Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Switchen van middelbare school - overgangsnormering?

Goedemorgen,

Mijn zoon ( momenteel 13 jaar in de eerste van het KBL ) gaat na de zomervakantie switchen van middelbare school, hij voelt zich absoluut niet op zijn plek op deze ( erg grote ) school. We hebben besloten om hem in te schrijven op de school waar onze dochter ook het VO op heeft doorlopen. 
Nu beslist elke middelbare school zelf de overgangsnormering ( wist ik overigens niet ik dacht dat dit landelijk bepaald was ) Onze zoon staat er redelijk voor maar helaas wel een 5 en een 4, dit heeft ook te maken met zijn motivatie door het gevoel wat hij heeft op school. Met dit rapport zou hij niet overgaan op de huidige school of in elk geval een bespreekgeval zijn. Op de school waar hij heen gaat is het regelement een stukje soepeler en ga je over ook met 3 tekort punten ( heb beide regelementen bekeken ) 
Nu is mijn vraag, welke normering zal er worden gehanteerd bij overgaan naar de nieuwe school? Die van de huidige school of van de 'nieuwe' school. Of is dit iets wat onderling wordt bepaald door de twee scholen na overleg.

Kan er online niet veel over vinden, is er iemand met ervaring hier op het forum?
Alvast veel dank!

Groetjes!

 De normering van de oude school is bepalend. Maar je kunt altijd onderhandelen met de nieuwe school of ze af willen wijken.

Huidige school. Maar bij een bespreeklijst waar een schoolwissel komt naar een school die minder streng normeert wordt bij ons (ik zit al die rapportvergaderingen voor) eigenlijk altijd gekozen om dan te bevorderen. Alleen als een leerling echt blijft zitten gaan we hem of haar niet toch bevorderen. Bij ons in de onderbouw is de lijst van jouw zoon een bespreeklijst. 

Dat is afhankelijk van de nieuwe school, van hun overgangsreglement maar ook van hun inschatting van het niveau van de school waar je zoon vandaan komt. Daar zitten grote verschillen tussen. 
De ene school staat bekend als streng en zware normering en de andere als wat lichter. Dat weten de scholen onderling meestal wel van elkaar.

Naast wat hierboven gezegd is: vraag het. Praat erover. 

Weet huidige school wat de ( overstap)  plannen voor volgend jaar zijn? Weet nieuwe school dat je zijn kont? En waarom? Wat er speelt? Hoe hij ervoor staat? Wat hebben zij nodig om hem met enig vertrouwen in leerjaar 2 te plaatsen? 

Vraag het na en help je kind met het wegwerken van die onvoldoendes. 

Een van mijn kinderen is vorig jaar overgestapt. De nieuwe school had de afspraak met de oude school om hun overgangsrapport over te nemen. Maar dat is misschien ook omdat er hier maar twee scholen in de omgeving zijn die havo en vwo aanbieden, dus ze willen waarschijnlijk 'shoppen' voorkomen.

Het heeft voor ons trouwens erg zuur uitgepakt. Zoon stond er slecht voor, net genoeg om naar havo 3 te kunnen ipv vwo 3. Na 3 rondes vergaderen bleef de oude school erbij dat hij niet naar havo 3 mocht, maar moest blijven zitten in vwo 2. Ze zagen een VWO leerling in hem (hij is er ook echt slim genoeg voor,, maar ja, puber....). Op zijn rapport stond wel 'bevorderd naar havo 3', maar dat was een foutje. 
Op de nieuwe school waren wij zo dom om eerlijk te vertellen wat er allemaal was gebeurd (dit was alleen maar de druppel, er ging een heel verhaal aan vooraf). Daardoor moest hij daar ook naar vwo 2. Als we alleen zijn rapport hadden laten zien, had hij waarschijnlijk op basis daarvan wel naar havo 3 gemogen, want tja, dat stond er nu eenmaal op. En nu gaat hij alsnog over naar havo 3, want hij wil helemaal niet naar het vwo, dus het heeft hem gewoon een onnodig jaar extra gekost.

De nieuwe school moet het overgangsbesluit van de oude school overnemen. Oftewel, als hij wordt bevorderd, kan hij beginnen in de tweede; anders niet. Bij een schoolwissel en een leerling die in de bespreekzone valt, wordt er in afstemming met de nieuwe school weleens besloten een leerling tóch te bevorderen om hem de kans te geven om op de nieuwe school in het hogere jaar te starten.

Heb je op z’n huidige school al aangegeven dat hij van school gaat wisselen? Is er al contact geweest tussen de oude en nieuwe school? Zo niet, dan zou ik daarnaar gaan vragen. 

-Nienke- schreef op 30-04-2024 om 16:53:

De nieuwe school moet het overgangsbesluit van de oude school overnemen. en.

Waar staat dat?

Bij mijn weten heeft elke school zijn eigen overgangsreglement en kan een school het besluit van een andere school niet zomaar overnemen. 

Ysenda schreef op 30-04-2024 om 17:04:

[..]

Waar staat dat?

Bij mijn weten heeft elke school zijn eigen overgangsreglement en kan een school het besluit van een andere school niet zomaar overnemen.

