stof.

Ik heb een jaar geleden mijn eerste naaimachine gekocht, vroeger als kind met mijn moeder wel genaaid en nu alles aan het ontdekken. Vind het erg leuk en heb al een paar leuke dingen gemaakt!

Merel7

Merel7

27-07-2021 om 07:19 Topicstarter

Aardbei, ik ben echt geen beginner, maar kan helemaal niets zonder patroon😀

Ik bewaar al mijn patronen. Schrijf erop wat ik ervan heb gemaakt, welke maat het is en waar ik het patroon vandaan heb. 
Wat mijn probleem is, dat ik vaak tijdens het naaien toch het één of ander moet aanpassen om het goed passend te krijgen. Dan schrijf ik dat ook op het patroon.
Ik heb een brede taille en smalle heupen. Voor broeken neem ik dan een patroon dat overeen komt met de heupmaat en pas de taille aan, dat vind ik vrij gemakkelijk. Jurken is wel een probleem, heb een E cup. Wanneer ik uit ga van die omtrek is de rest veel te groot en hangen de schouders af

Kris33 schreef op 26-07-2021 om 23:39:

[..]

Ik heb nu paar keer bij de Kwantum goedkope stof gekocht om te kunnen oefenen. Soms hebben ze leuke aanbiedingen van 2,50 per meter. Is een soort gordijnstof, rafelt best wel, maar het helpt mij bij wat lastiger patronen. Maak ik het eerst daarmee en dan met de goede stof.

Ik heb een jaar geleden mijn eerste naaimachine gekocht, vroeger als kind met mijn moeder wel genaaid en nu alles aan het ontdekken. Vind het erg leuk en heb al een paar leuke dingen gemaakt!

Haha dat doe ik met stof van IKEA. Soms wordt mijn proefmodel gewoon een goed passend draagbaar kledingstuk. Het is mij wel eens gebeurd dat een klein kind mijn aanwees en riep 'kijk mama, die mevrouw heeft een jurk van onze gordijnen uit de keuken!"

Iets maken zonder patroon doe ik ook niet. Vroeger hadden ze daar een speciale categorie voor in de knip mode. Meestal was dat gewoon een lap stof met soms een gat erbij voor je hoofd als een soort cape. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand daar serieus in gaat lopen. Wat ik wel die is een bestaand kledingstuk overtekenen. Bij een simpel T-shirt die ik dat wel eens direct op de stof maar meestal maak ik er eerst een papieren patroon van. Zo overweeg ik nu om mijn dure suit supply pantalon tijdelijk uit elkaar te halen om er één patroon van te maken. Misschien probeer ik het eerst wel terwijl hij nog in elkaar zit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.