Beauty en fashion
Merel7
09-07-2021 om 18:23
Zelf kleding maken
Geïnspireerd door "het grote borduurtopic" lijkt het me leuk om ervaringen te delen over het zelf maken van kleding.
Misschien kunnen we tips uitwisselen over leuke adresjes of sites voor het kopen van stoffen, patronen en fournituren.
Sinds het begin van de Corona crisis heb ik de naaimachine afgestoft en deze hobby weer opgepakt. Inmiddels al heel wat jurkjes, broeken en blouses gemaakt.
Perzikboom
22-07-2021 om 06:24
Aardbei_86 schreef op 21-07-2021 om 23:50:
[..]
Wat voor een tassen maakte je dan zelf?
In het verleden heb ik een rugtas voor mijn zoon, een waterdichte messengerbag waar een A3 in past voor mijzelf en een klein tasje voor een vriendin gemaakt.
Ik denk dat mijn werktas zoiets als de fjällraven totebag gaat worden maar dan net iets groter en met zachtere minder smalle bandjes.
PinkFlower
22-07-2021 om 09:07
Perzikboom schreef op 22-07-2021 om 06:21:
[..]
Bij mij werkt 5-10% korter goed. Het is een beetje afhankelijk van hoe rekbaar de stof is.
Dat laatste is meteen het probleem haha. Had ik de goede lengte...andere kleur stof en had blijkbaar meer rek..weer lubberen
Ach ja kan je zien dat het zelf gemaakt is. Heeft ook zo zijn charme
Perzikboom
22-07-2021 om 09:47
PinkFlower schreef op 22-07-2021 om 09:07:
[..]
Dat laatste is meteen het probleem haha. Had ik de goede lengte...andere kleur stof en had blijkbaar meer rek..weer lubberen
Ach ja kan je zien dat het zelf gemaakt is. Heeft ook zo zijn charme
Designer's choice!
PinkFlower
22-07-2021 om 12:21
Perzikboom schreef op 22-07-2021 om 09:47:
[..]
Designer's choice!
Ja die heb ik erin gehouden. Had een zakje op een shirt gemaakt. Toen het shirt klaar was bleek het zakje helemaal schuin te zitten.
Man zei: huh hoort dat?
Ik zeg: ja zeker designers choice!
😂
Merel7
22-07-2021 om 14:29
Stof wel of niet wassen voor het knippen, ivm krimp.
Vroeger waste ik de stof nooit voordat ik ging naaien. De laatste tijd doe ik het vaak wel, vooral bij linnen.
Nu heb ik gisteren twee lappen viscose jersey gekocht en vraag me af of ik ze eerst zal wassen.
Viscose krimpt vaak wel iets, dus wassen denk ik dan.
Meestal laat ik ze liggend drogen op zo’n groot uitklapbaar droogrek, maar dan krijg je wel allemaal druk plekken/strepen waar de waslijnen zitten.
De lappen zijn best zwaar, vraag me af of ze dan uitrekken bij het drogen.
PinkFlower
22-07-2021 om 14:51
ik heb 1x stof gewassen. Spijt van. Er zat een lelijke drukplek in die er niet meer uitging. Precies op een plek waar niet omheen te knippen viel.
Ik hou er rekening mee dat het na de tijd nog wat kan krimpen. En handgemaakt gaat niet in de droger. Scheelt vaak ook.
Aardbei_86
22-07-2021 om 19:54
Ik heb wel alle stoffen eerste gewassen. Ik probeer het maar gewoon uit. Ik hoor veel mensen die wassen, maar ik hoor er misschien wel bijna net zoveel die het niet doen. Dus ik denk dat het misschien niet zoveel uitmaakt. Ik ben niet zo handig dat ik rekening kan houden met krimpen.
Weten jullie misschien sites/filmpjes waar je duidelijke uitleg kan vinden? Heb vandaag geprobeerd zelf te beginnen aan het maken van nog een shirtje maar ik kom er zelf niet uit nog. Wellicht ben ik te ambitieus.
Perzikboom
22-07-2021 om 20:41
Aardbei_86 schreef op 22-07-2021 om 19:54:
Ik heb wel alle stoffen eerste gewassen. Ik probeer het maar gewoon uit. Ik hoor veel mensen die wassen, maar ik hoor er misschien wel bijna net zoveel die het niet doen. Dus ik denk dat het misschien niet zoveel uitmaakt. Ik ben niet zo handig dat ik rekening kan houden met krimpen.
