Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Dankjewel. Hopelijk kan ik deze motivatie wel volhouden. Vind het sporten nog steeds niet geweldig maar ik voel me wel beter als ik het doe.

Extra bewegen is er dit weekend niet van gekomen. Man heeft wel een koptelefoon opgezocht die ik kan gebruiken als ik op zolder wil gaan fietsen. Ik moet die wel nog even opladen. 

Wat eten betreft ging het redelijk. Wel de marshmallows uit het kerstpakket opgemaakt. Man moet er wel aan wennen dat er geen frisdrank is. Vanmorgen waren we samen aan het bedenken wat er op de boodschappenlijst moest. Man had wel zin in pizza, maar kleuter wilde iets gezonds eten. Daar konden we natuurlijk niet tegen in gaan. Het is dus couscous salade geworden. 

Is er iemand die actieve nachtdiensten draai? Heb sinds lange tijd nu 2 actieve nachten staan. Heb vandaag al wat geschoven met maaltijden (rond 13 uur ontbijt, 18 uur lunch en voordat ik vertrok nog kwark) en heb voor vannacht 2 boterhammen bij met 2 rijstewafels (voor als ik trek krijg) en kan o.a. cup a soup pakken.

Maar ben wel benieuwd hoe andere dat doen met maaltijden en dan vooral met de omschakeldagen (eerste dag en als je uit de nacht komt)

Ikbengek schreef op 07-01-2024 om 22:56:

Is er iemand die actieve nachtdiensten draai? Heb sinds lange tijd nu 2 actieve nachten staan. Heb vandaag al wat geschoven met maaltijden (rond 13 uur ontbijt, 18 uur lunch en voordat ik vertrok nog kwark) en heb voor vannacht 2 boterhammen bij met 2 rijstewafels (voor als ik trek krijg) en kan o.a. cup a soup pakken.

Maar ben wel benieuwd hoe andere dat doen met maaltijden en dan vooral met de omschakeldagen (eerste dag en als je uit de nacht komt)

Tot 4.5 jaar geleden deed ik nog wel nachtdiensten. Bedoel je in combinatie met IF? Ik heb ongeveer een eetraam van 8 uur maar dat komt niet heel precies.  10 uur is ook prima maar 4 uur ook. Ik kan dus erg makkelijk schakelen.  Zo'n laatste nacht bijvoorbeeld om 4 uur nog wat eten en dan voor 17 uur niet meer is geen probleem.  Bedoel je zoiets?

doe niet aan IF. Maar zat wel weer effe te puzzelen hoe en wanneer ik beste maaltijden kan innemen. Vooral vandaag is best een lange dag gezien ik niet kan voorslapen en ongeveer 23 uur wakker ben (en wil voorkomen dat ik ga snaaien als het rustig is). 


Ik heb na deze 2 nachten voorlopig geen meer gepland staan overigs

PhilDunphy schreef op 05-01-2024 om 22:39:

[..]

Ik heb gewoon op youtube wat gezocht naar beginner workout dumbell (heb 2 dumbells) en beginner workout krachttraining. Ik weet niet meer precies waar ik op uit kwam, maar het zag er toegankelijk uit en bleek uiteindelijk zwaar genoeg om mij 3 dagen spierpijn te bezorgen
Vandaag het plan om naar de sportschool te gaan laten varen. Ik heb 2 dagen achter elkaar geklust en alle spieren voelen stram en pijnlijk (ook nog van dat sporten) en ik wilde met dat klussen nog even doorpakken. Denk dat het geen ramp is, want ik heb zat beweging gehad dus afgelopen dagen. En ik heb mij wel keurig aan het niet-snoepen dieet gehouden. Nu nog deze vrijdagavond doorkomen.

het je een goede youtube gevonden en wil je die delen

Dank voor de tips qua groente bij de lunch! Energie verdelen en voorbereiden is de sleutel inderdaad, blijft lastig want als ik een tijdje besteed aan voorbereiden van de lunch kan ik dat niet s middags nog een keer, dus kan bv niet op dagen dat ik moet koken. Maar ik geniet er wel van als het lukt (van dat het gelukt is, maar vooral ook van de lekkere lunch), dus ik ga het enkele keren per week proberen en dan hopelijk wat overhouden voor de andere dagen. Bedankt ook voor de tip van groentespread, had er dus nooit aan gedacht dat zelf te maken maar ga het zeker proberen!

Ik heb net Pilates voor bedlegerige mensen uitgeprobeerd (ook online), was wel goed! Lijkt of je niks doet maar stiekem toch best een workout voor de spieren, dus kan ik wel gebruiken.

Goed bezig hier allemaal!

Azalea747 schreef op 08-01-2024 om 11:48:

Dank voor de tips qua groente bij de lunch! Energie verdelen en voorbereiden is de sleutel inderdaad, blijft lastig want als ik een tijdje besteed aan voorbereiden van de lunch kan ik dat niet s middags nog een keer, dus kan bv niet op dagen dat ik moet koken. Maar ik geniet er wel van als het lukt (van dat het gelukt is, maar vooral ook van de lekkere lunch), dus ik ga het enkele keren per week proberen en dan hopelijk wat overhouden voor de andere dagen. Bedankt ook voor de tip van groentespread, had er dus nooit aan gedacht dat zelf te maken maar ga het zeker proberen!

Ik heb net Pilates voor bedlegerige mensen uitgeprobeerd (ook online), was wel goed! Lijkt of je niks doet maar stiekem toch best een workout voor de spieren, dus kan ik wel gebruiken.

Goed bezig hier allemaal!