Lijkt mij ook heel vreemd. Het zal vaker gebeuren dat een kind niet goed uit de verf komt en daardoor minder presteert. En om daar dan ook nog eens voor 'gestraft' te worden als je van school wisselt zou ik wel heel zuur vinden.

Ysenda schreef op 30-04-2024 om 17:04:

[..]

Waar staat dat?

Bij mijn weten heeft elke school zijn eigen overgangsreglement en kan een school het besluit van een andere school niet zomaar overnemen.

In artikel 8.7 van het uitvoeringsbesluit WVO 2020: https://wetten.overheid.nl/BWBR0045787/2023-08-01/#Hoofdstuk8_Paragraaf1_Artikel8.7

Bij toelating plaatst het bevoegd gezag de leerling, die van een gelijksoortige school afkomstig is, in het leerjaar waarin die leerling op die andere school onderwijs had mogen volgen.

Moet je wachten tot begin nieuw schooljaar met de overstap?

Als hij al tijden niet op zijn plek zit zou ik ook overwegen hem zo'n beetje instant te laten verhuizen, als school 2 dat ziet zitten.
Heeft hij nog 2 maanden de tijd om zich te bewijzen op school 2. En hangt hij niet aan de normering van school 1 vast.

Ik zou het dus gewoon eens voorleggen bij school 2 hoe snel ze een bank en een stoel (en boeken) kunnen voorzien in een klas. En of hij "maandag" al kan instappen.

(Als je zou verhuizen naar de andere kant van 't land moeten ze ook maar midden in 't jaar plaats maken.)

Daglichtlamp schreef op 30-04-2024 om 17:16:

[..]

In artikel 8.7 van het uitvoeringsbesluit WVO 2020: https://wetten.overheid.nl/BWBR0045787/2023-08-01/#Hoofdstuk8_Paragraaf1_Artikel8.7

Bij toelating plaatst het bevoegd gezag de leerling, die van een gelijksoortige school afkomstig is, in het leerjaar waarin die leerling op die andere school onderwijs had mogen volgen.

Best gek eigenlijk, dus als je bij school A over zou gaan maar bij ontvangende school B zou blijven zitten omdat die gewoon strenger is om het niveau op pijl te houden dan zou de leerling toch bevorderd moeten worden en eigenlijk met achterstand het nieuwe jaar beginnen en dan blijven zitten. Zou ik wel heel jammer voor de betreffende leerling vinden. 

Hier hebben we ooit te maken gehad met een vergelijkbare situatie: dochter zat op haar oude school in de brugklas en die school wilde haar bevorderen naar havo 2. Met dezelfde cijferlijst zou ze op haar nieuwe school in vwo 2 komen. Nieuwe school vond dochter een echt vwo-kind, maar officieel had ze dus geen overgangsbewijs naar vwo 2. Nieuwe school heeft haar daarom in de eerste instantie voorwaardelijk in gymnasium 2 geplaatst en als haar cijfers  het eerste half jaar voldoende zouden zijn, kwam ze definitief in gymnasium 2. Die optie bestaat dus ook nog.

Daglichtlamp schreef op 30-04-2024 om 17:16:

[..]

In artikel 8.7 van het uitvoeringsbesluit WVO 2020: https://wetten.overheid.nl/BWBR0045787/2023-08-01/#Hoofdstuk8_Paragraaf1_Artikel8.7

Bij toelating plaatst het bevoegd gezag de leerling, die van een gelijksoortige school afkomstig is, in het leerjaar waarin die leerling op die andere school onderwijs had mogen volgen.

Precies. Ik ben rector van een VO-school, dus ik weet waar ik het over heb   Het voorkomt dat ouders om verkeerde redenen gaan shoppen: als een kind bij de ene school niet over is, bij de andere wel, dan zou dat een heleboel oneigenlijke schoolwissels tot gevolg hebben. De MR (met daarin ook ouders vertegenwoordigd) heeft instemming op de overgangsnormen van de school, dus als je kiest voor een bepaalde school, kies je daarmee ook voor de normen die zo’n school hanteert. En die zijn op de ene school nu eenmaal strenger dan op de andere. 

Overigens gebeurt wat Anoniemst schrijft ook nog wel eens: dat een school een leerling voorwaardelijk plaatst (dus zonder overgangsbewijs) in een hoger leerjaar, met op schrift de afspraak dat terugplaatsing na een bepaalde tijd een optie is. Het is dus vooral belangrijk dat TO het gesprek over de schoolwissel opengooit op de huidige school en zorgt dat de situatie helder is voor de nieuwe school. 


Ysenda schreef op 30-04-2024 om 18:02:

[..]

Best gek eigenlijk, dus als je bij school A over zou gaan maar bij ontvangende school B zou blijven zitten omdat die gewoon strenger is om het niveau op pijl te houden dan zou de leerling toch bevorderd moeten worden en eigenlijk met achterstand het nieuwe jaar beginnen en dan blijven zitten. Zou ik wel heel jammer voor de betreffende leerling vinden.

Je kunt natuurlijk de cijfers van de ene school ook niet zomaar met die van de andere school vergelijken. Wellicht heeft de school met strengere overgangsnormen wel gemakkelijker toetsen of een minder strenge becijfering van toetsen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.