Weten jullie misschien sites/filmpjes waar je duidelijke uitleg kan vinden? Heb vandaag geprobeerd zelf te beginnen aan het maken van nog een shirtje maar ik kom er zelf niet uit nog. Wellicht ben ik te ambitieus.
Ik was bijna alles voor tenzij ik heel zeker weet dat het dan volledig uitrafelt. Rafelstof met grote krimpkans lock ik eerst helemaal af en dan was ik het voor.
Ik ken geen sites met filmpjes, maar ik denk wel dat ik kan uitleggen wat je moet doen als jij kan uitleggen waar je vastloopt.
Heb je alle delen van je shirt (voorkant, achterkant, 2 mouwen en de halsboord) al uitgeknipt?
Aardbei_86
22-07-2021 om 22:05
Perzikboom schreef op 22-07-2021 om 20:41:
[..]
Ik was bijna alles voor tenzij ik heel zeker weet dat het dan volledig uitrafelt. Rafelstof met grote krimpkans lock ik eerst helemaal af en dan was ik het voor.
Ik ken geen sites met filmpjes, maar ik denk wel dat ik kan uitleggen wat je moet doen als jij kan uitleggen waar je vastloopt.
Heb je alle delen van je shirt (voorkant, achterkant, 2 mouwen en de halsboord) al uitgeknipt?
Het probleem begon al bij het knippen. Ik wist niet of ik er nog extra centimeters bij moest rekenen voor de zoom en naden en de hals toeslag. Nu heb ik alle delen uitgeknipt maar weet ik niet of ik de mouwen goed heb geknipt of dat ik die om had moeten draaien of zo. Ik weet ook niet waar ik nu moet beginnen met aan elkaar naaien en op welke plekken het shirtje op elkaar moet passen. De halsboord heb ik nog niet geknipt omdat ik nog moet uitrekenen hoe lang de boord moet zijn. Ik ben iemand die de dingen moet doen om ze goed te kunnen onthouden. Ik merk ook dat na mijn zwangerschap mijn geheugen niet meer is zoals het was en ik dus niet meer goed heb onthouden hoe ik dit tijdens de naailes heb gedaan.
Ninoea
22-07-2021 om 22:57
Naaien is leuk. Wat staat er in de beschrijving van het patroon over de naadwaarde? Ik schrijf ook altijd op de patroondelen of en hoeveel naadwaarde er moet en op welke plek.
Merel7
23-07-2021 om 07:29
perzikboom, hoe laat jij een grote lap rekbare stof het makkelijkst drogen zonder dat hij uitrekt. Ik heb nu 2.5 meter van een super rekbare en zware jersey.
Aardbei_86
23-07-2021 om 07:31
Merel7 schreef op 23-07-2021 om 07:29:
perzikboom, hoe laat jij een grote lap rekbare stof het makkelijkst drogen zonder dat hij uitrekt. Ik heb nu 2.5 meter van een super rekbare en zware jersey.
Misschien plat op de grond leggen? Eerst ff stofzuigen/dweilen.
Perzikboom
23-07-2021 om 08:18
De meeste stoffen rekken 1 kant op, dus als je het dwars hangt dan hangt het gewicht niet in de rek. Dwars hang ik het dan gewoon zigzaggend aan een wasrek.
Stoffen die alle kanten op rekken zoals Spandex hoef je niet voor te wassen. Na het drogen moet je de stof sowieso altijd strijken.
Aardbei, heb je nu met of zonder naadtoeslag (een extra randje aan alle zijkanten) geknipt?
Je kan beginnen met de schoudernaden. Leg de schouders van het voorpand en achterpand op elkaar en speld de naden die je gaat naaien vast. De mooie kanten liggen dan naar elkaar toe en de binnenkant van de stof zit naar buiten, alsof het T-shirt binnenstebuiten zit.
Ninoea
23-07-2021 om 13:17
Wat voor mouwen zitten er aan het shirt? Is het raglan of met ronde mouwen? Bij raglan vind ik het fijner om mouwen eerst aan voorpand en achterland te zetten en daarna de zijnaden te sluiten. Bij ronde mouwen vind ik het het fijnst om eerst voorpand en achterpand bij de schouder en zijnaad vast te zetten, de mouw te sluiten en daarna erin te naaien.
Ik weet dat heel veel mensen het ook fijn vinden om eerst voor en achterpand vast te zetten bij de schouders en dan de mouwen en zijnaad in 1 teug dicht te naaien.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.