Wij plannen dat voir 5 dagen vooruit en preppen het dan ook. Dan hoef je alleen nog maar wat bakjes te pakken en je bent klaar.

alhambra

alhambra

08-01-2024 om 19:46 Topicstarter

Ik had net rond 19 uur een moeilijk moment.
De vaatwasser was ingeruimd,  de pannen afgewassen en mijn man deed de meiden in bad. Ik ging dus even zitten met een kop thee. Er gingen meerdere gedachtes door mijn hoofd waarom ik wel iets zou mogen nemen maar ik heb het niet gedaan!
Nu is de behoefte weg en voel ik me vol van het eten.

Vanmiddag al koek gegeten en een paar winegums dus ik had ook al wat op.

Nu volhouden tot vanavond!

ja de avonden zijn het lastigst. En vooral het meganisme; wat lekkers verdient hebben of emotie eten

BritgetJones007 schreef op 09-01-2024 om 06:23:

ja de avonden zijn het lastigst. En vooral het meganisme; wat lekkers verdient hebben of emotie eten

Ja avonden maar ook als ik een vrije middag heb, daarom ga ik nu op die middagen maar sporten. 
Vandaag heb ik , zoals in principe altijd op dinsdag, een ochtend en avonddienst. Ik ben tussen 14:30 en 16:45 ongeveer thuis. Dat is voor mij altijd een lastig moment en vanavond als ik om 20:45 weer thuis kom ook. Normaal pak ik die avond dan nog wat en daar moet ik van mezelf echt vanaf van die gewoonte en vanmiddag ook. Ik stouw dan zo  minstens 4 grote crackers met kaas weg. En een extra plakje kaas is ook zo gepakt en nog een ook .  Heb dat nu expres allemaal opgemaakt afgelopen weekend. Het is behoorlijk koud maar ik ga vanmiddag denk ik wel even wandelen in die pauze als afleiding.

Weet er iemand een leuke podcast over gezond leven, afvallen en dat soort dingen? Ik ben niet zo’n podcast luisteraar maar de laatste paar keer tijdens Egym die van Gwen en Geraldine aangezet. Zoiets vind ik wel leuk. En dat kan tijdens wandelen ook natuurlijk.

wat mij helpt om niet te snaaien is echt een eetplan voor de dag of week te maken. En niet alleen de maaltijden te plannen maar ook de tussendoortjes. Zeker als je je activiteiten vrij zeker weet.
Dus na het sporten eet ik kwark 100g met een mandarijn. Bij de koffie na het avondeten neem ik 2 koekjes. En dat ook voor te bereiden. Dus de koekjes afgepast in een bakje zodat je niet op het moment dat je trek hebt in die koektrommel hoeft.
Bij ons staan er dus enorme hoeveelheden bakjes en zakjes overal. We plannen en preppen namelijk allebei. 

Hier gaat het wel goed tot nog toe. Ik heb niet ingezet op minder eten, daar ben ik echt heel slecht in… wel op meer eiwitten en groenten toevoegen, waardoor ik minder drang heb om andere (ongezonde) dingen te snaaien. Dat lukt wel goed. Nu eens kijken of het ook aan mijn figuur te merken is, zo niet dan zal ik ook echt minder moeten eten in totaal maar dat vind ik dus superlastig (en normaal zou ik dan eerder meer willen bewegen dan minder eten, maar dat zit er nu even niet in). Ben benieuwd hoe dat voor jullie is. 
Gisteren bij de lunch een halve avocado met een ei erin gebakken in de oven, dat was erg lekker en kostte ook erg weinig moeite om te bereiden. 🙂

Ik zit in de overgang  en loop bij een acupuncturist  om mijn hormonen  weer wat op de rit te krijgen. Ook ben ik , na heel veel jaren diëten en worstelen met mijn veel  te hoge gewicht, gestopt met bepaalde  medicijnen  die afvallen  voor mij ( achteraf bezien ) onmogelijk  maakten.
Omdat ik door de medicijnen  al aankwam vanaf 1500 calorieën,  met een fysiek  beroep,  ben ik een redelijk lage inname gewend.  Nu dus sinds half september  5 kilo afgevallen  en het lijkt langzaam  maar gestaag te gaan zonder dat ik er veel moeite  voor hoef te doen. Bijkomend  voordeel van het stoppen  met de medicatie,  veel minder snaaitrek.  Ik maak nu ook gezondere  keuzes , maar heb evengoed  ruimte om af en te wat lekkers te nemen.  Wat het volhouden  makkelijker  maakt.  Nadeel van het stoppen  met de medicatie: veel meer pijn.

lientje69 schreef op 10-01-2024 om 09:03:

Ik zit in de overgang en loop bij een acupuncturist om mijn hormonen weer wat op de rit te krijgen. Ook ben ik , na heel veel jaren diëten en worstelen met mijn veel te hoge gewicht, gestopt met bepaalde medicijnen die afvallen voor mij ( achteraf bezien ) onmogelijk maakten.
Omdat ik door de medicijnen al aankwam vanaf 1500 calorieën, met een fysiek beroep, ben ik een redelijk lage inname gewend. Nu dus sinds half september 5 kilo afgevallen en het lijkt langzaam maar gestaag te gaan zonder dat ik er veel moeite voor hoef te doen. Bijkomend voordeel van het stoppen met de medicatie, veel minder snaaitrek. Ik maak nu ook gezondere keuzes , maar heb evengoed ruimte om af en te wat lekkers te nemen. Wat het volhouden makkelijker maakt. Nadeel van het stoppen met de medicatie: veel meer pijn.

Wat goed, Lientje! Behalve die pijn dan…

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.